Školský vzdelávací program
Základná škola Zbudské Dlhé 44, 067 12, Koškovce
Výchovný vzdelávací program
pre ŠKD
Motivačný názov
ŠKOLA PRE KAŽDÉHO – ŠKOLA PRE VŠETKÝCH
Školský vzdelávací program
Základná škola Zbudské Dlhé 44, 067 12, Koškovce
OBSAH
1. Identifikačné údaje
2. Poslanie školského klubu detí
3. Ciele výchovno- vzdelávacej práce
4. Materiálne, personálne a ekonomické podmienky
5. BOZP
6. Metódy a formy výchovnej práce
7. Obsah výchovnej práce
8. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia
9. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
10.Prílohy
Výchovný vzdelávací program
pre ŠKD
Vzdelávací program
Stupeň vzdelania ISCED 1
Dĺžka štúdia štyri roky
Vyučovací jazyk: slovenský
Študijná forma: denná
Druh školy: štátna
Predkladateľ: Základná škola
Názov školy : Základná škola – Zbudské Dlhé 44, 067 12 Koškovce
Adresa: Zbudské Dlhé 44, 067 12 Koškovce
IČO: 710061323
Riaditeľ školy: PaedDr. Riskalčiková Viktória
Koordinátor pre tvorbu ŠVP: Mgr. Dziabová Iveta
Spoluautori ŠVP: kolektív učiteľov ZŠ Zbudské Dlhé
Ďalšie kontakty : tel./fax : 057 77 97 007
Zriaďovateľ: Obec Zbudské Dlhé
Názov : Obec Zbudské Dlhé
Adresa: Zbudské Dlhé 44, 067 132 Koškovce
Kontakty : 057 77 97 162
Platnosť dokumentu od: 1.9.2009
Podpis riaditeľky školy..........................................
-
Poslanie školského klubu detí
Výchova je proces dynamický, menlivý a tvorivý. Dôkazom toho je aj naša práca v školskom klube detí. Výchovou mimo vyučovania chápeme čas strávený so žiakmi mimo vyučovania, mimo rodiny, v sociálnom prostredí pod vedením pedagógov- vychovávateliek. Táto činnosť nadväzuje na výchovné pôsobenie po povinnom školskom vyučovaní. Výchova v školskom klube detí je jednou
z najznámejších a dokonca najvýznamnejších foriem starostlivosti o deti mladšieho školského veku v čase mimo vyučovania. Vo výchovno- vzdelávacej práci v školskom klube detí zdôrazňujeme potrebu, aby výchova mimo vyučovania sa rozhodne nestala pokračovaním riadneho vyučovacieho procesu a nezmenila sa na doučovanie. Rešpektovanie vekových osobitostí žiakov, hygienických zreteľov, prihliadanie na intenzitu zaťaženia a časový rozsah nepopierajú, že činnosť v školskom klube detí je závislá na školskom vyučovaní, pričom je dôležitá organická jednota učebného procesu s výchovou mimo vyučovania na základe rovnocenného partnerstva učiteľov a vychovávateľov.
Hodnoty uznávané v školskom klube detí ( ŠKD):
ú sloboda
ú ľudskosť
ú vzdelanie
Tieto tri hodnoty sa vzájomne podmieňujú. Každá z nich predstavuje súbor práv
a povinností.
ú Sloboda pre nás znamená:
Každý má právo prejaviť svoju tvorivosť, originalitu, invenciu
o Nik nesmie svojím konaním ohrozovať a obmedzovať druhých
o Každý musí rešpektovať integritu ostatných detí, správať sa k ním ohľaduplne
o Každý má právo podieľať sa na tvorbe pravidiel ŠKD
o Všetci máme povinnosť rešpektovať pravidlá stanovené v školskom klube detí
o Každý má právo na vlastný názor a jeho vyjadrenie v primeranej forme
o Každý má právo na autonómne konanie a zodpovedá za jeho dôsledky
Ľudskosť pre nás znamená:
o Konáme a myslíme bez predsudkov
o Spoločne budujeme atmosféru priateľstva, spolupráce a tolerancie
o Každý má právo cítiť sa v ŠKD bezpečne
o Každý má právo byť pochopený, snažíme sa byť empatickí
o Každý má právo byť akceptovaný, nerobíme rozdiely v rasách, náboženstve, pohlaví, pôvode
o Každý má právo na omyl, každý sa snaží svoje chyby naprávať
Vzdelanie pre nás znamená:
o Každý má právo si zvoliť vlastnú cestu vo vzdelávacích aktivitách
a záujmovej činnosti v ŠKD
o Každý má príležitosť zvládnuť kľúčové kompetencie a rozvíjať ich
o Každý je povinný rešpektovať vzdelávacie aktivity a záujmové činnosti ostatným, nebráni im
Školský klub detí ponúka:
záujmovú činnosť
§ zdravý životný štýl
§ primeranú komunikáciu
§ rovnosť príležitostí
§ toleranciu, solidaritu, otvorenosť, dôveru
§ sebamotiváciu
§ integritu osobnosti
§ bezpečnosť
§ priateľstvo
§ estetické prostredie
§ podporu tímovej spolupráce
§ rozmanitý program
§ rovnosť príležitostí
Dobrý výsledok výchovnej práce s deťmi závisí od rešpektovania individuálnych vlastností detí, ich záujmov a poznania vekových osobitostí. Cieľom práce vychovávateľa v ŠKD je výchova harmonicky rozvinutého dieťaťa.
