Wolfgang Amadeus Mozart.
-ako jeden z prvých nemeckých hudobníkov sa usiloval stať sa slobodným umelcom
-narodil sa 27.1.1756 v Salzburgu
-talent sa prejavil už v raných rokoch jeho mladosti
-k hudbe ho od malička viedol otec Leopold- pochádzal z rodiny kníhkupca, bol uznávaným hudobníkom- huslistom, skladateľom, pedagógom, zástupcom kapelníka arcibiskupského orchestra v Salzburgu a autorom- zakladateľom významnej školy hry na husle- Versuch einer grundlichen Violinschule- Dokonalá husľová škola, 1756
-Wolfgang sa učil hre na husle a klavír u svojho otca, nechodil do klasickej školy
-najskôr vedel písať noty až potom slová
-už ako 5-ročný začal komponovať, improvizovať, transponovať, čítať z listu, hrať so sestrou Annerl a otcom, zapisovať hudobné nápady
-žil v usporiadanej rodine, v mimoriadne priaznivom prostredí pre jeho umelecký rozvoj
-prvé zahraničné cesty do Mníchova, Viedne a Bratislavy uskutočnil aj so svojou staršou sestrou
-roku 1762 šiel do Mníchova za kurfirstom Maximiliánom III. ,a potom aj na cisársky dvor Františka I. a Márie Terézie do Viedni, kde 6 ročný predvádzal rôzne kúsky (napr. hranie cez pruh látky)
-Máriu Teréziu si získal svojou detskou úprimnosťou, keď ju vyobjímal a vybozkával
-darovala mu šaty svojho syna
-Bratislavu navštívil na pozvanie rodiny grófa Pálfyho
-pol roka cestovali do Paríža cez rôzne mestá
-Schwetzinger –slávny mannheimský orchester na vrchole slávy bol presídlený sem
-Frankfurt -vypočul si ho aj 14-ročný Johann Wolfgang von Goethe
-Paríž- protektorom im bol F.M.Grimm,stúpenec encyklopedistov a priateľ J.J.Rousseaua,vplyvný redaktor a novinár
-tlačou vychádzajú Mozartove prvé sonáty
-potom pokračoval roku 1765 ako 9-ročný v Londýne
-zoznámil sa s operou ballad a skladbami nedávno zosnulého Händla
-spoznal a spriatelil sa s Johannom Christianom Bachom (najmladším synom Bacha)
-vypočul si taliansku operu a áriu v podaní slávneho kastráta Giovanniho Manzuoliho, čo ho podnietilo k písaniu opier
-z Londýna šiel do Haagu a potom opäť do Paríža, južného Francúzska a Švajčiarska cez mestá Mníchov, Lyon,Dijon, Amsterdam, Ženevu a Zürich
-predčasne dospel, ovládal niekoľko cudzích rečí
.počas ciest si veľa písal, komponoval a tvoril
-začal pracovať na objednávky
-Leopold chcel zaručiť synovi kvalifikáciu, uznanie, dobré meno, známosti, uznanie a dobrú prácu- putoval s ním po Európe za šťastím a kariérou aj vďaka tomu, že obaja boli členmi slobodomurárskej lóže
-po 4 rokoch cestovania sa ako 10-ročný opäť usídli v Salzburgu, ale často navštevuje Viedeň- dvor Jozefa II.
