Cieľom výchovy a vzdelávania na strednej škole je umožniť žiakovi:
· získať kompetencie, a to najmä v oblasti komunikačných schopností, ústnych spôsobilostí a písomných spôsobilostí, využívania informačno-komunikačných technológií, komunikácie v štátnom jazyku, materinskom jazyku a cudzom jazyku, matematickej gramotnosti a kompetencie v oblasti prírodných vied a technológií, k celoživotnému učeniu, sociálne kompetencie a občianske kompetencie, podnikateľské schopnosti a kultúrne kompetencie,
· ovládať aspoň dva cudzie jazyky a vedieť ich používať,
· naučiť sa správne identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť,
· rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké psychomotorické schopnosti, aktuálne poznatky a pracovať s nimi v oblastiach súvisiacich s nadväzujúcim vzdelávaním alebo na trhu práce,
· posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, ktorého je občanom, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre,
· získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd,
· pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie,
· naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotne sa vzdelávať, pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť,
· naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa a chrániť svoje zdravie vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty,
· získať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie.
Odborné vzdelávanie a príprava (ďalej OVP) je súčasťou celoživotného vzdelávania a musí byť súčasťou spoločnosti založenej na vedomostiach, v ktorej je vzdelávanie cestou rozvoja ľudskej osobnosti. Zámerom OVP je pripraviť žiaka na úspešný, zmysluplný a zodpovedný osobný, občiansky a pracovný život. Všeobecné ciele OVP na úrovni ISCED 3A sú:
1. Cieľ - učiť sa poznávať znamená naučiť sa osvojiť si nástroje pochopenia sveta a rozvíjať schopnosti nevyhnutné k učeniu sa.
Odborné vzdelávanie a príprava má:
- rozvíjať základné myšlienkové postupy žiakov, ich pamäť a schopnosť sústredenia,
- podporovať osvojovanie všeobecných princípov a algoritmov riešenia problémov, javov a situácií, ako aj bežných zručností pre prácu s informáciami,
- podporovať poznanie žiakov lepšieho chápania sveta, v ktorom žijú a nevyhnutnosť udržateľného rozvoja,
- viesť k porozumeniu základných vedeckých, technologických a technických metód, postupov a nástrojov a rozvíjať zručnosti pri ich aplikácii,
- rozvíjať osvojenie si základných poznatkov, pracovných postupov a nástrojov potrebných pre kvalifikovaný výkon povolania na trhu práce,
- pripravovať žiakov pre celoživotné vzdelávanie.
2. Cieľ - učiť sa rozhodovať znamená naučiť sa tvorivo zasahovať do svojho životného, pracovného a spoločenského prostredia.
Odborné vzdelávanie a príprava má:
- rozvíjať aktívny a tvorivý prístup žiakov k riešeniu problémov a hľadaniu progresívnych riešení,
- podporovať flexibilitu, adaptabilitu a kreativitu žiakov,
- viesť žiakov k aktívnemu prístupu k práci, profesijnej kariére a prispôsobovaniu sa zmenám na trhu práce,
- rozvíjať cieľavedomý prístup žiakov k tímovej a samostatnej práce,
- vytvárať zodpovedný prístup žiakov k plneniu svojich povinností a rešpektovaniu stanovených pravidiel,
- viesť žiakov k hodnoteniu svojich schopností a rešpektovaniu schopnosti druhých,
- rozvíjať zručnosti potrebných k rokovaniu, diskusii, kompromisu, obhajobe svojho stanoviska a k akceptovaniu stanovísk druhých,
- viesť žiakov k chápaniu práce ako príležitosti pre sebarealizáciu.
3. Cieľ - učiť sa existovať znamená porozumieť vlastnej osobnosti a jej vytváraniu v súlade s všeobecne akceptovanými morálnymi hodnotami.
Odborné vzdelávanie a príprava má:
- rozvíjať telesné a duševné schopnosti a zručnosti žiakov,
- prehlbovať zručností potrebných k sebareflexii, sebapoznaniu a sebahodnoteniu,
- vytvárať primerané sebavedomie a inšpiráciu žiakov,
- rozvíjať slobodné, kritické a nezávislé myslenie žiakov, ich úsudok a rozhodovanie,
- viesť k prijímaniu zodpovednosti žiakov za svoje myslenie, rozhodovanie, správanie a cítenie,
- viesť žiakov k emocionálnemu a estetickému vnímaniu,
- rozvíjať kreativitu, nadanie, špecifické schopnosti a predstavivosti.
