Základná škola zbudské Dlhé
Špeciálna trieda
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
Motto : Čo chceš, aby žiaci vedeli,
ukáž im to.
Čo chceš, aby robili,
urob to pred ich očami.
J.A.Komenský
Školský vzdelávací program
Vzdelávací program (názov):
-
Špeciálna základná škola, variant A,
Stupeň vzdelania: ISCED 1
Dĺžka štúdia: ISCED 1 – štyri roky
Vyučovací jazyk: slovenský
Študijná forma: denná
Druh školy: štátna
Predkladateľ: Základná škola Zbudské Dlhé 44, 067 12 Koškovce
Názov školy: Základná škola Zbudské Dlhé 44, 067 12 Koškovce
Adresa: Základná škola Zbudské Dlhé 44, 067 12 Koškovce
IČO: 710061323
Riaditeľ školy: PaedDr. Riskalčiková Viktória
Koordinátor pre tvorbu ŠVP: Mgr. Iveta Dziabová
Ďalšie kontakty: tel.:057 77 97 007
email: riskalcikova@centrum.sk
web: www.zszbudskedlhe.estranky.sk
Zriaďovateľ: Obecný úrad Zbudské Dlhé 90, 067 12 Koškovce
Adresa: Obecný úrad Zbudské Dlhé 90, 067 12 Koškovce
Kontakty: Ing. Mária Kulanová, štatutárny orgán
Platnosť dokumentu od: 1.9.2009
Prerokovaný v Pedagogickej rade dňa: 2.9.2009
Prerokovaný v Rade školy dňa:
Schválený zriaďovateľom školy dňa:
Podpis riaditeľa: Podpis zriaďovateľa:
|
|
Vzdelávacie priority školy vychádzajú a rešpektujú ciele štátneho vzdelávacieho programu pre primárne vzdelávanie a pre nižšie stredné vzdelávanie.
-
Pedagogický princíp školy
- poskytnúť žiakom primerané možnosti skúmania ich najbližšieho kultúrneho a
prírodného prostredia tak, aby získali záujem o poznávanie nového,
- rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť žiaka v
poznávacej, sociálnej , emocionálnej a morálnej oblasti,
- viesť žiakov k spoznávaniu svojich schopností, k využívaniu svojich možností,
ku kompenzácii svojich obmedzení a tým k vytváraniu reálneho obrazu seba
samého,
- rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, osvojiť si základy spôsobilosti učiť sa
a poznávať seba samého,
- podporovať kognitívne procesy a kompetencie žiakov kriticky a tvorivo myslieť
prostredníctvom získavania vlastnej poznávacej skúsenosti a aktívnym
riešením problémov,
-
rozvíjať komunikačné spôsobilosti žiakov v slovenskom jazyku,
-
umožniť žiakom získať základné pracovné zručnosti a návyky, aby ich mohli využiť pri ďalšom vzdelávaní aj v občianskom živote,
-
vyvážene rozvíjať u žiakov kompetencie dorozumievať sa a porozumieť si, hodnotiť (vyberať a rozhodovať) a iniciatívne konať,
-
podporovať rozvoj intrapersonálnych a interpersonálnych kompetencií, najmä otvorene vstupovať do sociálnych vzťahov, naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť, rozvíjať sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, ďalším ľuďom a k svojmu kultúrnemu a prírodnému okoliu,
-
viesť žiakov k tolerancii, znášanlivosti, porozumeniu a k akceptovaniu iných ľudí, ich duchovno-kultúrnych hodnôt, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami, cirkvami a náboženskými spoločenstvami,
-
naučiť žiakov uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť zodpovednosť za svoje zdravie, aktívne ho chrániť a upevňovať, chrániť životné prostredie
-
pripraviť žiaka na bežný život primerane k jeho schopnostiam,
-
dosiahnuť zvýšenie gramotnosti v oblasti IKT,
-
Zameranie školy a stupeň vzdelávania
Zameraním školy je:
-
aby si žiaci osvojili základy všeobecného vzdelania poskytovaného školou
-
vybaviť žiakov takými kompetenciami, ktoré im umožnia po skončení primárneho vzdelávania pokračovať kontinuálne v ďalšom vzdelávaní
-
žiakov vychovávať a vzdelávať k zodpovednosti, samostatnosti a schopnosti samostatne vystupovať
-
aby z našej školy odchádzali žiaci, ktorí budú schopní sa socializovať, asertívne komunikovať a reálne zhodnotia svoje uplatnenie na trhu práce