-objednávka na taliansku komickú operu
-1768- ako 12-ročný napísal svoju prvú operu- La finta semplice, a v tom istom roku aj operu Bastien a Bastienka
Taliansko - 3 cesty v rokoch 1769,1771,1772
-aby vyhovel staro-európskej šľachte vyhľadával taliansku operu
-navštívil Benátky, Miláno, Florenciu, Bolognu, Parmu ,Florenciu, Rím, Neapol, Veronu, opäť Bolognu a Benátky
-v Bologni sa zoznámil s Pallavicinom a s Giovannim Batistom Martinim
-napísal prvé sláčikové kvarteto(KZ 80)
-neskôr ho zásluhou padra Martiniho, ktorý ho učil kontrapunkt ho prijali za člena Bolonskej Filharmonickej spoločnosti a od pápeža Klementa XIV. dostal vyznamenanie Rytier zlatej ostrohy(mal ho aj Gluck)
-z pobytu v Ríme pochádza slávna udalosť, keď si v Sixtínskej kaplnke hneď zapamätal a zapísal slávne Allegriho Miserere
-zoznámil sa so známym českým skladateľom Jozefom Myslivečkom- Il divino Boemo(božský Čech)
II.cesta do Milána- opera Ascanio in Alba ku svadbe arcivojvodu Ferdinanda, ktorý ho chcel prijať do svojich služieb, avšak prekazila to Mária Terézia
-v tom čase zomrel salzburský arcibiskup a nastúpil despotický Hieronymus von Colloredo- Waldsee- Mozart skomponoval operu Il sogno di Scipione
III.cesta do Milána- opera seria Lucio Silla, moteto Exultate jubilate, a taktiež opera Mithridata, za čembalom sedel sám dirigent a autor Mozart
- v Mníchove na objednávku Maximiliána III. ako 19-ročný napísal operu La Finta Gardiniera (Záhradníčka z lásky), ktorá mu priniesla úspech
-potom sa inšpirovaný Haydnom venoval kvartetám, rôznym menuetom, divertimentám a serenádam( Antrettuova, Haffnerova,Lodronova)
- 5 husľových koncertov,4 klavírne koncerty, opera Il Re pastore
-roku 1777 ako 21-ročný navštívil so svojou matkou Mníchov, Ausburg, Mannheim a Paríž
-tragická cesta, matka po ceste zomiera
-v Mníchove- stretnutie so smrteľne chorým Myslivečkom
-v Mannheime sa zoznámil s Cannabichom, 13-ročnej dcére Rose venuje
klavírnu sonátu C dur KZ 309
-zoznamuje sa s Weberovcami, stretáva prvú lásku- Alojziu, neskôr sa ožení s jej sestrou Konstance, a sestra Josefa bola prvou kráľovnou noci v opere Čarovná flauta
-jeho ďalšie lásky boli Jozefína Dušeková a sesternica Mária Anna Thekla
-Paríž práve rozdelený na buffonistov a antibuffonistov, spor medzi gluckistami a piccinistami
-prednosť dával Gluckovi najmä kvôli vlasteneckým prednostiam, hlbšie sa o tento spor nezaujímal, lebo aj vážnu taliansku operu aj francúzsku lyrickú drámu považoval za zastaralé
-jeho cieľom bolo vytvoriť nový typ nemeckého národného hudobného divadla
-konečne sa odpútal od názorov otca
-stretáva sa s tvorbou Haydna
-komponuje diela pre concerts spirituel v období pôstu, symfóniu D dur Parížsku
(KZ 297), 5 klavírnych sonát- A dur-známy Turecký pochod, C dur pre zosnulú matku
Salzburg
-1779-1781 slúži u arcibiskupa Hieronyma Colloreda ako organista
-cestou do Viedne sa zastavil v Mannheime, napísal operu Semiramis, ale sa nezachovala
-spoznáva melodrámy J.A.Bendu, zobral si aj partitúry
-v Salzburgu nebolo operné divadlo, a tak prijal ponuku z Mníchova na napísanie vážnej talianskej opery na námet zo 17.storočia
–opera Idoméneo- mala veľký úspech
Viedeň
-žil tu od roku 1781 až do smrti
-prvý rok vyučoval, nedostatok žiakov -jeho finančná situácia sa veľmi zhoršovala
-dostal sa medzi blízkychpriateľov Jozefa II. po improvizačnej súťaži na Štedrý deň roku 1781, kedy vyhral nad známym klaviristom a skladateľom Muziom Clementim
