Superstar 3 spoznáme v nedeľu pred polnocou, umelci favorizujú Mirgovú
Tretie pokračovanie speváckej súťaže Slovensko hľadá SuperStar vyvrcholí už v nedeľu 16. decembra. Od 20. hodiny sa na Markíze začne vysielať v priamom prenose posledné finálové kolo. Počas neho sa rozhodne medzi Dominikou Mirgovou a Vierou Berkyovou, ktorá z nich získa titul tretej slovenskej SuperStar.
Zaznejú skladby od Fugees, Pussycat Dolls, Jessicy Simpsonovej, Mariah Careyovej a Ivety Bartošovej. Spoločne obe dievčatá odspievajú superstárovskú hymnu - Dotkni sa hviezd a známu skladbu od Johna Lennona Happy X-mas.
Hlasovanie sa začalo už v pondelok a potrvá až do neskorého nedeľného večera, kedy sa diváci dozvedia aj meno víťazky tretej série speváckej súťaže Slovensko hľadá SuperStar. Rozhodnutie je na programe hneď po skončení posledného deviateho kola nazvaného Best Of - a začne sa tesne pred 23. hodinou. Približne o pol dvanástej v noci moderátori Adela Banášová a Martin Pyco Rausch oznámia výsledok.
Superstar je fenomén
Spevácka súťaž SuperStar si na Slovensku odkrútila už tretie kolo. Autorom celosvetovo úspešného projektu je britský producent Simon Fuller. Nevie spievať ani tancovať, dokonca nehrá na žiadnom hudobnom nástroji. Napriek tomu jeho meno v šoubiznise patrí k najznámejším. "Mojím poslaním je tvoriť hviezdy a celebrity. Som v tom najlepší na svete!" s obľubou o sebe tvrdí Fuller.
K jeho najväčším úspechom patrí vytvorenie dievčenskej kapely Spice Girls v 90. rokoch, ktorá teraz zažíva veľký návrat. Spolupracoval aj s Annie Lennoxovou, vytvoril formáciu S Club 7... Fuller vymyslel túto súťaž ako ohlas na nedostatok mladých ľudí na hudobnej scéne. Hlavná podstata projektu je jednoduchá - ponechať voľbu hviezdy na divákovi. Do dnešného dňa sa súťaž uskutočnila v 28 krajinách sveta. Prvýkrát sa konala vo Veľkej Británii, obrovský úspech zaznamenala v USA, kde už prebehlo siedme pokračovanie.
"Tretia SuperStar na Slovensku mala dobrú východiskovú pozíciu, pretože diváci už program poznajú, majú ho radi a jeho nástup sprevádzala veľká kampaň. Prvú epizódu sledovalo takmer milión divákov. Tento počet, s menšími výkyvmi, si táto šou držala počas celého svojho priebehu. SuperStar 3 však negradovala. Stále mala približne ten istý počet divákov. Bol to veľmi skalný milión," prezradil Radoslav Augustín zo serveru Mediálne.sk, ktorý sa zaoberá monitorovaním slovenských médií.
V porovnaní s predchádzajúcimi dvoma sériami bola trojka úspešná, ale nie najsledovanejšia. Prvenstvo stále drží superstárovská jednotka, druhé pokračovanie, ktoré tiež vysielala Slovenská televízia, však za ňou výrazne zaostalo. "SuperStar I a II boli pre Slovenskú televíziu nosným projektom počas sezón 2004/05 a 2005/06. Zmenila aj slovenský televízny trh - kým v období pred SuperStar Markíza tvrdila, že takýto formát slovenský trh nepotrebuje, obdobie po prvej sérii sa vyznačuje tým, že televízie začali premyslene nakupovať zahraničné, licencované, zábavné programy," vraví Jozef Gogola z STV.
Tretí ročník s časovým odstupom, ktorý už vysiela súkromná Markíza, opäť pritiahol televíznych divákov. Nové pravidlá tiež prispeli k zvýšeniu sledovanosti. Týkali sa hlavne podmienok prihlásenia sa do súťaže. Slovenské občianstvo už nebolo podmienkou, veková hranica súťažiacich sa zmenila na 15 až 30 rokov. A namiesto štyroch porotcov rozhodovali už iba traja - Pavol Habera, Dara Rolins a Laco Lučenič.
Kastingy do SuperStar boli počas letných prázdnin v Žiline, Košiciach, Banskej Bystrici a Bratislave. Porota na nich vybrala 105 uchádzačov - 46 chlapcov a 59 dievčat. Tí postúpili do divadla, kde na nich opäť čakalo trio porotcov. Zo všetkých postupujúcich museli totiž vybrať 22, ktorí dostali šancu v semifinále. To bol posledný výber robený porotou. Od semifinálových kôl sa stali ich hodnotenia výlučne odporúčajúcimi a osud súťažiacich je v réžii esemeskujúcich divákov. Tí rozhodujú o tom, kto postúpi a kto nie.
"Tretia séria na mňa pôsobila oveľa komerčnejšie ako predchádzajúce dve. Iná bola v tom, že vekový priemer súťažiacich bol veľmi nízky. Najviac sa mi páčili Dominika Mirgová a Róbert Šimko, ktorí osobnostne predbehli svoj vek a spevácky pôsobia vyrovnane a sebaisto. Porota doplnená Darou Rolins je dôveryhodnejšia ako tie predošlé," prezradila Alena Čermáková, hlasová pedagogička prvej a druhej série súťaže.