4. Cieľ - učiť sa žiť v spoločnosti a žiť s ostatnými znamená vedieť spolupracovať s ostatnými a podieľať sa na živote spoločnosti a nájsť si v nej svoje miesto.
Odborné vzdelávanie a príprava má:
- rozvíjať úctu k ľudskému životu a hodnote jej trvania,
- vytvárať úctu a rešpekt k živej a neživej prírode, k ochrane životného prostredia a chápanie globálnych problémov ľudstva,
- prehlbovať osobnostnú, národnostnú a občiansku identitu žiakov, ich pripravenosť chrániť vlastnú identitu a rešpektovať identitu druhých,
- viesť žiakov k tomu, aby sa vo vzťahu k iným ľuďom oslobodili od predsudkov, xenofóbie, intolerancie, rasizmu, agresívneho nacionalizmu, etnickej, náboženskej a inej neznášanlivosti,
- vytvárať zodpovedné a slušné správanie žiakov v súlade s morálnymi zásadami a zásadami spoločenského správania sa,
- viesť žiakov k aktívnej účasti v občianskom živote a spolupráci na rozvoji demokracie,
- rozvíjať komunikačné zručnosti žiakov a zručnosti pre hodnotný pracovný, rodinný a partnerský život.
analýza súčasného stavu
Stredná odborná škola, Pod Bánošom 80 v Banskej Bystrici je škola, ktorá má svoju 50. ročnú tradíciu. V minulosti mala naša škola krajskú pôsobnosť, ktorá sa v posledných rokoch postupne zúžila na regionálnu pôsobnosť.
Hlavným problémom súčasnosti je však nevyhnutnosť skĺbenia 50. ročnej tradície školy, ako stredného odborného učilišťa, a nového spôsobu financovania škôl. Hlavný dôraz v tomto financovaní sa kladie na efektívnosť, ktorá tlačí školu k vytváraniu jednoliatych početných tried. Týmto dochádza k rozporu s jej postavením v regióne a s možnosťami absorpcie trhu. Z pohľadu absorpcie trhu nie je vhodné vzdať sa málopočetných potravinárskych odborov, ako pekár, mäsiar v delených triedach, pretože odborníkov v týchto oblastiach je v našom regióne nedostatok. Nakoľko požiadavky trhu by nás skôr, či neskôr donútili tieto odbory obnoviť, rozhodli sme sa odborníkov v tejto oblasti naďalej vzdelávať, aj keď málopočetné triedy prinášajú so sebou už spomínané finančné problémy.
Naša škola je dvojpilierová. Obidva piliere – poľnohospodárstvo ako aj potravinárstvo majú spoločnú východiskovú základňu a spoločné ciele. Základňou je zmysluplné obhospodarovanie pôdy a spravovanie krajiny tak, aby sa naplnili potreby zásobovania obyvateľstva potravinami a zároveň bol tento proces trvalo udržateľný.
V posledných rokoch kvantitatívne požiadavky na množstvo potravín ustupujú, ale nastupujú kvalitatívne požiadavky spojené so zachovaním tradičnosti a jedinečnosti našich potravín. Zároveň padá staré klišé, že vidiek - rovná sa poľnohospodárstvo. Ukazuje sa potreba nového typu absolventov, ktorí budú schopní spravovať krajinu tak, aby naplnili svoje túžby po slobodnom a dôstojnom žití na vidieku v spojení tradičnosti s agroturistikou tak ako to môžeme vidieť v susednom Rakúsku.
Uvedomujeme si aj novú úlohu vidieka a jeho pôdneho fondu. Vidiek sa stáva čiastočným dodávateľom trvalo obnoviteľnej energie vo forme biomasy vo všetkých jej formách. V tomto smere je to aj pre nás takmer strategická úloha, ktorá sa ešte len prebúdza. Uvedomujeme si, že tradične ponímaná škola s tradičnými odbormi je veľmi vzdialená tejto potrebe. Treba poznamenať, že Slovensko patrí k vidieckym krajinám EÚ a región spravovaný BBSK je najvidieckejší región na Slovensku s obrovskými možnosťami vo vidieckej turistike a agroturistike. Neposledne dôležitou výzvou je využitie potenciálu rozvoja záhradníctva pri tvorbe a udržiavaní mestských, obecných ale postupne aj privátnych priestorov.