Výchova a činnosť v školskom klube detí na našej škole sa delí na:
§ rekreačná činnosť
§ odpočinková činnosť
§ záujmová činnosť
§ v prípade záujmu rodičov aj príprava na vyučovanie
Rekreačná činnosť
Má charakter výdatnej pohybovej aktivity, ktorú deti vykonávajú podľamožností vonku na školskom dvore, ihrisku. Táto činnosť jeskutočne výdatná, zaraďujeme ju už pri prejave strednej únavy, pomáha žiakom odreagovať sa odstrániť únavu. Je prostriedkom na vyrovnávanie jednostranného zaťaženia organizmu.
Pri rekreačnej činnosti využívame formy:
pohybové hry na ihrisku, sezónne športy, hry a zábavy, hry v miestnosti.
Odpočinková činnosť
Odpočinkovú činnosť realizujeme ako veľmi pokojnú, pohybovo a duševne nenáročnú činnosť. Optimálnym riešením odpočinku žiakov je voľba činnosti samotným žiakom, podľa individuálnej potreby a vlastného želania. Úlohou vychovávateľky je dbať na to, aby zvolená činnosť bola skutočne pokojná a uskutočňovala sa v príjemnom a bezkonfliktnom prostredí. V takomto prostredí sa žiaci môžu: hrať námetové alebo stolové hry, kresliť, prezerať detské knihy a časopisy, venovať sa čítaniu prípadne takým zábavám ako sú výmeny zberateľských predmetov , okrem toho môže prebiehať aj počúvanie magnetofónovej nahrávky, premietanie video rozprávok, hry na koberci, neformálna beseda so žiakmi.
Záujmová činnosť
Záujmová činnosť dáva žiakom možnosť poznávať rozličné športové, dopravné, vzdelávacie aktivity,... Tieto činnosti pomáhajú rozširovať priestor a rast žiakov a vzhľadom individuálne psychomotorické osobitosti žiakov, sú nevyhnutnou podmienkou ich zdravého vývoja. Deti v ŠKD majú možnosť navštevovať záujmové útvary, ktoré škola ponúka žiakom 1.- 9. ročníka v mimo vyučovacom čase.
3. Ciele výchovno- vzdelávacej práce
Cieľom výchovno- vzdelávacieho procesu ŠKD je rozvoj kľúčových kompetencií žiaka. Cieľom je pokračovanie v predškolskej výchove a vzdelávaní po nástupe do prvého ročníka. Postupné doplňovanie kompetencií získavaných pri rodinnej výchove a na vyučovaní v škole. Snažíme sa pôsobiť na zážitkovú činnosť a prepojenosť s reálnymi životnými situáciami v ŠKD.
