Choď na obsah Choď na menu
 


Archetyp mága a jeho tieň

Archetypy sú vrodené modely správania a osobností, ktoré zohrávajú úlohu pri ovplyvňovaní ľudského správania.

article preview

Archetypy sú univerzálne, vrodené modely osobností, ktoré zohrávajú úlohu pri ovplyvňovaní ľudského správania. Teória švajčiarskeho psychiatra C. G. Junga popisuje archetypy ako archaické formy vrodených ľudských vedomostí, ktoré preniesli naši predkovia.

V Jungovej psychológii tieto archetypy predstavujú univerzálne vzorce a obrazy, ktoré sú súčasťou kolektívneho nevedomia. Sám Jung veril, že tieto archetypy dedíme podobne ako inštinktívne vzorce správania.

 

"Existuje toľko archetypov, koľko je typických situácií v živote. Nekonečné opakovanie vrylo tieto zážitky do našej psyché nie vo forme obrazov, naplnených obsahom, ale najskôr len ako formy bez obsahu, predstavujúce len možnosť určitého typu vnímania a konania."

Carl Jung

 

Jung a jeho chápanie ľudskej psyché

C.G Jung veril, že ľudská psychika sa skladá z troch zložiek: ego, osobné nevedomie a kolektívne nevedomie. Ľudské ego predstavuje vedomú myseľ a osobné nevedomie obsahuje spomienky - vrátane tých, ktoré boli potlačené.

Jungova teória vychádzala z toho, že archetypy pochádzajú z kolektívneho nevedomia. Nazval ich ako vrodené modely, ktoré sú univerzálne, nenaučené a dedičné. Archetypy organizujú, ako prežívame určité veci.

 

"Všetky najsilnejšie myšlienky v histórii sa vracajú k archetypom" 

C.G.Jung

 

mask-3829017_640.jpg

Existuje niekoľko druhov archetypov, ktoré symbolizujú základné ľudské motivácie, hodnoty a osobnosti.

Jung veril, že každý archetyp hrá nejakú úlohu v osobnosti, avšak postupným výskumom vysledoval, že vo väčšine ľudí dominuje jeden konkrétny archetyp. Spôsob, akým je archetyp vyjadrený alebo realizovaný, závisí od množstva faktorov, vrátane kultúrnych vplyvov jednotlivca a jedinečných osobných skúseností.

Jung vymedzil štyri hlavné archetypy, od ktorých sa odvíja ľudské správanie. Patria sem: osoba (persona), tieň (shadow), anima/animus a vlastné ja (self).

Osoba:  je spôsob, akým sa človek prezentuje svetu. Predstavuje všetky rôzne sociálne masky, ktoré si ľudia nasadzujú medzi rôznymi skupinami a situáciami. Pôsobí na ochranu ega pred negatívnymi obrazmi. Pomáha človeku sa adaptovať aby bol spoločensky prijateľný.

Tieň: tieň existuje ako súčasť nevedomej mysle a skladá sa z potlačených predstáv, slabostí, túžob, inštinktov a nedostatkov.

Tieň sa tvorí z ľudských pokusov prispôsobiť sa kultúrnym normám a očakávaniam. Tento archetyp obsahuje všetky veci, ktoré sú neprijateľné nielen pre spoločnosť, ale aj pre vlastnú osobnú morálku a hodnoty. Môže zahŕňať veci ako závisť, chamtivosť, predsudky, nenávisť a agresivitu.

Anima/Animus: 

Podľa Junga animus predstavuje mužský princíp u žien a anima predstavuje ženský princíp u mužov. Viac tu.

Anima/animus predstavujú skôr „pravé ja“ než obraz, ktorý prezentujeme ostatným a slúži ako primárny zdroj komunikácie s kolektívnym nevedomím.

Spojenie animy a animusa reprezentuje niečo ako božský pár, ktorý predstavuje zjednotenie a celistvosť.

