Vzdelávanie prebieha podľa ŠkVP:
Pre 1. stupeň ZŠ Názov - motto
Vzdelávací program
Stupeň vzdelania ISCED 1
Dĺžka štúdia : štyri roky
Vyučovací jazyk: slovenský
Študijná forma : denná
Druh školy: štátna
Predkladateľ: Mgr. Kamila Dluhošová
Názov školy : Základná škola s materskou školou
Adresa : Teplička 49, 052 01
IČO : 71 00 633 69
Riaditeľ školy : Mgr. Kamila Dluhošová
Koordinátor pre tvorbu ŠVP :
Ďalšie kontakty: 053/441125, 0902 908 532
Zriaďovateľ: Obec Teplička
Starosta: Ladislav Koňak
Adresa: Teplička 83, 052 01
Kontakty : 053/4411223,
Platnosť dokumentu od 1. septembra 2015
Prerokované a schválené na pedagogickej rade: 13.9.2012
Podpis riaditeľa : Mgr. Kamila Dluhošová
I. Charakteristika školy
1. Veľkosť školy
Škola ja neplnorganizovaná, málo triedna. V priebehu tohto školského roka V školskom roku 2012/2013 nastúpilo 15 žiakov. Kapacita školy postačuje pre všetkých žiakov narodených v obci, ktorí napriek tomu dochádzajú do škôl v Spišskej Novej Vsi.
Škola je umiestnená v strede obce obklopená zeleňou a sadom ovocných stromov. V areály sa nachádza ihrisko s futbalovými bránkami, lavičkami s prístreškom a detským ihriskom. Neďaleko je zastávka autobusu. Škola je z hľadiska dostupnosti na veľmi výhodnom a dostupnom mieste.
V obci vybudovali i multifunkčné ihrisko s umelým trávnikom, plánované je i ďalšie s príslušnými budovami, využiteľné počas celého roka.
Budova školy je vhodne orientovaná, slnečná , postupne modernizovaná a plne otvorená novým možnostiam a využitiam.
2. Charakteristika žiakov :
Žiaci navštevujúci školu bývajú priamo v obci. Prevládajú deti z menej podnetného asociálne znevýhodneného prostredie, ktorí vyžadujú špeciálne potreby. Takýchto detí očakávame v blízkej budúcnosti primeraný nárast, preto vypracovaný ŠkVP bude prihliadať k týmto skutočnostiam.
Rozdelenie tried a ročníkov :
Zo skúseností so vzdelávaním žiakov so špeciálnymi potrebami, vieme pomôcť žiakom prekonávať ťažkosti pri učení. Vhodným prístupom a metódami sprostredkovať učivo ľahším, prístupnejším spôsobom.
Žiaci zažívajú úspech pri učení, radosť z dosiahnutím pokroku a postupnosť pri učení.
Štatistická návštevnosť v ostatnom období nadobúda klesajúcu tendenciu vzhľadom na stúpajúcu, vyrovnanú krivku populácie detí na najbližšie obdobie.
Školský rok 2018/2019
I. trieda – 1. a 2. ročník - 9 žiakov
1. ročník – 7 žiaci /4 opakujú/
2. ročník – 2 žiaci
II. trieda – 3. a 4. ročník - 11 žiakov
3. ročník – 2 žiaci
4. ročník – 9 žiaci
3. Charakteristika pedagogického zboru :
Školský rok 2018/2019
Celkový počet zamestnancov školy je 9.
· Základná škola : - učiteľky vrátane riaditeľky – 1 + 1
- učiteľky sú kvalifikované s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa v obore učiteľstvo pre I. stupňa ZŠ,
-externý zamestnanec – kvalifikovaný učiteľ náboženskej výchovy
Materská škola : - učiteľky – 2
- obidve kvalifikované
· Školská jedáleň : - 3
- vedúca školskej jedálne, hlavný kuchár, pomocná kuchárka,
· Počet THP pracovníkov pre ZŠ a MŠ : 2
- školníčka, kurič
Zoznam učiteľov a ich aprobácia ZŠ, MŠ :
Meno |
Aprobácia |
Zaradenie |
Mgr. Kamila Dluhošová |
VŠ – učiteľstvo 1. – 4. roč.ZŠ |
triedny učiteľ II. triedy, spojený 2. a 3. ročník |
Mgr. Mária Dutková |
VŠ – učiteľstvo 1. – 4. roč.ZŠ |
- MD |
|
|
|
IIvana Chovancová |
Stredná pedagogická škola – učiteľstvo MŠ |
učiteľka MŠ
|
Tatiana Belušová |
Stredná pedegogická škola – učiteľstvo MŠ |
učiteľka MŠ |
|
|
|
Veková skladba kolektívu je vyrovnaná.
Ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov je veľmi dôležitou súčasťou napredovania výchovy a vzdelávania. Našou prioritou je vzdelávať PZ , oboznamovať s najnovšími a najaktuálnejšími témami . Zúčastňovať sa priebežných vzdelávaní i jednorazových podujatí organizovaných metodickým centrom v Košiciach a Spoločným školským úradom v Smižanoch.
Je potrebné PZ školiť vo využívaní ITK vo vyučovacom procese, zúčastňovať sa školení k novému školskému programu, k jazykovému vzdelávaniu.
4. Dlhodobé projekty :
Škola je dlhodobo zapojená do niekoľkých projektov .
· Zdravá škola
· Adamko hravo – zdravo, inšpiračný projekt, ktorý podporuje zdravý životný štýl,
· Infovek – zabezpečenie počítačovej siete pre školu, vhodné námety pre učiteľov i súťaže pre detí,
· Otvorená škola – oblasť športu, športové činnosti detí s využitím nového relaxačného areálu budovanom obecným úradom.
5. Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi :
Je trvalo dobá s väčšou časťou rodičov. Pravidelné stretnutia na triednych a celoškolských zasadnutiach býva dobre zastúpená a pravidelná. Trvale spolupracuje i Rada školy pri zabezpečovaní spoločných podujatiach, s prácou PP na vyučovaní i mimoškolskými aktivitami.
Problémová je naďalej spolupráca rodičov so sociálne znevýhodneného prostredia, ktorí vôbec nemajú záujem o aktivity a potreby ich detí. /Jedná sa iba o jednu rodinu s viacerými školopovinnými deťmi/. Tento problém je riešený návštevami riaditeľa alebo triedneho učiteľa v rodine.
6. Priestorové a materiálno – technické podmienky školy :
Školská budova je zariadením, v ktorej sú priestory prie základnú školu, materskú školu i školskú jedáleň.
Základná škola má k dispozícii 3 triedy na vyučovanie, 1 triedu pre školský klub detí a jednu odbornú PC učebňu. Na vyučovanie TV slúži chodba, kde sú umiestnené aj šatňové skrine pre žiakov a detí MŠ spoločne. Učitelia majú k dispozícii zborovňu, učiteľskú knižnicu, kabinet s učebnými pomôckami. Triedy sú vybavené potrebným školským nábytkom, ktorý je postupne vymieňaní a obnovovaní.
Žiaci i učitelia majú samostatné sociálne zariadenia. Stravovanie žiakov je zabezpečované v školskej jedálni, kde sa stravujú i deti MŠ.
Podarilo sa vymeniť umývadlá v sociálnom zariadení. Najväčšou investíciou je obnova strechy školy. V najbližšom období sa ráta s obnovou fasády budovy školy a výmenou okien na chodbe. Ďalej dobudovanie celého areálu školy pre plnú využiteľnosť detí MŠ a žiakov ZŠ.
7. Škola ako životný priestor :
Aby sa žiaci i pedagógovia cítili v škole čo najpríjemnejšie, treba klásť dôraz na upravené a estetické prostredie tried, školského dvora, chodieb. Realizuje prostredníctvom výstav prác žiakov na nástenkách na vstupnej chodbe a obecnej nástenke pred obecným úradom. Pravidelne na nich informujeme rodičov i deti s aktivitami v škole . Snažíme sa o budovanie priateľskej atmosféry medzi žiakmi navzájom, medzi žiakmi a pedagógmi, medzi pedagógmi, žiakmi a rodičmi. Školskými a mimoškolskými aktivitami sa snažiť priaznivo budovať a formovať osobnosť žiakov.
8. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní
Úlohou vedenia školy a PP je vytvárať bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky na vyučovanie, pravidelné poučovanie žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, pravidelne školiť zamestnancov školy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a proti požiaru. Vykonávanie pravidelných kontrol bezpečnosti a ochrany zdravia a odstraňovanie nedostatkov podľa výsledkov revízií.