-
aby žiaci rešpektovali normy spoločenského správania sa
Stupeň vzdelania:
ISCED 1
-
Profil absolventa
Absolvent programu primárneho vzdelávania pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia ISCED 1 by si mal osvojiť tieto kľúčové kompetencie (spôsobilosti):
(a) sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti)
-
vyjadruje sa súvisle ústnou formou adekvátnou primárnemu stupňu vzdelávania a jeho narušenej komunikačnej schopnosti,
-
rozumie obsahu písaného textu, dokáže ho ústne zreprodukovať,
-
vie samostatne písomne komunikovať (nakoľko mu to umožňuje dosiahnutý
stupeň vo vývine jemnej motoriky a aktuálna úroveň zrakovo-motorickej
koordinácie),
-
dokáže určitý čas sústredene počúvať, prijať a rešpektovať názory iných ľudí,
-
je schopný vyjadriť svoj názor a obhájiť ho,
-
uplatňuje ústretovú komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi s ktorými prichádza do kontaktu,
-
rieši konflikty s pomocou dospelých alebo samostatne,
-
je empatický k starým, chorým a postihnutým ľuďom,
-
rozumie bežne používaným prejavom neverbálnej komunikácie a dokáže na neadekvátne reagovať podľa svojich možností,
-
na základnej úrovni využíva technické prostriedky komunikácie,
-
chápe význam rešpektovania kultúrnej rozmanitosti, akceptuje a rešpektuje
multikultúrne odlišnosti detí a dospelých,
-
správa sa v skupine a kolektíve podľa spoločenských pravidiel a noriem,
-
preberá spoluzodpovednosť za seba aj za činnosť skupiny,
-
nadväzuje spoločensky prijateľným spôsobom kontakty s druhými a udržiava
s nimi harmonické vzťahy,
(b) kompetencia (spôsobilosť) v oblasti matematického a prírodovedného myslenia
-
dokáže využiť získané základné matematické zručnosti na riešenie rôznych
pracovných úloh a praktického života, používa pri tom konkrétne a abstraktné
myslenie,
-
rozumie a používa základné pojmy z oblasti matematiky a prírodných vied,
-
chápe základné prírodné javy v ich vzájomnej súvislosti, vie porovnávať
a objavovať vzťahy medzi predmetmi a javmi,
-
má vytvorené vedomie o ekológii, je zodpovedný voči prírode, chápe význam
potreby ochraňovať prírodu pre budúce generácie,
(c) kompetencie (spôsobilosť) v oblasti informačných a komunikačných technológií
-
prejavuje radosť zo samostatne získaných informácií,
-
vie používať vybrané informačné a komunikačné technológie pri učení sa,
-
využíva rôzne možnosti zhromažďovania informácií z kníh, časopisov,
encyklopédií, z médií a internetu,
-
vie používať vyučovacie programy,
-
chápe rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom,
-
vie, že existujú riziká, ktoré sú spojené s využívaním internetu a IKT,
(d) kompetencia (spôsobilosť) učiť sa učiť sa
-
dokáže pracovať samostatne s učebnicami, pracovnými zošitmi a pomôckami,
-
ovláda algoritmus učenia sa a dodržiava ho,
-
získané vedomosti dokáže uplatniť v rozličných situáciách a podmienkach,
-
uvedomuje si význam učenia sa pre jeho následné uplatnenie sa na trhu práce,
-
prejavuje aktivitu v individuálnom i skupinovou učení,
-
hodnotí vlastný výkon, teší sa z vlastných výsledkov, uznáva aj výkon druhých,
(e) kompetencia (spôsobilosť) riešiť problémy
-
rozpozná problémové situácie v škole a vo svojom najbližšom okolí, adekvátne svojej úrovni a skúsenostiam navrhuje riešenia na ich prekonanie,
-
dokáže popísať problém, skúša viaceré možnosti riešenia problému,
-
v odôvodnených prípadoch dokáže privolať potrebnú pomoc,
(f) osobné, sociálne a občianske kompetencie (spôsobilosti)
-
uvedomuje si vlastné potreby, využíva svoje možnosti,
-