Tu niekde musíme hľadať hlavný smer rozvoja školy. A práve v nej, nakoľko tu existujú 50. ročné skúsenosti práce na vidieku a v tradičných remeslách. Je tu aj personálne a materiálne zázemie (relatívne zachovaná škola a DM s telocvičňou, vlastnými dielňami a zabehnutou podnikateľskou činnosťou, ktorá podstatnou mierou prispieva k schopnosti spravovať tento energeticky náročný areál).
Ďalšou požiadavkou modernej odbornej školy je schopnosť zabezpečiť celoživotné vzdelávanie v spojení s e-learningovým spôsobom štúdia. Nemenej dôležitá je aj požiadavka dať študentom možnosť zoznámiť sa s riešeniami podobných odborných problémov vo vyspelých krajinách EÚ.
Tieto požiadavky, ktoré našou činnosťou napĺňame robia, podľa nášho názoru, ďalšiu existenciu školy nespochybniteľnou.
stratégia ďalšieho rozvoja školy
Našim strategickým zámerom je vzdelávať široké spektrum študentov v rôznych stupňoch vzdelania.
Našim budúcim žiakom ponúkame štúdium:
· od dvojročných učebných odborov pre integrujúcich sa žiakov (záhradník) – ISCED 3C
· cez tradičné trojročné a štvorročné učebné odbory v potravinárskych remeslách (cukrár; cukrár pekár; mäsiar)
ISCED 3C
· s možnosťou pokračovať v nadstavbovom štúdiu
ISCED 3A
· po štvorročné študijné odbory (pracovník marketingu; podnikateľ pre rozvoj vidieka; manažment regionálneho cestovného ruchu). ISCED 3A
Vrcholom tohto spektra odborov by boli vyššie pomaturitné odborné vzdelávacie štúdia ako aj celoživotné vzdelávanie dospelých e-learningovou formou. Veľmi vhodnou formou je aj pričlenenie niektorých odborov so zameraním na poskytovanie stravovacích resp. hotelových služieb v intenciách ako to predpokladajú niektoré zámery odboru VaĽZ BB SK .
Takto konštituovaná škola by sa mohla opäť stať nadregionálnou vzdelávacou inštitúciou, v zmysle ponímania bývalého stredoslovenského kraja, ktorá by komplexne zabezpečovala vzdelávanie pre vidiek od tej najnižšej až pod univerzitnú úroveň, čo by mohlo mať pokračovanie na už vytvorených katedrách a fakultách UMB. Veľkou výhodou takejto školy by bola už existujúca aktívna spolupráca s vidieckym parlamentom. Táto spolupráca by sa mala naďalej vyvíjať vo viacerých rovinách :
- vytváranie nových resp. inovácia starých odborov so zreteľom na nové potreby vidieka
- trvalá spätná väzba na vzdelávacie výsledky školy vzhľadom na fakt, že Vidiecky parlament má už vytvorené a zabehnuté štruktúry
- možnosť čerpať prostriedky na modernizáciu školy aj z fondov EÚ pre rozvoj vidieka
V neposlednom rade bude veľmi dôležité takto koncipovanú školu pomenovať podľa významného človeka, ktorý sa už v predstihu rokov zaslúžil o rozvoj nášho vidieka či už v rozsahu územia dnešného BBSK alebo územia bývalého stredoslovenského kraja resp. stredoeurópskeho vidieka ako takého.
Okrem týchto vyššie spomenutých vízií do najbližších rokov sú tu aj úlohy okamžité, ktoré treba napĺňať v najbližších mesiacoch, tak aby sa zabezpečil plynulý chod školy.
