ABS. Najvýznamnejším prínosom systému ABS zabraňujúcemu blokovaniu kolies pri intenzívnom brzdení je, že zlepšuje – samozrejme, v hraniciach fyzikálnych možností – ovládateľnosť automobilu. Má však aj množstvo dodatočných funkcií. Je to napríklad elektronické rozdeľovanie brzdnej sily EBD (Electronic Brakeforce Distribution), alebo špeciálny algoritmus optimalizácie brzdnej sily v zákrute CBC (Cornering Brakeforce Control) či asistenčný brzdový systém HBA (Hydraulic Brake Assist). Vďaka nim aktuálne systémy ABS umožňujú optimálne využiť brzdné vlastnosti vozidla, determinované výkonnosťou bŕzd a adhéziou pneumatík. Systémy ABS, napríklad ABS Bosch ôsmej generácie, sa vyznačujú vysokým stupňom integrácie i funkčnej spoľahlivosti. Ich nahradenie nejakým iným „revolučným“ systémom zatiaľ nie je vo výhľade. Ďalšie zvyšovanie účinnosti brzdovej sústavy sa dá dosiahnuť iba použitím výkonnejších bŕzd, napríklad elektrohydraulickými brzdami EHB (Mercedes ich označuje ako SBC) či zatiaľ pripravovanými elektromechanickými systémami EMB.
ESP. Princíp konštrukcie ABS umožnil do protiblokovacieho systému výhodne integrovať ďalšiu funkciu – elektronický stabilizačný systém ESP (Electronic Stability Program), ktorý niektorí výrobcovia označujú aj ako DSC. Znížením krútiaceho momentu motora (zásahom do manažmentu motora alebo elektronicky ovládanou škrtiacou klapkou) a selektívnym pribrzďovaním jednotlivých kolies dokáže kompenzovať vznikajúci nedotáčavý alebo pretáčavý šmyk vozidla. Aj pri systémoch ESP už existuje niekoľko generácií. Napríklad aktuálne modely Opel Vectra a Astra používajú systém označovaný ako ESP Plus, ktorý na rozdiel od pôvodného systému umožňuje v prípade potreby pribrzdenie až troch rozličných kolies vozidla rôznou intenzitou. Tým sa zabezpečuje rýchlejšie a účinnejšie skrotenie auta ako pri pribrzdení iba jedného kolesa. Aj reakcia systému je pri takejto koncepcii miernejšia a pre vodiča subjektívne menej rušivá. ESP však dokáže viac ako iba stabilizovať vozidlo v dvojrozmernej rovine. Napríklad pre nový Land Rover Discovery 3 vyvinul Bosch rozšírený systém, ktorý disponuje ďalšou funkciou Active Roll Mitigation. Prostredníctvom senzorov ESP vie kontrolovať aj pohyb karosérie vozidla k podvozku. V prípade, že by pri veľmi veľkej rýchlosti prejazdu zákrutou hrozilo ovplyvnenie stability vozidla nadmerným náklonom karosérie – čo pri automobiloch SUV s vysokým ťažiskom nie je zriedkavé –, systém upraví dynamiku vozidla tak, aby nebezpečenstvo prevrátenia pominulo.
Aktívne riadenie. Ďalšie možnosti stabilizácie automobilu poskytujú nové systémy riadenia. Príkladom môže byť elektromechanický posilňovač riadenia EML, ktorý vyrába spoločnosť ZF Lenksysteme. Nájsť ho možno v podstate vo všetkých novších modeloch koncernu Volkswagen s priečne uloženým motorom. Tento systém nielenže umožňuje degresívnu charakteristiku, t.j. zníženie účinnosti posilňovača pri vyššej rýchlosti jazdy, ale aj tzv. flexibilnú nulovú polohu. Ak napríklad elektronika posilňovača zistí, že na vozidlo pôsobia dlhodobo vonkajšie sily, ktoré musí vodič pohybom volantu kompenzovať (priečny sklon cesty, bočný vietor), posilňovač sám ponechá kolesá mierne natočené bez toho, aby vodič musel ďalej pôsobiť silou na volant. Ešte väčšie možnosti poskytuje tzv. aktívne riadenie AFS, ktoré spoločnosť ZF Lenksysteme vyvinula pre BMW (radu 5, 6 a 3 novej generácie). Tento systém riadenia používa prídavnú planétovú prevodovku medzi tyčou volantu a hrebeňom riadenia. Pomocou elektrického servomotora, pôsobiaceho na planétovú prevodovku, sa dá plynulo meniť prevod riadenia. Povedzme pri parkovaní, keď je aj účinok hydraulického posilňovača riadenia najintenzívnejší, stačia dve otáčky medzi krajnými polohami volantu. Variabilný prevod riadenia zvyšuje komfort aj pri pomalej jazde na zatáčkovitej trati, kde vodič nemusí toľko otáčať volantom ako doteraz. Aktívne riadenie umožňuje zvýšiť účinnosť stabilizačného systému ESP zapojením funkcie riadenia do procesu stabilizácie vozidla. Takýto systém spoločnosť Continental-Teves už pripravila do štádia sériovej výroby. Systém označený ESP II konštrukčne vychádza z najnovšej generácie ESP Continental-Teves MK60E a MK25E. Korekcia prostredníctvom riadenia nastupuje v druhej fáze, keď systém zistí, že stabilizácia vozidla iba prostredníctvom zmeny krútiaceho momentu motora a pribrzdením kolies nestačí. Vďaka tomu ESP II umožňuje aj komfortnú kompenzáciu reakcií pri zmene zaťaženia vozidla. Ľudovo povedané, napríklad pri pretáčavom šmyku systém dokáže samočinne kontrovať volantom.