dokáže odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov,
-
uvedomuje si svoje práva a zároveň rešpektuje práva druhých ľudí,
-
má v úcte život svoj a aj iných a chráni ho,
-
pozná svoje povinnosti, dokáže rešpektovať a prijímať príkazy kompetentných
osôb,
-
je schopný počúvať, vysloviť svoj názor, rešpektuje názor iných ľudí,
-
dokáže spolupracovať v skupine, pracovať pre kolektív,
-
je tolerantný a ohľaduplný k iným ľuďom, k ich kultúre a vierovyznaniu,
-
uvedomuje si dôležitosť ochrany svojho zdravia a jeho súvislosť s vhodným
a aktívnym trávením voľného času,
-
uvedomuje si význam pozitívnej sociálno-emočnej klímy v triede a svojim
konaním prispieva k dobrým medziľudským vzťahom,
(g) kompetencia (spôsobilosť) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry
-
dokáže sa vyjadrovať na úrovni základnej kultúrnej gramotnosti, prostredníctvom umeleckých a iných vyjadrovacích prostriedkov,
-
dokáže pomenovať základné druhy umenia,
-
pozná bežné pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),
-
správa sa kultúrne, primerane okolnostiam a situáciám,
-
ovláda základné pravidlá, normy a zvyky súvisiace s úpravou zovňajšku človeka rešpektuje vkus iných ľudí,
-
uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,
-
cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,
-
má osvojené základy pre tolerantné a empatické vnímanie prejavov iných kultúr,
Absolvent primárneho vzdelávania so stredným stupňom mentálneho postihnutia ISCED 1 by si mal osvojiť nasledovné kľúčové kompetencie (spôsobilosti):
a) sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti)
-
vyjadruje sa ústnou formou adekvátnou primárnemu stupňu vzdelávania a jeho narušenej komunikačnej schopnosti,
-
rozumie obsahu jednoduchého písaného textu, dokáže ho ústne zreprodukovať,
-
zvláda jednoduchou formou písomnú komunikáciu,
-
dokáže určitý čas sústredene počúvať,
-
je schopný vyjadriť svoj názor,
-
uplatňuje ústretovú komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi s ktorými prichádza do kontaktu,
-
rieši konflikty s pomocou dospelých,
-
je empatický k starým, chorým a postihnutým ľuďom,
-
rozumie bežne používaným prejavom neverbálnej komunikácie a dokáže na ne adekvátne reagovať podľa svojich možností,
-
na základnej úrovni využíva technické prostriedky komunikácie,
-
rešpektuje dospelých,
-
správa sa v skupine a kolektíve podľa spoločenských pravidiel a noriem,
-
nadväzuje spoločensky prijateľným spôsobom kontakty s druhými,
b) kompetencia (spôsobilosť) v oblasti matematického a prírodovedného myslenia
-
dokáže využiť získané základné matematické zručnosti na riešenie rôznych
pracovných úloh a praktického života, používa pri tom konkrétne myslenie,
-
rozumie a používa základné pojmy z oblasti matematiky a prírodných vied,
-
chápe základné prírodné javy v ich vzájomnej súvislosti, vie porovnávať vzťahy medzi predmetmi a javmi,
-
je zodpovedný voči prírode, chápe význam potreby ochraňovať prírodu,
c) kompetencie (spôsobilosti) v oblasti informačných a komunikačných technológii
-
využíva základné formy informačnej a komunikačnej technológie,
-
ovláda elementárne spôsoby práce s počítačom,
-
prejavuje radosť zo samostatne získaných informácií,
-
vie používať vyučovacie programy,
-
chápe rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom,
d) kompetencia (spôsobilosť) učiť sa učiť
-
ovláda základy čítania, písania, počítania a využíva ich k svojmu vzdelávaniu,
-
používa termíny, znaky s symboly v spojitosti s konkrétnymi situáciami
každodenného života,
-
dokáže pracovať s pomocou s učebnicami, pracovnými zošitmi a pomôckami,
-
teší sa z vlastných výsledkov, uznáva aj výkon druhých.,