analýza výhod a rizík školy
Výhody
· Vidiecky charakter regiónu s danosťami krajiny predurčenej na turistický rozvoj
· Sme jediná škola v regione, ktorá má skúsenosti zo vzdelávaním pre vidiek a potravinárske remeslá
· Sme jediná stredná škola na sídlisku Sásová
· Máme schopnosť podstatnú časť réžie školy zabezpečiť z vlastných zdrojov
· Máme pracovníkov schopných a ochotných podávať úspešne projekty a takto prispieť ďalšími zdrojmi ako aj dotačným príjmom pre zúčastnených zamestnancov
· Máme podporu BBSK v našom smerovaní
|
Riziká
|
Dosahovanie požadovaných aktivít a vhodná prezentácia školy sú výsledkom kvality vzdelávania. Škola sa bude snažiť vytvoriť a zabezpečiť všetky podmienky pre skvalitnenie života na škole:
Záujmové aktivity
· Futbalový krúžok
· Krúžok kulturistiky
· Krúžok plávania
· Turistický krúžok
· Prírodovedný krúžok
· Klub mladých autorov
· Krúžok milovníkov divadla
· Internet
· Peer skupina
· Klub anglického jazyka
· Včelársky krúžok
· Atraktívne ozdoby
· Netradičné recepty
· Aplikovaná ekonómia
· Manažment osobných financií
Súťaže
-
Medziročníková súťaž cukrárov- vlastný výrobok a bábovky
-
Hviezdoslavov Kubín
-
Akademik Gastro – Banská Bystrica – súťaž cukrárov
-
Danubia Gastro – Bratislava – súťaž pekárov
-
Súťaž o najlepší pekársky a cukrársky výrobok COBA Nitra
-
Súťaž „O mlieku“
-
Olympiáda v AJ a NJ
-
Matematický klokan
Športovo – turistické akcie
-
Vianočný volejbalový turnaj medzi ročníkmi
-
Turnaj medzi ročníkmi v minifutbale
-
Turistický výlet
-
Volejbalový zápas medzi bystrickými školami
-
Cezpoľný beh
-
Župná kalokagatia
-
Účasť na Horehronských hrách
-
Návšteva plavárne – pravidelne 1x týždenne
Exkurzie
-
Insemas Zvolen – odber, vyšetrenie a zmrazovanie spermy
-
Chivas Ranč, Mičiná
-
Marekov dvor, Drábsko
-
Mýto pod Ďumbierom (prevádzky vidieckej turistiky)
-
Alfabio – potravinárska prevádzka
-
Štátna veterinárna a potravinová správa - laboratórne vyšetrenie potravín
-
Pivovar Urpín - výroba piva
-
Šport línia Banská Bystrica
-
Slovenský úrad duševného vlastníctva – exkurzia v rámci Dňa otvorených dverí
-
Štátna vedecká knižnica – orientácia vo vyhľadávaní informácií
-
FOR ARCH – výstava – sledovanie marketingových činností
-
Výstava ovocia, zeleniny a kvetov – Slovenský zväz záhradkárov
-
Výroba medzistienok Želovce ( exkurzia včelárov)
-
Výroba úľov Rimavská Baňa (exkurzia včelárov)
-
Výstava Záhradkár – včelár – Zdravý životný štýl – Poľovníctvo a rybárstvo – Sklo keramika v Trenčíne
-
Kvetena - Vesna – Vinaria – Banská Bystrica
-
Deň chovateľov stredoslovenského regiónu – Kremnička
-
Stromy a ľudia, výstava
-
Paráda býkov Insemas Zvolen
-
V krajine remesiel – prehliadka výstavy
-
Vianočné trhy – Nitra, spojené s výstavkou prác cukrárov, pekárov a aranžérov
-
Prezentácie študentských spoločností – Bratislava
-
Návštva prezidentskej kancelárie v Banskej Bystrici
-
Cestovné agentúry, cestovné kanceláreie, informačné centrá
-
Slovakia tour, Incheba Bratislava
Spoločenské a kultúrne podujatia
-
Návšteva divadelných predstavení Zvolen, Banská Bystrica
-
Návšteva opery Banská Bystrica
-
Deň otvorených dverí
-
Vianočný večierok
-
Valentínsky večierok
-
Vydávanie školského časopisu Klebetník a Mladá tvorba
-
Návštevy Stredoslovenského múzea a galérie
-
Filmové predstavenia – Agrofilm
-
Hudobno - výchovné predstavenia zamerané proti drogám, šikanovaniu, rasizmu a xenofóbii
Iné akcie žiakov:
-
Účasť žiakov na Lesoochranárskej akcii VLK – pomoc pri zbierke
-
Zber a triedenie plastov počas školského roka – všetky triedy SOŠ, DM
-
Zber papiera - všetky triedy SOŠ
-
Klimatická aliancia – SOŠ sa stala jej členom
-
Premietanie filmov - Agrofilm
-
Zavádzanie chmeľu – ČR – brigáda žiakov
