Death metal
18. 4. 2011
Death metal je odnož heavy metalu.
Definícia štýlu
Death metal môže obsahovať hrubé alebo temné texty zamerané na smrť ako nihilistickú metaforu (čo neplatí vo všetkých prípadoch). Piesne nemajú pevnú štruktúru, namiesto toho sa kladie dôraz na rozvíjanie motívov. Žáner sa často spája s podladenými gitarami, rýchlymi údermi a energickosťou. Kvôli väčšej zúrivosti sa používajú neobyčajne rýchle bicie. Spev pozostáva zväčša z bručania, vrčania a bľabotania, anglicky nazývaného „death grunts“ alebo „growling“. Niektorí ľudia to nazývajú „hrdelný spev“.
Death metal je známy svojím prudkým tempom, nepredvídateľnými zmenami v štruktúre, a extrémne rýchlymi a komplikovanými gitarami a bicími, aj keď niektoré kapely sa zameriavajú skôr na rýchlosť a surovosť väčšmi ako na techniku hrania. Kapely tohto štýlu často využívajú hlboko podladené gitary a basgitary, a takisto dvojkopákové bicie. Toto je síce
štandard, no kapely používajú aj iné nástroje, napr. klávesy a saxofón. Death metal je neobyčajne fyzicky náročný na muzikantov, predovšetkým vo svojej najkomplikovanejšej forme.
Death-metalové texty sa zvyčajne zaoberajú nihilistickými témami väčšmi ako ostatné formy rockovej hudby (z výnimkou black metalu), zvyčajne využívajúc „zvrátenosti“, aby poukázali na hlbšie súvislosti. Žáner, pôvodom odnož thrash metalu, vznikol, aby vzdával hold temným, principiálnym ideám, ktoré ostávali v metale nevyžité. Zameranie sa na smrť a extrémy dal podnet na
pomenovanie žánru.
Pôvod v štýloch: Thrash metal
Kultúrne pozadie: Prvá polovica 80. rokov - Spojené štáty, Anglicko a Švédsko.
Typické nástroje: Elektrická gitara - Basová gitara - Bicie
Všeobecná popularita: V undergrounde počas 80. rokov, mierny nárast na prelome 80. a 90. rokov; v posledných rokoch popularita narastá.
Odvodené štýly: Podštýly Melodický death metal - Technický death meta
Existujú tri teórie o pôvode termínu „death metal“. Prvá sa vzťahuje na skladbu s názvom „Death Metal“ od kapely Possessed z ich prvého albumu „Seven Churches“ (1985). No toho roku sa tiež objavila skladba „Death Metal“ na albume „Power from Hell“ od
kalifornských thrasherov Onslaught. Takisto demo kapely Death sa nazývalo „Death by Metal“. Druhá teória tvrdí, že žáner bol pomenovaný podľa priekopníkov tohto štýlu, Death. Hovorí sa, že ich strohý názov sa ujal ako meno pre nový metalový žáner. Tretia teória sa objavila roku 2003, keď zosnulý zakladateľ black-metalovej skupiny Bathory, v rozhovore s istým britským novinárom, vyhlásil, že on vymyslel pojem „death metal“ už v roku 1984, aj keď jeho kapela nikdy k death metalu nepatrila.
Ďalšou možnosťou ostáva kompilácia „Death Metal“ z roku 1984.
Začiatky (do roku 1989)
Death metal je odnož thrash metalu. Thrash metal je žáner extrémov: rýchle tempá, hlučnosť, nestálosť, rev a krik, a
nepredvídateľné štruktúry piesní. Thrash-metalové kapely experimentovali z novými technikami a nápadmi, aby posunuli žáner ďalej od komerčného rocku. Najextrémnejšie thrash-metalové kapely vytvorili proto-death-metalový zvuk tým, že hrali ešte
rýchlejší, tvrdší a temnejší thrash.
