Ročníkové práce - pokyny
FORMY RP
- text a obrázky min. formátu A5 t.j. 2 obrázky na jednu stranu s popisom (rozsah podľa ročníka),
- jednoduchý plagát (fotografie, nákresy, obrázky, popis),
- trojrozmerný výtvor (konštrukcia), modely, pomôcky + vlastný popis,
- videonahrávka, foto - video prezentácie a popis,
- počítačový program a popis.
VÝCHOVNO-VZDEÁVACÍ CIEĽ RP
Tvoria zručnosti, ktoré chceme v žiakoch rozvíjať:
- štúdium literatúry, orientácia v informáciách,
- samostatnosť, samoštúdium, motivácia,
- porovnávanie,
- klasifikácia (triedenie javov),
- analýza a syntéza (rozklad na časti a spájanie častí do celkov),
- abstrakcia (výber podstatných znakov),
- aplikácia (prenos, uplatnenie skúseností, poznatkov v inej oblasti),
- zovšeobecňovanie,
- predikcia (na základe známych poznatkov predpokladať ďalší vývoj javu, procesu),
- elaborácia (vypracovanie, dôraz na detaily),
- kreativita (plynulosť (vymyslieť čo najviac vecí z danej oblasti), pružnosť (vymyslieť čo najviac vecí rôznorodých
– z rôznych oblastí), originalita (jedinečnosť),
- kritické myslenie,
- hodnotenie (klady a zápory daného javu),
- argumentácia, zdôvodňovanie, presné vyjadrovanie,
- prezentácia pred auditóriom, obhajovanie vlastnej práce, názorov.
POMOC UČITEĽA
Spočíva predovšetkým v oboznámení žiakov s podmienkami vypracovania RP, podpore a povzbudzovaní, formulácii témy RP, rady pri písaní RP. Individuálna pomoc ostatných učiteľov, ktorí majú blízko k téme RP. Tvorba RP nie je súčasťou vyučovacích hodín. Konzultácie RP s učiteľom (v prípade potreby) prebiehajú poobede, a to vo vopred dohodnutom termíne s vyučujúcim.
POMOC RODIČOV
Spočíva v motivácii detí a predovšetkým:
- v spoločnej návšteve múzeí, knižníc, výstav...,
- poskytovaní literatúry, internetu a vytvorenie podmienok pre písanie RP,
- technická pomoc (pomoc pri prepisovaní textu a tvorbe prezentácií (malých detí), tlače, zabezpečenie viazania RP. 7.
PREZENTÁCIA ROČNÍKOVEJ PRÁCE
Triedne kolo – prebieha v termíne vopred určenom po dohode s triednymi učiteľmi. Dieťa prezentuje svoju RP pred publikom (ostatnými žiakmi) a porotou v zložení: triedny učiteľ, 2 žiaci vyšších ročníkov z TND. V porote pri prezentáciách RP môžu byť aj ostatní učitelia - 1. a 2. stupňa, ktorých hlas je poradným. Porota hodnotí žiakov podľa tzv. Kritérií hodnotenia prezentácií RP, v ktorých sa na základe cieľov RP zohľadňuje: spracovanie RP, predvedenie prezentácie (zrozumiteľnosť prednesu, tempo, rýchlosť, kontakt s poslucháčmi a spätná väzba, intonácia reči, neverbálna komunikácia – gestá, mimika), prezentácia (grafické spracovanie – kresby, grafika, prezentácia – spracovanie, modely, pomocný materiál, obrázky, fotografie), odpovede na otázky publika a porotcov). Triedne kolo sa uskutoční po vyučovaní za prítomnosti verejnosti.