Stupne technickej vyspelosti a ich význam
8. 3. 2011
Biely (shiro) pás (obi) predstavuje symbol neznalosti, a preto je určený vždy začínajúcim cvičencom, ktorých vedomie a duša sú (mali by byť) panensky nedotknuté. Biele obi je pre ostatných cvičencov upozornením, že jeho nositeľ aspekty a techniky bojových umení neovláda. Podobnú symboliku predstavuje aj biele obi so žltými a oranžovými koncami.
Biely pás so žltými koncami - 8.kyu
(Niekde sa používa biely pás so žltými koncami ako 9.kyu, pretože ešte majú aj biely pás s oranžovými koncami vtedy je to 8.kyu)
Žltý (kiiro) pás - 7.kyu - zosobňuje farbu svetla, plodnosti a budúcnosti. Vykresľuje cvičenca ako kráča po nastúpenej ceste v ústrety perspektívam a vytýčeným cieľom.
Žltý pás s oranžovými koncami - 6.kyu - ako vyššie
Oranžový (daidaiiro) pás - 5.kyu - je symbolom tepla žiariaceho slnka. Takto zafarbené obi predstavuje jeho nositeľa ako človeka ktorého čas dozrieva a ktorého vedomosti i schopnosti smerujú k vrcholom horizontu poznania. Tá cesta však bude ešte veľmi dlhá.
Zelený (midori) pás - 4.kyu - stelesňuje farbu prírody a života. Patrí iba tomu, koho vedomia a duch natoľko vyzreli, že sú schopné tvoriť nové myšlienky a hľadať nové riešenia.
Modrý (aori) pás - 3.kyu - je symbolom dialav, neba a hlbokého oceánu. Túžby cvičenca sa dotýkajú horizontu a jeho duša morských hlbín. Ponoriť sa hlboko do nich mu však ešte nie je súdené.
Hnedý (chairo) pás - 2. a 1. kyu - je totožný s farbou zeme, čo je znakom trvanlivosti a spoľahlivosti. Technika človeka s hnedým opaskom je už na vysokej úrovni, pričom jeho vedomie a duša sa stali pevnými a neoblomnými.
Čierny (kuro) pás - 1.DAN a vyššie - jeho farba nepredstavuje cestu víťazstva, ale noci, ktorá symbolizuje blížiaci sa koniec nastúpenej cesty. Cvičenec dosiahol istý vrchol, avšak skutočné objavenie cesty BUDO sa pre ozajstného BUDO-KU vlastne ešte iba teraz začína.
Farby opaskov a odstupňovanie technických stupňov je pomerne mladá história. V dávnejších dobách bol len majster a žiak. Opasok slúžil len ako praktická časť odevu - aby nepadali nohavice.
Obi (opasok) sa nikdy neperie. Pot v obi predstavuje hodiny a hodiny nadobúdaných skúseností a múdrostí na ceste (Do) k poznaniu majstrovstva. Ak sa opasok vyperie, vyperú sa aj skúsenosti. Iba niektorí najlepší a najvernejší majstrovi žiaci dedia jeho obi aj s potom poznávania pravej cesty.
Skúšky na vyšší stupeň technickej vyspelosti ("páskovanie") bývajú spravidla dva krát ročne. Vyššie technické stupne sú však preskúšavaní v dlhších časových intervaloch.
Adeptov na skúšky určujú tréneri, pričom dôležitým kritériom býva dochádzka a technická úroveň (postoje, pohyb, techniky, Kata) ako aj celková kondícia. U starších cvičencov sa vyžadujú aj znalosti histórie Karate a ich morálna úroveň. Ak má žiak absenciu viac ako 20%, bude na vyšší STV preskúšaný až v najbližšom skúšobnom termíne.
Za účasť na skúške sa platí skúšobný poplatok, ktorý sa nevracia pri nezložení skúšky.