Súbor schopností, poznatkov a zručností vytvára ich postoje a hodnoty v ďalšom živote. Výchovné a vzdelávacie stratégie utvárajú a rozvíjajú u žiakov
tieto kľúčové kompetencie:
1. Kompetencie k učeniu
2. Kompetencie k riešeniu problémov
3. Kompetencie komunikatívne
4. Kompetencie sociálne a interpersonálne
5. Kompetencie činnostné
6. Kompetencie k tráveniu voľného času
1. Kompetencie k učeniu:
· vyberať vhodné informácie z rôznych zdrojov
· samostatne pozorovať, experimentovať a z výsledkov vyvodzovať závery
· poznávať zmysel a cieľ učenia, posudzovať vlastný pokrok, zhodnotiť svoje výsledky
· vyhľadávať a triediť informácie, využívať v procese učenia
· prejavovať záujem o celoživotné vzdelávanie
2. Kompetencie k riešeniu problémov:
· rozpoznať a pochopiť problém, premýšľať o jeho príčinách
a naplánovať spôsob riešenia
· vyhľadávať informácie vhodné k riešeniu problémov, objavovať rôzne varianty riešenia
· samostatne riešiť problémy
· aplikovať riešenie problémov v podobných situáciách
· obhajovať svoje rozhodnutia
· overovať prakticky správnosť riešenia problémov
3. Kompetencie komunikatívne:
· formulovať a vyjadrovať svoje myšlienky a názory, vyjadrovať sa výstižne a súvisle v písomnom a ústnom prejave
· počúvať a porozumieť druhým ľuďom, zapojovať sa do diskusie, obhajovať svoj názor
· rozumieť neverbálnej komunikácii
· využívať informačné a komunikačné prostriedky
· komunikáciu využívať v spoločenskom styku
4, Kompetencie sociálne a interpersonálne:
· spolupracovať v skupine, podieľať sa na vytváraní pravidiel práce v tíme
· podieľať sa na vytváraní príjemnej atmosféry v tíme, upevňovať dobré medziľudské vzťahy, prispievať do diskusie v skupine
· ovládať svoje jednanie v skupine a zároveň rešpektovať názory a správanie iných
5, Kompetencie činnostné:
· chrániť svoje zdravie, zdravie ostatných a životné prostredie
· vážiť si práce iných
· dodržovať spolužitie medzi žiakmi, vytvárať pravidlá spoločenského spolužitia
· dodržovať svoje práva a povinnosti, ctiť si práva iných
· plniť zodpovedne zverené úlohy, pracovné povinnosti dokončiť
· učiť sa rozvíjať podnikateľské myslenie
6, Kompetencie k tráveniu voľného času:
· rozlišovať vhodné a nevhodné ponuky k tráveniu voľného času
· rozvíjať záujmy v individuálnych aj skupinových činnostiach
· posilňovať svoje slabšie stránky s pomocou iných, rozvíjať svoje nadanie
· rozvíjať schopnosť pracovať v kolektíve
· orientovať sa v možnostiach zmysluplného trávenia voľného času
Vzdelávací program školského klubu detí umožňuje osobnostný rozvoj každého žiaka v prospech jeho osobnostného maxima.
4. Materiálne, personálne a ekonomické podmienky
Na základe zákona č. 245/ 2008
Materiálne podmienky:
§ školský klub nemá svoje miestnosti, činnosť prebieha po skončení vyučovania
v triedach,
§ hygienické zariadenia sú k dispozícii na tých istých chodbách ako triedy,
§ nábytok v triedach je vhodný, rozmiestnený tak, aby vyhovoval tak individuálnej ako aj skupinovej práci,
§ prostredie je esteticky upravené, dotvárané vlastnoručnými výrobkami detí,
§ dostatočné množstvo hier, kníh, skladačiek, výtvarný materiál a iné hračky sú uložené na nástenke alebo na lavici,
§ hračky a športový materiál pravidelne dopĺňame,
§ v činnostiach detí sa využíva aj počítačová učebňa, školská knižnica, priľahlé ihrisko,
Personálne podmienky:
§ v školskom klube pracuje 1 vychovávateľ,
§ vytvára deťom bezpečné a komunikatívne prostredie,
§ pripravuje pestrý výchovný program,
§ podporuje dodržiavanie školského poriadku, upevňuje hygienické návyky,
§ udržuje s rodičmi kontakt,
§ spolupracuje s inými inštitúciami.
Ekonomické podmienky:
§ školský klub je originálna kompetencia financovaná z rozpočtu mesta,
§ rodičia neprispievajú na činnosť ŠKD vzhľadom na to, že sú v hmotnej núdzi- pochádzajú zo sociálne znevyhodneného prostredia,
5. BOZP
Školský klub berie zodpovednosť za bezpečnosť detí, za dodržiavanie hygienických podmienok a ochranu ich fyzického a duševného stavu v čase ich pobytu v klube.
