Maz 535-537
MAZ 535 a 537 prvé sovietske ťažké ťahače.Pre konštrukciu vozu bola vybraná továreň MAZ (Minskyj Avtomobilnyj Zavod - Minská automobilová továreň) ležiaca v hlavnom meste Bieloruska, Minsk.Dohľadom na program bol poverený Boris Lvovič Šapošnik Práce začali v septembri 1954 v projektovej kancelári Minské továrne SKB-MAZ (neskôr označované OGK-2).Pre ťažký 4nápravový stroj s usporiadaním pohonu 8x8 bolo zvolené označenie MAZ-535 a prvé dva prototypy boli vyrobené na prelomu mája a júna 1956. Nasledovali dlhé testy a v roku 1958 bola zahájená sériová výroba verzie MAZ-535A ťažkého nákladného vozu s klasickou aj keď v pomere vozidla malou korbou určeného k preprave prívesu s raketami. Zaťiaľ čo začala výroba prvého ťahača tak sa pracovalo na vývoji ďalšieho ťahača prívesov s označením MAZ-535V. Okrem základnej
zmeny (nahradenie korby za závesom pre ťahanie prívesov) bolo ešte zmene zavesenie kolies (na výrobu lepší typ) a použitie 16 vrstvových pneumatík.
Verzia MAZ-535V bola ako MAZ-535A použitá raketovými vojskami ale okrem toho plnila dôležitú roľu u tankový vojskách.
Viacmenej od začiatku vyroby bolo jasné že MAZ-535 nepokryje požiadavky armády na dlhšiu dobu.Bol síce schopný splniť okamžité nároky ale na neskoršie úlohy nestačil hlavne kôli jeho vznetovému motoru (naftový motor) D-12A-375 s výkonom (V12, 38,8 l, 276 kW/375 k pri 1650 min-1, spotreba cca 75 l/100 km) a malej hmotnosti ťažného nákladu 15 t. V roku 1956 boli začiatky prace na voze s takým istím motorom ale s výkonom 382 kW/520 k schopnosti utiahnuť náklad o váhe 30 t.Zaujímavým faktom je že neboli vyrobené ani prvé sériové vozy MAZ-535.Nové vozy mali označenie MAZ-536 ale ukázalo sa že nesplňuje požiadavky a tak bol projekt opustení a pozornosť sa presunula na MAZ-537 čo bol stroj ktorý bol založený na prvkoch MAZ-535V.
Prvý prototyp MAZ-537 vyšiel v rolku 1958 a sériová výroba bola spustená o dava roky neskôr. Motor D-12A-525 nového ťahača poskytoval vo svojej dobe úžasný výkon 386 kW/525 k pri 2100 min-1,čo bol dosť slušná hodnota pre tank a nieto pre ťahač. A však si každých 100 km vypýtal 125 l nafty.S novým motorom muselo samozrejme dojsť k zmene palivovej,chladiacej a mazacej sústavy a motorového priestoru. Celá konštrukcia bola zosilnená a to viedlo k nárastu hmotnosti na 21,6 t, a to umožnilo ťahať náklad o váhe 50 t .
Nový MAZ-537 sa vyrábal štyri roky v Minsku a potom sa výroby premiestnila do Kurganu. MAZ-537sa stal základom pre KET-T čo je ťažký vyslobodzovací stroj, ktorý je určený na súčinnosť s vybavenými jednotkami MAZ. Ich úlohou je zaistiť vyťiahnutie a opravy poškodených ťahačov.K tomu je vybavený navijakom a ramenom uľahčujúcim vyťahovanie vozidiel do vzdialenosti 72 m.
Zdroj:http://www.automobilrevue.cz/rubriky/truck-bus/predstavujeme/maz-535-maz-537-tezke-vojenske-a-skvele_39127.html