Jedným z kritérií pri rozhodovaní o kúpe osobného automobilu je priemerná spotreba pohonných hmôt. Tá totiž podstatne ovplyvňuje ekonomiku jeho prevádzky. Priemernú spotrebu auta vykazujú automobiloví výrobcovia podľa smernice 80/1228/EEC a naposledy doplnenej smernicou 1000/100/EC. Výrobcovia automobilov sú povinní sa ňou riadiť v celom priereze svojej produkcie. Podľa tejto metodiky spotrebu auta vyjadrujú tri číselné údaje – mesto, mimo mesto a kombinovaný cyklus v litroch na 100 kilometrov.
Mestský cyklus je simulovaný na valcovom dynamometri podľa presne stanoveného jazdného režimu, ktorý obsahuje okrem iného aj studený štart, schému radenia prevodových stupňov, akceleráciu aj presný počet brzdení, či beh motora na voľnobežné otáčky. Studený štart znamená, že motor a náplne majú teplotu adekvátnu vonkajšiemu prostrediu. Pritom teplotu vonkajšieho prostredia simuluje temperovanie auta po dobu minimálne šiestich hodín pri teplote 20o C až 30o C. V priebehu testu sa analyzujú emisie výfukových plynov, konkrétne CO (oxidu uhoľnatého), CO2 (oxidu uhličitého) a HC (uhľovodíkov) a až na základe týchto údajov sa nepriamo vypočíta priemerná spotreba paliva.
Mimomestský cyklus začína pri prevádzkovej teplote motora nadobudnutej počas mestského cyklu. Opäť sa odohráva na valcovom dynamometri podľa špecifického jazdného režimu, ktorý už ale neobsahuje napríklad studený štart. Spôsob výpočtu priemernej spotreby je rovnaký ako v prípade mestského cyklu.
Kombinovaný cyklus vyjadruje priemernú spotrebu v zmiešanej prevádzke. Tento cyklus sa však už nesimuluje na dynamometri, ale sa vypočíta ako vážený aritmetický priemer spotreby v mestskom a mimomestskom cykle, pričom podiel mestského cyklu je stanovený na 36,8 % a mimomestského na 63,2 %. Takto exaktne vypočítané hodnoty priemernej spotreby sú ideálne na porovnávanie ekonomiky prevádzky automobilov, lebo porovnávajú hodnoty namerané pri rovnakých podmienkach, aké sa dajú dosiahnuť len v laboratórnych podmienkach. Žiadne používateľské testy automobilov takú možnosť porovnania nedávajú. Vykonávajú sa v rozličných ročných obdobiach a rôznych poveternostných podmienkach, nedá sa pri nich dodržiavať rovnaký režim radenia, akcelerácie a brzdenia. Aj momentálna nálada vodiča môže ovplyvniť techniku jazdy, podobne ako aktuálna hustota cestnej premávky.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.