Choď na obsah Choď na menu
 


Audi A8 quatrro. Manažérsky sen

9. 7. 2013

audi-a8l.jpg

Neviem celkom iste, či je to dobrá správa, alebo nie, ale pri novom Audi A8 zase neomylne spoznáte, že je to Audi. Tentokrát má rozhodne najbližšie k aktuálnej A4, čo nepochybne nadchne majiteľov sedanov strednej triedy, otázkou ale je, či budú podobne šťastní aj záujemcovia o novú A8. Firemné dizajnovú unifikáciou je proste Audi preslávená asi zo všetkých výrobcov najviac. Lenže čo už, funguje to.
 
Audi si na dizajne zakladá a A8 je naozaj veľmi pekné auto, čo potvrdzuje okrem iného aj to, že aj vzdor nenápadnej farbe karosérie budil sedan na ceste pozornosť, porovnateľnú snáď jedine s Maserati Quattroporte. A8 je jednoducho súčasne svalnatá aj elegantná a na dramatickosti jej pridávajú nielen obrie kolesá, ale aj citlivé použitie svetelných diód.
 
En bisschen Britishi
Stavím sa, že prvé, čo vás zaujme ihneď po otvorení dverí, budú príplatkové športové (?) Sedadlá, ktorá ako by si do kabíny odskočila od Bentleye, ktorý by mal byť v rámci koncernu VW ďalšie štáciou pre dostatočne mohovité majiteľa Audi. Jednoduchý, technicistný dizajn, ktorý značku Audi nepochybne preslávil, tak v kabíne s veľmi triezvo štylizovanou palubnou doskou dopĺňa bohato prešívaná koža, čo pôsobí trošku nesúrodo. Ale čo na tom, na sedadlách sa predsa predovšetkým sedí.
 
Lenže ani v tomto smere sme si príliš "nesadli". Na vine je trochu zvláštne tvarované operadlo, do ktorého telo nejako nechce "zapadnúť" a neposkytlo mi tak nielen komfort, ale ani oporu, akú by som v A8 čakal. Ale verím tomu, že by si so mnou v rámci individualizačného programu v Ingolstadte určite nejako poradili ...
 
Posed samotný je o niečo vyššia ako u mníchovskej konkurencie, ale určite ho nemožno klasifikovať ako vysoký, je jednoducho tak akurát, čo má aj tú výhodu, že si cestujúci vzadu môže vsunúť chodidlá pod sedadlo, kedykoľvek ho napadne. Tiež stredový tunel už nie je tak široký, ako býval, čo prinieslo viac miesta v priečnom smere ako pocitovo, tak reálne, inak však pohľad do tabuliek mier súčasných zástupcov luxusnej triedy ukazuje, že sú tu sily prakticky vyrovnané. Keď je ale ešte reč o sedadlách, nemožno nespomenúť ich masážnu funkciu, v ktorej rámci možno voliť z niekoľkých programov "búchanie", pričom voľbu možno jednoducho vykonávať ovládačom na boku sedadla, ktorého menu sa zobrazuje na obrazovke stredového panelu.
 
Ako už bolo povedané, palubná doska je až prekvapivo strohá, tvoria ju ale príjemné materiály, a to ako na pohľad, tak na dotyk. Ozdobné prvky z pravého dreva dopĺňa čierny klavírny lak a všetky ovládače majú príjemný chod a špičkové prevedenie. Nič iného ostatne ani nečakáme. Čo naopak prekvapí, je veľkosť volantu. Som síce zástancom malých priemerov, ten v A8 je ale malý možno až moc, predsa len ide o luxusné auto a nie o športiak.
 
V (8) ymírající druh
Downsizing už drvivou silou dopadá aj na segment luxusných áut, u ktorých sa tiež rýchlo znižujú objemy v prospech preplňovania. Audi A8 tak predstavuje s osemvalcovým turbodieselom s objemom 4,2 l to najväčšie a najsilnejšie, čo možno v súčasnosti kúpiť. Motor má výkon 258 kW a krútiaci moment 800 Nm a svoju silu prenáša prostredníctvom osmistupňového automatu štandardne na všetky štyri kolesá.
 
Čo sa kultivovanosti a dynamiky týka, nemožno pochopiteľne proti A8 povedať ani popol. V perfektne odhlučnené kabíne nemáte šancu spoznať, že osemvalec spaľuje naftu a ani zvonku nepripomína žiadnu poľnohospodársku techniku. A8 je navyše vďaka hliníkovej konštrukcii na danú kategóriu a použitú techniku ​​pomerne ľahká, takže nie je divu, že s ňou tieto parametre dokážu slušne zacvičiť. Predbiehanie je veľmi jednoduchou záležitosťou, a to najmä v prípade, že si páčkami pod volantom predvolíme potrebný stupeň.
 
Na tomto mieste je potrebné uviesť, že A8 disponuje systémom Audi Drive Select, ktorý umožňuje prispôsobiť si správanie auta svojmu vkusu alebo aktuálnym podmienkam. Ovplyvniť možno účinok posilňovača riadenia, rýchlosť reakcie prevodovky a odozvy motora, tvrdosť pruženia, účinnosť zadného aktívneho diferenciálu a silu, ktorú drží vodiča bezpečnostný pás. Okrem samočinného režimu, ktorý by mal na základe vyhodnocovania obrovského množstva informácií spoznať, aká kombinácia je pre daný okamih ideálna, je k dispozícii ešte komplexne komfortný mód a tiež športový režim. Absolútne optimálna ale je možnosť individuálnej voľby jednotlivých položiek, ktorých prostredníctvom si možno A8 prispôsobiť vlastnému vkusu.
 
Na tomto mieste zmieňujem Drive Select preto, že dosť zásadným spôsobom mení vlastnosti automatu. V dynamickom režime radí tak rýchlo, ako by chcel konkurovať dvouspojkám, daní ale je zvýšenie otáčok, pri ktorých dochádza k preradeniu, čo uberá jazde na komforte. Komfortný režim nereaguje tak bryskně, ani vtedy ale nemožno prevodovku označiť za pomalú. Ku Drive Select sa ešte v teste vrátime.
 
Veľký motor ale nie je len silný, ale aj úsporný. Pri jazde stokilometrovú rýchlosťou točí smiešnych 1250 otáčok a spotreba činí 6,3 l na 100 km, pri diaľničných 130 otáčky vzrastú na 1600 min-1 a spotreba vystúpi na 8,5 l na 100 km. Toto sú však takmer laboratórne podmienky, my test skončili so spotrebou 11,3 litra, aj to je však veľmi slušný výsledok.