Vlastné Ja: podľa Junga, vyjadruje zjednotenie vedomia a nevedomia u človeka a predstavuje psychiku ako celok. Realizuje sa ako produkt individuácie, ktorá je podľa neho procesom integrácie rôznych aspektov vlastnej osobnosti.

Jung si Ja predstavoval ako nádobu, ktorú symbolizuje kruh, štvorec alebo mandala.  Môžete si ju predstaviť ako kruh s bodkou priamo v strede. Celý kruh tvorí ja, kde malá bodka v strede predstavuje ego.

1.jpg

Ostatné archetypy v tomto článku popisovať nebudem. Viete si ich ľahko vyhľadať na internete. V ideálnom prípade vám odporúčam prečítať si knižku o archetypoch priamo od majstra Junga :-) "Archetypy a kolektívne nevedomie"

Dnes sa zameriavam na archetyp mága.

Archetyp mága v ľudskej psyché

Tento archetyp pretrváva vo všetkých častiach sveta od starovekej literatúry až po súčasnosť.

Archetyp mága oplýva nezvyčajnými, často „nadprirodzenými“ znalosťami. Je obdarený porozumením a zručnosťou, pomocou ktorých dokáže vo svojej realite vykonať silné zmeny.

 

"Mágia je pôsobenie ľudí na ľudí, ale vaša mágia neovplyvňuje vaše okolie, ovplyvní najprv vás a iba ak to vydržíte, urobí neviditeľný efekt, ktorý prejde z vás na vaše okolie."

C.G Jung - Červená kniha

 

Mág je silným a dynamickým archetypom.  Ľudia s týmto druhom archetypu sa zvyčajne buď zaujímajú, alebo špecializujú napríklad na kvantovú fyziku, technológiu, psychoterapiu, mytológiu, mystiku, astrológiu a iné ezoterické oblasti.

Mág je úzko prepojený s intelektom a dokáže ľahko premostiť vnútorný svet mysle a ducha do fyzického prejavu. Títo ľudia zvyčajne mávajú charizmu a ostatní k nim vzhliadajú.

Archetyp mága sa zdokonaľuje z vnútorných skúseností a intuície. Svoje nadobudnuté zručnosti potom pretvára do svojho konania.

Ústredným záujmom mága je transformácia, ktorá je jeho životným účelom a cestou. Táto transformácia zahŕňa zmenu vnútornú (u mága samého) aj vonkajšiu (vo svete.) Mág nasmeruje "ostatných" a zhmotňuje zmeny.

Cesta mága nie je jednoduchá, pretože v dôsledku svojej osobnej sily je často vrhnutý do konfrontácie s rôznymi morálnymi dilemami, ktoré sú akoby jeho skúškou. Počas tohto procesu sa môže nechtiac oddeliť od sveta ako celku, a môže prepadnúť nástrahám svojho tieňa. A ak prepadne svojmu tieňu, je oddelený od sveta. Týmto oddelením od sveta je otupená aj jeho schopnosť empatie voči iným.

Ako funguje archetyp mága vo svete?

Archetyp mága nereprezentuje len kúzelníkov akými sú napríklad David Copperfield a pod. Ani nezahŕňa len čisto ezoterické témy či spirituálne povolania. Nejde o žiadnu čiernu mágiu.S týmto archetypom sa môžete stretnúť oveľa častejšie akoby ste si mysleli.

A to je to! je tak nenápadný, že si ho ani nevšimnete. Vezmite si napríklad taký marketing, reklamy, mediálny svet predaja a informácií.

Už len samotné reklamy v televízii fungujú na ovplyvňovaní ľudského podvedomia. O tom predsa predaj je!

Možno potom ľahšie pochopíte a uvidíte archetyp mága v značkách, ktoré sa transformujú a fascinujú, ako sú napr. Walt Disney, Mary Kay kozmetika, Polaroid.

