Správa o výchovno- vzdelávacej činnosti v školskom roku 2013/14.
SPRÁVA O VÝCHOVNO - VZDELÁVACEJ ČINNOSTI
MŠ Skalité – Kudlov za školský rok 2013/2014.
1. Názov školy: ZŠ s MŠ Skalité – Kudlov
2. Adresa školy. Skalité – Kudlov 781, 023 14
3. Telefónne číslo: 041/ 4376146
4. Elektronická adresa školy: msskalitekudlov@gmail.com
5. Zriaďovateľ školy: obec Skalité
6. Vedúci zamestnanci školy: riaditeľka školy: Mgr. Ľubica Serafinová
zástupkyňa pre ZŠ: Mgr. Marta Vojčiniaková
zástupkyňa pre MŠ: Mgr. Magda Jašurková
vedúca ŠJ: Alojzia Krčmáriková
7. Zástupcovia Rady školy pri ZŠ s MŠ Skalité – Kudlov:
Predseda RŠ: Adriana Potočárová
Podpredseda. Iveta Bazgerová
Členovia:
. Čarnecká Alojzia, Mgr.
Delinčáková Anna
Baroniaková Júlia
Kubalik Milan
Ondrašina Vladimír
Revayová Zdenka, Mgr.
Bury Ján
Kubalík Milan
Pollák Peter
Capeková Andrea
8. Poradným orgánom bola: Pedagogická rada, ktorá zasadala podľa plánu 5 krát Zaoberali sme sa platnými zakonmi, vyhláškami, smernicami, zvyšovali sme právne vedomie, študovali sme Metodiku. Pozornosť sme venovali podmienkam prijímania deti na adaptačný a diagnostický pobyt v MŠ.
Metodické združenie pracovalo podľa plánu, riešilo aktuálne problémy výchovno – vzdelávacieho procesu.
Počet deti MŠ: 62 z toho bol 1 chlapec so zdravotným znevýhodnením,
2 deti zo sociálne znevýhodneného prostredia
5 deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou
9. Zapísaných deti do 1. ročníka ZŠ k 1.9.2014: 29
Stupeň vzdelania. V materskej škole absolvovaním minimálne posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávanie v MŠ získajú deti predprimárne vzdelanie.
V školskom roku 2013/2014 sme pracovali podľa ŠKVP „Kľúč k detským srdiečkam“ Pokračovali sme v orientovaní na prosociálnu výchovu, s väčším priestorom práve pre zručnosti sociálnej komunikácie a utvárania pozitívnych medziľudských vzťahov.
10. Počet zamestnancov: 7 z toho
- pedagogickí zamestnanci: 6 (zástupkyňa pre MŠ a 5 učiteliek MŠ
Všetkých 6 pracuje ako – učiteľ pre predprimárne vzdelávanie.
4 v kariérovom stupni samostatný pedagogický zamestnanec, 2 pedagogicky zamestnanec s 1 atestáciou.
3 učiteľky pracovali na kariérovej pozícií pedagogický zamestnanec špecialista – triedny učiteľ
- prevádzkoví zamestnanci: 1 (školnička )
Všetky pedagogické pracovníčky spĺňajú kvalifikačné predpoklady na výkon pedagogickej práce.
11. Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov školy:
Všetky učiteľky prejavili záujem o Národný projekt vzdelávania učiteľov MŠ, ako súčasť reformy vzdelávania. V školskom roku 2013/2014 ukončili KV v oblasti:
Aktualizačné:
Interaktívne vyučovanie vo výchovno – vzdelávacom procese
6 učiteliek ukončilo vzdelávanie v 10 mesiaci
Inovačné: Orientácia v priestore a priestorová predstavivosť 1
Kreslenie v programe RNA 1
Predatestačné vzdelávanie absolvovali 4 pani učiteľky. 1 ukončila v máji, ostatné sa chystajú vykonať 1. Atestačnú skúšku v novembri 2014
Ostatné vzdelávanie ostala v rovine prihlásenia sa, na aktívne začatie zatiaľ čakáme.
Vzdelávanie prebehlo na úrovni MZ, pod vedením vedúcej MZ na veľmi dobrej úrovni. Učiteľky boli spokojné ponúknutým metodickým materiálom.
Zaoberali sme sa integráciou DT do edukačného procesu, využitím interaktívnej tabule v MŠ, prezentáciou predvádzacích zošitov v interaktívnom porograme Flow!Works.
Pozornosť sme venovali školskej zrelosti, odkladu školskej dochádzky, posudzovaním školskej zrelosti pracovníčkami CPPPaP.