Podmienky pre bezpečné pôsobenie:
§ priestory ŠKD sú na prízemí v blízkosti hygienických zariadení,
§ všetky deti sú stravníkmi školskej jedálne, ktorá pripravuje obedy, vrátane nápojov,
§ miestnosti ŠKD sú svetlé, vetrateľné, bez tečúcej vody,
§ s pravidlami BOZP sú deti oboznámené spravidla vždy v prvý vyučovací deň a priebežne pred rôznymi akciami, poučenia sa zaznamenávajú do pedagogickej dokumentácie,
§ pre deti je spracovaný Vnútorný poriadok školy pre ŠKD, ktorý je na viditeľnom mieste v priestoroch ŠKD,
§ v prípade úrazu je žiakom podaná prvá pomoc, v zložitých prípadoch je kontaktovaný rodič, prípadne lekár,
§ školský klub je svojim prostredím ochrany pred násilím, šikanovaním a všetkými patologickými javmi,
§ dôraz v ŠKD kladieme na rešpekt a naplňovanie potrieb jedinca.
Prílohy:
1. VP ŠKD
2. Pravidlá bezpečného klubu
3. Tematický plán ŠKD
6. Metódy a formy výchovnej práce
Záujmové vzdelávanie, ktoré prebieha v našom ŠKD, prebieha predovšetkým vlastnou činnosťou detí, ich komunikáciou s okolím a získavaním vlastných skúseností. Všetko je založené na priamych zážitkoch z činnosti, vychádzajú čiastočne z individuálnej voľby, detskej zvedavosti, potreby zamestnávať sa a baviť sa s ostatnými.
Program je naplňovaný formou pravidelnej činnosti (individuálna, kolektívna, skupinová práca), ponukou odpočinkových a spontánnych aktivít.
Metódy používané pri spontánnej, neriadenej činnosti:
§ pozorovanie, získavanie skúseností prežívaním,
§ experimentovanie,
§ hra, individuálna práca,
§ vlastná tvorba, aktivizujúce hry,
§ práca vo dvojici, v skupine, partnerská „výuka“,
§ samostatné a skupinové riešenie problémov,
§ hodnotenie, sebahodnotenie
Metódy používané pri riadenej činnosti:
§ rozprávanie, dramatizácia, vychádzka,
§ vyhľadávanie informácií, riešenie problémových situácií,
§ rozhovor, diskusia, komunikácia v kruhu,
§ prezentácia výsledkov a ďalšie...
Formy práce pri spontánnej činnosti:
§ odpočinok, čítanie kníh a časopisov,
§ tematické hry (domov, rodina, škola doprava...)
§ konštruktívne hry so stavebnicou,
§ stolné hry, skladanie obrázkov,
§ voľné kreslenie, omaľovávanky, doplňovačky,
§ dramatizácia rozprávky
Formy práce pri činnosti riadenej:
§ vychádzky s pozorovaním,
§ technické práce s rôznymi druhmi materiálu,
§ ročné práce s využitím rôznych výtvarných techník,
§ besedy,
§ práce s knihou,
§ súťaživé hry, didaktické hry,
§ hudobne pohybové hry,
§ TV chvíľky,
§ športové hry,
§ výukové programy na PC.
Oživením výchovného programu v ŠKD sú príležitostné akcie a projekty, ktoré nie
sú zahrnuté do týždennej skladby činností. Súčasťou programu je aj príprava na vyučovanie:
Pri všetkých týchto aktivitách sú rešpektované požiadavky na voľný čas dieťaťa:
§ požiadavka pedagogického ovplyvňovania voľného času, keď vychovávateľka
navodzuje a motivuje činnosť a oceňuje výkony detí,
§ požiadavka dobrovoľnosti, keď sa dieťa zapojí do jemu primeranej činnosti na
základe vlastného záujmu a dobrej motivácie,
§ požiadavka záujmovosti , s prvkami pestrosti,
§ požiadavka aktivity, kde je činnosť volená tak, aby v nich mohli byť úspešné
všetky deti, aby sa čiastočne zúčastňovali na tvorbe a príprave činnosti, na
ich realizácií aj hodnotení,
§ požiadavka citlivosti, ktorá závisí na prežívaní kladných emócií v priebehu aj
po hodnotení ukončenej činnosti,
§ požiadavka sebarealizácie, lebo činnosťou dieťa objavuje svoje dobré stránky,
ak je jeho snaha a výsledky jeho práce kladne hodnotené okolím.