Okolo roku 1983 sa začali formovať agresívne americké kapely ako floridskí Death, kalifornskí Possessed a chicagskí Master. Zo spomenutých kapiel ako prví vydali ukážku „ranného death metalu“ Possessed, a to album „Seven Churches“ (1985), ďalej tiež
Švajčiari Messiah (album „Hymn to Abramelin – 1986) a Kanaďania Slaughter (Strappado – 1986); v roku 1987 potom Death vydali „Scream Bloody Gore“ a Necrophagia „Season of the Dead“. Morbid Angel je ďalšia kapela, ktorá silne ovplyvnila death-metalovú scénu početnými demo nahrávkami. Tieto „ranné death-metalové“ kapely vytvorili žáner, ktorý sa podstatne líši od svojho najbližšieho príbuzného, thrash metalu.
Koncom 80. rokov sa začal črtať death metal v Škandinávii, obzvlášť vo Švédsku. Začiatkom 90. rokov vydali svoje prvé albumy kapely ako Nihilist (neskoršie Entombed), God Macabre, Carnage (neskoršie Dismember) a Grave. Ich štýl sa zakladal na odlišnom gitarovom zvuku, ktorý sa značne nechal inšpirovať zvukom britských grinderov Unseen Terror.
Ak sa na to dívame z iného uhľa pohľadu, môžeme povedať, že moderná koncepcia death metalu – bod, kedy sa zreteľne osamostatní od heavy metalu a thrash metalu – sa začína rysovať v roku 1989. Tak isto ako sa Nová vlna britského heavy
metalu nechala inšpirovať mladíckou energiou punk rocku v 70. rokoch, tak aj metal na konci 80. rokov urobil to
isté. Chaotický a často mätúci vývoj, ktorý sa dial v tých časoch, je asi najlepšie vidieť v prípade britskej kapely Napalm
Death, ktorá sa zväčša považuje za grindcore kapelu. Táto kapela súčasne patrila do hardcore scény, aj keď sa Napalm Death počnúc rokom 1990 grindcore vzdali a vybrali sa iným smerom. Predovšetkým na albume „Harmony Corruption“ hrali Napalm Death niečo, čo by väčšina fanúšikov v súčasnosti nazvala death metal, čiže „moderný death metal“ podľa horeuvedenej charakteristiky. Tento album obsahuje agresívne a značne technické gitarové riffy, zložité rytmy, dômyselný growling Marka „Barneyho“ Greenwaya a hlbokomyseľné texty. Medzi ďalšie skupiny, ktoré významne prispeli k tomuto rannému hnutiu, patria britskí Bolt Thrower a Carcass, Buffalskí Cannibal Corpse, Švédi Entombed, Newyorčania Suffocation, a Floriďania Morbid
Angel.
K tomu všetkému skupina Death pridala album „Human“ (1991), príklad moderného death metalu. Otec kapely Chuck Schuldiner nekompromisnú rýchlosť a technickú virtuozitu posunul ešte ďalej. Medzi ďalšie príklady tohto smerovania patria albumy: Carcass – „Necroticism: Descanting the Insalubrious“ (1991), Suffocation – „Human Waste“ (1991), Entombed – Clandestine (1992). V tomto bode sa už zrkadlia všetky horeuvedené charakteristiky: prudké tempo a početné zvraty, extrémne rýchle bubnovanie,morbídne texty a hrdelný spev. Na prelome 80. a 90. rokov početné nahrávacie spoločnosti začali podpisovať zmluvy z death-metalovými kapelami vo veľkom množstve. Earache Records a Roadrunner Records sa stali najvýznamnejšími spoločnosťami žánra, s kapelami ako Carcass, Napalm Death, Morbid Angel, Entombed, Obituary, Sepultura, Pestilence, a Deicide. Aj keď tieto spoločnosti nezačínali ako death-metalové labely (Earache bol grindcore label a Roadrunner thrashový label), na začiatku
90. rokov sa stali vlajkovými loďami žánru. Okrem toho vznikli nové labely, napr. Nuclear Blast, Century Media a Peaceville; mnohé z týchto labelov získali v 90. rokoch úspech v iných metalových odnožiach.