V prosociálej výchove sme rozoberali osvojenie zručnosti sociálnej komunikácie a utváranie pozitívnych medziľudských vzťahov u deti PV ako základný predpoklad pozitívnej klímy v MŠ.
Zaoberali sme sa aktuálnym procesom inovácie ISCED 0.
O pedagogické skúsenosti sme sa podelili s 1 praxujúcou študentkou SPgŠ 3 ročník.
12.Aktivity a prezentácia školy na verejnosti:
- spolupráca s kultúrnou komisiou pri OÚ v Skalitom – pravidelné príspevky do
Spravodaja obce ak sme vedeli o termíne dodania materiálov, z činnosti MŠ sa verejnosť dozvedala na vývesnej tabuli v ústredí obce, priestoroch MŠ
- Prezentácia aktivít školy na webovej stránke školy
- CVČ - výtvarné súťaže, akcie pre deti a rodičov, 2 krúžky AJ
- dary jesene pre zdravie , okrasu MŠ
- kultúrne programy pri príležitosti vianočnej besiedky v MŠ (program, balíčky)
- Deň matiek (program, darčeky)
- MDD (šport, zábava, opekanie v záhrade)
- rozlúčka s predškolákmi (program, darčeky)
- športové podujatia – turistické vychádzky do blízkeho i vzdialenejšieho okolia ( do lesa, ...
- turistická vychádzka k areálu SKI SERAFINOV
- malá olympiáda 2014 v telocvični ZŠ
- športové aktivity v priebehu týždňa zdravia v MŠ
- kvíz „maturita predškoláka“
- návšteva u pána včelára
- návšteva profesionálnych bábkových predstavení – Ťahal dedko repku
- Lomidrevo
- Vlk a kozliatka
- Hana Motána
- brigády na :
- udržiavanie dobrého vzhľadu záhrady MŠ (deti, zamestnanci MŠ)
Realizované aktivity vo väčšine súviseli s plnením ŠKVP.
13. Projekty MŠ: miestne: na rozvoj environmentálnej výchovy deti so SEPARAJKOM a SEPARAJKOU
na podporu zdravia a zdravého životného štýlu
Projekt: Elektronizácia vzdelávacieho systému regionálneho školstva (notbook, interaktívna tabuľa, tlačiareň)
Projekt: dopravné ihrisko Kľúč k bezpečnosti na ceste ( financie na zakúpenie dopravných prostriedkov pre deti, prilieb, viest, materiálov)
Projekt :Aktivizujúce metódy vo výchove (interaktívna tabuľa)
14.Výsledky inšpekčnej činnosti: v školskom roku 2013/2014 neprebehla
15. Priestorové a materiálno – technické podmienky školy:
- osobitný vchod pre MŠ
- v krídle na prízemí 3 triedy, uskutočnená rekonštrukcia WC pre deti MŠ, MŠ bola napojená na kanalizáciu v obci, bol a vymenená časť pletiva na záhrade MŠ usadili sme nové pieskovisko, pripevnili tabule na kreslenie v záhrade. Chodba, šatňa na chodbe ZŠ - zrelá na výmenu skriniek a lavičiek, tiež dlážka na chodbách je v zlom stave. Zborovňa, v ŠJ vymedzená časť pre MŠ
- záhrada pre deti MŠ ( pomalá obnova )
- možnosť využitia knižnice, telocvične a ihrísk ZŠ
- zveľaďovanie interiéru a exteriéru MŠ – 2010 prebehla rekonštrukcia školy z eurofondov, vymenené sú okná a vchodové dvere, nová strecha, zateplenie, plynové kúrenie, dlážky v triedach
- obohatili sme centrá aktivít hračkami a UP najmä z darov od rodičov
- staráme sa o zriadenú skalku
- zakúpili sme interaktívnu tabuľu
- podložky pre BEE BOT
- nové súbory LOGICO PRIMO
- škola je dobre vybavená elektronickými didaktickými pomôckami, informačno –komunikačnými technológiami, ktoré podľa schopnosti sú využívané vo výchovno-vzdelávacom procese, napomáhajú pri riadení MŠ. Pre lepšie ovládanie interaktívnej tabule všetky pani učiteľky absolvovali KV Interaktívne vyučovanie vo vvp. Zapojením do zmieňovaných projektov sme získali ďalšie dve interaktívne tabule, notbuk, farebnú tlačiareň.
