Sociedad Española de Automóviles de Turismo, SA bol založený 9.5.1950 s kapitálom 600 miliónov Pesetov - ekvivalent zhruba € 3,606,000. V tej dobe pripadalo v Španielsku 3,1 vozidiel na 1000 obyvateľov.
Prvý závod v Zona Franca okres Barcelona bol spustený 05.6.1953 s počiatočným počtom 925 zamestnancov. To bolo miesto, kde sa vyrobilo prvé auto SEAT 1400 dňa 13. novembra, s produkciou 5 áut denne.
V roku 1956 sa vyrába 10.000 vozidiel ročne - čo znamená, že denná produkcia vystúpila na v priemere 42 automobilov.
Výroba modelu SEAT 600 je zahájená 27. júna 1957. Je to odpoveď na rastúci dopyt po vyššej ekonomickej triede vozidla prístupného pre vznikajúce stredné triedy obyvateľstva v Španielsku. Stáva sa španielskym symbolom mobility a slobody, často označovaný ako "pelotilla" (malá loptička).
V roku 1964 bolo otvorené nové sídlo spoločnosti v Madride.
V roku 1966 bola spustená výroba modelu SEAT 850. Zdieľa rovnaký mechanický základ ako SEAT 600, ale ponúka viac priestoru a pohodlia, rovnako ako vyšší výkon. Je to prvý automobil, ktorý ponúka širokú škálu prevedení.
V roku 1974 bol vyrobený 2.000.000 SEAT, a spoločnosť zaujala 8. pozíciu medzi európskymi výrobcami automobilov.
Od roku 1975 je v činnosti Technické centrum Martorell, kde sa začína s výrobou modelu SEAT 1200 SPORT.
3.000.000 SEAT je vyrobený v roku 1976. Jedná sa o 4-dverový model SEAT 127. V tomto roku je tiež spustená výroba modelu SEAT 128.
Ďalšie ropná kríza otriasa svetovou ekonomikou v roku 1977, a SEAT čelí rastúcej konkurencii doma od nadnárodných výrobcov automobilov po vstupe na španielsky automobilový trh.
1980 - SEAT začína s produkciou modelu PANDA, ktorý sa rýchlo stáva najobľúbenejším módno - úžitkovým vozidlom v Španielsku. Interiér je jednoduchý a praktický a má veľa funkcií, napr odnímateľné poťahy sedadiel.
1982 - Priemyselná a obchodná spolupráca s Volkswagen bola podpísaná 30. septembra 1982. Ten rok sa tiež začne vyrábať SEAT Fura a jeho športová verzia Fura Crono.
1983 – je uvedený na trh prvý model RONDA vybavený počítačom riadeným vstrekovaním, ktoré znižuje spotrebu paliva a bolo patentované pod názvom "Econotronic".
1984 - Prvý model SEAT Ibiza schádza z montážnej linky v Zona Franca dňa 27. apríla 1984. Je to model vyrobený v spolupráca medzi značkou SEAT a talianskym návrhárom Giugiarom, nemeckou strojárskou firmou Karmann a prestížnou nemeckou automobilkou Porsche. Auto je považované za revolúciu v modeloch značky SEAT - a najviac charizmatický model v jej histórii.
1985 - Vyrába sa SEAT Malaga ako sedan verzia modelu Ronda. Založený SEAT Sport, motorsportová vetva SEAT.
1986 - V júni roku 1986 Volkswagen kúpi 51% akcií SEAT a do konca roka to zvyšuje na 75%. Jeden so stredne-dlhodobých cieľov Volkswagenu je postaviť modernú fabriku vedľa Technického centra v Martorell. Stavba závodu v Martorell začína v roku 1989.
1990 - Volkswagen získava do 99,99% akcií SEATu a meno Sociedad Española de Automóviles de Turismo, SA sa mení na SEAT, SA pričom Seat Toledo je prvý model vyvinutý v rámci Volkswagen Group a je prezentovaný na barcelonskom autosalóne v roku 1991.
