Stagnuješ? Kedy sa naposledy tvoja jazda zlepšila? Čo robíš preto, aby si bol budúci víkend rýchlejší? Nemaj obavy! Partia MXA ti ponúka rýchle a jednoduché spôsoby ako byť v ďalšom preteku rýchlejší.
TIP PRVÝ: ZLÝ PRÍSTUP K VÝKONU
Veľa jazdcov si len tak „ťapká“ po trati. Myslia si, že sú rýchli, ale nie sú! Podľa čoho spoznáte, že jazdíte ako slečinka? Poznáš to na sebe podľa tohto testu: Keď sa ťa iný jazdec snaží obehnúť, zrazu „zadoluješ“ hlbšie, skrútiš pravé zápästie a snažíš sa dostať z toho, čo len môžeš. Ak je to aj tvoj prípad, potom takto mrháš väčšinu času na trati. V tvojom stroji nesmie ostávať ani kúsok nevyužitej rýchlosti. (Nezvádzaš boj so svojou rukoväťou?) Ak je to tvoj prípad, tak sa nesnažíš dostatočne.
Experti tvrdia, že 75% jazdcov drží plyn takým spôsobom, že nemôžu otočiť plynom na doraz bez toho, aby hlboko neponárali svoje lakte. Napravíš to tým, že budeš držať plyn rovnakým spôsobom ako kľučku na dverách. Vždy sa snaž o to, že točíš plynom až po doraz (...fúúúú to bude chcieť dosť tréningu...)
TIP DRUHÝ: MYSLI KOMPLEXNE
Nerozdeľuj si svoju miestnu trať na 15 zákrut a 7 skokov. Trať nie je 22 rôznych prekážok, ale jeden plynulý okruh. Priamymi čiarami si spoj dve, alebo tri rovinky a zákruty do jedného dobre premysleného manévra (eventuálne intregruj celú trať do jednej pretekárskej línie). Plánuj vopred! Pozeraj pred seba. Nefixuj sa na nerovnosť, skok, alebo zákrutu. Drž hlavu hore a ignoruj ťažkosti, ktoré si práve prekonal. Začni myslieť ako rallye jazdec, nie ako „stunt man“.
TIP TRETÍ: ROZPRÁVAJ SA SO SEBOU
Bol by si prekvapený koľko jazdcov AMA hovorí samo so sebou počas preteku. Skús to. Hovor si nahlas! Povedz si „poriadne skrúť tým plynom“, krič do tvrdého brzdenia, požaduj od seba tesnejšiu vnútornú líniu a nezapodievaj sa tým, že to znie šialene – nik ťa nepočuje.
Dobre si naplánovať trať je pekné, ale prenesenie týchto nápadov do reálnosti (v slovných vyjadreniach) je najlepšia forma akou dosiahnuť celkové zlepšenie.
TIP ŠTVRTÝ: PRAVIDLO PRVEJ ZÁKRUTY
Každý jazdec dáva všetko do prvej zákruty. Potom dáva okolo 95% do druhej, 90% do tretej a tak ďalej. Predstav si ako rýchlo by si mohol ísť, keby každá zákruta bola tá prvá!
Nespadni do pasce postupného zvoľňovania. Daj každej zákrute punc tej prvej. Mysli na plný zásah pred každou zátačkou.
TIP PIATY: JE TO SVET DESIATICH SEKÚND
Nie je to vesmírna veda, že tvojich typických 15 motominút sa rozloží do pár drahocenných sekúnd hard-coru, pretekaniu muž proti mužovi. Väčšina týchto 15. minút sa trávi naháňaním, udržaním samého seba, alebo hodnotením časov. Skutočný pretek „vrie“ práve počas tých pár sekúnd, keď predbiehaš, alebo si predbiehaný!
Ak ťa chalan naháňa 6 kôl, nie si v nebezpečí straty pozície dovtedy, kým sa nedostane až nepríjemne blízko na urobenie predbiehacieho manévra. Celý tvoj pretek môže „vykypieť“ práve v tých desiatich sekundách, kedy sa ťa tento jazdec snaží predbehnúť. Ak ho porazíš počas periódy týchto desiatich sekúnd, možno sa už dokonca na druhý pokus neodhodlá.
Preto, ako dôvtipný jazdec sústreď pri útoku všetku svoju silu na tých 10 kritických sekúnd. Ak vynuluješ súperov pár-sekundový útok, zvyšných 14 minút a 50 sekúnd nebude dobiedzať tak húževnato. Bojuj keď ide o miesto.