Potrebné je:
- vymeniť 36 ročne šatňové skrinky a lavičky
- chýba sklad na náradie, kosačku, sezónne náčinie, fúriky a vozík
- pokračovať v obnove vybavenia záhrady
- dopĺňať podľa možnosti učebné pomôcky, hračky, digitálnu techniku
- vymeniť stoličky v 1. a 2. triede
- dvere do tried
- v zlom stave je aj dlážka na chodbe
- opotrebovaný je koberec na chodbe
16..Finančné a hmotné zabezpečenie výchovno – vzdelávacej činnosti MŠ:
- príloha – pociťujeme nedostatok financií na invstície a odmeňovanie učiteliek, preplácanie nadčasov.
17.Cieľ koncepčného rozvoja školy
V školskom roku 2013/2014 sme pokračovali v školskej reforme. Napĺňali sme ciele nášho koncepčného rozvoja.
1.ŠC: Umožniť deťom vlastný rozvoj cez netradičné formy výchovy a vzdelávania
2.ŠC: Zabezpečiť a požadovať vysokú odbornosť pedagogických pracovníkov a vytvárať motivačné prostredie.
3.ŠC:Zlepšiť pracovné a estetické podmienky a prostredie deťom i zamestnancom MŠ.
4.ŠC: Využiť spoluprácu s partnermi školy v prospech deti a napredovania školy.
Napĺňali sme našu víziu: Spokojné deti – pohoda, hra a šťastné detstvo. Podľa svojich možnosti a schopnosti sme uplatňovali nové, moderné učebné metódy, založené na riešení problémov, samostatnosti a tvorivosti deti.
Snažili sme sa, aby naše deti boli múdre aj dobré. Vytvárali sme pravidlá, sociálne zručnosti, rešpektovali sme všeľudské etické hodnoty, čo bolo každodennou záležitosťou pri rannom sedení. Rozvíjali sme návyky súvisiace so zdravým životným štýlom .Učili sme sa chrániť svoje zdravie, využívať zdravú výživu.
Učili sa citlivo reagovať na potreby prírody, vytvárať ju a ochraňovať, plnením úloh env. výchovy sme sa snažili zmeniť postoje deti v prospech ochrany života na zemi. Starali sme sa o prírodu , o zvieratka, skalku a našu záhradku, čistili sme studničky v lese. Pracovali sme v menších skupinách, rešpektovali sme individuálne rozvojové možnosti, vytvárali možnosti pre individuálny prístup, poriadali rôzne akcie pre deti.
Dosiahnuté výsledky: Celý rok sme pracovali podľa ŠKVP, vyberali sme úlohy do obsahových celkov a vytvárali sme tematické okruhy, rozvíjali sme schopnosti potrebné pre budúcnosť deti, aby boli tvorivé, podnikavé, mali chuť objavovať. Mesačne sme obsahové celky hodnotili. Pokračovali sme v odbúravaní direktívneho spôsobu manipulácie s deťmi, Zlepšili sme materiálne podmienky, vďaka rekonštrukcii WC, napojením na kanalizáciu. Vymenila sa časť oplotenia záhrady MŠ. Zakúpili sme interaktívnu tabuľu a začali s ňou pracovať. Absolvovaním KV sa naša činnosť s DT skvalitnila.
a) kultúrne programy – pri príležitosti Vianoc, Dňa matiek, zápisu predškolákov do prvého ročníka, rozlúčky s predškolákmi
b) ukážka práce s deťmi – otvorená hodina pre rodičov
„maturita predškoláka“ - kvíz
c) angličtina pre predškolákov ( 2 krúžky)
d) spolupráca : - ZŠ na veľmi dobrej úrovni
- s rodičmi – akcie s deťmi, besiedky, brigády
- s radou školy – pri riešení otázok zveľaďovania MŠ
- s obcou Skalité - účasť na zasadnutiach, pri riešení problémov, zveľaďo
vaní MŠ , rozsiahla rekonštrukcia budovy z eurofondov, prázdniny 2013 rekonštrukcia WC, napojenie na kanalizáciu, výmena časti oplotenia záhrady MŠ. Spolupráca je na veľmi dobrej úrovni, je záujem riešiť problémy, obec vychádza v ústrety, aby sa podmienky zlepšovali - finančné obmedzenie
- s CPPPaP – diagnostikovanie, posudzovanie školskej zrelosti
- s poľovníckym združením – ochrana prírody, správanie v prírode
- s včelárom – chov včiel, získavanie a spracovanie medu
18 . Zhodnotenie dosiahnutej úrovne osobnostného rozvoja detí
Pokračovali sme v školskej reforme, uplatňovali nové, moderné učebné metódy, založené na riešení problémov, väčšej samostatnosti a tvorivosti deti. Rešpektovali sme rozdiely medzi výchovno - vzdelavacimi potrebami deti, medzi momentálnymi osobnými dispozíciami.. Diferencovali sme požiadavky vzhľadom na rozvojové možnosti a schopnosti deti vo všetkých organizačných formách denného poriadku.
