Choď na obsah Choď na menu

Človek a príroda ( blokové vyučovanie)

 

V tomto školskom roku sme po prvýkrát pripravili blokové vyučovanie aj pre piaty ročník. Zamerali sme ho na environmentálnu výchovu, konkrétne na spolužitie človeka s prírodou. Päť vyučovacích hodín sme rozdelili nasledovne.
1.    hodina: Jedinečná príroda ( Mgr. Lucia Brezniaková)
2.    hodina: Príroda a človek ( Mgr. Dušan Chmúrny)
3.    hodina: Spolužitie s prírodou( Mgr. Jozefína Furcoňová)
 a 5 . hodina: Tvorivé dielne( Mgr. Andrea Nárožná, Mgr. Alena Mladá
1.     hodina:
     Počas prvej hodiny nazvanej Jedinečná príroda mali možnosť žiaci pochopiť jedinečnosť, krásu, rozmanitosť a zaujímavosti prírody aj to, že kvôli týmto vlastnostiam sa oplatí k nej správať s úctou. V priebehu hodiny žiaci plnili zaujímavé úlohy, získavali písmenká, z ktorých v závere tvorili latinský názov prírody. V aktivitách poznávali stopy zvierat, priraďovali k organizmom ich vlastnosti, rozdeľovali organizmy do jednotlivých skupín podľa znakov, poznávali prírodné lokality v okolí Martina, zisťovali, ako sa nechali ľudia inšpirovať prírodou. Žiačka Lenka Findurová pre nich pripravila zaujímavé video, na základe ktorého mali určiť vlastnosť prírody, ktorú by ako ľudia nechceli mať. Skupiny, ktorým sa v závere podarilo zostaviť tajné slovo, získali sladkú odmenu.
2.    hodina
     Žiaci sa počas hodiny Príroda a človek dozvedeli, ako pôsobil človek na prírodu kedysi a dnes. K obrázkom priraďovali správne pomenovania, chronologicky ich usporiadali a poukázali na pôsobenie človeka, tajničkou zasa na znečisťovanie prostredia a na potrebu obnovy zdrojov. Pomocou časovej priamky si žiaci mohli uvedomiť problematiku rýchleho rastu obyvateľstva v poslednom období a následné problémy, ktoré rast populácie prináša. V závere hodiny sme pomocou špagáta demonštrovali potravovú sieť a vplyv kyslého dažďa na jej stabilitu.
3.    hodina
   Na hodine Spolužitie s prírodou žiaci zisťovali pomocou zaujímavých matematických úloh akou rýchlosťou mizne tropický dažďový prales, že výsadbou stromov znižujeme množstvo oxidu uhličitého a škodlivín z ovzdušia. Pomocou matematiky vyrátali koľko stromov zachránime zberom papiera a aký je pomer medzi množstvom vyrúbaného a nasadeného lesa v určitom časovom rozpätí. S využitím geometrie žiaci tvorili kresbu lesa a jeho znečistenia.
4.    – 5. hodina
   Počas Tvorivých dielní sme sa spoločne snažili využiť odpadový materiál a tak aspoň týmto spôsobom znížiť negatívne pôsobenie človeka na životné prostredie.
Z farebných časopisov vyrábali žiaci ozdobné kartónové krabice, plietli košíky, z  prázdnych plechoviek dierkovaním tvorili svietniky. Servítkovou metódou a oliepaním textilu pripravili nádoby na perá a iné drobnosti. Z plastových farebných fliaš vznikli motýle, kvety a mačky, z vajíčkových vložiek kvietky. Na strome z kartónu sme tvorili život( listy, kvety, zvieratá).

Mgr. Lucia Brezniaková

koordinátorka ENV