Značky mágov majú víziu a vieru veriť v niečo, čo iní môžu považovať za nemožné. Veria tomu, že ak vytvoria správnu atmosféru, dosiahnu úspech. Sústredia sa na to, aby bola dosiahnutá spokojnosť na oboch stranách.

Tieto značky vám dokážu predať svoj produkt s tým, že vám magicky zmení, či vylepší život. Presvedčia vás o tom tak, že si ho kúpite a ten produkt vám naozaj pomôže.

Avšak každá minca má dve strany... 

Uvedomený mág verzus mág v jeho tieni

Najväčším darom uvedomeného alebo osvieteného mága je jeho schopnosť sledovať,  ovládať svoje vlastné ego a dôverovať múdrosti života. Na základe toho sa rozhodne konať vedome a uvážene. Takýto mág vie, čo robí, a čo ho motivuje k činu. Rozumie svojim vlastným zámerom.

magicke_karty.jpg

Mág, ktorý nadobudol pravdu, inštinktívne chápe zákony vesmíru a dokáže zmeniť vnímanie reality v prospech iných. Uvedomený mág je majstrom obojstranne výhodných, kreatívnych riešení. Dokáže manipulovať s elementami a tak má schopnosť tvoriť.

V skratke povedané, nemá záujem využiť iných alebo ich podlo oklamať. Hoci predostiera obecenstvu/klientom a spoločnosti to, čo chce aby brali na vedomie - tkzv. sa pohráva či manipuluje s videným a nevideným, jeho cieľom sú čisté zámery. 

Archetyp mága často úzko spolupracuje s archetypom "múdreho blázna" , ktorý svojou bystrosťou ľuďom predostrie pravdu, spochybní autoritu,  ale zmierni tento šokujúci úder humorom.

Dokáže ľuďom odhaliť podvodníkov, vycítiť ich zámery. Svojim humorom a bystrosťou vie poukázať na nepravdivú reklamu a pomôcť ostatným spoznať, že sú manipulovaní a využívaní.

K pozitívnym vlastnostiam mága patria: intuícia, nezávislosť, manifestácia, vízia, inteligencia, sila a využitie svojich vedomostí na ovládnutie seba samého.

Opakom uvedomeného mága je mág, ktorý prepadne nástrahám svojho tieňa.

mag_a_energia.jpg

Mág, ktorého ovláda jeho tieň alebo ego dokáže v spoločnosti narobiť viac škody ako osohu. Je to majster MANIPULÁTOR, ktorý ide bezhlavo za svojim cieľom bez ohľadu na následky. (ako som spomínala vyššie, spôsobí to jeho strata empatie)

Mág v tieni využíva svoju silu na vytváranie ilúzií, osobností a falošných realít.  Robí to preto, aby si udržal kontrolu nad svojimi životom.

Zadržiavanie informácií je hlavným mottom tohto archetypu.  Robí to jednak pre svoje skryté zámery a zároveň zabraňuje tak ostatným, aby začali samostatne premýšľať. 

Mág v tieni sa naučil manipulovať ostatných tak, aby vnímali len to, čo im chce ukázať. Týmto spôsobom skrýva svoje slabosti, zraniteľnosti a všetko, čo by mohlo ohroziť jeho falošne vytvorenú identitu. Často predstiera že má vedomosti v oblasti, o ktorej nevie takmer nič.

Tento druh osoby si dokáže rýchlo naštudovať ľudské správanie a potreby, ktoré neskôr využije na manipuláciu ostatných vo svoj prospech. Mág v tieni je zbehlý v tom, ako prinútiť ostatných, aby robili alebo hovorili veci, ktoré chce. 

Uvedomuje si silu atmosféry a  snaží sa vytvoriť prostredie, ktoré môže podporiť ilúziu, ktorú potrebuje vytvoriť.

mag_v_tieni.jpg

A výsledok?

Dokáže vás vypočuť a zostaviť vám na mieru presne to, čo potrebujete. Nalomí vás tak, že vám predá úplný črep alebo nehodnotnú informáciu a vy ešte odídete s pocitom vďačnosti.