Využívali sme najrôznejšie stratégie na rozvoj kľúčových kompetencií detí, cieľavedome sme zaraďovali metódy na rozvoj predčitateľskej gramotnosti, aktivity na rozvoj rytmického a tonálneho cítenia, hudobnej predstavivosti.
Našu prácu sme mesačne evalvovali, hľadali sme miesta, ktoré treba zlepšiť, akým smerom upriamiť naše aktivity, prijímali sme opatrenia. Pri hodnotení sme využívali také formy, aby deti získali spätnú väzbu. Vyzdvihli sme úspech.
O našich aktivitách a činnostiach sme informovali na webovej stránke školy, vo vývesných tabuliach obce, v ZŠ s MŠ Kudlov, v Spravodaji.
V ŠKVP máme zapracované prierezové témy, ktoré súvisia s našimi špecifickými cieľmi
a) pravidlá a zručnosti prosociálneho správania
b) environmentálne cítenie
c) zdravý životný štýl
Pokračovali sme v orientácií na prosociálnu výchovu s väčším priestorom pre environmentálnu výchovu. Tvorili, ochraňovali sme prírodu, pomáhali jej. Realizovali sme aktivity na podporu zdravia, zapájali sme deti do pohybových aktivít, rozvíjali osvetovú činnosť pre deti i rodičov. Zamerali sme sa na zdravé potraviny, predchádzali sme znečisťovaniu a poškodzovaniu životného prostredia. Týmto smerom boli zamerané aj tématicke týždne (konzumácia ovocia, zeleniny, denná starostlivosť o chrup . K plneniu úloh boli využívané digitálne technológie
Komunikačné schopnosti deti boli rozvíjané aj v anglickom jazyku.
Percepčno – motorická oblasť.
Pohyb je obľúbeným prostriedkom upevňovania zdravia. Väčšina deti zvládla lokomočné pohyby, manipuláciu s náčiním aj pohyb na náradí. Neobratnosť sa prejavila len u jednotlivcov. Počiatočné problémy so sebaobslužnými činnosťami v priebehu roka pominuli. Učili sme deti starať sa o svoje osobné veci( košík s pomôckami, vrecko s úborom) Na veľmi dobrej úrovni bola aj jemná motorika. Problémom bolo zaväzovanie mašličiek, šnúrok. V oblasti grafomotoriky bolo badať zlepšenie, rozpačité sú výsledky činnosti deti, ktoré túto činnosť neobľubujú. Obľúbenou súčasťou bola hudobno – pohybovú činnosť a pohyb podľa hudby, tanec. Väčšina deti nemá problém prekonať aj dlhšiu vzdialenosť.
Obľúbenou činnosťou ostáva kreslenie a zostrojovanie z papiera a odpadového materiálu, prírodnín. Deti rady modelovali, strihali, u niektorých deti treba zdokonaliť techniku.
Uskutočnili sme niekoľko aktivít: turistickú vychádzku do lesa, malú olympiádu, športové súťaže na MDD, vychádzka ku SKI AREÁLU Serafínov , 2x do týždňa sme využívali telocvičňu ZŠ. Všetky pohybové aktivity podporili prevenciu proti obezite a podporili zdravý životný štýl.
Kognitívna oblasť:
Deti si dobre zorientovali sa v najbližšom okolí. Priamym pozorovaním sa zoznamovali s lesom, rastlinami, stromami, zvieratami, počasím. Naučili starať sa o prírodu, pomáhať jej, chrániť . So Separajkovcami triedili odpad
Vytváraním projektov o doprave sa zoznámili s pravidlami bezpečnosti, značkami, dopravnými prostriedkami. Hľadáme cesty skvalitnenia činnosti aj v tejto oblasti vypracovaním projektu a jeho realizáciou.
Deti mali možnosť zoznámiť sa s číselným radom, zoznámili sa s priestorovými i rovinnými tvarmi. . Niektoré deti dosiahli pokrok v AJ.
