1. 4. 2008

Moje prvé kroky dňa 27.3.2008 v Dobšinej  ako zvyčajne, vedú najprv na cintorín, kde mám pochovaných svojich najbližších a blízkych, urobiť trocha poriadku okolo hrobov, vzdať úctu a pospomínať .

Obrázok

V pozadí za evanjelickým kostolom sa nachádza vrch Hirschkholung  - Jeleniarka.  Ale teraz rýchlo domov – teda do domčeku na Zimnej ulici kde sa nekúrilo celú zimu, a keď sme došli dnu, bolo tam akurát plus jednej stupeň Celzia. Tak sme hajcovali  vo všetkých peciach a teplota len pomaličky stúpala, až ku večeru mala prijateľných osemnásť.  Už som sa tešil na druhý deň, pretože okolie Dobšinej bolo ešte dosť dobre zasnežené, takže  som mal na pláne lyžovačku ( v mojom prípade už len skôr pohyb na bežkách ) , ale každým rokom zvyknem v takom čase teda v marci, alebo začiatkom apríla  si vyjsť na  jednu dve ostatné jarné lyžovačky v okolí Dobšinej a najradšej  chodievam na  Pusté pole, alebo sedlo Besník  pod Kráľovou hoľou, prípadne cestou od Besníka  smerom na Čuntavu.

Ráno dňa 28.3.2008, sa dokonca umúdrilo aj počasie ráno ešte poriadne prituhlo bolo okolo  mínus 4 stupňov, ale krásna modrá obloha, ktorá sa síce začala od západu zamračovať sľubovala pekný deň a výlet. Značne sa otepľovalo, no napriek tomu snehu ešte pomerne dosť. Vyšli sme autom na Dobšinský kopec, odkiaľ sú vždy nádherné výhľady na Dobšinú ako napríklad tento obrázok .

Údolie Dobšinej síce už bolo bez snehu, ale na Pišlu  ostali ešte jeho zbytky,  a na samotnom Dobšinskom kopci, ktorý starí dobšinčania nazývali Longanpark  - Dlhý  vrch, alebo smerom na Rakovec  teda na Gúgli  bolo ešte plno snehu aj na bežky ale aj krásne výhľady na podkovu ako je na snímke.  Originál toho obrázku možno vidieť  na odkaze :

Keď sa pootočíme trošku  v pravo  vidíme krásny výhľad na dobšinskú podkovu . Originál tohto obrázku zasa môžete vidieťna odkaze : http://www.panoramio.com/photo/8973259

Obrázok

Na tomto obrázku  v popredí za podkovou  je vŕšok Longanpark, za ním ďalej Štempelšájer, za ktorým tróni Čierna hora, ďalej v ľavo je Buchwald a úplne v ľavo je Stolica, najvyšší vrch Slovenského Rudohoria . Dobré rozlíšenie snímku je však na samotnom odkaze na panoramiu  keď si kliknete na samotný odkaz prekliku na panoramiu .

Z Dobšinského kopca som pokračoval ďalej smerom na Stratenú  kde sa mi naskytol napríklad tento pohľad :

Obrázok Zo Stratenej ďalej na Dobšinskú ľadovú jaskyňu, okolo Pustého poľa na sedlo Besník pod Kráľovou hoľou, kde badateľne narastala snehová pokrývka.

Tam na týchto miestach každoročne odstavím svoje vozidlo a vyberiem sa na prechádzky. V letnom období tam hľadám huby, prípadne zbieram čučoriedky, alebo brusnice, či maliny , tento raz však boli nádherné výhľady na Kráľovu hoľu z ktorých niekoľko ponúkam.

Obrázok

Touto cestou som pokračoval hore smerom na Čuntavu , kde sa mi naskytol napríklad tento pohľad

Prípadný originálny záber môžete pozrieť zasa na odkaze :

Touto snehovou stopou na lyžiach som pokračoval smerom ku krížu, odkiaľ je takýt o výhľad

Obrázok

Alebo keď sa otočite o 180 stupňov vidíte tento pohľad na Ondrejisko časť Borovniak, za ktorým sa už nachádza dolina Danková

Prípadne originál klinite na stránku na panoramiu :  http://www.panoramio.com/photo/9039470

Od kríža ďalej smerom na Čuntavu som šiel hore ešte asi hodinu, ale vzhľadom už na moju slabšiu  kondičku som veru až na vrch Čuntavy nevyšiel, na to by som potreboval asi ďalšiu hodinku. Sneh sa od kríža rapídne zvyšoval na hrúbke a dosahoval výšku asi jeden a pol metra. Došiel som po túto zákrutu,Obrázok  kde snežný skúter zanechal pomerne hlbokú stopu a z tejto zákruty asi tak 3 Km od vrchu Čuntavy som sa na bežkách vracal späť. Silne sa oteplilo zvyšky snehu padali zo stromov ako spŕška dažďa zo snehom. Sneh ale bol čerstvý a nebol taký firnový ako som bol zvyknutý po iné roky, takže aj cesta dole nebola taká rýchla a veru som sa musel poriadne odrážať palicami, aby to aj dole kopcom aspoň akú takú rýchlosť malo. Domov, teda do domčeka na Zimnej ulici som došiel príjemne unavený jarnou lyžovačkou. Po dlhšom čase som teda večer dosť skoro zaspal aj bez tabletky na spanie. :-)

