Futbalová liga sa začne bez televíznych prenosov
BRATISLAVA. Dvojročná zmluva Slovenskej televízie s nemeckou spoločnosťou Sport Five, ktorá zastupuje oficiálneho marketingového partnera Slovenského futbalového zväzu UFA, vypršala. STV má opciu na jej predĺženie. „Spoločnosti Sport Five sme dali ponuku na ďalšiu spoluprácu. Druhá strana náš návrh neakceptovala." povedal intendant tvorby programu športu STV Stanislav Štefánik.
Prvé kolo určite bez prenosu
0d 4. júna je novým šéfredaktorom športu namiesto Gabriela Kollára 51-ročný Jozef Foltýn, dlhoročný finančník a zároveň spolukomentátor tenisových prenosov. Okrem futbalu rieši v týchto dňoch aj predĺženie zmluvy o hokejových prenosoch.
„Finančné konkrétnosti nášho návrhu nemôžeme pred podpisom zverejňovať. Na ťahu je Sport Five. Situácia by sa mohla zlomiť na budúci týždeň. Dúfam, že podľa našich zámerov."
Foltýn priznal, že STV pri futbale nemusí ostať jediným záujemcom o nákup televíznych práv.
Úspech Weissovho tímu na nedávnom šampionáte v Afrike dal do rúk tromfy predávajúcemu, najmä ak sa mu podarí predať ligu v balíku spolu s reprezentáciou.
V posledných dvoch rokoch zmluvy so Sport Five plynulo každý rok do klubov 30 miliónov korún. Zhruba po stotisíc eur na klub od Sport Five plynulo z dvoch súm. Predaj samotných prenosov plus reklamy generálneho partnera, ktoré záviseli od frekvencie prenosov. V zásade platil výsledok milión eur.
Na porovnanie, v Česku budú futbalové prenosy na troch kanáloch - ČT 2, ČT4 a Nova Sport. Zväz ich predal za 80 miliónov českých korún (3,1 milióna eur).
Možno nastúpi konkurencia
Priemerný ročný rozpočet slovenských klubov sa pohybuje od milióna k 1,5 milióna eur. Slovan so štyrmi miliónmi je výnimkou. Pre bežný klub teda splátka za predaj televíznych práv tvorila v minulosti až desať percent ročného rozpočtu.
Šéf spoločnosti Sportprogres a súčasný člen Predstavenstva ŠK Slovan Vojtech Miklós bol pri tvorbe predchádzajúcej zmluvy Sport Five so Slovenskou televíziou. Tá mala podľa neho vždy tendenciu núkať nízku sumu. Do istej miery zneužívala, že nemala reálnu konkurenciu. „Viem, že do hry intenzívne vstúpila iná televízia. Futbal to musí logicky využiť," povedal Miklós.
Miklós tvrdí, že futbal je špeciálny druh biznisu, ktorý, žiaľ, doteraz neovládajú mnohí funkcionári a často ho nehodnotia správne médiá.
„Tie zautomatizovane odsudzujú drahé lístky. Podrobne poznám marketingové modely v zahraničí. Základným parametrom je, že lístok na futbal by nemal stáť menej, ako je jedno percento mesačného platu."
Ním odhadovaný plat v silnejších regiónoch Slovenska je okolo sedemsto eur. Lístok na futbal by nemal klesnúť pod sedem eur, inak sa likviduje jeho marketingová hodnota.
Percento platu za lístok
Na Slovensku existuje reálna kapacita sedemtisíc divákov na zápas. Pri 20 domácich stretnutiach by tak získal každý klub iba zo vstupného (49-tisíc na zápas pri lístku po 7 eur) ročne do rozpočtu milión eur.
Od príjmu zo vstupného sa rýchlejšie než aritmeticky odvíjajú podľa Miklósa zisky z reklamy a televízie. Ak by sa kluby dostali na úroveň 30 percent príjmov zo vstupného, tridsať z reklám a tridsať z televízie, priemerný rozpočet klubu by dosiahol 2,7 milióna eur.
„Potom by bol aj náš klubový futbal schopný konkurovať okolitým krajinám," uzavrel Miklós.