7. Obsah výchovnej práce
Obsah výchovnej práce nadväzuje na výuku v škole, rozvíja, prehlbuje a upevňuje vedomosti. Deti sa snažia objavovať veci z iného uhla pohľadu, získané vedomosti analyzovať, dávať ich do súvislostí, riešiť nové situácie, problémy:
§ získavajú zručnosti a návyky, základy komunikácie,
§ rozvíjajú poznanie, že aj keď sme odlišní, musíme si rozumieť,
§ máme svoje práva ale aj povinnosti,
§ osvojujú si pravidlá spoločenského správania,
§ pracujú v kolektíve, mladší sa učia od starších,
§ rozvíjajú svoje vnútorné kvality,
§ budujú si hodnotový systém,
§ pestujú zdravý životný štýl.
V programe ŠKD je uplatňovaný integrovaný prístup plánovanej činnosti, námety
sú združované do tematických blokov (konkrétne v Tematickom pláne ŠKD) – viď
P L Á N P RÁCE TÝŽDENNÉ TEMATICKÉ ČASTI ZRKADLOVÉ KRÁĽOVSTVO September 1. Pravidlá spolužitia v ŠKD. Zoznámiť žiakov s pravidlami vzájomného Sociálne zručnosti života. rešpektovania sa v kolektíve , viesť K zodpovednosti a poriadku v triede, šatni. 2. Besiedka- konaj čestne, hovor Rozvíjať u detí cit k zodpovednosti, pravdu , odcudzuj lož, zváž výčitky. tolerancii, čestnosti. 3. Môj nový kamarát. Čo najrýchlejšie zaradiť sa do nového ko- Kreslíme na chodník. lektívu. Rozvíjať estetické cítenie. SÍDLO KRÁĽOVSKEJ RODINY Október 1. Poznávanie významných objektov Oboznámiť deti s významnými objektami v okolí školy. v blízkom okolí. Exkurzia do blízkeho podniku. Vedieť určiť polohu smerom do školy. 2. Správna výživa – exkurzia do škol- Osvojiť si pravidlá správnej výživy pre skej kuchyne. zdravie človeka. /ENV 3. Príprava ovocných pohárov na slávnostné Rozvíjať zručnosti, estetické cítenie pri udalosti. spoločenských udalostiach. 4. Starkí moji najmilší. Zhotovenie darčeka. Vedieť správne obdarovať iných. Úcta k starším ľuďom. /VMR 5. Obdobia ľudského života. Poznať ako si ľudia uctievajú iných. /VMR Vychádzka na cintorín. KRAJINA ZVIERAT November 1. Pampúšik – dramatizácia rozprávky. Pohybom a slovom správne vyjadriť jed- noduchý dej. 2. Rozprávkový domček. Rozvíjať fantáziu a estetické cítenie. Vyhotovenie domčeka z kartónu. 3. Zvieratá severného pólu. Oboznámiť sa so spôsobmi života zvierat Vv súťaž. /ENV na severnom póle. 4. Význam čistoty tela a prostredia Osvojiť si základné pravidlá hygieny. pre zdravie človeka . ZAKLIATA HORA ČASU December 1. Vianočné obyčaje, koledy, jedlá. Oboznámiť sa so zvykmi svojho kraja. Beseda. Nácvik kolied. 2. Vianočné ozdoby. Vv práca. Rozvíjať zručnosť a estetické cítenie. 3. Vianočná besiedka. Príprava Zvládnuť základné pravidlá spoločenského vianočného programu . správania sa na spol. podujatiach. KRÁĽOVSKÉ MESTO Január 1. Nebezpečenstvo úrazu pri zimných Zvládnuť základné pravidlá pri posky - hrách – vychádzka. tovaní prvej pomoci pri úraze . 2. Ako sa chrániť pred chrípkou. Osvojiť si význam správneho stravovania Príprava šalátu z kyslej kapusty . – jeho dôležitosť pre zdravie človeka . 3. Poznaj významnú budovu vo svojej Oboznámiť sa s inštitúciou vo svojej obci, ktorá obci. slúži ľuďom . Exkurzia na OÚ. Zvládnuť zásady slušného správania, úcta 4. Oslavy v mojej rodine. / dramatizácia k svojim blízkym , vedieť správne obdarovať iných. Február 1. Zábavné odpoludnie. Vytváranie dobrých kamarátskych vzťahov. 2. Dramatické hry na predavačov Správne zvládnuť rolu kupujúceho. a kupujúcich. / Exkurzia do obchodu v obci. 3. Valentínske prekvapenie. Zvládnuť napísať a odoslať pozdrav. / Exkurzia na pošte. KRAJINA ZLATÝCH RÚK Marec 1. Najvyšší Lego mrakodrap. Oboznámiť sa so základnými profesiami. Práca na stavenisku – čo dokážu naše ruky. 2. Puzzle. Súťaž družstiev v skladaní Rozvíjať fantáziu, zručnosť a pohotovosť. obrázkov. Zmysel pre fair-play hru. 3. Veľkonočné kuriatko. Oboznámiť sa s Veľkonočnými zvykmi. /Príprava ozdôb. Rozvíjať zručnosti pri práci s nožnicami. 4. Tik-tak – tik-tak v našej knižnici. / Exkurzia do obecnej knižnice. Apríl 1. Na križovatke. Zvládnuť jednoduché pravidlá cestnej pre- /Vychádzka mávky pre chodcov. 