AUDI Q5 - zvládne 31° stúpanie a brodenie v pol metra hlbokej vode+VIDEO a FOTO
Autor: Vjaceslav |
Nemecká značka AUDI oficálne predstavila počas autosalónu v Pekingu 2008 nový model Q5, ktorý je menším súrodencom vozidla Q7 v rámci výrobného portfólia značky. Nový model bude bojovať o svoju priazeň medzi zákazníkmi, ktorý budú premýšľať nad podobnými modelmi od Volva, BMW, Citroenu, Peugeotu, Mitsubishi, Mercedesu ale aj z rovnakého koncerrnu VW. Dôležitou udalosťou na tomto poli bude aj vstup japonskej luxusnej značky Infiniti. Napriek veľkej konkurencii sú vyhliadky na úspech nového SUV Audi Q5 viac ako sľubné.
Vozidlo má dĺžku 463 cm, šírku 188 cm, výšku 165 cm a je postavené na najdlhšom rázvore v rámci svojej triedy s dĺžkou 281 cm. To je predpokladom veľkorysého priestoru pre cestujúcich. V rámci svojho segmentu je dlhšie ako VW Tiguan, Mercedes GLK aj BMW X3 a len o 13 cm "zaostáva" za VW Touaregom. K súrodencovi Q7 mu chýba do dĺžky až 45 cm. Objem batožinového prietoru je 540 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa zväčší až na 1560 litrov.
Samotný dizajn vozidla nezaprie svoj príbuzenský vzťah s vyšším modelom Audi Q7 a hlavne zadná časť evokuje dojem, že sa dívame práve naň. Elegantné krivky nie sú narušené žiadnou rušivou líniou, vozidlo je veľmi elegantné a nebude žiadny problém s ním prísť ako na slávnostnú premiéru do opery, tak aj na tvrdšiu vychádzku do terénu. Vozidlo pri svetlej výške vozidla 20 cm zvládne stúpať svahom pod uhlom 31° a brodiť sa v pol metra hlbokej vode. Veľkosť kolies sa v závislosti od verzie a vybavenia mení od 17" až po 20". Výborná práca na celkovej aerodynamike vozidla sa podpísala pod koeficientom odporu vzduchu s hodnotou cx 0,33.
Automobilka AUDI je priekopníkom vo využívaní materiálu hliník na stavbe karosérie vozidla a aj v tomto prípade svojho know-how plne využila. Aj keď sa nebude jednať o celohliníkový model ako v prípade A8, kvôli zníženiu hmotnosti AUDI pristúpila k využitiu tohto materiálu na prednej kapote ako aj zadných výklopných dverách batožinového priestoru.
Pod kapotou Q5 sa nachádza jeden z troch motorových agregátov s modernou technikou TDI alebo TFSI. Základným dieselovým agregátom je štvorvalcový 2.0 litrový turbodiesel TDI s výkonom 170 koní a maximálnym točivým momentom 350 Nm dostupným v rozsahu 1750 až 2500 ot/min. Maximálna rýchlosť vozidla s týmto agregátom leží tesne nad hranicou 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne čase 9,2 sekundy a priemerná spotreba paliva v kombinovanom režime je 6.7 litra na 100 km.
Výkonnejšou dieselovou alternatívou je 3.0-litrový šesťvalec TDI s výkonom 240 koní a najvyšším točivým momentom až 500 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom rozsahu 1500 až 3000 ot/min. Maximálna rýchlosť vozidla je 225 km/h, vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h v čase 6.5 sekundy. Spotreba paliva v kombinovanom režime prevádzky predstavuje 7,7 litra na 100 km.
Benzínové agregáty zastupuje 2.0-litrový TFSI štvorvalcový motor s maximálnym výkonom 211 koní a maximálnym točivým momentom 350 Nm. Ten je k dispozícii v širokom rozsahu 1500 až 4200 ot/min. Maximálny rýchlosť vozidla je tesne nad 220 km/h. Audi Q5 2.0 TFSI zrýchli z 0 na 100 km v čase 7.2 sekundy a spotrebuje v kombinovanom režime 8.5 litra paliva na 100 km.
Výkon pohonnej jednotky sa prenáša na všetky 4 kolesá (Audi All Quattro) s pomerom hnacej sily 40% na prednú a 60% na zadnú nápravu. V prípade potreby sa na predné kolesá dostane až 65% a na zadnú až 85% hnacej sily. K Audi Q5 v kombinácii s 3.0 TDI alebo 2.0 TFSI bude k dispozícii aj nová 7-stupňová dvojspojková prevodovka S Tronic. Radenie bude voliteľné medzi automatikou alebo manuálnym režimom a to aj za pomoci páčok umiestnených pod volantom riadenia. Q5 s 2.0 TDI bude k dispozícii s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Z bezpečnostného hľadiska ponúka Audi Q5 vysokú pasívnu aj aktívnu mieru bezpečnosti. Za vyššiu mieru pasívnej bezpečnosti vďačí nový model aj zvýšenému využitiu vysokopevnej ocele na karosérii vozidla, špeciálne v oblasti kabíny na zvýšenie ochrany cestujúcich pri eventuálnej kolízii. Tej sa má naopak zabrániť aj za pomoci systémov Lane Assist a Side Assist. Prvý varuje pred vybočením z jazdného pruhu, druhý slúži na eliminovanie mŕtveho uhla pri predbiehaní iných vozidiel. Samozrejmosťou je ABS ako aj vylepšený ESP, ktorý prispôsobuje jazdné vlastnosti vozidla v závislosti d aktuálnych podmienok ako napríklad 100 kg nákladu na strešnom nosiči.
V štandardnej výbave AUDI Q5 sa má nachádzať aj elektromechanická ručná brzda, inteligentný kľúč s čipom. klimatizácia. V najvyššej výbave sa okrem DVD prehrávača, Bluetooth rozhrania, TV Tuneru či možnosti hlasového ovládania prístrojov o zvukovú kulisu postará dánska spoločnosť Bang & Olufsen vyrábajúca v tomto segmente známe high-end zariadenia. Nový model sa objaví na trhu vo vybraných krajinách už na jeseň 2008.