Neskorší vývoj (1991-)
Popularita death metalu dosiahla vrchol v rokoch 1992-93, keď sa niektoré kapely ako Morbid Angel tešili komerčnému úspechu; avšak, žáner ako celok sa (kvôli svojej extrémnej povahe) nikdy nedostal do stredného prúdu. No aj tak sa nestratil do úzadia, ale namiesto toho sa rozvinul do nasledovných štýlov:
Melodický death metal
Melodický death metal, skrátene tiež melodeath, je menej extrémna forma death metalu. Piesne sa zakladajú na melodike gitarovej hry, prevzatej od Iron Maiden a growlingu vo vysokých tónoch. Prvý album v tomto štýle (Heartwork – 1994) je niekedy pripisovaný grindcore kapele Carcass. Tiež švédske kapely In Flames, Dark Tranquillity a At the Gates patria medzi
priekopníkov štýlu, tzv. Gothenburgského metalu.
Škandinávsky death metal
Škandinávsky death metal je predchodca melodického death metalu. Skupiny ako Entombed, Dismember, Unleashed a vyššie uvedení At the Gates pomohli definovať zvuk, z ktorého sa vyvinul melodický death metal. Tento pojem je obyčajne zameniteľný s melodickým death metalom. Entombed (ex-Nihilist) bola kapela, ktorá začala kombinovať punkové a death/thrashové riffy; tiež vytvorila nový gitarový zvuk – využitím efektu gitarového pedálu, čím sa vytvoril surový, mechanický, elektrický bzukot, ktorý sa pokúsili neskôr mnohé kapely reprodukovať. Takýto zvuk má korene u britskej deathgrindovej kapely Unseen Terror a ich albume „Human Error“.
Floridský death metal
Floridský death metal je konzervatívnejší a útočnejší než jeho škandinávska verzia, dôkladnejší, vybrúsený a tradičný; v mnohých ohľadoch možno tento štýl považovať, minimálne v prvých rokoch, za brutálnejší a komplikovanejší thrash metal. Je väčšmi priamočiary a brutálny než „technický death metal“. K tomuto štýlu sa zaraďujú kapely ako Deicide, Malevolent
Creation, Monstrosity, Obituary, Brutality, Morbid Angel, Six Feet Under a Death (aj keď posledné nahrávky Death spadajú skôr do kategórie „progresívny death metal“).
Technický death metal
Technický death metal, obmedzený ale význačný žáner, sa spája s kapelami, ktoré obzvlášť vynikajú virtuozitou hráčov. Hudobne ho charakterizujú chaotické riffy, atypické rytmy, vypracovaná produkcia a nadčasovosť. Obyčajne sa sem zaraďujú kapely ako Gorguts, Immolation, Necrophagist, Atheist, Decapitated, Cryptopsy, Spawn of Possession, Nile, Origin, Dying
Fetus, Philosopher, Psycroptic a Quo Vadis.
Progresívny death metal
Progresívny death metal je štýl death metalu, ktorý z progresívneho death metalu prevzal nadčasovosť a kolísavosť nálad. Niektoré znaky týchto žánrov možno nájsť dokonca u obidvoch. Typické znaky death metalu (growling, rýchle bicie, brutalita) a progresívneho metalu (neštandardná dĺžka skladieb, netradičné nástroje, akustické časti a pod.). Žáner zastupujú kapely ako Amorphis, Opeth, Cynic, Novembre, Coprofago, Death, Pestilence (posledný album), Nocturnus a Atheist. Žáner je úzko spätý z technickým death metalom a mnohé
kapely patria do obidvoch štýlov.
Brutálny death metal
Brutálny death metal vznikol kombináciou grindcore, z ktorého prevzal štruktúru skladby, a death metalu, no nemal by sa zamienať s deathgrindom (kombinácia death metalu a grindcore v pomere 50:50), pretože nemá nič alebo takmer nič spoločné hardcore punkovými postojmi a estetikou. Pri tomto štýle nie je dôležitá technická zručnosť, ale skôr neotesanosť, hrubosť a brutalita. Brutálny death metal sa spája zo skupinami ako Suffocation, Cannibal Corpse, Iniquity, Cryptopsy, Disgorge, Devourment, Krisiun, Disavowed a Deeds of Flesh. Growling je zväčša vo veľmi nízkych tónoch a v textoch je „plno krvi“. Okrem toho, gitary hrajú zväčša živelné, hyper rýchle a hlboko podladené melódie.