Na ďalší deň, teda 29.3.2008, som sa vybral spolu s mojou manželkou na Medvedí cesnak do Vlčej doliny. Ten na ktorý chodím rastie vo vyšších polohách a tak sme ho veru zbierali ešte vo zvyškoch snehuObrázok . Iste mnohí z vás poznajú blahodárne účinky medvedieho cesnaku. Ja osobne ho nakrájam na drobno a potom dávam mraziť. začínam ho konzumovať začiatkom decembra a takto predchádzam chrípkovým ochoreniam. Najradšej ho však konzumujem teraz v jari, čerstvý, buď len tak na chlieb miesto cibuľky, alebo chutí v hoc ktorej zeleninovej polievke. Tohoročné zbieranie však pre moju manželku a mňa nebolo práve dvakrát najpríjemnejšie, pretože zrazu som na manželku zvolal  " medveď " vzápätí na to dodávam aha pozri čerstvé stopy. ObrázokTak aby bolo jasné :-) tá stopa v ľavo je moja, ktorú som tam pre porovnanie naschvál urobil a tá v pravo je mackova. Som veľmi rád že som ho nestretol. Fotka  nie je práve vydarená, pretože na niektorých stopách bolo vidno ešte aj jeho pazúry. No nepodarilo sa, ale aj tak sme s manželkou mali teda malú dušičku a Medvedí cesnak sme zbierali s obavou kde asi tá potvora teraz je. Zbierali sme teda iba tak narýchlo s nedobrým pocitom a mazali sme z toho miesta čím skôr preč. Počasie sa aj tak zhoršovalo a schyľovalo sa ku dažďu.

Dňa 30.3.2008 bol deň nášho odchodu do Košíc a tak som sa ešte bol pozrieť do údolia GrindluObrázok pod Azbestom, kde som roky a roky nebol. Prešiel som  okolo Rufínyiho vily, ktorú som ale pre jeho zanedbanosť radšej ani nefotil. Bol som však príjemne prekvapený tým, že na konci Grindla - Kúpeľnej ulice, vznikla nová záhradkárska osada, ktorá sa mi ozaj páčila. Nakoniec som ešte zašiel pod Maróny na začiatok doliny Titesgrund, čo dobšinčania poznajú najlepšie ako Depov, alebo začiatok cesty smerom na Lányiho Hutu.

Obrázok

Na týchto miestach som sa otočil a potom už ma iba čakala cesta späť do Košíc.

V Košiciach dňa 1.4.2008    Rudolf Pellionis

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

krásna príroda

(Darina, 29. 1. 2015 14:35)

Rudko,,krásne čítanie a aj fotky.No raz by som takou trasou s Vami aj ja chcela zvladnuť..krok za krokom...kolko je toho okolo nás pekneho a nebola som tam. dakujem za pekne riadky,Darina

Re: krásna príroda

(Rudolf Pellionis, 29. 1. 2015 17:55)

Darinka, ďakujem za pekné riadky. Od roku 2008 sa zmenil aj môj zdravotný stav. Určite by som to už žiaľ nezvládol.

Re :pozdrav

(Rudolf Pellionis, 30. 6. 2011 10:34)

Zatiaľ som odpoveď na email nedostal, ale aj tak mám toho dosť čo odpovedať, zhruba okolo 180 emailov. Ale mám pre Vás pripravenú fotku kde ste v tretej triede. Takže po Vašej odpovedi, Vám ju zašlem. Pozdravuje Rudo.

pozdrav

(Kristína, 21. 6. 2011 9:03)

Vďaka za odpoveď ,ospravedlňujem sa, email som dostala ,teda Maruška mi ju ukázala, žiaľ, moje pc-zručnosti akosi nie veľmi napredujú,tak odpoveď napíšem , až keď sa dcéra vráti zo školského výletu,v stredu. Sama zatiaľ zvládam prezerať dookola tieto rubriky a celkom ma to baví,ešte som určite neprezrela všetko,klikám aj na tie odkazy,je to fajn.Vďaka,napíšem.Na Vašu stránku už chodí aj moja staršia dcéra aj s rodinou.Schéna Gruss.

Re : pozdrav

(Rudolf Pellionis, 20. 6. 2011 18:32)

Ďakujem za prvý komentár ku tomu článku. Samozrejme ďakujem aj za návštevy a komentáre na ostatných článkoch, hádam sa ku nim časom dostanem. Písal som Vám asi pred troma dňami email správu, neviem, či ste ju dostali. Mimochodom keď sem ešte náhodou nazriete, chcel by som sa Vás opýtať, či si niekedy kliknete v texte aj na modrý odkaz. Len zo zvedavosti, či to ľudia vôbec využívajú. Pozdravuje Rudo.

pozdrav

(Kristína, 19. 6. 2011 18:33)

Vďaka za peknú prechádzku , aj keď len pri monitore ale pri krásnych záberoch a pútavom komentáre.Grindel prekvapil aj mňa,keď sme tam v zime boli,tak sme sa previezli aj tam,ja som mala v pamäti ako posledný dom naľavo horársky,tam niekedy bývali Štempelovci a napravo nejaký klub alebo čo to bolo ,patrilo to asi Azbestu.Teraz je tam celá ulica,pekné to je a vôbec nikomu nevadí azbest.