1992 - SEAT sa podieľa ako prtner a sponzor XXV. olympijských hier v Barcelone, kde ponúka flotilu viac ako 2.000 áut - prevažne modelov Toledo, ktoré sú k dispozícii organizátorom hier na prepravu športovcov a pracovníkov.
1993 - Jeho Veličenstvo kráľ Juan Carlos I otvára závod v Martorell dňa 22. február 1993, kde začína výroba druhej generácie modelu SEAT Ibiza a kde je prezentovaný nový model SEAT Cordoba.
1995 - Jeho kráľovská výsosť princ z Asturias šoféruje 10.000.000-tý SEAT Toledo z montážnej linky v Martorell 26. septembra 1995. Medzitým, SEAT Ibiza je lídrom vo svojom segmente v Španielsku sa predá 50.000 kusov ročne. Na oslavu tohoto úspechu bola vytvorená IBIZA CUPRA.
1996 - SEAT Ibiza Kit Car vyhrá FIA World Rally Championship v kategórii 2 liter. Je to súťažný debut tohoto vozidla. SEAT Alhambra MPV je predstavená na ženevskom autosalóne. Jedná sa o spoluprácu medzi Volkswagen a Ford a vyrába sa v Portugalsku.
1997 - SEAT Ibiza Kit Car vyhráva FIA World Rally Championship v kategórii 2 liter druhý rok po sebe. Výroba modelu SEAT Marbella končí po 12 rokoch s celkovým počtom 600.000 vyrobených kusov. Koniec životného cyklu modelu Marbella tiež znamená koniec výroby automobilov v továrni Zona Franca.
1998 - SEAT udržiava svoje vedúce postavenie v kategórii 2 liter s tretím po sebe idúcim svetovým titulom pre SEAT Ibiza Kit Car. SEAT predstavuje SEAT Cordoba WRC, ktorý debutuje v top-triede World Rally Championship. Nový SEAT Toledo je predstavený na autosalóne v Paríži. Dáva SEATu modernú tvár.
1999 - Sú uvedené nové farby firemnej identity a nový SEAT Leon. Modrá a biela sú nahradené farbami červená a strieborná. Je prezentovaný SEAT LEON: Je to prvý SEAT s 180 hp motorom, šesť-rýchlostnou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Je to známka vstupu SEATu do najväčšjeho segmentu automobilového priemyslu na európskom trhu so špičkovou kvalitou a technológiou.
2000 - SEAT predstavuje svoj nový slogan 'SEAT auto emoción'. Je odrazom nových hodnôt značky, vrátane návrhov a športového charakteru. SEAT oslavuje svoje 50. výročie. Jeho Veličenstvo kráľ Juan Carlos I prijíma vedenie spoločnosti. V rovnakom roku, princ z Asturias navštívy SEAT Martorell. V tomto roku odhaľuje koncept SEAT Salsa inovatívny styling pre novú tvár SEATu.
2001 - Predstavený koncept SEAT Tango inšpirovaný zo športových automobilov z rokov 1950 a 1960 spolu s novým high-výkonným modelom SEAT Leon CUPRA R - prototypom, vytvoreným v exkluzívnej závodnej pobočke SEAT Sport.
2002 - Dr. Andreas Schleef sa stáva prezidentom SEAT. Nová Cordoba je predstavená na parížskom autosalóne ako rodinný model.
2003 - rok poznamenaný veľkými inováciami a zmenami. Prototyp nového kľúčového hráča SEATu - SEAT Altea je odhalený vo Frankfurte na IAA Motor Show. 582 miliónov EUR je pridelených na výskum a vývoj a prispôsobenie výrobného procesu. Ak máme citovať prezidenta SEAT, Dr Andreas Schleef, „SEAT Altea ohlasuje začiatok novej éry SEAT“.
2004 - So svetovou premiérou SEAT Altea na autosalóne v Ženeve začína SEAT oficiálne novú éru.
V marci bol historicky prvý Deň otvorených dverí v závode Martorell s viac ako 41.000 návštevníkmi.