"Kvalitatívny posun som u súťažiacich nevidela. Vnímala som len väčšinou vynikajúci výkon, spevácky aj pódiový, u Dominiky Mirgovej, bezbrannosť a veľký talent u Vierky Berkyovej a takisto vyrovnaný, samozrejmý rockerský prejav u Roba Šimka. Talent Marcela Berkyho sa nestihol prejaviť, ale páčil sa mi aj cez intonačné nedokonalosti. A v slovenčine ma najviac zaujala Ivana Kováčová. Sympaťák bol Michal Chrenko," zhodnotila Čermáková.
Dosiaľ najsledovanejším z finálových kôl bolo štvrté, s témou Tanečné. Priamy prenos videlo 1,07 milióna televíznych divákov. Najmenej pozornosti sa ušlo druhému kolu s témou Rockové. Pred obrazovky prilákalo 897-tisíc divákov. Slovensko teraz čaká posledné, finálové kolo. A to zajtra rozhodne o víťazovi.
Povedali...
"Tento ročník bol talentovo veľmi silný a typovo zaujímavý. Ale chýbali mi tam starší súťažiaci, program bol orientovaný skôr pre mladšie publikum. Pri prenosoch som sa až tak nebavila a pripadali mi príliš natiahnuté a "rozbité" reklamnými prestávkami. Nikdy ma nesklamal Róbert Šimko, a potešilo ma aj posledné vystúpenie Dominiky Mirgovej. Bolo skvelé. Šanca presadiť sa je však individuálna. Záleží na tom, čo finalisti dokážu vyprodukovať, respektíve čo vyprodukujú tí, čo sa ich ujmú. V prvom rade však musia mať svoj hudobný názor a vedieť čo chcú vlastne robiť."
Katarína Koščová, finalistka prvej série
"Uvedomil som si, že máme dorast, ktorý je na tom spevácky dobre. Niektorí z nich majú na prerazenie dobré predpoklady. V súťaži mi však chýbali vyzreté osobnosti, ktoré vedia, čo chcú povedať a konkrétne urobiť. Základným kameňom na presadenie je pieseň. Musia si ju zložiť, alebo nájsť autorov, ktorí im ju napíšu. A to vôbec nie je ľahké, pretože na Slovensku neexistuje povolanie skladateľ. Musia mať aj dobrého producenta, kvalitných hudobníkov v kapele. Treba tvrdo makať, po súťaži sa všetko ešte len začne."
Peter Cmorik, finalista druhej série
"SuperStar ponúka šancu urýchliť proces zviditeľňovania sa a každý, kto sa na to cíti a myslí to so spevom vážne, by ju mal využiť. Táto súťaž slovenskej hudobnej scéne prospieva, pretože s rastúcou konkurenciou medzi interpretmi rastú nároky poslucháčov. Na "trojke" sa mi páčilo, že vypadnutých súťažiacich využili na spievanie vokálov. To ako sa po súťaži dokážu presadiť závisí iba od finalistov, akými ľuďmi sa obklopia pri nahrávaní albumu, ako si zadefinujú vlastné názory a podobne."
Martina Šindlerová, finalistka prvej série
"Pre tohtoročných finalistov to musel byť neopakovateľný zážitok, skúška a predovšetkým škola do života. Súťaž tohto typu môže byť dobrým začiatkom niečoho, čo príde až po súťaži. Každá z doterajších troch častí bola iná, čo je dobré, aj keď ide stále o to isté. Po súťaži je dôležité, aby si finalisti verili a zostali sami sebou."
Mária Bundová, finalistka druhej série
"V tomto ročníku sú medzi finalistami veľmi mladí súťažiaci. Je príjemné vidieť taký potenciál v tejto generácii. Prostredníctvom SuperStar si vybojovali štart a teraz to bude záležať iba na nich, ako sa presadia. Dôležité je, ako tvrdo dokážu na sebe pracovať, prípadne komu sa zveria do rúk. Šoubiznis je tvrdý súper. No najdôležitejšie sú skladby. Máme autorov pre túto vlnu interpretov?"
Jana Hubinská, porotkyňa druhej série
"SuperStar vnímam ako televíznu zábavu, ktorá spája prvky šou s prvkami súťaže. Samozrejme je to viac šou ako súťaž. Reklama sa jednoducho musí zabaliť do atraktívnej "podívanej". Dospelo to tak ďaleko, že spievanie pesničiek vo finálových kolách tvorilo len 20 percent vysielacieho času relácie. To mi prekážalo. Najmenej piati finalisti majú slušný potenciál, závisí od toho, kto a ako ich bude ďalej viesť a koľko z nich je malý slovenský hudobný trh schopný absorbovať. SuperStar je síce taká karaoke, mediálny produkt, ale aj šanca začiatočníkov dostať sa do pozornosti ľudí z brandže či osloviť publikum. Tento typ programu sme nevymysleli (našťastie) na Slovensku, u nás sme vymysleli Mojsejovcov... Cesta ku kariére a k sláve má tisíc rôznych podôb. Aj v bare malého mesta môže vystúpiť neznámy človek s dobrým hlasom a charizmou a môže tam v tej chvíli náhodou piť svoj drink kapelník, ktorý hľadá speváčku. Ak vám to pripomína štart Mariky Gombitovej, nemýlite sa."