pravidlá súťaže mlmfmt
MESTSKÁ LIGA MALÉHO FUTBALU V MARTINE
PRAVIDLÁ
MESTSKEJ LIGY MALÉHO FUTBALU
V MARTINE
Platnosť : od 1. 4. 2011
O b s a h :
I. Základné ustanovenia MLMF v Martine ………………... str. 3
II. Pravidlá MLMF v Martine …………………………… str. 9
Pravidlo 1 – Areál ihriska ................................................. str. 9
Pravidlo 2 - Hracia plocha …………………………… str. 9
Pravidlo 2 - Lopta …………………………………… str. 9
Pravidlo 3 - Počet hráčov …………………………… str. 9
Pravidlo 4 - Výstroj hráčov …………………………… str. 10
Pravidlo 5 - Doba hry …………………………… str. 11
Pravidlo 6 - Rozhodca …………………………… str. 11
Pravidlo 7- Práva a povinnosti kapitána ............................. str. 14
Pravidlo 8 - Zahájenie hry …………………………… str. 15
Pravidlo 9 - Lopta v hre a mimo hry …………………… str. 15
Pravidlo 10 - Dosiahnutie gólu …………………………... str. 16
Pravidlo 11 - Voľné kopy …………………………… str. 17
Pravidlo 12 - Zakázaná hra a nešportové chovanie …… str. 18
Pravidlo 13 - Pokutový kop …………………………… str. 20
Pravidlo 14 - Kop zo zámedzia (autu) …………………... str. 20
Pravidlo 15 - Hod od bránky …………………………… str. 21
Pravidlo 16 - Vyhodenie, výkop od bránky …………… str. 21
Pravidlo 17 - Kop z rohu …………………………… str. 22
Pravidlo 18 – Sklz ............................................................. str. 22
III. Právomoci výboru MLMF …………………………… str. 23
IV. Disciplinárny poriadok …………………………… str. 24
Časť I. Základné ustanovenia MLMF v Martine
1. Mestská liga malého futbalu (ďalej len MLMF) v Martine sa hrá podľa pravidiel spracovaných výborom MLMF platných od 1.4. 2011.
-
Mestskú ligu malého futbalu v Martine riadi výbor MLMF. Výbor MLMF sa schádza pravidelne každý pondelok v čase od 15:00 do 15:45 hod v sídle OFZ (oproti hotelu Slovan).
3. Každé mužstvo vstupuje do súťaže so svojím charakteristickým názvom. Vzhľadom k požiadavkám sponzorov je možné názov zmeniť po polovici súťaže.
-
Najnižší povolený vek hráča je 16 rokov. Podmienku plní i hráč, ktorý dosiahne žiadaný vek v priebehu daného roku. Horná hranica veku je bez obmedzenia.
-
Každé mužstvo pred vstupom do súťaže musí mať od výboru MLMF riadne potvrdenú súpisku a registračné preukazy. Na súpiske môže byť maximálne 15 hráčov, minimálne 9 hráčov. Hráči napísaní na súpiske musia byť uvedení celým menom spolu s dátumom narodenia. každý hráč musí mať platný reg. preukaz s menom, dát. narodenia, fotografiou a potvrdený výborom MLMF. Na zadnej strane súpisky mužstvo uvedie kontakty na kapitána mužstva a tel. kontakty na rozhodcov
-
Kapitáni sú povinný vymeniť si navzájom pred začiatkom zápasu súpisky a registračné preukazy. Po skontrolovaní ich odovzdajú rozhodcovi, ktorý im ich vráti po skončení zápasu. Kapitáni sú zodpovední aj za riadne a úplné vyplnenie zápisu o stretnutí. Kapitáni musia mať so sebou pravidlá MLMF.
-
Voľné miesta na súpiske sa škrtajú. Doplniť ich možno len v dohodnutých prestupových termínoch do 3/4 súťaže. Prestupové termíny sú : a/ od začiatku súťaže do 1/4 súťaže - manipulácia s 3 hráčmi b/ od 1/4 súťaže do polovice súťaže - manipulácia s 3 hráčmi c/ od polovice súťaže do 3/4 súťaže - manipulácia s 3 hráčmi Presné termíny 1/4, polovice a 3/4 súťaže v jednotlivých ligách určí výbor MLMF pred začiatkom súťažného ročníka. Pod pojmom manipulácia sa rozumie doplnenie súpisky hráčom, výmena hráča na súpiske, vyčiarknutie hráča na súpiske. Zmeny na súpiske je každé mužstvo povinné predložiť výboru MLMF vždy na schôdzach výboru (každý pondelok 15:00 - 15:45 hod). Kapitán mužstva musí predložiť platnú súpisku a registračný preukaz s nalepenou fotkou.
-
Každé mužstvo je povinné určiť si svojho kapitána a zástupcu kapitána, ktorí budú na súpiske označení "C" resp. "ZC" a budú poverení zastupovaním mužstva vo všetkých sporných prípadoch na ihrisku i mimo neho. Pri riešení sporných otázok budú jedinými partnermi výboru MLMF. Ak sa na zápas nedostaví kapitán ani zástupca kapitána, ktorí sú označení na súpiske, musí si mužstvo určiť hráča, ktorý bude kapitána v tomto zápase zastupovať, pričom na neho prechádzajú všetky práva a povinnosti.
-
Kapitáni (vedúci mužstiev) sú povinný zoznámiť s pravidlami súťaže každého hráča svojho mužstva uvedeného na platnej súpiske. Takisto sú povinný poskytnúť svojím rozhodcom zo súpisky platné pravidlá MLMF
-
Štartovné do súťaže je povinné mužstvo uhradiť do uvedeného termínu určeného výborom MLMF, inak mu nebude udelená licencia pre nový súťažný ročník. Mužstvá, ktoré majú nedoplatok z predchádzajúceho ročníka sú povinné tento uhradiť spolu so štartovným pred začiatkom nového ročníka. Za mužstvo aj v tomto prípade zodpovedá kapitán. V prípade že sa mužstvo rozpadne, nenastúpi do nového ročníku MLMF a neuhradí všetky udelené pokuty kapitánovi mužstva bude udelený dištanc.
-
Každý hráč hrá na svoje vlastné riziko.
-
Súťaže MLMF sa môžu zúčastniť aj registrovaní hráči, ktorí musia byť na súpiske označení písmenom "R". Na súpiske môžu byť maximálne 4 (štyria) registrovaní hráči, ktorí môžu byť súčasne aj na ihrisku.