-dostal ponuku napísať operu pre Burgtheater –jún 1782-Únos zo Serailu
-v roku 1782 sa oženil s Konstanciou Weberovou
-mali 6 detí, prežil len Raimund Leopold a Carl Thomas
-blízke priateľstvo s Haydnom (domáce muzicírovanie), venoval mu 6 sláč.kvartet, nahradil mu otca Leopolda, ktorý zomrel v máji 1787
-1786- cisár Jozef II. vyhlásil porovnávanie schopností Mozarta a Antonia Salieriho
- máj- premiéra Figarovej svadby- Le nozze di Figaro , skomponoval ju za 6 týždňov- mala obrovský úspech
-skomponoval aj Koncert pre klavír a orchester C dur
-na pozvanie Václava Thuna odcestoval aj s manželkou do Prahy
-predviedla sa Figarova svadba a aj Pražská symfónia D dur(bez menuetu, na spôsob opernej predohry)
-stretol sa s rodinou F.Xavera Dušeka
-1787-Eine kleine Nachtmusic
-1788 napísal pre Prahu aj operu Don Giovanni- libreto vytvoril literát Da Ponte
1789- koncertné turné po pre neznámych nemeckých mestách-
Drážďany- improvizačná súťaž v hre na organ a klavír
Lipsko-stretol sa s Jozefínou Dušekovou, venoval jej 2 árie- spolu tu koncertovali, Berlín
-po návrate do Viedne si Jozef II. objedná operu 1790- Cosi fan tutte(také sú všetky)
-zomrie skôr ako je odpremiérovaná
-považovaná za Mozartovo najkrajšie dielo
-september 1790-odcestoval do Frankfurtu nad Mohanom, kde koncertoval a predviedol Cosi fan tutte
-odzneli tu Korunovačné klenoty pre klavír
-po návrate do Viedne píše posledné 3 veľké symfónie:
Es dur Tragická (mannheimské vzdychy)
g mol- autobiografické črty(drev.dych.nástroje
C dur- Jupiterská
a opery: Čarovná flauta- Die Zauberflöte a La Clemenza di Tito(Titova láskavosť)
-pre neznámeho autora začal písať Rekviem
-navštívil Dušekovcov, s ktorými sa navždy rozlúčil a predtuchou blízkeho konca
- zomrel 5.12.1791
TVORBA
-celé dielo zosystematizoval cisársky radca,právnik,prírodovedec a hudobný kritik Ludwig von Köchel, neskôr ho doplnil Albert Einstein
-celoživotné dielo má vyše 600 opusov
*54 symfónií
*55 koncertov
*22 opier
*150 vokálnych skladieb
*86 klavírnych skladieb
*64 sonát
*76 cirkevných skladieb
*a iné
-nevynašiel ani jednu novú hudobnú formu, avšak v každom odbore ktorého sa dotkol zanechal diela prerastajúce dobový rozmer
-k dispozícii mal už vykryštalizované útvary opery buffa aj seria
-v hudbe je ukrytá spoveď jeho búrlivého srdca, bolestného citového života .
Johann Sebastian Bach (* 21. marec 1685, Eisenach – † 28. júl 1750, Lipsko) bol nemecký skladateľ barokovej hudby a svojho času slávny organista a čembalista. Dnes je uznávaný ako najväčší majster zvuku, ktorý na stáročia ovplyvnil celý ďalší vývoj hudby, a ktorého diela sú rozšírené po celom svete tak v pôvodnej forme, ako aj v nespočetných variáciách.
nemecký skladateľ barokovej hudby, svojho času slávny organista a čembalista
Eisenach [upraviť]Johann Sebastian bol najmladší z ôsmich detí Johanna Ambrosiusa Bacha a jeho ženy Elisabeth Bachovej, rodenej Lämmerhirtovej. Pokrstili ho 23. marca v Kostole svätého Juraja. Včasné detstvo strávil Bach v Eisenachu, kde ho bratranec jeho otca, organista v eisenašskom Kostole sv. Juraja Johann Christoph Bach, prvýkrát zoznámil s chrámovou a organovou hudbou. Ako osemročný sa dostal Bach do latinskej školy eisenašského dominikánskeho kláštora. Rodičia zomreli skoro, matka 3. mája 1694 a otec, ktorý si 27. novembra 1694 vzal za ženu vdovu Barbaru Margarethu Bartholomäiovú, rodenú Keulovú