2. EKO – hry. /ENV Utvoriť správny vzťah k prírode, životnému prostrediu vo svojom okolí. 3. Vedecké skúmanie – pôda, Rozvíjať pozorovacie schopnosti. kôra, list. / Mikroskop, lupa, ENV Rozvíjať fantáziu , tvorivosť a zručnosti. 4. Na remeslá – týždeň tvorivých hier a zručností, výroba módnych návrhov z odpadového materiálu. ZELENÁ KRAJINA Máj 1. Darček pre mamu. Rozvíjať zručnosť pri práci s lepidlom a nožnicami. 2. Voňavá lúka – vychádzka. Oboznámiť deti s najznámejšími druhmi lúčnych Príprava jednoduchého herbára. kvetín a ich uchovanie v herbári. 3. Pozorovanie klíčenia fazule. Rozvoj pozorovacích schopností, zmysel pre zodpovednosť, pracovitosť. 4. Návšteva skanzenu . Oboznámiť sa s ľudovými tradíciami . Jún 1. MDD popoludnie hier a zábavy. Viesť žiakov k správnemu spoločenskému správaniu – spolupracovať v kolektíve. 2. Správny turista. Oboznámiť sa s metódami orientácie v prírode. Vychádzka do prírody ./ENV 3. Opekanie v prírode . Oboznámiť sa so zásadami správania sa v prí- Oddych v besiedke. rode , naučiť sa správne rozložiť oheň.
-
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia
Vnútorný systém hodnotenia kvality zameriame na 3 oblasti:
8.1 Hodnotenie žiakov
8.2 Hodnotenie pedagogických zamestnancov
8.3 Hodnotenie školy
8.1 Hodnotenie výchovných výsledkov práce žiakov
Cieľom hodnotenia výsledkov žiakov v školskom klube je poskytnúť žiakovi a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy a aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov. Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami. Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných. Hodnotenie budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj žiaka.
Pri hodnotení výsledkov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon. Budeme odlišovať hodnotenie spôsobilostí od hodnotenia správania.
-
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy
Zabezpečuje harmonickú organizáciu celého výchovno-vzdelávacieho procesu a ďalších školských aktivít. Na hodnotenie pedagogických pracovníkov školského klubu budeme používať tieto metódy:
§ Pozorovanie (hospitácie).
§ Rozhovor.
§ Hodnotenie výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.
§ Hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy.
§ Vzájomné hodnotenie učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a „otvorené
hodiny“)
-
Hodnotenie školy
Cieľom hodnotenia ŠKD je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené. A preto, aby aj verejnosť vedela, ako škola dosahuje ciele, ktoré sú na žiakov kladené v ŠVP.
Pravidelne monitorujeme:
· Podmienky na výchovu
· Spokojnosť s vychovávateľkami
· Prostredie – klíma školy
· Úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritériom pre nás je:
· Spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov
· Kvalita výsledkov
Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:
· pre žiakov a rodičov
9. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov (ďalej len „ĎVPZ“) má veľký dopad na celkovú úroveň kvality výchovno-vzdelávacieho procesu. Podrobný a konkrétny plán ĎVPZ je súčasťou ročného plánu školy.
Tento systém má tieto ciele:
§ Uvádzať začínajúcich učiteľov do pedagogickej praxe.
§ Udržiavať a zvyšovať kompetenciu (spôsobilosť efektívne vychovávať a vzdelávať) pedagogických zamestnancov.
§ Motivovať pedagogických zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie, vzdelávanie, zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti.
§ Zdokonaľovať osobnostné vlastnosti pedagogických zamestnancov, spôsobilosti pre
tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.
§ Pripravovať pedagogických zamestnancov pre výkon činností nevyhnutných pre rozvoj školského systému, napr. pedagogický výskum, tvorba ŠkVP, tvorba štandardov, tvorba pedagogickej dokumentácie (pokiaľ bude v platnosti
v dobiehajúcich ročníkoch), atď.