-
Za registrovaného hráča sa považuje pre jarnú časť súťaže hráč, ktorý nastúpil čo len na jeden majstrovský zápas jesennej časti majstrovských futbalových súťaží v predchádzajúcom roku. Pre jesennú časť sa za registrovaného považuje hráč, ktorý nastúpil čo len na jeden zápas jarnej časti majstrovských futbalových súťaží. Za registrovaného sa nepovažuje hráč ktorý dosiahne v danom roku vek 40 rokov
-
Za správnosť vyplnenia súpisky je zodpovedný kapitán mužstva. Ak začne neregistrovaný hráč hrať vo futbalových súťažiach počas priebehu MLMF, musí kapitán túto skutočnosť okamžite oznámiť výboru MLMF. Ak má už 4 registrovaných hráčov, musí jedného z pätice vyškrtnúť a ohlásiť meno vyškrtnutého hráča výboru MLMF, bez nároku na doplnenie voľného miesta na súpiske. Vysvetlenie: môže napr. hrať v sobotu o 09:30 hod. MLMF a poobede alebo v nedeľu potom majstrovské súťaže, musí to byť však okamžite nahlásené a v najbližšom termíne 1 hráč vyškrtnutý. Naopak, teda že v sobotu bude hrať majstrovský zápas a napr. v nedeľu MLMF už to možné nie je, hráč by už bol považovaný za registrovaného aj tu však treba okamžite nahlásiť zmenu.
-
Počet mužstiev v súťažiach MLMF : 1.liga štartuje so 14 mužstvami. Z 1.ligy vypadávajú do 2.ligy mužstvá, ktoré obsadia v konečnej tabuľke 13. a 14. miesto. 2.liga štartuje so 14 mužstvami (môže byť zmenené podľa počtu účastníkov MLMF max. však môže byť 15 mužstiev). Z 2.ligy postupujú do 1. ligy mužstvá, ktoré obsadia prvé dve miesta v konečnej tabuľke. Z 2.ligy vypadávajú do baráže (3.ligy) mužstvá, ktoré obsadia 13. a 14.miesto v konečnej tabuľke. (Môže byť upravené podľa počtu mužstiev prihlásených do súťaže - pred začiatkom ročníku zmenu ohlási výbor MLMF) 3.liga (len v prípade dostatočného počtu mužstiev) štartuje maximálne so14 mužstvami. Z 3.ligy postupujú do 2.ligy mužstvá, ktoré obsadia prvé dve miesta v konečnej tabuľke. Z 3.ligy vypadávajú mužstvá, ktoré obsadia predposledné a posledné miesto v konečnej tabuľke do kvalifikácie pre nový ročník MLMF.V prípade odstúpenia (vylúčenia) 3 a viac mužstiev z ktorejkoľvek súťaže budú tieto doplnené na základný počet z nižšej súťaže prípadne z kvalifikácie podľa umiestnenia v konečnej tabuľke (kvalifikácie). Tieto počty môžu byť v mimoriadnych prípadoch upravené podľa počtu účastníkov MLMF, maximálny počet zápasov v ročníku pre mužstvo je však 28.
-
Určenie poradia pri rovnosti bodov : - v priebehu súťaže - a/ celkový rozdiel gólov - b/ počet strelených gólov - po skončení ročníka (pri dvoch mužstvách ) - a/ počet bodov zo vzájomných zápasov - b/ skóre zo vzájomných zápasoch - c/ celkové skóre v celom ročníku (rozdiel) - d/ vyšší počet strelených gólov v celom ročníku - e/ nový zápas - po skončení ročníka (pri troch a viac mužstvách ) - a/ minitabuľka zainteresovaných mužstiev - b/ body zo vzájomných zápasov - c/ skóre zo vzájomných zápasov - d/ celkové skóre v celom ročníku (rozdiel) - e/ vyšší počet strelených gólov v celom ročníku - f/ dodatočne určené kritérium vedením súťaže
-
Ak je mužstvo vylúčené zo súťaže (z 1., 2. alebo 3. ligy) alebo odstúpi zo súťaže a chce hrať ďalší ročník MLMF, musí hrať kvalifikáciu o postup do najnižšej súťaže poriadenej výborom MLMF. Táto povinnosť sa ruší v prípade nízkeho počtu účastníkov v najnižšej súťazi.
-
Ak mužstvo odstúpi zo súťaže alebo bude vylúčené výborom MLMF do 1/2 súťaže budú všetky jeho výsledky anulované. Ak odstúpi po 1/2 súťaže ostanú jeho výsledky v platnosti a za neodohrané zápasy bude ostatným mužstvám započítaný výsledok 5:0 v ich prospech.
V prípade vylúčenia mužstva pri anulovaní zápasov sa z dovtedy odohraných zápasov postupuje nasledovne v tabuľkách a štatistikách a trestoch :
- udelené ŽK ostávajú v platnosti a rátajú sa do limitu 2 žltých karát
- ČK a tresty vyplývajúce z ČK ostávajú v platnosti
- strelci a skóre sa nezarátavajú do tabuliek
- za skrečovaný zápas ostávajú mínusové body udelené výborom
- mínusové body udelené za neúčasť rozhodcu v anulovaných zápasoch zostávajú v v platnosti
- udelené pokuty v anulovaných zápasoch ostávajú v platnosti
- odmeny za odpískanie anulovaných zápasov budú vyplatené
- mínusové body za kontumované zápasy ostávajú v platnosti
-
Hracie dni sú sobota a nedeľa. Hrá sa podľa rozpisu zápasov, ktorí nie je možné v priebehu súťaže meniť. Zápas sa hrá za každého počasia. Zápas sa nesmie hrať (dohrávať) v tme. V prípade krajne nepriaznivého počasia (prudká búrka s prívalovým dažďom, blesky v tesnej blízkosti ihriska, víchrica ...) po dohovore medzi kapitánmi mužstiev a rozhodcom je možné zápas prerušiť na dobu maximálne 20 minút, (konečné rozhodnutie je na rozhodcovi). Zápas je možné prerušiť viackrát ale celková doba nesmie presiahnúť 20 minút. Ďalšie zápasy v poradí sa hrajú s časovým posunom, ktorý je potom potrebný uviesť aj do zápisu. (tu už neplatí čakacia doba, ak sa zápas začne s oneskorením väčším ako je čakacia doba zápas sa musí začať okamžite po odohraní predchádzajúceho bez akejkoľvek čakacej doby) Vysvetlenie: ak bol časový posun napr. 20 min. čakacia doba zápasu hraného o 14:00 sa neráta od 14:20 ale hrá sa čo najskôr bez ďalších prieťahov hneď po skončení zápasu, ak mužstvo nebude pripravené bude riešené podľa disciplinárneho poriadku MLMF.
