Make up
Niekedy to bez neho nejde
Každá kultúra a historické obdobie mali svoju vlastnú verziu krásy. Na skrášľovanie sa využívali popri rastlinných farbivách, vonných látkach a olejoch i krv, tuk, hmyz, hlina a minerálne rudy.
Ďalšie významné obdobie pre makeup nastalo počas 15.-18. storočia, keď prišiel do módy bledý vzhľad. V Číne a Japonsku si ženy i muži na tvár nanášali ryžový púder, holili si obočie a zuby si farbili na zlato alebo na čierno. Európania na dosiahnutie bledého výzoru používali vajíčkové bielka alebo olovo. Arzéni si nanášali na očné viečka a pery, aby získali metalický lesk. A aby bola pleť ešte bledšia, prikladali si k nej pijavice, aby odsávali krv. Tento výzor Európania dotvárali výťažkom z belladonny (ľuľok zlomocný) - jedovatej rastliny, ktorý si kvapli do očí, aby sa rozšírili zreničky a vyvolali zasnený pohľad. Byť bledý bolo vtedy znakom bohatstva a hojnosti.
V stredoveku bolo ľudstvo často napádané chorobami a epidémiami a za údajného šíriteľa chorôb sa začala považovať voda. Ľudia z horných vrstiev namiesto umývania prekrývali telesný pach parfémami, nečístú pleť ukrývali pod vrstvami púdrov a nepestované vlasy pod parochňami. Telesná hygiena sa začala rozširovať až v 18.-19. storočí.
Rastúci záujem o kozmetiku a nové objavy v predlžení jej trvanlivosti podnietili rozvoj veľkých značiek, ktoré poznáme aj dnes. Elizabeth Arden alebo Max Factor otvorii svoje prvé kozmetické salóny začiatkom 20. storočia. Odštartovalo masové používanie makeupu. Industriálny vek zaznamenal rozmach v objavovaní a používaní nových chemikálií v rôznych produktoch. Výrobcovia kozmetiky siahli po chemických látkach, aby zjednodušili výrobu, zvýšili účinok a predĺžili trvanlivosť. Ženy okamžite zistili, že môžu dosiahnuť nový vzhľad ľahko a za prijateľnú cenu. Kozmetickí giganti určovali štýl, takže dnes môžeme jednoducho rozlíšiť trendy každého desaťročia od klasického vzhľadu 50-tych rokov po dnešné čaro prirodzenosti, ktoré je obrazom toho, ako dnes chceme žiť svoj život. Rovnako ako v iných historických obdobiach aj teraz make up definuje, po čom túžime.