Death/Doom
Death/doom je pomalý a depresívny štýl, ktorý sa nechal inšpirovať klasickým doom metalom. Štýl vytvorili kapely ako Sempiternal
Deathreign, Dream
Death, Delirium, Asphyx, My Dying
Bride, Paradise
Lost, Anathema, Winter, Disembowelment a Evoken. Zatiaľ čo tradičný doom metal sa opiera o pomalé tempo, aby tak vytvoril depresívnu atmosféru, death/doom je o niečo rýchlejší a kladie dôraz na melódie v molovej stupnici, aby tak vytvoril podobnú atmosféru, a navyše využíva kombináciu growlingu a spevu.
Blackened death metal
Blackened death metal je odnož death metalu spojená s celistvými a melodickými prvkami black metalu. Kapely tohto štýlu tiež prevzali niektoré námety black metalu, ako sú zlo, Satanizmus a okultizmus. Príkladom sú Hypocrisy, Deicide, Necrophobic, Goatwhore, Behemoth, Belphegor, Zyklon a Dissection. Blackened death metal je väčšmi black metal ako death metal, aj keď podľa názvu by to malo byť opačne, keďže obsahuje mnohé black-metalové prvky.
Deaththrash
Deathrash (tiež „Death/trash“ alebo „death-thrash“) je druh thrash metalu s prvkami death metalu, medzi ktoré patria rýchle bubnovanie, gitary, tematika smrti a občas tiež vokály v death-metalovom štýle. V prvom období bol tento štýl prechodom od thrash metalu k death metalu, ktorý sa začal v roku 1986. Medzi ukážkové albumy štýlu patria: Beneath the Remains od Sepultury, Pleasure to Kill od Kreator a Darkness Descends od Dark Angel. Medzi ďalšie kapely patria Pestilence, Epidemic a Cancer.
Grindcore
Mnohí považujú grindcore za extrémnu variantu death metalu a hardcore. Lenže, mnohí priaznivci grindcore a hudobní historici ho skôr považujú za samostatný žáner, aj keď sa vyvíjal paralelne z death metalom (death metal z thrash metalu, grindcore z crust
punku) a navzájom na seba pôsobili, ranný grindcore má korene v hardcore, punk metale a anarcho-punku. Medzi prvé grindcore skupiny patria Napalm Death, Carcass, Impetigo, Fear of God, Terrorizer, Extreme Noise Terror a Repulsion.
Ostatné štýly
Na druhej strane, existujú metalové odnože, ktoré vznikli kombinovaním death metalu a džezu, napríklad Pestilence a ich album Spheres, alebo výtvory floridských Atheist a Cynic. Gorguts je ďalšou kapelou, ktorá používa prvky džezu (album „Obscura“). Nile zase začlenili do svojej tvorby egyptskú hudbu a tematiku blízkeho východu. V poslednej dobe má si získava čoraz väčšiu popularitu metalcore, štýl kombinujúci moderný hardcore punk s thrash metalom a death metalom. Dying Fetus je jedna z takýchto kapiel, ktorej členovia boli aktívni v lokálnej hardcore-punkovej scéne, aj keď Dying Fetus nemá s metalcore kapelami veľa spoločného. Treba tiež poznamenať, že mnoho skupín možno ľahko zaradiť do dvoch alebo viacerých opisovaných štýlov, a že kategorizácia kapely je často len vecou názoru a interpretácie.
Na Slovensku
Na Slovenskej scéne to začalo vrieť na prelome 90 tich rokov, pribudlo mnoho kapiel zameraných na tvrdú muziku s typickým
growlingom. Mnohé z nich už neexistujú a zablúdili v minulom storočí aj napriek tomu, že majú čo povedať aj v súčasnosti. Spomeniem Clandestine, Testimony (ešte pred dobou ako sa orientovali na Hardcore štýl), Depresy, Dementor, Dehydrated, začiatky Gladiatoru (thrash) a mnoho ďalších, na ktoré si už nespomeniem.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.