-
V prípade, že jednému z mužstiev nevyhovuje termín určený rozpisom je možné zápas predohrať. Kapitán mužstva žiadajúceho predohrávku sa musí dostaviť so žiadosťou minimálne jedno kolo pred zmenou termínu zápasu na zápas mužstva, ktoré žiada o preloženie. Predohrávka po vzájomnej dohode kapitánov bude umožnená vždy po oboznámení termínu predohrávaného zápasu výboru MLMF. Kapitán mužstva žiadajúceho predohrávku je povinný upovedomiť rozhodcu, ktorý mal zápas pôvodne odpískať o zmene termínu (v prípade že rozhodcovi zmenený termín nevyhovuje je povinný si zabezpečiť náhradného rozhodcu zo zoznamu rozhodcov) a je zodpovedný za siete v čase v ktorom sa mal zápas pôvodne odohrať (zabezpečiť stráženie sietí, v prípade posledného zápasu zabezpečiť odnesenie sietí mužstvami posledne hraného zápasu). Výbor MLMF povolí odložiť zápas len výnimočne (reprezentácia mesta v malom futbale), najneskôr do 14 dní odo dňa plánovaného v rozpise.
-
O priebehu stretnutia vyplnia kapitáni za účasti rozhodcu zápis o stretnutí. Za úplné a čitateľné vyplnenie zápisu sú zodpovední obidvaja kapitáni a rozhodca. Zápis neodkladne odovzdá domáci kapitán v reštaurácii "REAL" (futbalový štadión) najneskôr v nedeľu do 13:00 hod. Za neodovzdané zápisy sa udeľuje pokuta 5 € (150 Sk) (v prípade že nebude doručený ani v ďalšom termíne určenom na odovzdanie sa pripočíta pokuta 3 € a za neúplné a zle vyplnené zápisy sa udeľuje pokuta 2 €.
-
Zápis o stretnutí vyplnia pred zápasom kapitán (zástupca kapitána alebo hráč prítomný na zápase – ktorý potom prevezme práva a povinnosti kapitána) domáceho aj hosťujúceho mužstva. Kapitán mužstva sa napíše ako prvý do riadku označeného písmenom „C“. Do zostavy sa môžu napísať iba hráči ktorí sú prítomní a pripravení nastúpiť, túto skutočnosť skontroluje rozhodca a kapitán súpera. Počas 1. polčasu a prestávky je možné do zostavy napísať ďalších hráčov ktorí sa na stretnutie dostavia neskôr (do zápasu už však môžu zasiahnuť). Pred začiatkom 2. polčasu rozhodca kontaktuje obidvoch kapitánov, či majú doplnených všetkých hráčov (za uvedenie všetkých hráčov a dopísanie sú však zodpovední stále kapitáni) a voľné miesta na súpiske v zápise o stretnutí preškrtne tak aby už nebolo možné dopísať žiadnych ďalších hráčov. Hráči ktorý v priebehu polčasu odišli a nie sú v momente zahájenia 2. polčasu prítomní sa škrtajú. Od začiatku 2. polčasu môžu teda hrať iba hráči ktorí sú napísaní na súpiske a sú pripravení zasiahnuť so stretnutia. Do hry môžu zasiahnuť iba hráči uvedený v zostave v zápise o stretnutí a sú uvedení na súpiske mužstva potvrdenej výborom MLMF, majú platné registračné preukazy a nemajú nepodmienečne zastavenú činnosť. Inak bude mužstvo ktoré sa proti tomuto previní potrestané podľa pravidiel MLMF. Po skončení stretnutia kapitáni a rozhodca vyplnia ďalšie náležitosti o zápase do zápisu o stretnutí. Zápis musí byť vyplnený čitateľne paličkovým písmom. Každý kapitán je zodpovedný za vyplnenie svojej časti zápisu. Domáci kapitán vyplní hlavičku zápisu o stretnutí, výsledok a polčas zápasu, zostavu svojho mužstva, strelcov gólov, označí hráčov s trestami svojho mužstva, hodnotenie rozhodcu a prípadné námietky a zranenia. Kapitán hostí vyplní zostavu svojho mužstva, strelcov gólov, označí hráčov s trestami svojho mužstva, hodnotenie rozhodcu a prípadné námietky alebo zranenia . Rozhodca vyplní udelenie trestov a dôvod udelenia trestu, zabezpečenie poriadku na ihrisku, námietky, okolnosti ovplyvňujúce zápas. Po vypísaní zápisu sú povinný zápis podpísať. Za odovzdanie zápisu na dohodnutom mieste a do určeného termínu je zodpovedný domáci kapitán.V prípade že kapitán mužstva odmietne označiť hráčov svojho mužstva s trestami bude disciplinárne potrestaný podľa pravidiel MLMF.
-
Protest je možné podať do skončenia hracieho dňa kola (nedeľa – 13:00 hod) napísaný na zadnej strane zápisu o stretnutí alebo písomne na osobitnom papieri. Protest musí byť podpísaný kapitánom mužstva, ktoré protest podáva a rozhodcom. Obidve strany ktorých sa protest týka sa dostavia na výbor MLMF podľa pozvania od výboru MLMF. V prípade potreby bude pozvaný aj rozhodca zápasu. V prípade nerešpektovania pozvania k riešeniu prípadu sa vystavujú následkom disciplinárnych sankcii.
-
V prípade nastúpenia (zistenia a podania protestu, alebo dodatočného zistenia výborom alebo iným mužstvom) hráča, ktorý nie je uvedený na súpiske mužstva ("hrá na čierno") bude mužstvu zápas kontumovaný (pokuta 7 € ), ďalej bude potrestaný samotný hráč ako aj kapitán dotyčného mužstva. Ak do zápasu zasiahne hráč ktorý nie je uvedený v zápise o stretnutí bude zápas takisto kontumovaný (bez peňažnej pokuty)
-
Za prinesenie sietí zodpovedá : Na 1.zápas kola v sobotu o 8,00 hod - siete donesie kapitán domáceho mužstva, ktoré zohralo posledný zápas predchádzajúceho kola v nedeľu. Na 1.zápas v nedeľu o 8,00 hod - siete donesie kapitán domáceho mužstva, ktoré hralo posledný sobotný zápas. V nedeľu po skončení kola siete odnáša kapitán domáceho mužstva, ktoré hralo posledný zápas kola a siete donesie na 1.zápas v sobotu (8,00 hod) nasledujúceho kola. Za zavesenie a zvesenie sietí sú zodpovedné obidve mužstvá hrajúce prvý resp. posledný zápas hracieho dňa.
-
V prípade poškodenia vonkajších zariadení na ihrisku a v okolí ihrísk (okná, lavičky, oplotenie, bránky a pod.) znáša náklady spojené s opravou mužstvo, ktoré poškodenie spôsobilo.
-
Mužstvo, ktoré odstúpi zo súťaže alebo bude vylúčené stráca nárok na akékoľvek finančné odškodnenie (vrátenie štartovného, vyplatenie odmeny za rozhodovanie a pod.).