.Zaujímavé bolo poznávanie vesmíru, prežívali spolu sviatky a s nimi spojené tradície, udržiavali sme zvyky. Hoci sme venovali pozornosť všetkým oblastiam, zaznamenávame rozdielnu úroveň vo vedomostiach deti, čo je dané individuálnymi danosťami deti, tiež nepozornosťou.
Túto oblasť sme podporili tými aktivitami: kvalifikovaná diagnostika rečových a jazykových schopnosti, preverenie vedomosti formou kvíz “maturita predškoláka“. Vyrábali sme projekty o planéte Zem, Mesiaci, Slnku, pri rybníku, na gazdovskom dvore, v noci, na pláži, na križovatke, pri rieke. Vytvárali sme si maľované čítania, robili sme si hostinky pre zdravie, vyrábali sme výrobky z plodov, darčeky na Vianoce.
Využívali sme výučbové CD, fotoaparát, prezentácie, Bee Bot, interaktívnu tabuľu.
Sociálno – emocionálna oblasť:
Aj napriek tomu, že prosociálnym aktivitám venujeme pozornosť , ponúkame hry a činnosti, ktoré pomohli zorientovať sa deťom v kladných i záporných vlastnostiach, učili sa obhájiť svoje stanovisko v prípade konfliktu, hodnotili svoje schopnosti, vytvárali pravidl, zaznamenali sme agresivitu u deti, žalovanie. Nápomocní boli maskoti tried.
Slovná zásoba je bohatá a aktívna. Deti s dysláliami navštevujú logopedickú poradňu. V spontánnom rečovom prejave sú veľmi aktívne, len ťažko sa darilo usmerniť deti, aby rešpektovali hovoriaceho, deti si skáču do reči, nevedia vypočuť druhého. Malé priestory plné deti spôsobujú hlučnosť v triedach aj v jedálni. Budeme sledovať účinnosť prijatých opatrení.
Deti postupne vytvárali kolektív, tolerujú sa, vedia sa podržať, rozdeliť, obdarovať, dohodnúť.
Majú kladný vzťah k prírode, vedia ju aj chrániť. Radi sa starajú o zvieratka, vtáčiky, čistia studničky, starajú sa kvety, skalku, záhradku. Majú vytvorený repertuár hier, piesni, básni, radi spievajú, počúvajú modernú hudbu,, sú tvorivé, väčšina rada kreslí, maľuje, majú radi knihy, rozprávky. Rozprávkam rozumejú.
Pre rozvoj v tejto oblasti : vyzdobovali sme interiér, kultúrne sme sa vyžívali na divadelných predstaveniach hratých profesionálmi
( Ťahal dedko repku, Lomidrevo, Vlk a kozliatka, hudobný program Hana Motána ) mali sme besiedku s Mikulášom, s mamami, oslavovali MDD, mali karneval, posielali výkresy do súťaží, a získali uznanie, lúčili sme sa s predškolákmi, pestovali tradície, páčilo sa nám v školskej knižnici, s kamarátmi sme oslavovali ich sviatky
19. Zhodnotenie pedagogickej práce učiteliek
Výchovno – vzdelávacia práca učiteliek v našej MŠ je na veľmi dobrej úrovni. Modernizujeme proces výchovy a vzdelávania. V pedagogickom procese sme posilnili prosociálnu komunikáciu s uplatňovaním humánneho prístupu učiteliek k deťom. Zamerali sme pozornosť na využitie prvkov prosociálnej výchovy a výchovy k zdravému životnému štýlu, environmentálnemu cíteniu vo všetkých výchovných oblastiach. V spolupráci s poradenskými zariadeniami sme vytvorili podmienky pre posúdenie školskej zrelosti deti.
V pedagogickom pôsobení na dieťa sme napomáhali vyváženému rozvíjaniu všetkých stránok školskej pripravenosti. Realizovali publikovanie do časopisu Spravodaj , o aktivitách poriadaných v našej MŠ sme informovali na našej webovej stránke. Pedagogickí pracovníci majú záujem o zvyšovanie svojej odbornosti. Všetci sa zúčastnili workshopu k interaktívnej tabuli, následne vzdelávania Interakívne vyučovanie vo vvp, ktoré ukončili v októbri 2013. Svoje pdagogické majstrovstvo chcú obhájiť vykonaním 1. Atestačnej skúšky.
Kladne hodnotím citlivý prístup učiteliek a zamestnancov k deťom, odborný a taktný prístup k rodičom.
Vypracovala: Mgr. Magda Jašurková
V Skalitom, dňa 25.8.2014
Zástupkyňa pre MŠ.
Mgr. Magda Jašurková