-
získané vedomosti, zručnosti a návyky dokáže uplatniť v praktických situáciách,
e) kompetencia (spôsobilosť) riešiť problémy
-
dokáže popísať problém, vie na koho sa môže obrátiť o pomoc pri riešení
problémov,
-
v odôvodnených prípadoch dokáže privolať potrebnú pomoc,
-
f) osobné, sociálne a občianske kompetencie (spôsobilosti)
-
uvedomuje si vlastné potreby, využíva svoje možnosti,
-
uvedomuje si, že má svoje práva a aj povinnosti,
-
čiastočne dokáže odhadnúť dôsledky svojich činov,
-
pozná svoje povinnosti, dokáže rešpektovať a prijímať príkazy kompetentných
osôb,
-
je schopný počúvať, vysloviť svoj názor a prijať názor iných,
-
dokáže spolupracovať v skupine,
-
je ohľaduplný k iným ľuďom,
-
uvedomuje si potrebu ochrany svojho zdravia,
g) kompetencia (spôsobilosť) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry
-
vníma krásu umeleckých diel, ľudových tradícií, produktov ľudskej práce,
-
pozná bežné pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),
-
správa sa kultúrne, primerane okolnostiam a situáciám,
-
ovláda základné pravidlá a zvyky súvisiace s úpravou zovňajšku človeka,
-
nepoškodzuje kultúrno-historické dedičstvo a pozná ľudové tradície.
Absolvent programu primárneho vzdelávania s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia ISCED 1 získa predpoklady, aby v rámci svojich možností dokázal komunikovať, spolupracovať. Mal by mať osvojené základy používania materinského jazyka, štátneho jazyka, základy sebaobslužných činností a mal by mať osvojené tieto kompetencie:
a) sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti)
-
vyjadruje sa ústnou, písomnou formou podľa svojich schopností, adekvátne
stupňu postihnutia,
-
v materinskom jazyku na prijateľnej úrovni rozumie hovorenému slovu (textu),
-
dokáže určitý čas počúvať, reagovať a vyjadriť svoj názor,
b) kompetencia (spôsobilosť) v oblasti matematického a prírodovedného myslenia
-
dokáže používať základné matematické myslenie na riešenie rôznych životných situácií podľa svojich schopností,
c) kompetencie (spôsobilosti) v oblasti informačných a komunikačných technológií
-
využíva základné informačné a komunikačné technológie pri vyučovaní a učení sa,
-
komunikuje pomocou elektronických médií s pomocou učiteľa,
-
vie používať vyučovacie programy,
d) kompetencia (spôsobilosť) učiť sa učiť
-
osvojuje si postupy potrebné na získavanie nových poznatkov,
-
teší sa z vlastných výsledkov,
e) kompetencia (spôsobilosť) riešiť problémy
-
vníma problémové situácie v triede, oboznamuje sa s nimi, s pomocou pedagóga sa ich pokúša riešiť,
f) osobné, sociálne a občianske kompetencie (spôsobilosti)
-
uvedomuje si, že má svoje práva a povinnosti, má osvojené základy pre spoluprácu v skupine,
-
uvedomuje si svoje vlastné potreby a využíva svoje možnosti,
-
vníma, resp. si uvedomuje význam pozitívnej klímy v triede a svojím konaním
prispieva k dobrým medziľudským vzťahom,
-
je pripravený na reálny život tak, aby sa dokázal (s výraznou a sústavnou
podporou) zaradiť do daných životných podmienok a dosiahol primeranú
kvalitu života,
-
pomenováva alebo inak vyjadruje svoje pocity, prejavuje čo najviac samostatnosti v sociálnom prostredí,
g) kompetencia (spôsobilosť) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry
-
dokáže sa vyjadrovať podľa svojich schopností na úrovni základnej kultúrnej
gramotnosti prostredníctvom umeleckých a iných vyjadrovacích prostriedkov,
-
je oboznámený so základnými pravidlami a zvykmi súvisiacimi s úpravou
-
Pedagogické stratégie
V oblasti rozumovej výchovy je našim cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu, sebahodnotenie.
Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.
Pri prevencii drogových závislostí sa chceme zamerať aj na iné aktivity ako besedy. Napriek tomu, že s tvrdými drogami sme sa nestretli, treba sústavne pôsobiť proti fajčeniu a alkoholickým nápojom cez koordinátora, rodičov a všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom.
Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva. Dôležitým odporúčaním je pre nás potreba orientácie na pozitívne hodnotenie žiakov, najmä slabo prospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.
Aktivity z oblasti environmentálnej výchovy sú zapracované do všetkých predmetov.
-
Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami
-
žiaci so zdravotným znevýhodnením
Žiaci školy sú vzdelávaní podľa vzdelávacích programov s ohľadom na stupeň mentálneho postihnutia a to podľa:
-
školského vzdelávacieho programu pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia – variant A,
-
počítačová a multimediálna učebňa sú vybavené počítačmi s príslušným programovým vybavením, spätným projektorom ,
-
rozvrh hodín je zostavený tak, aby sa v dennom režime vystriedali všetky činnosti v primeranom rozsahu,
-
žiakom a zamestnancom školy sú k dispozícii publikácie a časopisy žiackej a učiteľskej knižnice,
-
v rámci záujmovej činnosti dlhoročnú tradíciu majú záujmové útvary a krúžky zamerané na šport, hudbu, tanec, environmentálnu výchovu,rozvoj tvorivosti,
-
výchovno-vzdelávací proces sa realizuje v súlade s vekovými možnosťami a špeciálnymi potrebami žiakov, s dôrazom na stupeň postihnutia a s ohľadom na dochádzajúcich žiakov, na individuálne vzdelávanie a na žiakov, ktorí sú vzdelávaní v domácom prostredí,
-
spôsob delenia tried a zlučovanie žiakov z rôznych ročníkov je v súlade s platnou legislatívou,
-
vzdelávanie žiaka, ktorý má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby sa realizuje podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracováva vyučujúci daného predmetu v spolupráci s triednym učiteľom,
-
škola úzko spolupracuje s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva,
-
pedagogickí zamestnanci spĺňajú požiadavky stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi a preukazujú odborné a osobnostné spôsobilosti, ktoré využívajú pri pedagogickej komunikácii, motivácii žiakov, ich diagnostikovaní, hodnotení, pozitívnom riadení triedy,
b) Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia:
-
zabezpečovanie stravovania všetkých žiakov školy,
-
zabezpečovanie školských potrieb pre všetkých žiakov školy,
-
materiálno-technické zabezpečovanie výchovno-vzdelávacieho procesu cez projekty,
-
Začlenenie prierezových tém
Prierezové témy sú začlenené do povinných predmetov a podľa svojho obsahu sú uvedené v učebných osnovách jednotlivých predmetov.
|
-
Hodnotenie vzdelávacích výsledkov práce žiakov
Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov v škole je poskytnúť žiakovi a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy a aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.
Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami.
Pri hodnotení a klasifikácii výsledkov žiakov budeme vychádzať z metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu. Okrem sumatívnych výsledkov sa sústredíme na rozpracovanie formatívneho hodnotenia výsledkov žiakov formou hodnotiaceho portfólia.
-
budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných.
-
hodnotenie budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj žiaka.