-
Ochutnávky a iné podpory predaja – v školskej predajni Dolná ulica a Bufet
-
Starostlivosť žiakov o zeleň v škole a okolí
-
Pomoc pri aktivitách nadácie Úsmev ako dar (zbierky)
-
Valentínska kvapka krvi – darovanie krvi (niektorí dospelí žiaci)
Besedy a pracovné stretnutia:
-
Prednáška – predseda Vidieckeho parlamentu – problematika rozvoja vidieka
-
Seminár – klíma bez hraníc
-
Prednáška s besedou – Ochrana životného prostredia
-
Besedy s psychológom
-
Besedy s pracovníkmi z Centra mládeže Banská Bystrica
-
Beseda o možnostiach zamestnania (pracovník z úradu práce)
-
Ukážky práce policajného zboru pri zásahových akciách (vyhľadávanie drog) spojené s besedou o priestupkoch a trestných činoch mladistvých
-
Účasť na súdnych pojednávaniach Okresného súdu v B. Bystrici
-
Praktické ukážky dodávateľských partnerov o nových technologických postupoch a nových surovinách v rámci zdravej
Pedagogický zbor je stabilizovaný, tvorí ho 18 učiteľov , 11 MOV a 3 vychovávatelia, z ktorých niektorí pracujú na čiastočný úväzok. Škola má 4 externých učiteľov, prevažne v oblasti odborného vzdelávania. Priemerný vek pedagógov je okolo 45 rokov. Takmer všetci učitelia, majstri aj vychovávatelia spĺňajú požiadavky na odbornú spôsobilosť a pedagogickú spôsobilosť, jeden majster odborného výcviku si musí doplniť pedagogické vzdelanie v časovom horizonte dvoch rokov. Riaditeľ a zástupcovia majú okrem odbornej a pedagogickej spôsobilosti aj zákonom predpísané vzdelanie v oblasti školského manažmentu.
Výchovná poradkyňa má vzdelanie v oblasti výchovného poradenstva.
Manažment školy považuje za prioritnú úlohu zabezpečiť:
- Uvádzanie začínajúcich učiteľov do pedagogickej praxe.
- Prípravu pedagogických zamestnancov na zvyšovanie si svojich kompetencií hlavne jazykových spôsobilostí a spôsobilostí efektívne pracovať s IKT.
- Motivovanie pedagogických zamestnancov pre sebavzdelávanie, vzdelávanie, zdokonaľovanie profesijnej činnosti.
- Prípravu pedagogických zamestnancov pre prácu s modernými materiálnymi prostriedkami., videotechnikou, výpočtovou technikou, multimédiami a pod.
- Zhromažďovanie a rozširovanie progresívnych skúseností z pedagogickej a riadiacej praxe, podnecovať a rozvíjať tvorivosť pedagogických zamestnancov.
- Zdokonaľovanie osobnostných vlastností pedagogických zamestnancov, spôsobilosti pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu.
- Podporovať pedagogických zamestnancov na získanie prvej a druhej atestácie.
- Uvoľňovať pedagogických zamestnancov na školenia organizované MPC a inými odbornými organizáciami pre získavanie nových poznatkov a odborných kompetencií.
- Odborné časopisy a inú odbornú literatúru pre získanie informácií o nových technológiách a technologických postupoch.
- Podporovať spoluprácu pedagógov s inými školami v rámci eTwiningu.
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy je potrebný pre zabezpečenie organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu a iných školských aktivít. Pri hodnotené budeme využívať štandardné spôsoby hodnotenia, ktoré budú vplývať na zvýšenie kvality výchovy a vzdelávania.
Vnútorný systém kontroly by sa mal zameriavať hlavne na:
· celkový priebeh výchovno-vzdelávacej činnosti v škole,
· tvorbu školských vzdelávacích programov,
· dodržiavanie plánov predmetových komisií,
· využívanie didaktickej techniky a ostatného materiálno- technického vybavenia v procese vyučovania,
· hodnotenie žiakov počas vyučovacej hodiny s uplatnením sebahodnotenia žiaka,
· vystupovanie a rečovú kultúru vyučujúcich,
· uplatňovanie didaktických zásad,
· mimoškolskú činnosť pedagógov, ale aj na činnosť výchovnej poradkyne a prácu ostatných zamestnancov školy.