Tento rok je tiež 20. výročie výroby modelu SEAT Ibiza s viac než 3,3 miliónov kusov vyrobených od svojho spustenia v roku 1984. Modelový rad SEAT je rozšírený o dve nové športové verzie SEAT Ibiza: FR v januári a CUPRA v júni. S 160 hp pod kapotou, SEAT Ibiza CUPRA má najvýkonnejší vznetový motor v ponuke k tomuto dátumu.
2005 – je v znamení príchodu nového modelu SEAT Leon predstaveného na Barcelonskom autosalóne spolu so svojou závodnou verziou SEAT Leon WTCC. Nový Leon je okamžitý úspech značky, ako pre mnohé ocenenia, ktoré dostal, tak pre výborné prijatie na trhu. Na Frankfurtskom autosalóne bola predstavená svetová premiéra - SEAT Altea FR prototyp. Jedná sa o prvý z novej generácie SEAT vozidiel s koncepciou FR. Medzitým sa SEAT Altea 2 liter 170 koní TDI prototyp stáva auto s najsilnejším naftovým motorom v histórii SEAT. SEAT Sport končí brilantnú sezónu vo WTCC (Majstrovstvá sveta cestovných vozov). Končí tretí a získava prvú WTCC trofej s Leon WTCC len dva mesiace po vstupe do majstrovstiev sveta.
2006 – Otvára sa nové sídlo v Martorell, ktoré centralizuje všetky aktivity SEAT a Erich Schmitt sa stáva novým prezidentom SEAT. V máji je nový SEAT Leon FR odhalený na Madridskom autosalóne. V júli je SEAT Leon CUPRA predstavená na londýnskom autosalóne. Jedná sa o najvýkonnejší automobil značky SEAT k tomuto dňu. V septembri je SEAT Altea XL odhalená na medzinárodnom autosalóne v Paríži ako najväčší rodinný model z ponuky SEAT.
2007 – Spustené oddelenie SEAT Service. Jednotka zlučuje všetky po-predajné aktivity. Zaisťuje efektívnejšie, celosvetovo štandardizované údržby a opravy vozidiel a zaručuje spokojnosť zákazníkov a SEAT-vodičov po celom svete. SEAT sponzoruje Shakiru a jej "Oral Fixation" európske turné. Ako súčasť sponzorských kampaní, predstavuje SEAT a speváčka nový design SEAT Leon CUPRA "Pies descalzos", ktorý je navrhnutý do farieb Shakiry a predstavený na ženevskom autosalóne. V júli je spustené oddelenie Centrum rozvoja prototypov (PCD) - špecializované oddelenie virtuálnych a fyzických fáz vývojov prototypov. V septembri značka spôsobí rozruch na IAA vo Frankfurte s veľmi originálnym konceptom SEAT Tribu. Predstavený je tiež aj jeden z najekologickejších modelov na trhu - prvý SEAT Ibiza vo verzii ECOMOTIVE. V rovnakom roku je tiež predstavená Altea Freetrack 4x4. Ku koncu roka je otvorené v Martorell SEAT Design centrum (SDC). Jedná sa o jedno z najmodernejších a dizajn centier na svete.
2008 - môže byť nazývaný aj rokom New Ibiza. Je uvedený na trh nový model SEAT Ibiza, ako vlajková loď značky. Krátko potom sú predstavované modeli Ibiza SC, Ibiza CUPRA a Ibiza vo verzii ECOMOTIVE. Nový SEAT Ibiza získal maximálny počet 5 Hviezdičiek v Euro NCAP testoch bezpečnosti, čím sa radí medzi jeden z najbezpečnejších automobilov. V októbri bol na Parížskom autosalóne prezentovaný nový model Exeo, prvá limuzína SEAT v B segmente. SEAT Sport tým vyhráva Majstrovstvá sveta cestovných vozidiel (WTCC) s flotilou SEAT Leon TDI WTCCs. Francúzsky pilot SEATu Yvan Muller vyhráva titul medzi jazdcami. SEAT je tiež druhým rokom jedným z globálnych sponzorov prestížnej Red Bull Air Race.
2009 – SEAT Sport opäť vyhráva Majstrovstvá sveta cestovných vozidiel (WTCC) .
zdroj: seat.com, preložil: peter@seatclubslovakia.com