-
pri hodnotení učebných výsledkov žiakov sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon
-
budeme odlišovať hodnotenie spôsobilosti od hodnotenia správania
-
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov sa bude realizovať formou:
-
pozorovania (hospitácie) vedenia školy, vedúcej MZ a vedúcej PK,
-
rozhovoru,
-
výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, dochádzka, žiacke súťaže, reprezentácia školy),
-
sledovania pokroku žiakov vo výsledkoch pod vedením učiteľa,
-
hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby, učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti, vypracovania projektov, prezentácie školy,
-
hodnotenia pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy.
-
vzájomného hodnotenia učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a „otvorené hodiny“),
-
Hodnotenie školy
Cieľom hodnotenia je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené. A preto, aby aj verejnosť vedela, ako škola dosahuje ciele, ktoré sú na žiakov kladené v ŠVP.
Dôraz je kladený na dve veci:
-
konštatovanie úrovne stavu,
-
zisťovanie súvislostí a okolností, ktoré výsledný stav ovplyvňujú,
Vlastné hodnotenie školy je zamerané na:
-
ciele, ktoré si škola stanovila, najmä v koncepčnom zámere rozvoja školy a v školskom vzdelávacom programe, ich reálnosť a stupeň dôležitosti,
-
posúdenie ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom vzdelávacom programe,
-
oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých škola dosahuje slabšie výsledky, včítane návrhov a opatrení,
Monitorujeme pravidelne:
-
podmienky na vzdelanie,
-
spokojnosť s vedením školy a učiteľmi,
-
prostredie – klíma školy,
-
priebeh vzdelávania – vyučovací proces- metódy a formy vyučovania,
-
úroveň podpory žiakov vzdelávaných podľa individuálnych vzdelávacích programov a v domácom prostredí,
-
výsledky vzdelávania,
-
riadenie školy,
-
úroveň výsledkov práce školy,
Kritériom pre nás je:
-
spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov,
-
kvalita výsledkov,
Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:
-
dotazníky pre žiakov a rodičov,
-
dotazníky pre zamestnancov školy,
|
Voliteľné hodiny uvedené v Štátnom vzdelávacom programe sú pridelené povinným učebným predmetom. Pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia je na škole zriadený prípravný ročník.
Školský učebný plán pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia ISCED 1:
Vzdelávacia oblasť |
Predmet/ročník |
1. |
Poznámky |
Jazyk a komunikácia |
Slovenský jazyk |
8 |
|
|
a literatúra |
|
|
|
Rozvíjanie komunikačných |
|
|
|
schopností |
|
|
|
Rozvíjanie grafomotorických |
|
|
|
zručností |
|
|
Príroda a spoločnosť |
Vecné učenie |
2 |
|
|
Vlastiveda |
|
|
Človek a príroda |
Fyzika |
|
|
|
Chémia |
|
|
|
Biológia |
|
|
Človek a spoločnosť |
Dejepis |
|
|
|
Geografia |
|
|
|
Občianska náuka |
|
|
Človek a hodnoty |
Etická výchova |
|
|
|
Náboženská výchova |
|
|
Matematika a práca |
Matematika |
4 |
|
s informáciami |
Informatická výchova |
|
|
Človek a svet práce |
Pracovné vyučovanie |
3 |
|
|
Svet práce |
|
|
Umenie a kultúra |
Výtvarná výchova |
1 |
|
|
Hudobná výchova |
1 |
|
Zdravie a pohyb |
Telesná výchova |
3 |
|
|
|
|
|
SPOLU |
|
22 |
|
|
|
|
|
V 1.ročníku je vyučovacia hodina predmetu rozvíjanie komunikačných schopností delená.
Voliteľné hodiny v 1.ročníku sa využívajú na posilnenie hodinovej dotácie v predmetoch:
-
Vecné učenie + 1 hodina
-
Pracovné vyučovanie +2 hodiny
-
Telesná výchova + 1 hodina
|
Tvoria vlastný didaktický program vzdelávania pre každý stupeň mentálneho postihnutia .