Na hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov školy použijeme tieto metódy:
-
pozorovanie (hospitácie),
-
pohospitačný rozhovor,
-
výsledky žiakov, ktorých učiteľ vyučuje ( prospech, žiacke súťaže, didaktické testy, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší stupeň školy, výsledky v externej časti MS a pod).,
-
hodnotenie výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.,
-
hodnotenie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov manažmentom školy,
-
hodnotenie učiteľov žiakmi.
Dlhodobé projekty sú v priamej súvislosti so strategickým plánom školy.
Hlavným poslaním projektov je rozvíjať úlohu školy ako vzdelávacej inštitúcie pre rozvoj vidieka.
Projekt dlohodobej spolupráce s Mayerschool pri Manchstri je zameraný na získanie skúseností v extenzívnom poľnohospodárstve v EÚ. V súčasnosti začíname spoluprácu aj so školou V Bavorsku – Regensburg, kde študenti majú možnosť získať skúsenosti s vedením hospodárstva na vidieku ako aj v oblasti turistiky, nakoľko prírodné danosti oboch krajín sú podobné.
Škola sa systematicky zaraďuje aj ako vzdelávacia základňa pre Slovenský zväz včelárov, nakoľko situácia v odbornom vzdelávaní včelárov je na tak nízkej úrovni, že to ohrozuje celé poľnohospodárstvo.
Ďalším dlhodobým zámerom školy je stať sa pevnou časťou celoživotného vzdelávania na vidieku, kde tento typ vzdelávania absentuje.
Medzinárodná spolupráca
Pre skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu spolupracujeme so školami s podobným zameraním v Anglicku, Českej republike a v Nemecku. Cieľom tejto spolupráce je:
- Podieľať sa na projektoch, ktoré by zabezpečili výmenu poznatkov a skúseností.
- Skvalitniť jazykovú konverzačnú a odbornú prípravu žiakov.
- Umožniť žiakom spoznať technológie , pracovné postupy a organizáciu práce iného štátu.
- Prezentovať vlastnú školu a krajinu.
- Spoznávať inú kultúru, históriu a životný štýl.
- Nadväzovať kontakty v rámci kariérneho rastu.
Spolupráca so sociálnymi partnermi
Škola rozvíja všetky formy spolupráce so sociálnymi partnermi a verejnosťou. Predovšetkým sa zameriavame na pravidelnú komunikáciu so svojimi zákazníkmi.
Za prioritnú však pokladáme pravidelnú komunikáciu so žiakmi školy, ich rodičmi.
V rámci dlhodobého projektu ESF úzko spolupracujeme nielen so žiakmi našej školy, ale aj so žiakmi základných škôl, ktorým poskytujeme bezplatnú poradenskú službu v oblasti voľby povolania.
Škola spolupracuje s množstvom zamestnávateľských subjektov.
Spolupráca s rodičmi
Zástupcovia rodičov sú členmi Rady školy.
Všetci rodičia sú informovaní o priebehu vzdelávania žiakov na triednych schôdzkach a na individuálnych konzultáciách s vyučujúcimi. Rodičia sú informovaní aj o dianí v škole, a to prostredníctvom webovej stránky, alebo priamo e-mailom.
Cieľom školy je zvýšiť komunikáciu s rodičmi. Sme maximálne otvorení všetkým pripomienkam a podnetom rodičovskej verejnosti.
Zamestnávatelia
Škola aktívne spolupracuje s mnohými zmluvnými zamestnaneckými podnikmi a organizáciami. Spolupráca je zameraná hlavne na poskytovanie odborného výcviku, materiálno technické zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, tematické prednášky, názorné ukážky pri zavádzaní nových technologických postupov do praxe, zavádzanie nových surovín a surovinových zmesí do výroby, sprostredkovanie rôznych odborných exkurzií a výstav.
Zamestnávateľské subjekty poskytujú škole študijné texty, ktoré sú neoceniteľnou pomôckou a ktoré suplujú absentujúce učebnice v odbornej oblasti.
Mnohí zamestnávatelia zamestnávajú aj našich absolventov.
Iní partneri
Pre kvalitné zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu je nevyhnutná aktívna spolupráca aj s ďalšími partnermi, ako sú napr.:
· Zväz cukrárov a pekárov SR, ktorí pravidelne organizujú súťaže zručnosti príslušných učebných odborov.
· Sme členmi Slovenskej holšteinskej asociácie a Zväzu roľníkov, ktorí poskytujú škole pracovné a študijné texty.
· Vidiecky parlament, s ktorým škola úzko spolupracuje.
