Omša so slávnostným vstupom
Omša so slávnostným vstupom
- Usporiadanie sprievodu
- prvý ide turifér s dymiacim turibulom sprevádzaný navikuláriom nesúcim naviculu
-za nimi ide krucifér nesúci kríž, ktorý je sprevádzaný 2 cereferármi so szažatými sviecami
-za nimi idú ostatný miništranti
-za miništrantami nesie lektor alebo diakon alebo, ak ich niet, kňaz Evanjeliár
-za Evanjeliárom idú diakoni, a ostatný kňazi a potom celebrant
-AK JE CELEBRANTOM BISKUP za ním idú ešte mitrista spolu s baculistom
-nakoniec, ak v kostole je, ide ceremoniár
2. priebeh sprievodu
-pri sakristii ( alebo mieste odkiaľ sa odchádza) po zoradení sprievodu ceremoníár povie „Reverentia cruci.“ (všetci vzdajú úctu krížu hlbokým úklonom), „Reverentia celebranti.“ (všetci vzdajú úctu celebrantovi hlbokým úklonom), „Procedamus in pace.“ na čo sa odpovedá „In nomine Christi. Amen.“ nao sa všetci pohnú smerom ku dverám kostola
-Ak je celebrantom biskup pri dverách kostola mu môže určený posluhujúci podať malý kríž, ktorí si biskup uctí bozkom a následne aspergil a biskup pokropí veriacich
- sprievod sa pohne k hlavnému oltáru
nikto, ktor kráča v sprievode, si cestou k hlavnému oltáru neuctieva bohostánok (ak neaký cestou je)
- pred hlavným oltárom si všetci okrem tých, čo niečo nesú, kľaknú a odchádzajú na svoje miesta; to však platí, iba ak je vpredu v bohostánku uložená Sviatosť Oltárna, inak si uctievajú oltár hlbokým úklonom.
- kňazi si oltár uctievajú bozkom, a odchádzajú na svoje miesta
- ak je celebrantom biskup pred oltárom mu mitrista zloží mitru, baculista zoberie berlu a biskup si klakne ku krátkej modlitbe
-ak nebude žiadny iný liturgický úkon zvyčajne po príchode sa koná incenzácia oltára
- turifér s navikulárom pristúpia k celebrantovi, ten nasype do turibula tymián a v sprievode posluhijúcich incenzuje oltár takto:
- ak je oltár oddelení od steny tak ho kňaz obíde
- ak je oltár spojený so stenou tak kňaz incenzuje najskôr pravú a potom lavú stranu oltára
-ak je kríž na oltáry kňaz ho incenzuje pred incenzáciou oltára, inak ho incenzuje keď pred ným prechádza.
-incenzovanej osobe a veci sa pred a po incenzácii robí hlboký úklon
-3 ťahmi sa incenzuje: Najsvätejšia Sviatosť, obrazy Pána vystavené na verejnú úctu, kríž, paškál, relikvie Svätého kríža, obetné dary, Evanjeliár, kňaz a ľud
-2 ťahmi sa incenzuje: obrazy a relikvie svätých vystavené na verejnú úctu a to len na začiatku sv. omše
- pri slávnostne omši v nedelu a omši anticipovanej v sobotu večer je možné namiesto úkonu kajúcnosti použiť kropenie svätenou vodou ak sa nekropilo pri vchode do kostola.
- omša pokračuje tradičným spôsobom
- pred alelujovým veršom príde turifér s navikuláriom k sedesu (ak celebruje biskup ten zostáva sedieť a oni si kľaknú), celebrant nasype tymian do turibula
-Ak sa používa Evanjelár môže sa uskutočniť tzv. Intronizácia Evanjeliára- slávnostné prinesenie Evanjeliára v sprievode okolo oltára
-na koncoch idú ceroferári so zažatými sviecami medzi nimi turifér s navikaláriom a uprostred diakon (kňaz) nesúci Evanjeliár
pri čítaní Evanjelia všetci ľudia stoja otočení smerom k ambóne
-po prečítaní Evanjelia ak omšu celebruje biskup môže ten, čo evanjelium prednášal pobozkat Evanjeliár sám alebo priniesť biskupovi Evanjeliár na pobozkanie a udelenie požehnania.