zomrel iba o niekoľko mesiacov po sobáši, 20. februára 1695. Johann Sebastian sa presťahoval so svojim bratom Johannon Jacobom k staršiemu bratovi Johannovi Christophovi (1671 - 1721) do Ohrdrufu. Ohrdruf [upraviť]V Ohrdrufe navštevuje Johann Sebastian lýceum až do primy, čím získava lepšie školské vzdelanie ako jeho predkovia. V sekunde chodili spolu s ním do školy bratranec Johann Ernst Bach a celoživotný priateľ Georgerot Erdmann. Jeho o 16 rokov starší brat Johann Christoph, ktorý bol organistom v Ohrdrufe, prevzal jeho ďalšiu výchovu a hudobné vzdelávanie. Od neho sa naučil Bach hru na organe a komponovanie. K jeho obžive prispievalo spievanie v zbore. Dňa 19. januára 1700 opúšťa Georg Erdmann Ohrdruf a ide do Lüneburgu. Krátko nato 15. marca ho nasleduje aj Johann Sebastian. Lüneburg [upraviť]Bach a Erdmann sa stávajú v Lüneburgu žiakmi kláštora Michaelis. Spievajú ako diskantisti v motetovom zbore. Georg Böhm bol v tomto čase organista v Kostole sv. Jána. Jeho vplyv na Johanna Sebastiana možno badať v jeho raných organových dielach. Na výletoch do Celle a Hamburgu (k slávnemu organistovi Adamovi Reinkenovi) sa Bach zdokonaľuje v hre na organ. Na Veľkú noc roku 1702 opúšťa Bach Lüneburg, pravdepodobne aby sa uchádzal o voľné miesto organistu v Sangerhausene. V jeho životopise máme medzeru, ktorá trvá zhruba jeden rok. Weimar [upraviť]Najneskôr od marca 1703 je Johann zamestnaný ako sluha a huslista v súkromnej kaplnke spoluregenta Johanna Ernsta von Sachsen Weimar. Pri organovej skúške 17. marca 1703 nadväzuje kontakty s radou v Arnstadte, ktorá mu už v auguste dáva miesto organistu. Arnstadt [upraviť]Bach dostal dňa 9. augusta 1703 svoje poverenie ako organista do Nového kostola v Arnstadte bez ďalšej skúšobnej hry. Stále sa dostáva do konfliktu s radou. Jednou z nich bola aj hádka a potýčka s Geyersbachom v roku 1705, žiakom starším ako Johann Sebastian. V októbri toho istého roka dostáva štvortýždňovú dovolenku na cestu k Dietrichovi Buxtehude do Lübecku, ktorú predlžuje na tri mesiace. Dňa 21. februára 1706 a 11. novembra dostáva pokarhanie kvôli "nedbalosti v službe". Dostáva tiež varovanie, aby pri doprovode chorálov pri bohoslužbe nemiatol obec zarážajúcimi medzihrami, dekoráciami a moduláciami. (Chorálne predohry In dulci jubilo, BWV 729 a Herr Jesu Christ dich zu uns wend (Pán Ježiš obráť sa k nám), BWV 726 sú dva názorné príklady takýchto "zarážajúcich" doplnkov). Dňa 24. apríla 1707 hrá Bach ukážkovo v Mühlhausene, kde sa uchádza o miesto organistu. Mühlhausen [upraviť]Dňa 29. júna 1707 nastupuje Johann Sebastian Bach do služby ako organista na Divi Blasii. Toto nezvyčajne dobre dotované miesto v Mühlhausene (Thüringen) mu umožňuje založiť si rodinu. Berie si sesternicu druhého stupňa Mariu Barbaru Bachovú 17. októbra 1707. Sobáš sa koná v Dornheime pri Arnstadte. Podľa zmluvy skladá Bach pri príležitosti výmeny rady 4. februára 1708 slávnostnú kantátu Gott ist mein König (BWV 71) (Nech je Boh mojim kráľom), ktorá sa ako jediná zachovala z dobovej tlače. Veľký požiar v meste vedie k zvýšeniu životných nákladov. Pravdepodobne preto žiada Bach 25. júna 1708 o prepustenie, ktoré mu hneď schvália. Jeho nástupcom v Mühlhausene sa stáva Johann Friedrich Bach. Weimar [upraviť]Bach dostal miesto dvorného organistu a komorného muzikanta na dvore vojvodu Wilhelma Ernsta vo Weimare. Bach sa presťahoval v polovici júla roku 