-
Mužstvá, ktoré hrajú posledný zápas v hracom dni sú povinné po skončení zápasu upratať ihrisko (pozbierať prázdne fľaše, prázdne krabičky od cigariet, použitú hráčsku výstroj a iné odpadky). Za upratovanie sú zodpovední kapitáni mužstiev. Rozhodca do zápisu uvedie v akom stave zostalo ihrisko a jeho okolie po poslednom zápase (napr.: upratané, domáci alebo hostia odmietli upratať ihrisko atď.). Pokiaľ toto rozhodca do zápisu neuvedie nebude mu vyplatená odmena za rozhodovanie. Poriadok je povinné urobiť aj mužstvo ktoré neodohrá posledný zápas hracieho dňa z dôvodu nenastúpenia súpera, mužstvo ktoré na zápas nenastúpi dostáva pokutu za neupratanie 7€ (nebude udelená v prípade ak časť hráčov v prípade že sa nezídu v dostatočnom počte poriadok vykoná a bude to uvedené v zápise o stretnutí)
-
Pokuty za neupratanie : 1x – 5 € ; 2x – 10 € ; 3x – 17 €.
-
Každé mužstvo pred súťažou ohlási výboru MLMF mená štyroch rozhodcov, ktorý musia byť na súpiske mužstva (v polovici ročníku bude možne vykonať dve zmeny rozhodcov, mimo prípadu ak bude mužstvu rozhodca vylúčený pre zlé hodnotenia rozhodcov) ktorí budú rozhodovať zápasy za toto mužstvo. Nebude možné meniť rozhodcov z iných mužstiev . Výnimočne bude možné požiadať o zmenu alebo nahradenie rozhodcu z iného mužstva ako je v rozpise len so súhlasom výboru MLMF. Kapitán mužstva ktoré nebude môcť rozhodovať v danom kole je povinný si za seba nájsť náhradu zo zoznamu rozhodcov, oznámiť toto obidvom mužstvám ktorých sa týka ako aj výboru MLMF. Zmenu rozhodcu budú povinný potvrdiť obidvaja kapitáni e-mailom p. Mihálkovi na adresu : pmihalka@centrum.cz do štvrtku do 18:00 hod. Je nutné uviesť mužstvo ktoré bude pískať. Zastupujúci rozhodca potom preberá všetky práva a povinnosti rozhodcu vrátane potrestaním odrátania bodov za neúčasť rozhodcu. Mužstvo môže pískať za sezónu maximálne 17 krát (všetci rozhodcovia za mužstvo zo zoznamu). V prípade ak hráč-rozhodca prestúpi do iného mužstva a to už má 4 rozhodcov kapitán mužstva oznámi rozhodcu ktorý bude vyškrtnutý. Mužstvo z ktorého hráč-rozhodca odišiel si môže doplniť stav rozhodcov na 4 na najbližšom výbore MLMF. Výbor MLMF spracuje zoznam rozhodcov, ktorí budú môcť rozhodovať zápasy MLMF. Zápasy môžu rozhodovať len rozhodcovia uvedení na tomto zozname, do zoznamu patria aj členovia výboru MLMF. Výnimky z tohto ustanovenia sú len v právomoci výboru MLMF.
-
Odmena za rozhodovanie je 2 € .
-
Každý výkon rozhodcu bude po zápase ohodnotený v zápise o stretnutí. Ohodnotenie sú povinný vykonať obidvaja kapitáni mužstiev v stupnici : výborný, dobrý, nevyhovujúci (v prípade nevyhodnotenia sa zápis považuje za neúplný – pokuta 2 €). Hodnotenie rozhodcov spracováva a vyhodnocuje výbor MLMF. Rozhodcovi môže byť v priebehu sezóny zastavená činnosť rozhodcu na základe priebežného vyhodnocovania rozhodovania do konca ročníka bez náhrady doplnenia ďalšieho rozhodcu do zoznamu. Výbor MLMF môže rozhodcovi zastaviť činnosť aj z dôvodu hrubých alebo opakovaných porušení pravidiel a povinností rozhodcu.
-
Rozhodca z vyššej súťaže môže ísť rozhodovať zápasy nižších súťaží. Naopak to nie je možné.
-
Za hráča, ktorý je v nepodmienečnom treste, nie je možné dopísať na súpisku náhradu. (Počas trestu nesmie prestúpiť).
-
Hráč, rozhodca, vedúci mužstva, sú členmi MLMF a môže im byť udelený trest zastavenia činnosti za priestupky voči pravidlám na ihrisku alebo pri pobyte v areáli ihrísk MLMF.
Časť II. Pravidlá MLMF v Martine
-
Za areál ihriska 1. MLMF je považovaný priestor od krytej plavárne (budovy polície), teda prístupové cesty k ihrisku, ihrisko, miesta kde sa prezliekajú mužstvá, priľahlé plochy slúžiace aj na parkovanie vozidiel účastníkov MLMF.
-
V 2. MLMF je za areál ihriska považovaný oplotený priestor okolo ihriska až po rampu na prístupovej ceste k ihrisku
-
Hracia plocha musí mať tvar obdĺžnika, to znamená, že dĺžka musí byť väčšia ako jej šírka. Maximálna dĺžka je 54 m, minimálna 40 m, maximálna šírka 28 m, minimálna 22 m.
-
Značka pokutového kopu musí byť vo vzdialenosti 6 m od brány na pomyslenej kolmici vedenej z jej stredu.
-
Priestor pre striedanie hráčov je vyznačený na jednej pomedznej čiare dvoma čiarami, rovnobežnými so stredovou čiarou, ktoré sú od stredovej čiary vzdialené 3 m na obidve strany.
-
Každé mužstvo je povinné priniesť si na zápas svoju loptu spôsobilú pre odohratie zápasu (nafúknutú a bez odstávajúcich častí). Zápas je možné odohrať s dvomi (alebo viacerými) loptami zodpovedajúcimi predpisom.
-
Ak mužstvo na zápas nedonesie loptu bude potrestané pokutou 5 €
-
Ak nebude mať loptu ani jedno mužstvo a zápas sa neodohrá mužstvá zaplatia pokutu 5 € a mužstvám sa do tabuľky zaráta výsledok 0 : 0 bez bodu.
-
Počet hráčov v stretnutí : - základná zostava : 5 + 1 (5 hráčov v poli + 1 brankár) - minimálna zostava : 4 + 1 (4 hráči v poli + 1 brankár). Na uvedený minimálny počet hráčov je potrebný súhlas kapitána mužstva, ktoré má hrať s minimálnym počtom hráčov. Ak sa mužstvo nezíde v najmenšom povolenom počte prehrá kontumačne 5 : 0 a obdrží pokutu 7 €.
-
Ak sa zápas začne hrať s minimálnym počtom hráčov jedného alebo oboch mužstiev, zápas sa musí dohrať. Ak niektoré mužstvo opustí ihrisko za stavu : a/ vyššieho ako 5 : 0, prehrá výsledkom ktorý bol dosiahnutý na ihrisku a zaplatí pokutu 5 € b/ nižšieho ako 5 : 0, prehrá výsledkom 5 : 0 a zaplatí pokutu 5 €
Skrečovaný zápas musí potvrdiť rozhodca a kapitán súpera do zápisu. Za každý skrečovaný zápas sa mužstvu odráta 1 bod po skončení súťaže.