Po istej dobe sa však zobudíte z ilúzie, ako vás obtiahol! Myslíte si, že ho to zamrzí? Ani náhodou!

Tento druh mága má radosť z manipulácie s druhými, najmä pre čistú zábavu z pozorovania, ako sa nechali oklamať..

Archetyp "múdreho blázna v tieni" mu v tomto pomáha sa vám ešte aj vysmiať do tváre.  Používa svoj humor na to, aby vedome zraňoval.

Tieňový mág ľahko upadne do arogancie a vlastnej dôležitosti. Neustále potrebuje ostatných, aby posilnili túto vieru. Smutné na tom je, že si vôbec neuvedomuje dôsledok a závažnosť svojich činov, pretože tu nemusí ísť len o predanie nepodarku a obohatenie sa na naivite iných. 

Často môže ísť aj o závažnejšie dôsledky jeho činov.

magicke_karty_v_ohni.jpg

Ako príklad uvediem prípad Jamesa Arthura Raya - "spirituálneho lídra", ktorý svojim neuváženým konaním spôsobil smrť ľuďom, ktorí mu dôverovali a nasledovali ho. 

Tiene tohto archetypu sa môžu objaviť na politickej scéne, vo vládnucich pozíciách, a vo svete biznisu. Kľudne by som tam zaradila aj siete zvučných značiek s rýchlym občerstvením. Je to na vašom uvážení a všímavosti. 

Karma mága v tieni neobíde. Každé konanie má totiž svoje následky, ktoré spúšťajú ďalší a ďalší efekt. Všetky sa vrátia ako vlny v oceáne.

Aj keď si mág mylne myslí, že sa vyšplhal na vrch nad ostatných, vďaka svojej manipulácii ho ostatní časom prekuknú. Zástup ľudí, ktorých oklamal sa bude zväčšovať. Možno sa objavia ďalší nevedomí, avšak tento mág zostáva na svojom "vysnívanom vrchole klamstiev" sám ako prst.

Jeho vlastná arogancia a chamtivosť mu nedovoľujú uvedomiť si, že tento typ "slávy" má krátkodobé trvanie. Namiesto toho, aby na sebe popracoval a rozvinul svoj potenciál, kope si sám pre seba hrob.

A ako mu môžete čeliť vy? Sám Jung naznačil, že poznaním vlastnej temnoty sa dokážeme vysporiadať aj s temnotou druhých. Ako som spomínala už aj v iných príspevkoch. Ak spoznáte seba, dokážete rozoznať, kedy ide o vás, a kedy naopak o problém z druhej strany.

Archetypy a ich tiene

Archetypy sú krásnym príkladom toho, ako ľudstvo dokáže využiť svoj potenciál, keď je s nim zaobchádzané správne a s dobrým zámerom. C.G Jung svetu zanechal poznatky, ktoré sú nadčasové. Pre mňa osobne sú studnicou vedomostí do najhlbšieho vnútra ľudskej psyché. Môj rešpekt k tomuto majstrovi je nesmierny.

C.G. Jung nám zanechal manuál ako pochopiť to, čo sa v nás odohráva. Uvedomenie a sledovanie seba samého nám pomáha spoznať to, kým sme a ako si navzájom pomôcť. 

 

"Kde vládne láska, niet vôle k moci; a kde prevláda sila, tam chýba láska. Jeden je tieňom druhého."

"Je tiež možné, aby sa nevedomie alebo archetyp úplne zmocnil človeka a určil jeho osud do najmenších detailov"

C.G.Jung

 

archetypy krásne popísala Susanna Barlow, prikladám link ak by ste chceli preštudovať: ak niekto nevie anglicky, dá sa použiť prekladač.

https://susannabarlow.com/2021/03/26/understanding-the-magician-archetype/

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.
 


Mail list


Archív

Kalendár
<< máj / 2024 >>