Choď na obsah Choď na menu
 


Bicykel

15. 5. 2019

Bycikel

 

Bycikel je dopravný prostriedok s dvomi za sebou umiestnenými kolesami pripevnenými na rám a poháňaný pedálmi. Prvýkrát bol predstavený v 19. storočí v Európe. Rýchlo sa vyvinul do dnešnej podoby. Bycikel je v mnohých regiónoch jeden zo základných dopravných prostriedkov. Inde je zas jazda na bycikli obľúbenou formou relaxu, ale aj športového vyžitia alebo pretekov.

 

Obsah

1 História

2 Použitie bycikla

2.1 Dopravné

2.2 Pracovné

2.3 Rekreácia

2.4 Športové

2.5 Vojenské

2.6 Zábava a umenie

3 Typy byciklov

4 Konštrukcia a časti bycikla

4.1 Rám

4.2 Kolesá

4.3 Predná vidlica

4.4 Brzdové ústrojenstvo

4.4.1 Ráfiková brzda

4.4.2 Mechanická kotúčová brzda

4.4.3 Hydraulická kotúčová brzda

4.5 Pohonné ústrojenstvo

4.5.1 Kľuky

4.5.2 Kazeta

4.5.3 Reťaz

4.6 Radiace ústrojenstvo

4.6.1 Radenie

4.6.2 Prešmykač

4.6.3 Prehadzovač

4.7 Ostatné príslušenstvo

4.7.1 Riadidlá

4.7.2 Predstavec

4.7.3 Sedlovka

4.7.4 Sedlo

4.7.5 Pedále

5 Ocenenia

6 Referencie

7 Iné projekty

8 Zdroj

História

Nie je jednoduché určiť vynálezcu bycikla. Najstarší predchodca bycikla bol velocipéd. Predstavoval mnoho rôznych typov dopravných prostriedkov na ľudský pohon. Jeden z nich bol skútrovitý „dandy horse“ (v preklade odrážadlo) od Francúza menom Comte de Sivrac, datovaný do roku 1790. „Dandy horse“ bol dlho uvádzaný ako najstarší bycikel.

Najpravdepodobnejším vynálezcom bycikla bol Nemec barón Karl von Drais, ktorý jazdil na svojom stroji z roku 1816. Bol to stroj poháňaný odrážaním sa jazdcových nôh od zeme. Tento vynález si dal patentovať pod názvom drezina. Niekoľko z nich dodnes existuje, napríklad jeden v múzeu Paleis het Loo v meste Apeldoorn v Holandsku. Škótsky kováč Kirkpatrick MacMillan sa delí s von Draisom o autorské zásluhy tým, že v roku 1840 pridal na bycikel pedálový mechanizmus.

Použitie bycikla

Dopravné

Bycikel sa používa na dopravu z domu do práce, školy alebo na iné miesta.

Pracovné

Použitie bycikla ako jedného z pracovných nástrojov. Príkladom sú poštoví doručovatelia, lekári, kuriéri a použitie nákladných byciklov na dopravu tovarov.

Rekreácia

Cikloturistika je jazdenie na bycikli za účelom poznania, rekreácie alebo vyhliadkovej jazdy, to znamená jednoduché cestovanie na bycikli bez pretekania. Jedným z aspektov holandskej populárnej kultúry sú rekreačné jazdy na bycikli na vidieku. Krajina je plochá a plná ciklotrás, na ktorých nie sú ciklisti obťažovaní žiadnou dopravou. Mnoho Holanďanov sa účastní akcie Fietsvierdaagse, čo je štvordňová organizovaná jazda. Paríž-Brest-Paríž je najstaršia ciklistická akcia, jazdí sa už od roku 1891 do dnešných čias stále podľa rovnakého scenára, trasa má 1 200 km po cestách a účastníci na ňu majú 90 hodinový limit.

Športové

Bycikel sa používa v rôznych športových disciplínach (cestné a dráhové preteky, triatlon a ďalšie). Na vrcholovej úrovni existuje viacero podujatí ako Tour de France .

Vojenské

Bycikel síce nie je vhodný do priameho boja, ale dajú sa ním premiestňovať vojaci. V prvej svetovej vojne ich využívalo Francúzsko a Nemecko na presun vojsk. Nemecko bycikle opäť použilo počas druhej svetovej vojny.