-
Ak sa ani jedno z mužstiev nezíde na zápas v požadovanom minimálnom počte, bude im zarátaný kontumačný výsledok 0 : 5 a zaplatia pokutu 7 €.
-
Ak rozhodca v zápase vylúči 2 hráčov z jedného mužstva, zápas musí ukončiť, nakoľko počet hráčov klesol pod minimálnu zostavu. Bez pokuty. a/ ak bol stav vyšší ako 5 : 0 v prospech mužstva, ktoré sa neprevinilo, zápas vyhráva toto mužstvo výsledkom, ktorý bol dosiahnutý na ihrisku b/ ak bol stav nižší ako 5 : 0 v prospech mužstva, ktoré sa neprevinilo, zápas vyhráva toto mužstvo výsledkom 5 : 0 c/ ak bol stav nepriaznivý pre mužstvo, ktoré sa neprevinilo (remíza, prehra), vyhráva toto mužstvo výsledkom 5 : 0
-
Ak rozhodca v zápase vylúči súčasne po 2 hráčoch z obidvoch mužstiev zápas musí ukončiť nakoľko počet hráčov u obidvoch mužstiev klesol pod minimálnu zostavu. V tomto prípade sa obidvom mužstvám zaráta výsledok 0 : 5.
-
Striedanie je možné len pri stredovej čiare vo vymedzenom priestore, keď je lopta mimo hracej plochy alebo je hra prerušená (napr. štandardná situácia) s tým, že striedajúci hráč odchádzajúci z ihriska musí opustiť hraciu plochu skôr ako hráč na hraciu plochu nastupujúci.
-
Počet striedaní sa neobmedzuje. Hráč, ktorý bol vystriedaný sa môže kedykoľvek vrátiť do hry a striedať iného hráča.
-
Brankár si môže vymeniť miesto s iným brankárom (hráčom) iba so súhlasom rozhodcu pri prerušenej hre alebo keď je lopta mimo hracej plochy.
-
Mužstvá nastupujú na zápas v jednotnom farebnom oblečení (dres), okrem brankára, ktorý musí byť farebne odlíšený. Ak sa na zápas dostavia obidve mužstvá v rovnakom farebnom oblečení hosťujúce mužstvo musí zmeniť farbu svojho oblečenia (nemusí už mať jednotné farebné oblečenie). Hrať s obnaženou vrchnou časťou tela nie je dovolené.
-
Rozhodca nepripustí na zápas hráča, ktorý hrá v inom farebnom oblečení ako ostatní hráči jeho mužstva.
-
Hráči musia hrať v plátenných kopačkách alebo v športovej obuvi s gumenou podrážkou. Nesmie nastúpiť v kopačkách so šroubovacími, nastreľovacími štupľami alebo v „lisovkách“.
-
Hráč nesmie mať na sebe nič čo by ohrozilo jeho bezpečnosť alebo bezpečnosť iného hráča (pevný sádrový obväz, prsteň, hodinky, atd)
-
Hráč s okuliarmi hrá na vlastné nebezpečie.
-
Hráč s krvácajúcim zranením musí opustiť hraciu plochu a môže sa vrátiť až vtedy keď je zranenie riadne ošetrené a krvácanie zastavené. Pri porušení týchto pravidiel rozhodca vykaže hráča na striedačku k odstráneniu porušenia pravidiel. V prípade neuposlúchnutia môže byť hráč napomenutý žltou kartou.
PRAVIDLO 5 - Doba hry
-
Hrací čas je 2 x 35 minút s 5 minútovou prestávkou. Hrací čas sa nenadstavuje. Výnimkou je vážne zranenie hráča vyžadujúce ošetrenie priamo na ihrisku.
-
Čakacia doba na súpera aj rozhodcu je 15 minút.
-
V prípade nepriaznivých poveternostných podmienok ktoré znemožňujú priebeh zápasu môže rozhodca prerušiť zápas až na 20 minút. Okolnosti je treba uviesť do zápisu. Ďalšie zápasy v poradí sa odohrajú s časovým posunom. Ak nebude možné pokračovať v zápase ani počas 20 min. prerušenia bude zápas odohraný v termíne určenom výborom MLMF. Ďalšie zápasy sa potom odohrajú podľa rozpisu.
-
V prípade že zápas nebolo možné dohrať sa bude postupovať nasledovne :
- ak bol zápas prerušený počas 1. polčasu a cez prestávku do začiatku 2. polčasu zápas sa bude opakovať (odohrá sa nový zápas). Rušia sa karty udelené v zápase a hrať možu iba hráči ktorý boli v termíne zápasu na súpiske mužstva a neprebiehal im disciplinárny trest udelený výborom MLMF
- ak bol zápas prerušený v 2. polčase zápas sa bude dohravať a to časom ktorý chýbal do konca zápasu v momente prerušenia. Platí stav ako aj udelené karty pred prerušením zápasu. Nesmie hrať hráč ktorý v pôvodnom termíne zápasu nebol na súpiske mužstva a rovnako nesmie nastúpiť hráč ktorý si v tom termíne odpykával trest udelený výborom MLMF (v takom prípade bude zápas kontumovaný)
- zápas je možné prerušiť len na základe rozhodnutia rozhodcu ktorý je povinný uviesť všetky okolnosti do zápisu ako aj stav zápasu udelenie kariet (trestov) a počet odohraných minút v momente prerušenia.
-
Každý zápas súťaží MLMF riadi rozhodca, ktorý je delegovaný podľa rozpisu súťaže, prípade určený výborom MLMF. Jeho právomoc daná pravidlami začína od okamžiku, keď vstúpi na hraciu plochu. Jeho právo trestať sa vzťahuje tiež na priestupky, ku ktorým dôjde pri dočasnom prerušení hry, alebo v dobe, keď je lopta mimo hry. Rozhodnutia rozhodcu o skutočnostiach súvisiacich s hrou sú konečné. Zápas sa musí uskutočniť aj vtedy, ak sa rozhodca z rôznych príčin nedostaví. Po dohode kapitánov môže takýto zápas odpískať iná osoba, ktorá týmto potom preberá všetky práva a povinnosti rozhodcu. Zápas musí dorozhodovať ten rozhodca, ktorý s rozhodovaním začne.
-
Rozhodca musí mať na zápas pripravenú píšťalku, žltú a červenú kartu, časomerací prístroj na určenie dĺžky zápasu a pravidlá MLMF . V prípade, že rozhodca nemá so sebou horeuvedené náležitosti, uvedú túto skutočnosť kapitáni do zápisu o stretnutí. (rozhodcovi nebude vyplatená odmena za rozhodovanie)
-
Rozhodca dohliadne na výmenu súpisiek a registračných preukazov medzi kapitánmi pred začiatkom zápasu a ponechá si ich počas zápasu.
-
S rozhodcom môže komunikovať jedine kapitán mužstva alebo jeho zástupca.
