História Vozu
Lada Niva(2121) je považovaná za prvné auto výrobcu VAZ nevyrobené na licencii FIATu. Aj keď trojdverová karoséria a pohon 4x4 boli vytvorene inžinierami spoločnosti VAZ, niekoľko súčastí a riešení bolo prenesených z predchádzajúcich modelov LADY vyrobených na bázi licencie FIATu.
Výroba bola zahájená v roku 1977 a pokračuje do dnes. Jediné zmeny sa týkajú motoru dverí kufru a výbavy interiéru. Pôvodne bolo auto vybavené motorom o objeme 1.6 l a výkone 54kW - 72 koní, znánym s modelu 2107 a tiež 4 alebo 5 stupňovou manuálnou prevodovkou.
Auto sa vyznačuje stálym pohonom všetkých kolies prenášaným cez mezinápravový diferencijál s možnosťou uzavrenia. Tieto autá mohli dosiahnuť rýchlosť 130km/h ( 90 km/h v teréne ). Spotreba sa pohybovala okolo 8,25 l benzínu na 100km. Maximálna povolená hmotnosť prívesu bola 860kg.
V roku 1993 model prešiel „face liftingom“. Zmenená bola zadná časť karosérie a auto bolo vybavené novou pohonnou jedntkou o obsahu 1.7 l s vstrekovaním ovládaným počítačom značku BOSCH, dobre známy z modelou vyrábaných koncernom GM. Na niektorých trhoch sa tiež objavil motor s vysokým točivým momentom o obsahu 1.9 l a tiež niekoľko menších jednotiek Diesela montovaných na objednávku.
Od roku 2006 model je tento model vyrábaný pod názvom Lada 4x4. Zmena nastala keď sa koncern General Motors stal majiteľom práv na názov „Niva“. Je tiež označovaná ako SUV, čo v preklade znamená Sibírske Úžitkové Vozidlo. ;)
Vývoj modelu 2121:
-
21210 – základný model z roku 1976, motor o objeme 1,6 l a výkone 74 koní
-
21211 – verzia s volantom na ľavej strane, motor o objeme 1,3 l, výkone 64 koní a váhe 1150 kg
-
21212 – verzia s volantom na pravej strane, motor o objeme 1,3 l, výkone 64 koní a váhe 1150 kg
-
21213 – face lifting – nové tretie dvere, prevodovka, interiér, karburátor (od 1994)
-
1922 Marsz – terénna varzia Nivy postavená na báze modelu 21213 s podvozkom UAZ-469
-
-
21214 – verzia s volantom na ľavej strane, vstrekovanie, motor 1,7 l
-
21216 – verzia s volantom na pravej strane, vstrekovanie, motor 1,7 l
-
21215 – verzia modelu s Dieselovými motormi montovanými na zakázku
-
21215-10 – motor Peugeot o objeme 1,9 l s výkonom 75 koní
-
21215-20 – TurbiDiesel Peugeot o objeme 1,9 l s výkonom 65 koní
-
21215-30 – motor o objeme 1,45 l s výkonom 48 koní
-
21215-40 – motor o objeme 1,6 l s výkonom 54 koní
-
21215-50 – TurbiDiesel o objeme 1,6 l s výkonom 64 koní
-
21215-70 – motor o objeme 1,8 l s výkonom 75 koní
-
-
21217 – motor 1,6 l s vstrekovaním
-
21219 – motor z modelu 21210, prevodovka z 21213
Vývoj modelu 2131:
-
2131 Tajga – séria päťdverových modelov
-
-
21310 – motor o objeme 1,7 l - základný model
-
21312 – motor o objeme 1,8 l, doplnková výbava
-
21314 – motor o objeme 1,8 l, štandardná výbava
-
21315 – motor Diesel od firmy Peugeot o objeme 1,9 l
-
21317 – elektrický motor s dojazdom 125 km
-
213102 – motor o objeme 1,7 l, zdvihnutá i predĺžená karoséria
-
213122 – motor o objeme 1,8 l, zdvihnutá i predĺžená karoséria
-
213105 – motor o objeme 1,7 l, sanitarka
-
213125 – motor o objeme 1,8 l, sanitarka
-
-
2129 Tajga – trojdverový predĺžený model Nivy (posadený medzi 21213 a 2131)
-
2302 – VAN, motor o objeme 1,6 l (rozmery 4800 x 1780 x 1650 mm) – rok 1995
-
2328 – dvojmiestny pick-up, motor o objeme 1,7 l
-
2329 – pick-up na podvozku modelu 2129 (rozmery 4540 x 1680 x 1640-1980), motor o objeme 1,8 l
-
2346 – nákladné auto s pohonom 4x4 s polrámovou konštrukciou (4440 x 2850 x 1660 mm), motor z modelu 2121
-
23460 – karosérie pre dve osoby, dlhý úložný priestor
-
23461 – karosérie pre štyri osoby, skrátený úložný priestor
-
23464 – vrzia pre štyri osoby zo skátenou karosériou i podvozkom bez úložného priestoru
-
Chevrolet Niva
Terénne auto vyrábané společnosťou GM-AvtoVAZ znáne tiež ako VAZ 2123. Prvý kus tohoto auta zišiel z výrobnej linky fabriky v Togliatti 23 októbra 2002. Vzniklo na základe spolupráce mezi západným koncernom GM a ruským AvtoVAZ. Vyskytuje se v ňom veľa súčiastok a riešení známych z modelu 2121 alebo 2131 ako napríklad prevodovka, alebo motor o obsahu 1,7. Vyrába sa len v univerzálnej päť dverovej verzii s pohonom všetkých štyroch kolies a jeho vlastnosti v teréne sú lepšie než u väčšiny súčasných aut typu SUV a to vďaka stálemu pohonu 4x4 s medzinápravovou uzávierkou a redukciou. V športovej verzii je auto vybavené motorom s objemom je 1,8l motor Ecotec Family 1 od Opla.
Vývoj modelu Chevrolet Niva:
-
2123 (Chevrolet Niva) – najnovší model nedistribuovaný v krajinách západnej Európy
-
21230 – motor s obsahom 1,7 l
-
21231 – motor s obsahom 1,8 l
-
21233 – motor s obsahom 2,0 l
-
-
2323 – dvojdverový pick-up
-
2723 – osobný VAN