- po prinesení obetných darov na oltár turifér spolu s navikulárom prídu k celebrantovi, ten naloží tymián do turibula, incenzuje obetné dary, následne incenzuje oltár a odovzdá kadidlo,
-nato turifér incenzuje celebranta, potom koncelebrantov a nakoniec ľud
pri transubstancícii (premenení) turifér incenzuje najskôr hostiu a potom kalich
- omša pokračuje tradičným spôsobom
- po postkomúnii a prípadných oznamoch sa môže uskutočniť slávnostné požehnanie
-po skončení sv. omše ak po nej nenasleduje žiadny liturgický úkon všetci vzdajú úctu oltáru a odchádzajú v poradí ako vo vstupnom sprievode až na turiféra a navikulára ktorý kráčajú za kruciférom bez kadidla a naviculi.
- po príchode do sakristie ceremoniár (diakon ) môže povedať "Benedicamus Domino.“ na čo sa odpovedá „Deo gratias.“
3. Služba mitristu a baculistu
-baculista po príchode k oltáru pred ním stojac po ľavej ruke biskupa zoberie od neho berlu a drží ju v pravej ruke.
- prijíma od biskupa berlu zväčša ked biskup sedí
- pre mitristu vo všeobecnosti platí: ak biskup sedí tak má na hlave mitru
- po príchode k oltáru zloží mitru biskupoci z hlavy
- po kolekte mitrista príde pred biskupa, ten mu podá solideo a založí si mitru
-po tom, čo biskup naloží tymián do turibula pred čítaním evanjelia, prípadne dá požehnanie tomu, čo bude prednášať evanjelium mitristo mu zloží mitru a podá solideo a bakulista, keď sa biskup postaví, mu podá berlu
-pred homíliou k biskupovi predstúpi mitrista a založí mu mitru; baculista buď drží berlu v ruke alebo je podá biskupovi (podľa toho, či biskup bude sedieť alebo stáť pri homlii)
- po homílii si biskup sadne a podá berlu baculistovi a ostane chvíľku v tichom rozjímané
- potom k nemu pristúpi mitrista a biskup prednesie Credo a spoločnú modlitbu veriacich.
- po jej skončení biskupovi mitrista založí mitru a ten prijíma obetné dary
- keď je na oltári všetko hotové príde k nemu biskup a tam mu mitrista zloží mitru a zostane stáť kúsek vedľa za biskup stojac po jeho pravej ruke, po ľavej stojí baculista držiac v ruke berlu
-pred prefáciou mitrista zloží z hlavy biskupa i solideo a položí ich na sedes, načo i baculi sta položí berlu krížom cez sedes
-pred skončením prijímania zoberie baculista berlu a mitrista mitru a solideo
-po tom, čo diakoni uložia hostie do bohostánku tak mitrista biskupovi podá solideo
- pred požehnaním mitrista založí biskupovi mitru
- pri slovách požehnania Nech vás žehná..... drží biskup v ľavej ruke i berlu
-mitra sa zakladá stuhami dozadu
4.Zvláštnosti pri sv. omši celebrovanej biiskupom
-po tom, ako biskup dorozdáva sv. prijímanie, prípadne ak ho nerozdával po tom, čo prijal sv. prijímanie ak ho nebude rozdávať:
- si sadne na sedes, pristúpia k nemu 2 miništranti s vodou, miskou a lavabom, kľaknú si a biskup si umyje ruky
- biskup zostane pri oltári a tam si umyje ruky
- pri prechádzaní pred biskupom sa treba k nemu ukloniľ. to isté platí i keď k nemu prichádzame plniť neakú službu alebo z nej odchádzame