-
Rozhodca nepripustí na ihrisko hráča, ktorý je viditeľne pod vplyvom alkoholu alebo fajčí cigaretu. Rozhodca nedovolí konzumáciu alkoholu na striedačke mužstva, hráč ktorý zákaz poruší bude pri vstupe na ihrisko potrestaný ŽK.
-
Rozhodca nesmie počas rozhodovania piť, jesť, fajčiť, telefonovať, rozprávať sa so spoluhráčmi a pod. Nesmie pri ňom stáť žiadna ďalšia osoba alebo spoluhráč. Porušenie pravidla uvedú kapitáni do zápisu o stretnutí.
-
Rozhodca musí pískať z opačnej postrannej čiary ako sú striedajúci hráči oboch mužstiev. To platí aj v prípade nepriaznivého počasia. Rozhodca je povinný sa pohybovať po postrannej čiare tak aby bol čo najbližšie k deju hry.
-
Rozhodca je povinný po skončení zápasu spolu s kapitánmi vyplniť zápis o stretnutí MLMF. Rozhodca pred začiatkom 2. polčasu vyškrtne za účasti kapitánov mužstiev voľné miesta v zostavách mužstiev v zápise o stretnutí. V prípade že píska posledný zápas hracieho dňa uvedie stav ihriska po uprataní. Skontroluje správnosť výsledku zápasu a polčasu. Zápis podpisuje ako posledný. Je povinný uviesť čitateľne svoje meno a priezvisko, príslušnosť ku klubu (prípadne zastupovanie), zapísať udelenie ŽK a ČK, prípadne uviesť iné okolnosti, ktoré ovplyvňujú priebeh zápasu s presným odôvodnením udelenia trestov, tzn. doslovný dôvod udelenia karty za nadávky prípadne rasovo motivované urážky (ŽK, ČK, inzultácie). Na zadnú stranu sa uvedie aj prípadné zranenie hráča počas zápasu. Za nevyplnené náležitosti alebo zatajovanie priestupkov alebo nepravdivých informácií mu môže byť podľa rozhodnutia výboru MLMF odňatá odmena za odpískané stretnutie (v prípade väčšej závažnosti zastavená činnosť).
-
Rozhodca musí dbať, aby sa dodržovali pravidlá.
-
Rozhodca môže zmeniť svoje rozhodnutie, ak príde k názoru, že je nesprávne, a to na základe vlastného uváženia alebo ak by tím došlo k zvýhodneniu previnivšieho sa mužstva ale iba dovtedy kým hra nebola znovu zahájená. Potom už je rozhodnutie nezmeniteľné.
-
Rozhodca je povinný uplatňovať neobmedzenú právomoc, kedykoľvek prerušiť hru pre porušenie pravidiel. Má právo prerušiť alebo ukončiť hru pre narušenie poriadku divákmi, alebo z iných dôvodov, keď toto opatrenie pokladá za nutné.
-
Rozhodca nedovolí, aby na hraciu plochu vstupovali iné osoby, ako hráči.
-
Rozhodca preruší hru, keď je podľa jeho názoru vážne zranený hráč, zaistí jeho ošetrenie mimo hraciu plochu a ihneď dá pokyn, aby sa pokračovalo v hre. Hráč, ktorý je schopný dôjsť k pomedznej alebo bránkovej čiare, nesmie byť ošetrovaný na ihrisku. Rozhodca môže prerušiť alebo ukončiť hru z dôvodu prírodných živlov, zásahu divákov do zápasu alebo na príkaz polície SR. V prípade úmrtia niektorého z účastníkov zápasu sa zápas vždy ukončí.
-
Rozhodca dáva znamenie k pokračovaniu v hre po každom jej prerušení, mimo rohových a autových kopov, pričom však musí byť dodržaná minimálna vzdialenosť pri rozohrávaní. Na súperovej polovici ihriska musí byť pokyn udelený píšťalkou. Na vlastnej polovici nemusí byť udelený pokyn na rozohratie, rozhodca však musí počas celého zápasu a pre obidve mužstvá postupovať rovnako, teda nemôže jednému mužstvu rozohrávku tolerovať a inému nie.
-
Rozhodca musí rozhodnúť, či lopta určená ku hre zodpovedá požiadavkám. Súčasne rozhodca dbá na to aby hráči na striedanie z mužstva na vlastnej polovici chodili pre loptu ktorá ide mimo ihriska aby bola zaručená maximálna plynulosť hry.
-
Rozhodca nepripustí na zápas hráča, ktorý hrá v inom farebnom oblečení ako ostatní hráči jeho mužstva, ktorý fajčí alebo je viditeľne v podnapitom stave alebo pod vplyvom iných omamných látok
-
Rozhodca ukáže ŽLTÚ KARTU za :
a/ úmyselné hranie rukou
b/ úmyselné odkopnutie lopty po prerušení hry
c/ nedodržanie stanovenej vzdialenosti (5 m) pri zahrávaní štandartnej situácie
d/ podľa vlastného posúdenia pri faule
e/ za nešportové správanie (neúcta, zosmiešňovanie súpera, nadávky,)
f/ nedodržanie pravidiel striedania hráčov
g/ sústavne porušuje pravidlá
h/ slovami alebo jednaním prejavuje nesúhlas s rozhodnutím rozhodcu
i/ porušení pravidla o výstroji hráčov
j/ hráčovi ktorý na striedačke konzumuje alkohol a následne vstúpi na
ihrisko
k/ pri predčasnom zahratí štandardnej situácie na súperovej polovici
l/ fajčí pri vstupe na ihrisko alebo na striedačke
-
Rozhodca ukáže ČERVENÚ KARTU za :
a/ hrubý úmyselný faul alebo faul zozadu
b/ urážku, nadávku, opľutie rozhodcu alebo inzultáciu rozhodcu (inzultácia - akýkoľvek fyzický kontakt voči rozhodcovi, zahrňujeme sem aj vytrhnutie alebo vyrazenie pomôcok rozhodcu)
c/ inzultáciu protihráča (fyzické napadnutie protihráča)
d/ hrubé nešportové správanie (opľutie, nadávanie súperovi)
e/ úmyselné hranie rukou v prípade, že lopta smeruje do bránky alebo vo vyloženej gólovej šanci
f/ za akúkoľvek ruku brankára mimo bránkového územia na vlastnej polovici
g/ chová sa nešportovo, napriek tomu, že už bol napomenutý
h/ za útok alebo fyzické napadnutie divákov zápasu (aj trafenie loptou alebo
časťou výstroja) i/ opľutie protihráča
-
Ak hráč dostane ČK je vylúčený do konca zápasu. Za vylúčeného hráča
nesmie nastúpiť žiadny hráč, mužstvo dohráva oslabené o vylúčeného hráča.
-
Ak hráč obdrží druhú ŽK dostáva automaticky ČK s tým, že prvá ŽK sa mu ráta do limitu dvoch ŽK.