Zábava a umenie

Použitie bycikla umelcami v rámci predstavení alebo na freestyle jazdenie na BMX bycikloch.

Typy byciklov

horský

trekkingový

cestný

pretekársky

mestský

crossový

detský

skladací

tandemový

nákladný

BMX

jednokolesový (jednokolka)

ciklokrosový

zjazdový

Bycikle na dráhovú ciklistiku sa odlišujú od cestných byciklov tým, že nemajú brzdy a majú pevný prevod.

Konštrukcia a časti bycikla

Rám

V dnešnej dobe sa prevažne využívajú rámy vyrobené z hliníku. Okrem hliníku sa na výrobu rámov využíva oceľ a karbón.

Kolesá

Koleso pozostáva z náboja, výpletu, niplov a ráfiku. Pri dušových ráfikoch sa používa duša a plášť, pri galuskových ráfikoch sa používa iba galuska, resp. pri bezdušových ráfikoch sa využíva iba bezdušová pneumatika. V prípade použitia kotúčových bŕzd je na náboji taktiež upevnený brzdiaci kotúč. Na zadnom kolese sa taktiež nachádza kazeta.

Predná vidlica

Pri horských bycikloch sa prevažne využíva odpružená vidlica. Zdvih prednej odpruženej vidlice sa pohybuje od 60 mm pri trekingových bycikloch až po 200 mm pri downhillových bycikloch. Kvalitnejšie odpružené vidlice sú vybavené systémom na uzamknutie vidlice, v tomto prípade sa odpružená vidlica správa ako pevná. Toto uzamykanie sa vykonáva páčkou nachádzajúcou sa na vidlici, v niektorých prípadoch sa využíva taktiež uzamykanie z riadidiel. Pri cestných bycikloch sa využíva pevná predná vidlica. V dnešnej dobe sa prevažne vyrába z uhlíkových vlákien, v minulosti sa na ich výrobu využíval hliník, resp. Cr-Mo. Výhodou vidlice vyrobenej z uhlíkových vlákien je jej väčšia pružnosť, ktorá zabezpečuje menšie otrasy pri jazde.

Brzdové ústrojenstvo

Pri horských bycikloch sa využívajú ráfikové brzdy, mechanické kotúčové, resp. hydraulické kotúčové brzdy. Pri trekingových bycikloch sa využívajú taktiež bubnové brzdy. Pri cestných bycikloch sa využívajú ráfikové brzdy.

Ráfiková brzda

Pri ráfikových brzdách sa využíva na prenos brzdiacej sily lanko, ktoré sa tiahne od brzdovej páky umiestnenej na riadidlách až po čeľuste brzdy, kde spôsobuje po stlačení brzdovej páky pritláčanie čeľustí a pohyb brzdových gumičiek, ktoré trením sa o ráfik zabezpečujú brzdenie kolesa.

Mechanická kotúčová brzda

Pri mechanických kotúčových brzdách sa využíva na prenos brzdiacej sily lanko, ktoré sa tiahne od brzdovej páky umiestnenej na riadidlách až po čeľuste brzdy, kde spôsobuje po stlačení brzdovej páky pritláčanie čeľustí a pohyb brzdových doštičiek, ktoré trením sa o brzdový kotúč zabezpečujú brzdenie kolesa.

Hydraulická kotúčová brzda

Pri hydraulických kotúčových brzdách sa využíva na prenos brzdiacej sily brzdová kvapalina, ktorá sa tiahne v hadičke od brzdovej páky umiestnenej na riadidlách až po piesty, kde spôsobuje po stlačení brzdovej páky stlačenie brzdovej tekutiny v hadičke a následne zatlačenie na piesty, ktoré zatlačia brzdové doštičky na brzdový kotúč čo následne zabezpečuje brzdenie kolesa.

Pohonné ústrojenstvo

Pohonné ústrojenstvo pozostáva z kľúk s prevodníkmi, reťaze a kazety, ktorá je umiestnená na náboji zadného kolesa.