1708 so svojou tehotnou manželkou a s celým svojim domácim zariadením do Weimaru. Dňa 29. decembra 1708 je krst jeho prvého dieťaťa Cathariny Dorothei. Začiatkom februára 1709 cestuje Bach do Mühlhausenu, kde odovzdáva ďalšiu kantátu zloženú pri príležitosti výmeny rady. Aj túto znova vytlačili na náklady tunajšej rady, ale do dnešných čias sa nedochovala. Dňa 24. novembra 1710 je krst jeho najstaršieho syna Wilhelma Friedemanna. V dňoch 21. a 22. februára je Bach vo Weißenfelse pri príležitosti slávností k narodeninám vojvodu Christiana von Sachsen-Weißenfels. Pravdepodobne hrajú Jagdkantate (Poľovnícku kantátu) BWV 208. Dňa 23. februára, na narodeniny vojvodu, sa rodia dvojičky Maria Sophia a Johann Christoph. Pre ich zlý zdravotný stav dostavajú núdzový krst. Johann Christoph umiera krátko potom, Maria Sophia 13. marca. Koncom roka 1713 Bach pravdepodobne hľadal nové miesto. Uchádza sa o miesto organistu na Liebfrauenkirche (Kostole milostivej panny) v Halle. Po prednesení jednej skúšobnej kantáty dostáva 14. decembra vymenovanie, tohto miesta sa však napokon zriekol. Bach je menovaný 2. marca 1714 za koncertného majstra vo Weimare s patrične vyšším platom. S týmto postom je spojená úloha, že Bach musí každé 4 týždne skomponovať jednu novú chrámovú kantátu pre danú nedeľu. Ako prvá zaznie v Kvetnú nedeľu 25. marca 1714 kantáta Himmelskönig sei willkommen (Nebeský kráľ buď vítaný) BWV 182. Bach potom v pravidelných odstupoch skladá ďalších aspoň 20 diel, ktoré tvoria základnú časť neskorších Lipských kantátových ročníkov. Druhý syn Carl Philipp Emanuel sa rodí 8. marca 1714. Až 19. marca posiela Bach rade v Halle definitívne odmietnutie. Ďalší syn Johann Gottfried Bernhard sa rodí 11. mája 1715. Vojvoda Johann Ernst zu Sachsen-Weimar umiera 1. augusta. Z dôvodu nariadeného dvorného smútku sa tri mesiace nehrá žiadna hudba. Dňa 1. decembra 1716 umiera chorľavý prvý kapelník Johann Samuel Drese, ktorého post fakticky zastáva už dlhšiu dobu jeho syn ako 2. kapelník. Bach nie je, ako to on očakával, vymenovaný za 1. kapelníka. Možno preto hľadá nové miesto, ktoré nakoniec nachádza v Köthene. Už 1. augusta dostáva plat z Köthenu, 5. augusta nastupuje v Köthene do služby. V septembri 1717 cestuje Johann Sebastian Bach na dvor do Drážďan, kde sa má konať súperenie so slávnym organovým virtuózom Louis Marchandom, ktoré sa však nakoniec nekoná. Bach žiada o prepustenie zo služieb vo Weimare, čo mu jeho zamestnávateľ odmieta pre „tvrdohlavosť“. 6. novembra ho dokonca zadržia u krajinského sudcu. 2. decembra ho púšťajú a prepúšťajú "v nemilosti". Köthen [upraviť]Od decembra 1717 do roku 1723 je Bach kapelníkom na dvore kniežaťa Leopolda von Anhalt-Köthen v Köthene. V čase od 15. do 18. decembra 1717 sa Bach nachádza v Lipsku kvôli organovej skúške v Kostole sv. Paula. Dňa 15. novembra 1718 sa mu rodí syn Leopold August. Bach získa preňho, tak ako pre skoro všetky svoje deti, vysokopostavené osobnosti za krstných rodičov, úradujúce knieža Leopold von Anhalt-Köthen, jeho súrodencov Augusta Ludwiga a Eleonóru Wilhelminu, tajného radcu Christopha Josta von Zanthier a manželku dvorného majstra Gottlob von Nostiz. Sotva rok staré dieťa pochovali 28. septembra 1719. Ako príspevok k hudobnej výchove svojich deti začína Bach 22. januára 1720 písať klavírnu knižku pre najstaršieho syna Wilhelma Friedemanna. Ako každý rok cestuje dvor s kniežaťom do