-
ŽK resp. ČK môže byť udelená aj hráčovi, ktorý je práve na striedačke. Hráč bude znášať rovnaký postih ako by bol na ihrisku.
Výnimkou je, že pri udelení ČK nie je mužstvo oslabené o hráča na ihrisku.
-
Ak hráč dostane ČK má automaticky zastavenú činnosť na nasledujúci zápas do rozhodnutia výboru MLMF.
-
Ak sa hráč dopustil priestupku podľa pravidla 12 (Zakázaná hra a nešportové konanie), po ktorom by mal nasledovať priamy alebo nepriamy voľný kop, môže rozhodca na základe vlastného posúdenia situácie poskytnúť súperovi tzv. výhodu.
Po skončení akcie, keď sa lopta dostane mimo hru, môže rozhodca potrestať hráča, ktorý sa dopustil priestupku pred výhodou podľa pravidla 6, bodov 16 a 17.
Výhoda sa posudzuje nasledovne : ak hráč vo výhode svoju akciu dokončí (vystrelí na bránku) už nesmie byť mužstvu poskytnutý priamy alebo nepriamy kop.
Ak hráč nezakončí akciu vyplývajúcu z výhody, alebo sa situácia stane nevýhodnou, potom bude nariadený priamy alebo nepriamy kop podľa závažnosti priestupku.
Posúdenie výhody je len v právomoci rozhodcu.
24. Aj rozhodcovi môže byť zastavená súťažná (hráčska) činnosť v prípade telesného napadnutia hráča niektorého mužstva
PRAVIDLO 7 – Práva a povinnosti kapitána
Povinnosti kapitána:
Chráni bezpečnosť rozhodcu, je zodpovedný za správne a úplné vyplnenie zápisu o stretnutí, musí podpísať zápis po stretnutí, nápomocný rozhodcovi odohrať zápas v medziach pravidiel (napr. usmerňovať svojich spoluhráčov v priestupkoch), podporovať rozhodcu vo výrokoch (musí poznať pravidla malého futbalu). Kapitán má mať pred i počas zápasu kapitánsku pásku. V prípade vylúčenia, odovzdá kapitánsku pásku inému spoluhráčovi, na ktorého prechádzajú všetky práva a povinnosti kapitána mužstva. Ďalej je povinný na požiadanie, rozhodcu alebo kapitána súpera byť nápomocný pri konfrontácií a identifikácii svojej vlastnej a svojich spoluhráčov.
Práva kapitána:
Kontrola totožnosti družstva súpera, opýtať sa rozhodcu za čo bol, ktorýkoľvek hráč napomenutý alebo vylúčený, nadiktovať rozhodcovi do zápisu o zápase námietku.
Námietky môže uplatniť proti:
-
vybaveniu hracej plochy
-
štartu niektorého súperovho hráča
-
výstroji hráčov súperovho družstva
-
výsledku stretnutia
-
neregulárnemu priebehu stretnutia
-
popisu priestupkov napomínaných nebo vylúčených hráčov
-
Po znamení rozhodcu začína hra výkopom, ktorý robí hráč tým, že zahrá loptu ležiacu v kľude na stredovej čiare a značke do súperovej polovice ihriska. Než výkop realizuje, musia byť všetci hráči na vlastnej polovici ihriska a hráči mužstva nerealizujúceho výkop musia zostať vo vzdialenosti najmenej 5 m od lopty. Lopta je v hre, až keď opíše dráhu odpovedajúcu dĺžke jeho obvodu. Hráč, ktorý realizoval výkop, nesmie hrať po druhý krát s loptou, pokiaľ loptou nehral alebo sa jej nedotkol druhý hráč.
-
Po dosiahnutí gólu zahajuje hru rovnakým spôsobom hráč mužstva, ktoré gól dostalo.
-
Po polčase si mužstvá vymenia polovice ihriska. Hru zahajuje výkopom hráč mužstva, ktoré nerealizovalo výkop na začiatku stretnutia.
-
Priamo z výkopu nemôže byť dosiahnutý gól.
-
Pri každom porušení pravidla 8 sa výkop opakuje, mimo prípadu, keď hráč zahrá loptou po druhý krát, keď už je lopta v hre, skôr než sa jej dotkol alebo ňou zahral druhý hráč.
Za tento priestupok sa nariaďuje nepriamy voľný kop, ktorý realizuje hráč súperovho mužstva z miesta priestupku.
PRAVIDLO 9 - Lopta v hre a mimo hry
Lopta je mimo hry :
a/ keď prejde po zemi alebo vo vzduchu úplne bránkovou alebo pomedznou čiarou
b/ v prípade, keď rozhodca preruší hru
-
Lopta je v hre počas každej inej doby, od začiatku hry až do jej ukončenia je a to i v prípade:
a/ keď sa odrazí od bránkovej tyče alebo brvna späť do hracej plochy
b/ keď sa odrazí do hracej plochy od rozhodcu, ktorý je na hracej ploche
c/ vznikne domnienka, že pravidlo bolo porušené, ale rozhodca hru neprerušil
-
Hrá sa bez postavenia mimo hru.
-
V malom futbale existuje výhoda. Posúdenie je plne v kompetencii rozhodcu.
PRAVIDLO 10 - Dosiahnutie gólu
-
Gólu je dosiahnuté, keď prejde lopta celým objemom cez bránkovu čiaru medzi bránkovými tyčami a pod brvnom za predpokladu že nedošlo k žiadnemu porušeniu pravidel zo strany útočiaceho mužstva
Rozhodca gól uzná :
-
z priameho kopu na bránku súpera
-
z nepriameho kopu s tečom ktoréhokoľvek hráča na ploche
-
z autu s tečom ktoréhokoľvek hráča na ploche
-
z rohu
-
z hry
-
po vyhodení brankárom za predpokladu že môže loptu hodiť rukou cez celé ihrisko
gól je možné dosiahnuť ktoroukoľvek časťou tela mimo ruky (od ramena po končeky prstov)
Rozhodca gól neuzná ak sa lopta dostane do bránky bez teče :
a/ do súperovej bránky
-
z nepriameho voľného kopu
-
z autového kopu
V týchto prípadoch následuje kop od bránky.
b/ do vlastnej bránky
-
z autového kopu
-
zo všetkých priamych voľných kopov
-
zo všetkých nepriamych kopov
V týchto prípadoch rozhodca nariadi rohový kop v prospech súpera. Ak bol kop prevádzaný z vlastného pokutového územia tak sa nariadi opakovanie priameho kopu, v prípade že by sa toto porušenie zámerne opakovalo rozhodca udelí žltú kartu ža zdržiavanie hry
PRAVIDLO 11 - Voľné kopy
-
Voľné kopy sa delia na 2 skupiny :
a/ priame voľné kopy, z ktorých môže byť proti mužstvu, ktoré sa previnilo priamo dosiahnutie gólu
b/ nepriame voľné kopy, z ktorých sa môže dosiahnúť gól iba vtedy, keď sa lopty dotkne alebo ňou zahrá skôr než prejde do bránky iný hráč, než ten, ktorý nepriamy voľný kop realizoval
-
V prípade, keď hráč, ktorý zahral voľný kop (priamy alebo nepriamy), zahrá loptou po druhý krát, keď už je lopta v hre, ale skôr než sa jej dotkne alebo loptou zahrá iný hráč, kope hráč súperovho mužstva nepriamy voľný kop z miesta, kde sa priestupok stal.