Aktívne pruženie a tlmenie. Nielen brzdy a riadenie sú prvky, ktoré ovplyvňujú dynamickú stabilitu vozidla v rozličných prevádzkových podmienkach. Významnú rolu zohráva aj konštrukcia závesov kolies i sama torzná tuhosť karosérie. V tejto oblasti mechanika už vlastne pred 10-15 rokmi dosiahla svoje hranice. Ani najsofistikovanejšie viacprvkové závesy kolies s dokonale prepracovanou kinematikou nedokážu zabezpečiť optimálne vedenie kolesa za všetkých okolností. Elektronika sa opäť stáva významným pomocníkom, bez ktorého sa automobiloví konštruktéri v budúcnosti nezaobídu. Hoci mnohí výrobcovia radi používajú termín aktívny podvozok, túto definíciu aj podvozky najdrahších sériových vozidiel zatiaľ spĺňajú iba čiastočne.
Za prvý stupeň „aktivizácie“ sa považuje adaptívna elektronická regulácia charakteristiky tlmičov, zohľadňujúca aktuálne dynamické pomery ako akcelerácia, brzdenie alebo prejazd zákrutou. V tejto oblasti sa dosiahli v uplynulých rokoch výrazné úspechy. Tlmiče s elektronickou reguláciou charakteristiky zostúpili z luxusných limuzín do nižších automobilových tried. Najnovšie možno takéto tlmiče nájsť ako prvok príplatkového vybavenia už aj v nižšej strednej triede – nový Opel Astra môže byť vybavený systémom CDC (Continuous Damping Control) výrobcu ZF Sachs, ktorý pomocou elektricky ovládaného proporcionálneho ventilu podľa potreby mení charakteristiku tlmičov pruženia v tlaku i ťahu. Technicky významným inovatívnym prvkom sú aj aktívne stabilizátory, ktoré sú pri klasickom pružení schopné výrazne kompenzovať nakláňanie karosérie v zákrutách. Takýto systém, označený Dynamic Drive, vyvinutý spoločnosťou Sachs, debutoval v aktuálnej limuzíne BMW radu 7. Aktívny stabilizátor má tyč stabilizátora rozdelenú na dve časti, ktoré sú navzájom spojené hydraulickým aktuátorom. Podľa údajov o vonkajších silách pôsobiacich na vozidlo na základe povelov riadiacej elektroniky hydraulický aktuátor predpína jednotlivé časti stabilizátora k sebe, čím sťahuje karosériu na vnútornej strane zákruty k zemi. Systém Dynamic Drive bude využívať aj nový Range Rover Sport.
Na kompenzáciu priečneho nákladu pri prejazde zákrutou Mercedes používa pri kupé CL a limuzínach triedy S vo verzii AMG odlišný systém ABC (Active Body Control), kde klasické oceľové pružiny dopĺňajú hydraulické pracovné valce pôsobiace proti odstredivým silám, ktoré nakláňajú karosériu v zákrute. Krokom k aktívnemu podvozku sú aj systémy pneumatického pruženia, ktoré sú už v limuzínach a kupé luxusnej triedy samozrejmosťou. Pneumatické pruženie nielenže zvyšuje komfort jazdy prispôsobením charakteristiky pružiacich prvkov (ich dofúkaním) zaťaženiu vozidla, ale umožňuje aj automatické zníženie svetlej výšky vozidla pri vysokej rýchlosti. S úspechom ho vo svojich špičkových modeloch používajú značky Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Mercedes a VW. Pri luxusných terénnych automobiloch (Porsche Cayenne, Range Rover, VW Touareg) pneumatické pruženie umožňuje manuálne nastavovať svetlú výšku vozidla v niekoľkých stupňoch – maximálne až do 30 cm. Ďalší vývojový stupeň pneumatického pruženia EAS od výrobcu Continental Teves, ktorý sa po prvý raz objaví v sériovej výrobe v roku 2006, už bude využívať aj na tlmiacu funkciu pneumatický systém namiesto doterajšieho hydraulického. To prinesie funkčné zlepšenie, zmenšenie rozmerov i zvýšenie spoľahlivosti celého systému.
Zdá sa, že technický prelom skutočne aktívnemu podvozku by mohol priniesť systém patentovaný firmou Bose, ktorý namiesto klasických alebo pneumatických pružín a hydraulických tlmičov využíva lineárne elektromotory. Od teoretického odvodenia po predstavenie prvého funkčného prototypu v lete 2004 však uplynulo 24 rokov. Geniálne jednoduchý systém sa totiž ešte stále nezaobíde bez pomocných tlmičov pruženia. Predpokladá sa, že kým sa podvozok Bose dostane do sériovej výroby – najprv ako prvok príplatkového vybavenia v limuzíne luxusnej triedy –, uplynú ešte najmenej štyri roky.
dobra guca textu
(peter, 12. 4. 2011 19:58)