Karlových Varov a pobúda tam dva mesiace. Pri návrate 17. júla už tam nenachádza svoju manželku Mariu Barbaru, ktorú už 7. júla pochovali. Tento zážitok pravdepodobne znamenal preňho zvrat v jeho živote, ktorý chápal Köthen ako doživotné miesto pôsobenia. Aj knieža Leopold sa odvracia od jeho súborovej hudby smerom ku klavírnej hudbe. Slávne miesto v Bachovom liste z 20. októbra 1730 adresovaného Georgovi Erdmannovi sa azda dotýka zmeny hudobného vkusu na kniežacom dvore, pričom hlavnú vinu nespravodlivo dáva manželke kniežaťa: Tamže [v Köthene] milostivé a muziku tak milujúce ako aj znajúce knieža som mal, u ktorého som tiež život celý svoj stráviť domýšľal sa. No muselo sa už tak prihodiť, že sa spomenutý serenissimus s berenburgskou princeznou oženil a už tak to začalo vyzerať, akoby musikálny sklon zmieneného kniežaťa pobledúval, poťažmo sa táto nová kňažná amusikálnou zdala byť. Toto je potvrdené aj skutočnosťou, že po Bachovom odchode z Köthenu zostáva jeho miesto neobsadené. Napriek tomu po svojom odchode môže nosiť titul kapelníka a dodáva aj po roku 1723 hudbu k slávnostiam kniežacieho dvora. V septembri 1720 sa uvoľnilo miesto organistu v Kostole sv. Jakuba v Hamburgu, o ktoré sa Bach uchádza. Hamburgská rada ho pozýva ku skúšobnej hre, musí ale odriecť, pretože miesto je spojené so zaplatením vysokej sumy. Aj venovanie – z 24. marca 1721 – v takzvanom Brandenburskom koncerte (BWV 1046-1051) pre markgrófa Christiana Ludwiga z Brandenburska možno vidieť vo svetle hľadania nového miesta. Dňa 22. februára 1721 umiera Bachov brat Johann Christoph v Ohrdrufe. Dňa 3. decembra 1721 berie si Johann Sebastian speváčku Annu Magdalenu, najmladšiu dcéru kniežacieho dvorného a poľného trubača zo Sachsen-Weißenfelsu Johanna Kaspaara Wilckeho. Anna Magdalena prišla v roku 1720 na Köthenský dvor ako sopranistka. Lipsko [upraviť]Dňa 5. júna 1722 zomiera v Lipsku "Thomanerkantor" (= umelecký vedúci chlapčenského zboru Thomanerchor v Lipsku) Johann Kuhnau. Prvá skúška na uvoľnené miesto sa koná už 14. júla v Lipsku. Uchádzači sú Georg Philipp Telemann, Johann Friedrich Fasch (kapelník na dvore Anhalt-Zerbst) a Christian Rolle (hudobný riaditeľ v Magdeburgu). Zvolený je Telemann, ktorý však kvôli zvýšenia platu nenastupuje a zostáva v Hamburgu. Dňa 7. februára 1723 sa koná druhá kantorátna skúška v Lipsku. Bach prednáša kantátu Jesu nahm zu sich die Zwölfe (Ježiš si zobral k sebe tých dvanástich) - BWV 22. Konkurenti sú Georg Friedrich Kauffmann z Merseburgu, ktorý dobrovoľne odstupuje, Johann Christoph Graupner (kapelník z Darmstadtu) a Balthasar Schott (organista v Novom kostole v Lipsku). Zvolený je Graupner, ktorý však nemôže nastúpiť, pretože ho hessenský krajinský gróf z Darmstadtu odmieta prepustiť zo služieb. Tak sa stáva Bach „ako druhý v poradí“ thomanerkantorom v Lipsku. Bach zostáva thomanerkantorom až do svojej smrti. Mal nielen hudobné povinnosti v Kostole sv. Tomáša, ale musel aj vyučovať latinčinu na pričlenenom internáte. V roku 1729 prevzal aj Collegium musicum. V lipskom období vzniklo najviac jeho chrámových kantát, ako aj Jánove pašie a Matúšove pašie. V posledných rokoch života Bach celkom oslepol; v roku 1749 sa podrobil operácii na oboch očiach. Zomrel 28. júla 1750 v Lipsku. Po dvojnásobnom premiestnení sa jeho hrob dnes nachádza v lipskom Kostole sv. Tomáša. Význam [upraviť]Bach sa považuje za jedného z najvýznamnejších