Kľuky

V dnešnej dobe sa využívajú kľuky s integrovanou stredovou osou. V minulosti boli využívané kľuky so stredovou osou. Výhodou využitia integrovanej osi je zníženie váhy a zvýšenie tuhosti. Na kľukách sú umiestnené prevodníky. Pri horských bycikloch sa využívajú 3 prevodníky, v dnešnej dobe ale niektorý profesionálni jazdci experimentujú, len s využitím 2 prevodníkov. Na cestných bycikloch sa využívajú 2 resp. 3 prevodníky.

Kazeta

Na kazetu sa prenáša pomocou reťaze sila, ktorá následne roztáča kolesom. V minulosti sa používali kazety s 5 pastorkami, no postupným pridávaním sa dostávame až na dnešných 9-11 pastorkov. Jednotlivé pastorky majú odlišný počet zubov, a tým sa mení aj potrebná sila na roztočenie kolesa.

Reťaz

Reťaz prenáša silu od kľúk, ktorými točí ciklista, na kazetu, následne na koleso a tým sa dostáva bycikel do pohybu.

Radiace ústrojenstvo

V dnešnej dobe sa prevažne využívajú bycikle s možnosťou radenia prevodov. Na radenie prevodov vpredu na kľukách sa využíva prešmykovač. Používajú sa 2-3 prevody. Na radenie prevodov vzadu na kazete sa využíva prehadzovačka. Používa sa 5-11 prevodov. Na radenie sa využíva riadiace lanko, prípadne elektronika, ktoré zabezpečujú presun pohybu z páčky na prešmykovač, resp. prehadzovač. Niekedy sa používajú prehadzovačky vstavané v zadnom náboji s vnútorným radením.

Radenie

Ide o ovládací prvok prehadzovača a prešmykača. Spravidla sa nachádza pre prešmykač na ľavej strane a pre prehadzovač na pravej strane kormidla. Pomocou neho ciklista "prehadzuje" prevody na ľahší, alebo ťažší. K dispozícii má informáciu o aktuálne zaradenom prevode. Postupným vývojom sa prešlo rôznymi vzhľadmi radení. Na cestných bycikloch sa využíva prevedenie Dual Control, kde ciklista prehadzuje posunutím brzdovej páčky do strany.

Prešmykač

Ide o jednotku, ktorá prehadzuje prevody na kľukách. V prípade moderných jednoprevodníkov sa nepoužíva.

Prehadzovač

Spravidla ide o prehadzovačku určenú na prehadzovanie prevodov na kazete. Oproti prešmykaču majú inú konštrukciu a musia fungovať pre viac prevodov.

Ostatné príslušenstvo

Riadidlá

V dnešnej dobe sa na výrobu riadidiel využíva hliník a uhlíkové vlákna. Podľa využitia majú riadidlá rôzny tvar. Na cestnom bycikli sa využívajú zahnuté riadidlá tzv. "barany", na horskom bycikli sa využívajú rovné respektíve jemne zahnuté riadidlá tzv. "lastovičky". Dôležitým údajom pri riadidlách je ich šírka.

Predstavec

Predstavec spája rúrku vidlice s riadidlami alebo kormánom. V dnešnej dobe sa na výrobu predstavca využíva hliník a uhlíkové vlákna. Dôležitým údajom pri predstavci je jeho dĺžka a sklon. Dĺžka a sklon predstavca z časti udáva polohu akú ciklista na bycikli má.

Sedlovka

Na sedlovku je namontované sedlo a sedlovka spolu so sedlom je zasunutá do rámu. V dnešnej dobe sa na výrobu sedlovky využíva hliník a uhlíkové vlákna. Dôležitým údajom pri sedlovke je jej dĺžka a priemer.

Sedlo

Na sedle sedí ciklista. Pomocou zasúvania sedlovky je výškovo nastaviteľné a pomocou upevňovacích koľajničiek na spondej časti sa dá nastaviť aj v predo-zadnom smere pre väčší komfort ciklistu.

Pedále

Pri športovom využití sa používajú nášľapné pedále. K použitiu nášľapných pedálov je potrebná aj špeciálne upravená obuv tzv. tretry.

Ocenenia

V ankete BBC Radio 4 Triumph of Technology vyhral bycikel prvé miesto v hlasovaní o najvýznamnejšiu technologickú inováciu od roku 1800.