· Slovenský zväz včelárov.
· Výskumný ústav trávnych porastov a horského poľnohospodárstva v Banskej Bystrici, s ktorým participujeme pri realizácii projektov.
· Klub environmentálneho minima – ktorého členmi sú žiaci v rámci environmentálnej výchovy žiakov, ale aj učitelia, ktorí sú členmi učiteľov environmentálneho minima.
· Lesoochranárske zoskupením VLK.
· Ako jediná škola v Banskej Bystrici sme členom Klimatickej aliancie Slovenska.
· Junior Centrum je našim partnerom pri organizovaní niektorých športových podujatí medzi banskobystrickými školami, ale spolupodieľame sa aj pri organizovaní okresných a krajských kôl v cezpoľnom behu.
Vzhľadom na tradíciu školy a požiadavky thu práce sa vo výchovno-vzdelávacom procese zameriavame na prípravu kvalitných odborníkov v oblasti potravinárstva a v oblasti rozvoja vidieka.
Vzdelávací program školy pozostáva z nasledovných programov:
Vzdelávanie odborníkov v oblasti potravinárstva zastrešujeme:
· vzdelávacím programom mäsiar (3 ročný učebný odbor 2954 2 00 mäsiar)
· vzdelávacím programom potravinárska výroba (2 ročné nadstavbové štúdium 2982 4 00 potravinárska výroba)
· vzdelávacím programom pracovník marketingu (4 ročný študijný odbor 6405 4 00 pracovník marketing)
Našim cieľom v tejto oblasti je pripraviť odborníkov, ktorí vedia skĺbiť kvalitu a jedinečnosť tradičných receptov a novodobých technológií.
Vzdelávanie odborníkov v oblasti rozvoja vidieka zastrešujeme vzdelávacím programom manažment regionálneho cestovného ruchu (4 ročný študijný odbor 6324 6 00 manažment regionálneho cestovného ruchu)
Našou základnou myšlienkou v tejto oblasti je pripraviť odborníkov schopných zmysluplne obhospodarovať pôdu a spravovať krajinu tak, aby na vidieku došlo k skĺbeniu tradičnosti s agroturistikou a rozvojom cestovného ruchu.
Okrem uvedených vzdelávcích programov ponúkame štúdium v experimentálnych odboroch:
· 4553 4 00 podnikateľ pre rozvoj vidieka - 4 ročný študijný odbor
· 2978 2 00 cukrár pekár - 4 ročný učebný odbor
Ciele vzdelávania, ktoré sú vymedzené týmto vzdelávacím programom, smerujú do troch základných oblastí:
· rozvoj osobnosti žiaka,
· príprava pre život v občianskej spoločnosti
· a príprava na pracovné uplatnenie.
Školský vzdelávací program je rozvrhnutý tak, aby nesmeroval iba k príprave úzko zameraných špecialistov v danej oblasti, ale k získaniu širšieho rozsahu kompetencií, ktoré umožnia absolventom hľadať a nachádzať zamestnanie v širšej oblasti trhu práce, prípadne umožní ich bezproblémovú rekvalifikáciu.
Vzdelávanie je rozčlenené na:
1. všeobecné vzdelávanie
2. odbornú zložku vzdelávania, ktorá pozostáva
a) z teoretického vzdelávania
b) z praktickej prápravy
Cieľom všeobecného vzdelávania je rozšíriť všeobecné vedomosti žiakov zo základnej školy (v nadstavbovom štúdiu vedomosti získané v učebých odboroch), ich osobnostné a sociálne kvality a pripraviť ich tak, aby boli schopní samostatne rozhodovať o svojej profesijnej kariére, orientovať sa a uplatniť na trhu práce i v súkromnom a občianskom živote, ďalej sa vzdelávať a realizovať.
Všeobecné vzdelávacie ciele sú vo vzdelávacom programe rozpracované v podobe kompetencií absolventa, obsahových štandardov a im odpovedajúcich čiastkových kompetencií.
Vzdelávacie oblasti odbornej zložky vzdelávania predstavujú povinný základ odborného vzdelávania danej skupiny. Sú zvolené tak, aby tvorili ucelený súbor, ktorý vytvára predpoklady pre kvalitnú prípravu absolventov.
Vo vzdelávacej oblasti praktická príprava si žiaci osvojujú zručnosti a pracovné návyky potrebné pre výkon pracovných činností v príslušnej oblasti.