a najvplyvnejších skladateľov všetkých čias. Na jeho dielo sa možno pozerať ako na neprekonateľné finále hudobného baroka, ktoré však pôsobí aj do dnešných dní. Za jeho života nenašlo jeho skladateľské dielo veľké uznanie, najmä ak ho porovnáme s jeho súčasníkmi Georgom Friedrichom Händelom alebo Georgom Philippom Telemannom. Bacha bolo potrebné prakticky znova objaviť. Každopádne bol Bach za svojho života v Európe známy ako virtuózny hráč na organ a čelo, a bol uznávaný aj ako majster improvizácie (pozri aj Hudobný dar). Napokon mal vynikajúce meno aj ako znalec organov. Prakticky vo všetkých druhoch hudby postavil úplne novú latku. Suverénne ovládal hudobnú techniku, (kontrapunkt; polyfónia; harmónia) a jeho dielo je geniálne aj na základe toho, ako hlboko ho duchovne penetroval. Jedinou výnimkou, kde Bach nevytvoril žiadne diela, je opera. Niektoré jeho svetské kantáty označoval ako Dramma per musica), tie by však bolo možné považovať len za malé operety. Bachovo dielo je poznačené jeho hlbokou evanjelicko-luteránskou religiozitou. Z 250 kantát, ktoré po sebe zanechal, je asi 200 cirkevných. Vo nich, rovnako ako aj v pašiách, sa často necháva inšpirovať populárnymi chorálmi evanjelického spevníka. Napriek tomu považujeme veľkú časť jeho duchovnej hudobnej tvorby za stratenú. Bach zložil pravdepodobne pätoro pašií, a z len Jánove a Matúšove pašie sú jediné autenticky zachované. Predpokladá sa, že medzi troma stratenými dielami sú Lukášove a Matejove pašie. Piatu stratenú pašiu považujú bádatelia za pravdepodobnú prepracovanú jednochorovú variantu Matejových pašií. Bach sa nevenoval len hre a komponovaniu. Veľký vplyv mal aj na hudobnú teóriu. Najmä so svojimi učebnými skladbami (napr. Temperovaný klavír), presadil temperovane ladenú náladu, s ktorou bolo možné používať všetky druhy tónov kvintového kruhu. Zaviedol tiež nové techniky hrania, najmä na organe. Používanie palca ako plnohodnotného prsta môžeme tiež pripísať Bachovi. Bach dobre poznal nedostatky jemu dostupných hudobných nástrojov, a aktívne požadoval či podporoval ich ďalší vývoj. Mal veľký vplyv najmä na vývoj klávesových nástrojov. Na srdci mu ležala najmä otázka vývoja čembala k pianoforte. Vplyv na ďalšie generácie [upraviť]Bach mal 20 detí, iba máloktoré však prežili prvé tri roky života: dvaja synovia a päť dcér z prvého manželstva so sesternicou Mariou Barbarou a so speváčkou Annou Magdalenou Wilckenovou, ktorú si zobral 3. decembra 1721 po smrti Marie Barbary, ďalších sedem dcér a šesť synov. Štyria synovia sa stali tiež skladateľmi, ktorí vo svojej dobe čiastočne predčili slávu otca:
Známe diela [upraviť]
|
|
|
Komentáre
Prehľad komentárov
generic cialis https://cialiswithdapoxetine.com/
Blood difficulties - If you fancy be sure more
(AbraimeAffomma, 11. 10. 2018 13:23)
Compression est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre moelle bat, il pompe le sang par vos arteres a la flanerie de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-le-top/
Blood Coerce : Blood require table
(AbraimeAffomma, 27. 9. 2018 4:33)
Compression est comment calleux votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque age votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang par de vos arteres a la flanerie de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-achat-montreal/
cialis online cialiswithdapoxetine.com
(cheap cialis, 24. 11. 2021 2:23)