D.m je druh výbušného motora, ktorý potrebuje na jedno otočenie kľukového hriadeľa iba dva zdvihy piestu. Celý pracovný obeh ( nasávanie, stláčanie, výbuch, výfuk ) sa koná za jedno otočenie kľukového hriadeľa. U neho je totiž využitý priestor po obidvoch stranách piestu a rozvod je zabezpečovaný kanálmi vo valci ( nasávacím, výfukovým, prepúšťacím ). Tieto kanály sú ovládané priamo piestom pohybujúcim sa vo valci. Konštrukčne je d.m. jednoduchší ako štvortaktný motor, pretože rozvod zmesi je zaistený priamo kanálmi vo valci. Tieto kanály včas otvára a zatvára piest, jeho priamočiary pohyb sa prenáša na ojnicu na kľukový hriadeľ uložený v karteri. Karter musí byť vzduchotesný, pretože spolu s piestom funguje ako piestové čerpadlo. Kľukový hriadeľ musí mať zotrvačník k zaisteniu rovnomerného chodu motora. Hlava valca je najčastejšie od valca oddeliteľná a má v sebe zapaľovaciu sviečku a často aj dekompresný ventil.
Dekompresor sa používal v niektorých starších motocykloch, aby sa uľahčilo spúšťanie a zastavovanie motora. Ak pri spúšťaní motora otvoríme ventil dekompresora, časť zmesi unike pri kompresii z valca von. Tým sa zmenší sila potrebná na spustenie motora. Podobný systém sa využíva aj pri menších naftových motoroch.
I. takt
Piest sa pohybuje z dolnej úvrate do hornej. Nad piestom je skôr nasatá zmes, ktorá sa stláča pohybom piesta smerom hore. Pod piestom v utesnenej kľukovej skrini nastáva pri pohybe smerom hore podtlak. Krátko pred hornou úvraťou piesta otvorí piest pri pohybe hore svojou spodnou hranou nasávací kanál a do kľukovej skrine sa nasáva zmes.
II. takt
Aj dvojtaktný motor prešiel svojim vývojom. Preto poznáme viacero druhou dvojtaktných motorov, napr. dvojtaktný motor s deflektorom na pieste a mazaním mastnou zmesou alebo dvojtaktný motor s vratným vyplachovaním. Rozdiel v ich konštrukcii spočíva v tom, že prívod zmesi nad piest a výfukový kanál sú odlišné. V dvojtaktnom motore s vratným vyplachovaním sú dva prívody zmesi, medzi nimi je výfukový kanál, ktorý je valcom odkrytý skôr ako prívodové kanály. Keď sa valec dostáva k dolnej úvrati odkrýva najskôr výfukový kanál a potom prívodové kanály zmesi a zmes vystupujúca nad piest pomáha lepšie vypláchnuť valec od výfukových plynov. U dvojtaktného motora s deflektorom na pieste je prívodový kanál zmesi len jeden, výfukový kanál je nad ním a oproti je ďalší otvor, tzv. prepúšťací, ktorý spája pracovný priestor valca s priestorom kľukovej skrine. Aby sa vstupujúca zmes usmernila, má piest na spodnej časti náliatok, deflektor. Aj keď tieto dva druhy motora majú malé konštrukčné rozdiely, je ich činnosť celkom podobná. Odlišný je hlavne druhý takt. Nevýhodou d.m. je horšie plnenie valca zmesou a horšie vytláčanie spálených plynov z valca.