II. Charakteristika školského vzdelávacieho programu :
Program primárneho vzdelávania (1. stupňa základnej školy) má zabezpečiť hladký prechod z predškolského vzdelávania a z rodinnej starostlivosti na školské vzdelávanie prostredníctvom stimulovania poznávacej zvedavosti detí, vychádzajúcej z ich osobného poznania a vlastných skúseností. Východiskovým bodom sú tu aktuálne skúsenosti žiaka, predbežné vedomosti a pojmy a záujmy rozvíjané podľa jeho reálnych možností tak, aby sa dosiahol pevný základ pre jeho budúci akademický a sociálny úspech. Program je založený na princípe postupu od známeho k neznámemu pri nadobúdaní skúseností z pozorovania a zažitia aktivít a udalostí, ktoré sú spojené so životom dieťaťa a s jeho bezprostredným kultúrnym a prírodným prostredím.
Súčasťou cieľového programu je aj včasná korekcia prípadných znevýhodnení (zdravotných, sociálnych a učebných) a rozpoznanie a podchytenie špecifických potrieb, záujmov a schopností (vrátane nadania a talentu) žiakov. Dôležité je podchytenie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. (včasná depistáž, diagnostika a korekcia prípadných znevýhodnení).
Hodnotenie žiakov je postavené na plnení konkrétnych a splniteľných úloh, je založené prevažne na diagnostikovaní a uplatňovaní osobného rozvoja žiaka. Každý žiak musí mať možnosť zažívať úspech a musí vedieť, že chyby a ich odstraňovanie tiež napomáhajú k jeho rozvoju.
1. Ciele výchovy a vzdelávania :
Primárne vzdelávanie poskytuje východiskovú bázu pre postupné rozvíjanie kľúčových spôsobilostí žiakov ako základu všeobecného vzdelania prostredníctvom nasledujúcich cieľov školy:
- poskytnúť žiakom bohaté možnosti vedeného skúmania ich najbližšieho kultúrneho a prírodného prostredia tak, aby sa rozvíjala ich predstavivosť, tvorivosť a záujem skúmať svoje okolie,
- umožniť žiakom spoznávať svoje vlastné schopnosti a rozvojové možnosti a osvojiť si základy spôsobilosti učiť sa učiť sa a poznávať seba samého,
- podporovať kognitívne procesy a spôsobilosti žiakov kriticky a tvorivo myslieť prostredníctvom získavania vlastnej poznávacej skúsenosti a aktívnym riešením problémov,
- vyvážene rozvíjať u žiakov spôsobilosti dorozumievať sa a rozumieť si, hodnotiť (vyberať a rozhodovať) a iniciatívne konať aj na základe sebariadenia a sebareflexie,
- podporovať rozvoj intrapersonálnych a interpersonálnych spôsobilostí, najmä otvorene vstupovať do sociálnych vzťahov, účinne spolupracovať, rozvíjať si sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, ďalším ľuďom obce a k svojmu širšiemu kultúrnemu a prírodnému okoliu,
- viesť žiakov k tolerancii a k akceptovaniu iných ľudí, ich duchovno-kultúrnych hodnôt,
- naučiť žiakov uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť zodpovednosť za svoje zdravie a aktívne ho chrániť a upevňovať.
Hlavnými programovými cieľmi primárneho vzdelávania sú rozvinuté kľúčové spôsobilosti. Kľúčové spôsobilosti sú viacúčelové (multifunkčné).
V etape primárneho vzdelávania sú za kľúčové považované: komunikačné spôsobilosti, matematická gramotnosť a gramotnosť v oblasti prírodných vied a technológií, spôsobilosti v oblasti digitálnej gramotnosti (informačno-komunikačné technológie), spôsobilosti učiť sa učiť sa, riešiť problémy, ďalej sú to osobné, sociálne a občianske spôsobilosti, spôsobilosť chápať kultúru v kontexte a vyjadrovať sa prostriedkami danej kultúry.
2. Zameranie školy a stupeň vzdelania
Škola v neposlednom období prešla podstatnými zmenami. Hlavné zmeny sa týkali ľudského potenciálu, t. j. vhodné veková rôznorodosť, ochota spolupracovať a k zmenám zamerania školy, k jazykovej otvorenosti a ochoty sa vzdelávať. Materiálne vybavenie školy je dostačujúce na počet žiakov. Plná možnosť využívania prístupu na PC a internet počas vyučovania i počas popoludňajšej ŠK. Školská knižnica je postupne obnovovaná. K dobrej klíme patrí i školská jedáleň s pestrou stravou a dostatkom ovocia i zeleniny. Podporujeme zdravé stravovanie. Pravidelne počas roka spolupracujeme s deťmi MŠ na spoločných hodinách i mimoškolských aktivitách. Mimoškolská činnosť školy je pravidelné a žiaci sa veľmi radi zapájajú do aktivít a súťaží organizovaných školou.
