Horské bicykle
Horské bicykle (alebo MTB z anglického „Mountain Bike“) je možné využiť hlavne v náročnejšom teréne. Pre tento bicykel sa rozhodnite, ak máte v úmysle jazdiť krajinou mimo ciest. V súčastnej dobe je niekedy z ohľadom na stav vozoviek lepšie využívať horský bicykel i na bežných komunikáciach.
Obecne sú ale horské bicykle určené hlavne do terénu. Tomuto je prispôsobený ako typ pneumatík, tak i vlastná konštrukcia celého bicykla. Charakteristickým znakom pro horské bicykle sú robustnejšie rámy ako u ostatných typoch bicyklov. Primárne sú horské bicykle určené hlavne mimo zpevnené cesty. Ak sa rozhodnete pre cykloturistiku, vyberte si horské bicykle s menej výrazným vzorkom. Najväčšou nevýhodou horských bicyklov je ich vysoký valivý odpor. Veľkou výhodou je, že horský bicykel vďaka robustnému rámu uvezie veľký počet batožiny.
Horské bicykle sú u verejnosti stále obľúbenejšie a je možné ich samozrejme využívať i pri bežných rekreačných výjazdoch. Výhodou je v tomto prípade možnosť zvolenia optimálneho prevodu podľa Vašej nálady a aktuálnej fyzickej kondície.
Horské bicykle sú charakterizované tiež priemerom kolesa. Typický priemer bicykla pre horské bicykle je 26“. To spôsobuje pri rovnakých prevodoch ich nižšiu rýchlosť.
Horské bicykle sa môžu ďalej špecializovať. Rozlišujeme napr. tzv. corss-country, freeride, zjazdové horské bicykle a pod.
Krosové bicykle
Pre krosové bicykle platí dobre známe rozdelenie 80 : 20 %. To znamená, že krosové bicykle sa najčastejšie využívají na cestách, lesných alebo poľných cestách (z 80 %). Zbytok (teda 20 %) je určený do náročnejšieho terénu. Výhodou využitia krosového bicykla oproti horskému bicyklu je prispôsobenie konštrukcie rámu pohodlnejšiemu posedu, keď cyklista na krosovom bicykly je vo viac vzpriamenej polohe. Ak sa chcete venovať cykloturistike, výjazdom do prírody spojeným napr. s návštevou historických pamiatok, potom sú krosové bicykle určené práve pre Vás. Krosové bicykle sú robustnejšie, ako cestné bicykle. Veľkou výhodou sú prevody. Krosové bicykle sú vybavené veľkým rozsahom prevodov.
Nemajú blatníky, osvetlenie, stojany ani nosiče. Nie je ale problém neskôr krosový bicykel dovybaviť.
Krosové bicykle, rovnako ako bicykle trekingové a cestné majú väčší priemer kolies, teda 28“.
Trekkingové bicykle
Budete jazdiť výhradne po spevnených cestách? Vyberte si trekkingový bicykel. Trekkingový bicykel nie je, vďaka svojej konštrukcii a namontovanému príslušenstvu vôbec určený do akéhokoľvek obtiažneho terénu. Naopak. Trekkingové bicykle sú navrhnuté tak, aby úplne vyhovovali požiadavkom na jazdu v cestnej premávke. Trekkingové bicykle sú tedy vybavené podľa platnej legislativy tak, aby podporovali bezpečnú jazdu na pozemných komunikáciach. Samozrejmosťou pre tieto bicykle by mali byť blatníky, svetlá, nosiče, stojany a pod. Trekkingové bicykle majú prevody rovnaké ako horské bicykle, preto je možné ich využívať do kopcovitého terénu, kde by ste na cestnom bicykly prešli len s obtiažami. Trekkingový bicykel je vďaka svojmu vybaveniu vhodný ako dopravný prostriedok.
Typické pre trekkingové bicykle sú hlavne 28“ ráfiky. Šírka plášťa je od 30 do 40 mm, priemer ráfiku je 622 mm.
Cestné bicykle
Cestné bicykle sú určené len na jazdu na kvalitných cestách, alebo napríklad na uzavretých okruhoch. Pre cestné bicykle sú charakteristickým znakom riadítka tzv. „barany“. Dôležitou vlastnosťou cestných bicyklov je tiež jich veľmi nízka hmotnosť. Základným požiadavkom pre cestné bicykle je rýchlosť. Tomu tiež zodpovedá jeho konštrukcia a prevodový systém. Na cestnom bicykly rozhodne nenájdete žiadne ľahké alebo super-ľahké prevody, ktoré môžete využiť na horskom bicykly, alebo trekkingovom kole.
V teréne nie je možné cestný bicykel snád vôbec použiť, ak ho nechcete rychlo zničiť. Ani pre cykloturistiku nie je vhodný, pretože väčšinou nie je stavaný na vysoké zaťaženie, ktoré je spôsobené batožinou.
Pre cestný bicykel sa rozhodnite, ak sa chcete venovať jazde na bicykly naozaj intenzívne, ako športovci. Na rekreačnú jazdu pri súčastnom stave vozoviek ho nedoporučujeme.
Freestyle bicykle
Samostatnou kapitolou sú freestylové bicykle. Tieto bicykle nie sú určené na dlhšie jazdy, alebo na cyklo-turistiku. Freestylové bicykle sú určené len pre tých, kterí sa týmto štýlom zaoberajú. K tomuto účelu sú teda konštruované a navrhované.
Detské bicykle
Detské bicykle by mali byť adekvátne veku dieťaťa, jeho schopnostiam a veľkosti. Dôležitou súčásťou detského bicykla je ich odolnosť proti nešetrnému zachádzaniu. Detské bicykle sa obmieňajú vždy po cca 3 rokoch. Rozhodne sa nedoporučuje kupovať detské bicykle väčšie s tým, že do nich dieťa „dorastie“. Tým by mohlo dôjsť ku zraneniu dieťaťa.
Špecifikáciou pri výbere detského bicykla je i priemer kolesa. U detských bicyklov sa stretávame s priemermi 12“, 16“, 18“, 20“ a 24“.
Na veľkosti detského bicykla závisí správna poloha tela pri jazde na bicykly. Ak deti získají zlé návyky pre jazdu, môžu si ich zachovať po celý život.
Mestské bicykle
Mestské bicykle svojou konštrukciou vychádzajú z pôvodných bicyklov, ktoré poznáme z histórie. Je možné ich využívať len na krátkych cestách a v rovinách. Absolútne sa nehodí ani na športovú cyklistiku ani na cykloturistiku. V súčastnej dobe sú mestské bicykle už na ústupe.