TIP ŠESŤ: NEDOTÝKAJ SA TEJ RADIČKY
Tvoj bike je rýchlejší na treťom stupni na pol plynu, ako pri plnom plyne na dvojke. Porozmýšľaj o tom! Najlepší prevodový stupeň na každom motokrose je tretí. Môže dobre ťahať pekne nízko (pri troche práce so spojkou) a byť vytočený parádne vysoko.
Skús držať väčšinu času svoj bike na treťom prevodovom stupni. Nepodraďuj kým to nie je nevyhnutné. Použi spojku na „vydrapenie“ motorky zo zákruty pri najvyššom možnom stupni. Snaž sa držať rýchlosť, nie robiť hluk.
TIP SEDEM: SLEDUJ A PRECHÁDZAJ SA
Prejdenie trate sa stratilo z obľúbených činností u veľa mladých jazdcov, ale práve to môže znamenať rozdiel medzi víťazením a prehrávaním. Nič ťa to nestojí prejsť si trať pred tréningom. Je veľmi dôležité prejsť si ju (a sledovať) počas jazdenia motoriek. Nikdy nepredpokladaj, že stopa, ktorú používa každý je tá najlepšia. Tá najlepšia môže byť aj 1,5 ďalej po vonkajšej strane, alebo aj stredom zabahnenej jamy, ktorej sa každý vyhýba. Nikdy nevieš! Prejdi si trať, pokop si nohou do povrchu, pýtaj sa jazdcov používajúcich tvoju stopu a mysli kreatívne.
TIP OSEM: ZAŤAŽ VONKAJŠIU STUPAČKU
Najťažším miestom, kde sa dá nazbierať čas je v plochých, tvrdých, suchých a šmykľavých zákrutách. Každý sa tu len presúva v strachu, že dostane hodiny, púšťa plyn, aby získal trakciu. Ale! Môžeš ísť rýchlo aj takouto zákrutou, ak poznáš tajomstvo váhy na vonkajšej stupačke.
Ako vchádzaš do plochej zákruty, koncentruj sa na tlačenie čo najväčšou silou na vonkajšiu stupačku. Ako je bike naklonený do zákruty, tvoje telo vytvára protitlak na vonkajšok motorky, stláča tlmiče a pritláča hrany gúm. Najlepší spôsob ako stupačku zaťažiť je pritlačiť koleno o nádrž a silno tlačiť nadol.
TIP DEVÄŤ: CHOĎ RÝCHLO NA JEDNODUCHÝCH ÚSEKOCH
Nepadni do teórie „rytmu“ pri jazdení. Príliš veľa jazdcov nahodí dobré tempo a snažia sa ho držať. Ale nanešťastie, je to nákazlivé a nerozlišujú medzi rozbitými a hladkými rovinkami. Vyhni sa rovnakému tempu! Choď tak rýchlo ako sa len dá po celej trati a ešte rýchlejšie na ľahkých úsekoch. Doslova „spáľ“ tieto úseky. Odpáľ ostro a drž až po „bod varu“.
Vyhecuj sa za svoj limit, keď nie si v ohrození. A čo keď pohoríš na tom, že si tlačil príliš skoro? Tak čo? Usiluj sa ešte viac ďalší týždeň. Do času, kým budeš silnejší, neprepáliš to tak skoro a podobne, výborne si vyformuješ svoju techniku pri plochých prejazdoch s celým svojím bikom.
TIP DESAŤ: ČO NAJLEPŠIA SILA ZA LACNÝ PENIAZ
Predtým ako minieš svoje ťažko zarobené peniaze na laďáky, úpravy karburátorov, racingové benzíny a ladené zapaľovania, kúp si rozetu. Prevody sú najefektívnejším hop-up trikom človeku známym. Zabezpeč si dostatočne nízky prevodový pomer na perfektné štarty z druhého prevodového stupňa, dostatočne efektívny až do konca záberového spektra na dlhých rovinkách a dobre vyvážený, aby si využíval trojku väčšinu času.
Väčšina sériových prevodov je príliš vysoko (minimálne o jeden a niekedy aj dva zuby). Skús spraviť väčšinu zmien na rozete.
Tu sú tipy (...toto hádam netreba nikomu vysvetľovať, ale predsa): (1) Pomer znížite pridaním zubu na rozete (alebo zmenšením sekundárneho koliečka)
(2) Zvýšite ho odobratím zubu na rozete, alebo pridaním na sekundári (je pravidlo, že 1 zub na sekundári = 3,5 zuba na rozete).