Termín kubizmus, tak ako sa to stalo aj pri impresionizme a fauvizme, nevymysleli umelci sami, ale skôr nepriateľskí kritici. Smer kubizmus bol vtedajšou verejnosťou prijatý s veľkým neporozumením, alebo lepšie povedané prijatý nebol. Kubizmus totiž predstavoval dovtedy najradikálnejší rozchod s klasickými pravidlami zobrazovania viditeľného sveta.
Tento umelecký smer vznikol približne v roku 1905.
Prvým a najznámejším kubistickým dielom boli Picassove Avignonské slečny. Samotný obraz a s ním aj hnutie vzniká roku 1907. V Avignonských slečnách zredukoval ženské postavy na základné geometrické tvary. Ich tváre zobrazil podľa primitívnych iberských sôch a afrických masiek podľa vplyvu černošskej skulptúry, ktorou sa kubizmus inšpiroval.
Na kubizmus však neodmysliteľne vplývala aj Cézannova tvorba.
Kubisti sa usilovali predovšetkým zachytiť pevné tvary daných predmetov, potláčali pritom ich nepodstatné detaily a systematicky ich redukovali na základné geometrické telesá ako mnohosteny, valce, kužele, gule ... Na tejto novej ceste sa k Picassovi čoskoro pridal mladý fauvistický maliar Georges Braque. Tak ako mal Braque korene svojej tvorby v impresionizme a vo fauvizme, tak aj Picasso prešiel radikálnymi zmenami svojho štýlu. Na začiatku prešiel tzv. Modrým obdobím (1901 – 1904), kedy maľoval obrazy s výrazným zastúpením belasej, ktorá vyjadrovala smútok, odcudzenie a beznádej, zobrazoval žobrákov, opustených ľudí, speváčky, tanečnice... Pijanka absintu, Dáma v modrom klobúku, Navštívenie... Nasledovalo Ružové obdobie (1905 – 1906) s oveľa ľahšími a uvoľnenejšími námetmi, ako napríklad harlekýni, s menej expresívnym výrazom. Odsťahoval sa do Paríža, stretáva sa s kamarátmi, darí sa mu i v súkromí....posun v umeleckom myslení, inšpirácia africkými soškami, maskami
Samotný kubizmus prešiel troma fázami.
Napodobenie dreva, mramoru, či novín dosiahli nalepovaním papiera zobrazujúci daný materiál. Takto vznikla nová technika – KOLÁŽ. Táto technika neskôr oslávila výnimočný úspech najmä v období surrealistov a abstraktivistov.
Kubizmus prevracal všetky tradičné názory na maliarstvo oveľa viac ako impresionizmus, či fauvizmus a kritici, predovšetkým povolaní na túto úlohu, prejavili priam nepredstaviteľné nepochopenie, ba až zaslepenosť pri hodnotení nového smeru.
Spoločnú cestu kubistov rozprášila 1. sv. vojna. Po nej sa kubizmus stal už len východiskom pre ďalšie smery ako abstraktné umenie.