§ Pripravovať pedagogických zamestnancov pre prácu s modernými materiálnymi prostriedkami: videotechnikou, výpočtovou technikou, multimédiami a pod.
§ Zhromažďovať a rozširovať progresívne skúsenosti z pedagogickej a riadiacej praxe, podnecovať a rozvíjať tvorivosť pedagogických zamestnancov.
§ Sprostredkúvať operatívny a časovo aktuálny transfer odborných a metodických informácií prostredníctvom efektívneho informačného systému.
§ Pripravovať pedagogických zamestnancov na získanie prvej a druhej atestácie. ĎVPZ v súlade s platnou legislatívou by mal rešpektovať tieto princípy:
§ Ďalšie vzdelávanie je právom i povinnosťou každého pedagogického a odborného zamestnanca školy.
§ Každý pedagogický i odborný zamestnanec školy má mať možnosť ďalšieho vzdelávania za rovnakých podmienok.
§ ŠKD sa riadi režimom dňa, ktorý je súčasťou vnútorného poriadku ŠKD.
Školský vzdelávací program
V N Ú T O R N Ý P O R I A D O K
ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
školský rok 2008/2009
-
R i a d e n i e a o r g a n i z á c i a Š K D
· Školský klub detí riadi riaditeľ školy.
· Výchovno-vzdelávaciu činnosť organizuje vychovávateľ.
· Riaditeľ školy určuje počet oddelení podľa počtu prihlásených žiakov na pravidelnú dochádzku.
· V oddelení ŠKD môže byť zapísaných najmenej 15 a najviac 25 trvalo dochádzajúcich žiakov na celý čas pobytu v ŠKD.
-
P r e v á d z k a Š K D
· Školský klub je v prevádzke spravidla celý školský rok, okrem dní pracovného pokoja a štátnych sviatkov denne od 6,30 hod. do 16,30 hod.
· Počas školských prázdnin je prevádzka v ŠKD, ak sa prihlási najmenej 15 detí.
-
Z a r a ď o v a n i e ž i a k o v
· Žiaci sa do ŠKD zaraďujú vždy na jeden školský rok, na základe písomnej prihlášky podanej zákonnými zástupcami.
· O zaradení do ŠKD rozhoduje riaditeľ školy.
· Do ŠKD sa prednostne zaraďujú žiaci na pravidelnú dochádzku, ktorých rodičia sú zamestnaní.
· Zaraďujú sa do oddelení podľa veku a do záujmových útvarov podľa osobného záujmu o jednotlivé činnosti.
-
V ý c h o v n o - v z d e l á v a c i a č i n n o s ť
· Výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD je zameraná na činnosť oddychového, rekreačného a záujmového charakteru a na prípravu na vyučovanie, ktorá sa uskutočňuje v oddeleniach ŠKD.
· Záujmová činnosť sa uskutočňuje spravidla v záujmových útvaroch príležitostného,
krátkodobého charakteru.
· V oblasti rekreačného charakteru – vychádzkami, športom a cvičením umožniť žiakom čo najviac voľného času stráviť pohybom na čerstvom vzduchu a takto sa starať o dobrý telesný rozvoj žiakov.
· V čase určenom na prípravu na vyučovanie si žiaci podľa pokynov starostlivo vypracujú úlohy, opakujú učivo.
· V rámci činnosti v ŠKD sa organizujú rôzne kultúrne a iné podujatia. Vstupné hradia rodičia.
· Súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti je aj stravovanie žiakov. Žiaci prichádzajú do jedálne čistí, slušne sa správajú a správne stolujú. Po skončení obeda celé oddelenie odchádza z jedálne spoločne. Stravné lístky zabezpečujú rodičia v zmysle pokynov vedúcej ŠJ.
· Na záujmovú a rekreačnú činnosť v ŠKD sa môže využívať aj špeciálna učebňa,
dielňa, ihrisko a iné objekty školy.
-
D o c h á d z k a ž i a k o v
· Rozsah dennej dochádzky, spôsob odchodu detí, prípadne záujmovú činnosť mimo ŠKD uvedie rodič na zápisnom lístku. Prípadné zmeny v dochádzke a spôsobe odchodu oznamuje rodič písomne.
· Aby sa nenarúšala výchovno-vzdelávacia činnosť, žiak môže byť /ak to nie je na zápisnom lístku uvedené/ z ŠKD uvoľnený len na základe písomného oznámenia rodičov po naobedovaní. Inak až od 15,00 hod.