Máme vhodné umiestnenie školy pre využitie vychádzok a exkurzií priamo v obci. Športové vyžitie detí i žiakov je tiež na dobrej úrovni podľa poveternostných podmienok počas roka.
Nevýhodou školy je priestorová stránka školy, ale i tá dostačovala v predchádzajúcich rokoch, čiže ju nemožno brať do úvahy ako nevýhodu.
Slabé stránky :
Tieto slabé stránka má viacero málotriednych škôl :
· nemotivujúce finančné ohodnotenie pri práci nad rámec svojich povinností,
· nepripravenosť učiteľov pracovať s modernými technológiami,
· nepripravenosť učiteľov na výučbu cudzích jazykov,
· nedostatok pomôcok, vybavenia škôl,
· nedostatok priestorov na relaxáciu žiakov,
· nadmerné nároky na učiteľa,
· nedostatočné podpora a pochopenie zo strany rodičov,
· slabá disciplinovanosť súčasnej populácie,
Stupeň vzdelania : ISCED 1
Primárne vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním všeobecnovzdelávacieho programu ostatného ročníka primárneho stupňa základnej školy. Dokladom o získanom vzdelaní I. stupňa je vysvedčenie. Absolvent programu primárneho vzdelanie plynule pokračuje na nadväzujúcom stupni nižšieho sekundárneho vzdelávania, výnimočne v nižších ročníkoch gymnázia.
3. Profil absolventa školy
Absolvent I. stupňa ZŠ má osvojené základy čitateľskej, pisateľskej, počtárskej prírodovedeckej a kultúrnej gramotnosti. Získal základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného) učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Váži si seba aj druhých ľudí, je spôsobilý ústretovo komunikovať a spolupracovať, je vnímavý k potrebám iných. Získal základy používania materinského, štátneho a cudzieho jazyka.
Úroveň rozvinutosti kľúčových spôsobilostí, ktoré žiaci dosiahnu na konci programu primárneho vzdelávania, nie je ukončená. Vytvára len bázu pre následné stupne vzdelávania, pre celoživotné učenie sa, pre zapojenie sa do pracovného procesu. Rozvíjaním kľúčových spôsobilostí v životnom kontexte obsahu predmetov je tvorený model absolventa programu primárneho stupňa vzdelávania.
Absolvent primárneho vzdelania má osvojené tieto kľúčové spôsobilosti :
a/ sociálne komunikačné spôsobilosti
· vyjadruje sa súvisle, výstižne a kultivovane písomnou a ústnou formou primeranou primárnemu stupňu vzdelávania,
· náležite reagovať, používať vhodné argumenty a vyjadriť svoj názor,
· vytvárať dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi, s ktorými prichádza do kontaktu,
b/ spôsobilosť v oblasti matematického a prírodovedného myslenia
· používať základné matematické myslenie na riešenie rôznych praktických problémov v každodenných situáciách a schopnosť (na rôznych úrovniach) používať matematické oddiely logického a priestorového myslenia a prezentácie (vzorce, modely)
- rozvíja si schopnosť objavovať, pýtať sa a hľadať odpovede, ktoré vedú k systematizácii poznatkov,
c/ spôsobilosti v oblasti informačnej a komunikačnej technológie
- vie používať vybrané informačné a komunikačné technológie pri vyučovaní a učení sa
- ovláda základy potrebných počítačových aplikácií, vie používať kreslenie a písanie na počítači,
- dokáže komunikovať pomocou elektronických médií,
- rozumie možným rizikám, ktoré sú spojené s využitím internetu a mobilných telefónov,
d/ spôsobilosti učiť sa učiť sa
- získava schopnosť sebareflexie pri poznávaní svojich myšlienkových postupov,
- na základe možnosti uplatňuje základy rôznych techník učenia sa a efektívne si osvojuje poznatky a študijné návyky,
- zlepšuje svoju vytrvalosť a iniciatívu, hodnotí svoj pokrok, akceptuje spätnú väzbu a uvedomuje si svoje rozvojové možnosti,
e/ spôsobilosť riešiť problémy
- vie rozoznávať ozajstný problém, premýšľa o jeho príčinách a navrhne riešenie podľa svojich možností,
- pri riešení problémov hľadá a využíva rôzne informácie, skúša možnosti riešenia, overuje správnosť riešenia a osvedčené postupy,
- pokúša sa problémy a konflikty vo vzťahoch riešiť primeraným spôsobom,
f/ o f/osobné, sociálne a občianske spôsobilosti
- uvedomuje si svoje silné a slabé stránky ako svoje rozvojové možnosti,
- sústreďuje sa na kvalitu a vhodnosť svojho výberu voľných činností, aktívne si chráni svoje fyzické a duševné zdravie,
- kontroluje vlastné konanie a vie odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov,
- účinne spolupracuje v skupine, podieľa sa na vytváraní triednych a celoškolských pravidiel, je zodpovedný a dodržiava dohody,
- podieľa sa na dobrých medziľudských vzťahov v triede,
g/ spôsobilosť vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry
- dokáže sa vyjadrovať na úrovni kultúrnej gramotnosti,
- uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,
- cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,
- rešpektuje vkus iných ľudí a primerane veku dokáže vyjadriť svoj názor a vkusný postoj,
- pozná základné pravidlá, normy a zvyky súvisiace s úpravou zovňajška človeka,
- je tolerantný a empatický k prejavom iných kultúr,
4. Pedagogické stratégie
V oblasti rozumovej výchovy je naším cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu, sebahodnotenie.
Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou skupín žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.
Školský špeciálny pedagóg poskytne odbornú pomoc žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ich rodičom a zamestnancom školy.
Pri prevencii drogových závislostí sa chceme zamerať aj na iné aktivity ako besedy, treba sústavne pôsobiť proti fajčeniu a alkoholickým nápojom rodičov a všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom.
Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva.
Dôležitým odporúčaním do budúceho školského roka je pre nás potreba orientácie na pozitívne hodnotenie žiakov, najmä slabo prospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.
5. Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami
Škola preferuje otvorenosť pre všetkých žiakov. Vytvára vhodné prostredie pre vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, t. j. žiakov :
- so zdravotným znevýhodnením,
- zo sociálne znevýhodneného prostredia,
Škola spolupracuje s centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, logopéda, odberná príprava pedagogických pracovníkov školy, utváranie a práca odborného tímu.
Dôležitá je i spolupráca s rodičmi a ďalšími subjektmi podľa potreby. Majú zabezpečené špeciálne učebnice, učebné pomôcky. Učiteľ vypracováva individuálny výchovno-vzdelávací program podľa jednotlivých predmetov na dohodnuté obdobie prejedané na metodickom združení a PP .
!!! ZMENA!!!
Zápis detí na primárne vzdelávanie do prvého ročníka základnej školy
V zmysle platnej legislatívy je zákonný zástupca dieťaťa povinný prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky v základnej škole(povinná školská dochádzka sa začína začiatkom školského roka, ktorý nasleduje po dni, keď dieťa dovŕši šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť, ak zákon č. 245/2008 neustanovuje inak ) .
Zápis do prvého ročníka základnej školy sa koná každoročne od 1.apríla do 30. apríla. Miesto a čas zápisu určí zriaďovateľ základnej školy.
Presný termín a čas zápisu zverejní riaditeľ základnej školy na výveske školy.
Základná škola pri zápise dieťaťa na plnenie povinnej školskej dochádzky vyžaduje osobné údaje
a) meno a priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, miesto narodenia, národnosť, štátne občianstvo, trvalé bydlisko dieťaťa
b) meno a priezvisko, adresa zamestnávateľa, trvalé bydlisko zákonných zástupcov
Odporúčame rodičom:
- v predstihu zistiť termín zápisu
- na zápis priniesť občiansky preukaz, rodný list dieťaťa, v prípade postihnutého dieťaťa aj doklad o jeho zdravotnom postihnutí
- ak sa rozhodnete pre ZŠ v mieste trvalého bydliska (príslušný školský obvod) je táto škola povinná dieťa zapísať ( spádová škola )
- ak sa rozhodnete pre ZŠ mimo školského obvodu dieťa bude zapísané po dohode s riaditeľom školy
V prípade, že dieťa nie je telesne alebo duševne primerane vyspelé môže sa mu odložiť začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky o jeden rok po konzultácii s lekárom pre deti a dorast a po vyšetrení v CPPaP.
Dieťa môže byť zaradené aj do nultého ročníka základnej školy ak nedosahuje školskú zrelosť, pochádza so sociálne znevýhodneného prostredia a nie je predpoklad zvládnutia učiva 1.ročníka za jeden školský rok.
O týchto možnostiach rodič získa informácie pri zápise.
www.teplicka.sk