· Žiaka možno v priebehu školského roka prihlásiť a odhlásiť z ŠKD vždy 3 dni pred ukončením mesiaca.
-
S t a r o s t l i v o s ť o z d r a v i e a b e z p e č n o s ť ž i a k o v
· Za bezpečnosť žiakov počas ich celého pobytu v ŠKD zodpovedá príslušný p.vychovávateľ.
· Prechod žiakov do ŠK v rámci školy zabezpečuje vychovávateľ.
· Pri hrách a iných činnostiach je vychovávateľ povinný poučiť žiakov o bezpečnosti.
· Pri činnostiach organizovaných mimo objektu ŠKD môže mať vychovávateľ najviac 25 detí.
· V prípade úrazu poskytne vychovávateľka prvú pomoc, oznámi ho vedeniu školy a napíše o ňom záznam.
· Nosenie drahých a nebezpečných predmetov do ŠKD je zakázané.
· Dieťa musí mať počas pobytu v ŠKD prezúvky.
· Straty z priestorov ŠKD u poisteného žiaka vybavuje vychovávateľ v spolupráci s rodičmi a vedením školy.
· Pri vychádzkach, výletoch a iných podujatiach mimo objektu ŠKD zodpovedá za deti vychovávateľ až do ich rozchodu pred objektom ŠKD.
· Z miesta konania môže byť žiak uvoľnený len na základe písomného súhlasu rodičov.
· Ak zistí vychovávateľ u žiaka nevoľnosť, prípadne teplotu upovedomí o tom rodičov.
-
P r í s p e v o k n a ú h r a d u z a p o b y t ž i a k a v ŠKD
· Príspevok na úhradu za pobyt žiaka v ŠKD sa nevypláca.
Tento vnútorný poriadok ŠKD nadobúda účinnosť od 01.09.2009
_______________
riaditeľka školy
Príloha č. 2
PRAVIDLÁ BEZPEČNÉHO ŠKOLSKÉHO KLUBU
-
Po príchode do ŠKD odkladám školskú aktovku na určené miesto
-
Na obed a z obeda odchádzam v sprievode pána vychovávateľa -vychovávateľky alebo pani učiteľky
-
Dodržujem hygienické zásady
-
Ak sa necítim dobre alebo sa zraním, okamžite to hlásim pani vychovávateľke
-
Nikdy svojvoľne neopúšťam triedu, v prípade odchodu, oznámim dôvod pani
vychovávateľke- vychovávateľovi.
-
K vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne
-
S nožnicami a inými ostrými predmetmi pracujem maximálne opatrne, pod dohľadom dospelej osoby
-
Nesmiem manipulovať s elektrickými zariadeniami, so žalúziami a oknami
-
Pri pobyte mimo budovy sa riadim pokynmi pani vychovávateľky-vychovávateľa
-
V priestoroch školy nebehám , správam sa bezpečne
-
Pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné potreby na pôvodné
miesto.
Príloha č. 3
Tematický plán ŠKD
Jeseň
Pravidlá bezpečného školského klubu (budova, ulica, ihrisko, príroda,...)
Leto končí
Športy na jeseň
Farby jesene
Jesenné plody
Dračia olympiáda
Zima
Zimná nálada
Zimné sviatky, zvyky, obyčaje
Zima v lese
Zimné radovánky
Čaká nás rozprávka
Mikulášske radosti
Jar
Príroda sa prebúdza
Jarné upratovanie
Sviatky jari
Pravidlá hygieny
Bezpečnosť v doprave
Z rozprávky do rozprávky
Leto
Tvorím si svoj svet
Prevencia úrazov
Ďalej, vyššie, rýchlejšie
Pestré leto
Sme rôzni
Máme radi zvieratká
Školský rok 2009/10
Príležitostné akcie
Výstava našich výrobkov
Vedomostné súťaže
Čarodejnica ŠKD
Výroba vianočných darčekov
Advent
Vianočné pečenie
Snehová galéria
Výroba darčekov k zápisu žiakov do 1. ročníka
Karneval
Výtvarná dielňa
Veľkonočné varenie, veľkonočná výzdoba
Jar v lese
Diskotéka
Chlapec a dievča ŠKD
Deň detí
Maľovanie na chodníku
Zbudské Dlhé 28.august 2009
PaedDr. Riskalčiková Viktória : riaditeľka školy