-
Pri nepriamom kope nariadenom v prospech útočiaceho mužstva v súperovom bránkovisku sa zahranie tohto nepriameho voľného kopu vyťahuje na čiaru bránkoviska rovnobežne s bránkovou čiarou smerom k bližšiemu autu.
-
Pri zahrávaní voľných kopov musí dať rozhodca píšťalkou alebo slovným pokynom "hraj!" pokyn ku hre s výnimkou zahrávania kopu z rohu alebo z autu. Pri zahrávaní voľného kopu v útočnej polovici len pokyn píšťalkou. V obrannej polovici tak nemusí aby sa zvýšila plynulosť hry musí však postupovať rovnako po celý zápas a na obidve strany
-
časový limit pre zahratie voľného kopu je po odpískaní rozhodcu 4 sekundy, pri porušení tohto pravidla zahrávajúcim mužstvom je nariadený nepriamy voľný kop v prospech súpera.
PRAVIDLO 12 - Zakázaná hra a nešportové chovanie
-
PRIAMY VOĽNÝ KOP
Priamy voľný kop nariadi rozhodca proti mužstvu, ktorého hráč sa úmyselne dopustil jedného z týchto priestupkov :
-
Kopne alebo sa pokúsi kopnúť súpera.
-
Nastaví súperovi nohu alebo pomocou nohy spôsobí alebo sa pokúsi spôsobiť pád súpera alebo sa skrčí pred súperom prípadne za ním.
-
Skočí na súpera.
-
Prudko alebo nebezpečne do súpera vráža.
-
Vráža do súpera zozadu, keď mu ten nebráni v hre.
-
Strčí do súpera.
-
Udrie súpera alebo sa pokúsi ho udrieť alebo na súpera pľuvne.
-
Drží súpera.
-
Vráža do súpera ramenom.
-
Kĺže sa v snahe zmocniť sa, alebo tečovať loptu bez ohľadu na to, či sa dotkne alebo nedotkne súpera ("šmýkačka" alebo „sklz“).
-
Hrá loptu rukou, to je loptu rukou alebo pažou zadrží, hodí, nesie alebo do lopty strčí (to sa samozrejme netýka brankára v jeho vlastnom bránkovom území).
-
opľuje protihráča
-
Hodí do protihráča loptu alebo časť výstroje
Priamy voľný kop realizuje hráč súperovho mužstva z miesta, kde sa priestupok stal.
Ak dopustí sa hráč priestupku v súperovom bránkovisku, potom sa môže voľný priamy kop realizovať z ktoréhokoľvek miesta vo vnútri polovice bránkového územia, v ktorej sa priestupok stal.
Keď sa dopustí hráč brániaceho mužstva úmyselne jedného z vyššie uvedených priestupkov vo vlastnom pokutovom území, musí byť jeho družstvo potrestané pokutovým kopom. Pokutový kop musí rozhodca nariadiť bez ohľadu na to, kde je práve lopta, pokiaľ v okamžiku priestupku bola lopta v hre a priestupok sa stal v bránkovom území.
Pri nešportovom zákroku počas ktorého nedochádza k priamemu kontaktu súperov napr. opľutie súpera hodenie lopty alebo časti výstroje do súpera sa miestom priestupku považuje miesto odkiaľ sa hráč previnil (tzn. tam kde stal keď sa dopustil priestupku, miesto s ktorého opľul súpera alebo odkiaľ hodil loptu či časť výstroje a nie miesto kam smerovalo nešportové správanie)
-
NEPRIAMY VOĽNÝ KOP
Nepriamy voľný kop nariadi rozhodca proti mužstvu, ktorého hráč sa úmyselne dopustil jedného z týchto priestupkov :
-
Hrá spôsobom, ktorý je podľa rozhodcu nebezpečný, napríklad sa pokúša kopnúť do lopty, keď túto drží brankár.
-
Úmyselne bráni súperovi v hre, to je pobieha medzi súperom a loptou alebo nastavením tela prekáža súperovi, pričom sám hrať s loptou nechce.
-
Vráža do brankára, s výnimkou, keď brankár opustí vlastné bránkové územie.
-
Podľa názoru rozhodcu taktizuje spôsobom smerujúcim výhradne k zdržovaniu hry a tak ťahá čas, aby jeho mužstvo získalo nešportovú výhodu.
-
Hráč nesmie hrať s loptou, keď sa dotýka zeme zadnou časťou tela alebo rukou poprípade rukami.
-
Brankár vo vlastnom bránkovom území od okamžiku, keď má loptu pod kontrolou a nerozohrá ju do 4 sekúnd.
-
Brankár vo vlastnom bránkovom území pri zahrávaní hodu od bránky loptu vyhodí cez stredovú čiaru, keď sa jej nedotkol na brankárovej polovici hracej plochy žiadny hráč alebo sa lopta nedotkla povrchu hracej plochy na brankárovej polovici.
-
Brankár vo vlastnom bránkovom území pri zahrávaní hodu od bránky loptu vyhodí a spoluhráč mu ju vráti tak, že brankár loptu chytí pevne do rúk skôr, než lopta prekročí stredovú čiaru alebo sa jej dotkol či hral s ňou súper.
-
Hráč zahrávajúci priamy alebo nepriamy kop poruší pravidlo 4 sekúnd na rozohrávku od udelenia pokynu k hre.
Nepriamy voľný kop realizuje hráč súperovho mužstva z miesta, kde sa priestupok stal s výnimkou :
a/ bodu 7 tohto pravidla - nepriamy voľný kop realizuje hráč súpera z miesta, kde lopta prešla stredovú čiaru
b/ bodu 6 a 8 tohto pravidla - nepriamy voľný kop realizuje hráč súpera z miesta popísaného v pravidle 11, bod 3.
-
Pokutový kop sa zahráva zo značky pokutového kopu.
-
Pri pokutovom kope musia byť všetci hráči na hracej ploche (s výnimkou hráča, ktorý jednoznačne pokutový kop zrealizuje a brankára súperovho mužstva) a musia byť mimo bránkového územia vo vzdialenosti najmenej 3 m od značky pokutového kopu.
-
Brankár súperovho mužstva musí stáť (nesmie pohybovať nohami) na vlastnej bránkovej čiare pokiaľ nie je pokutový kop zahraný.
-
Hráč realizujúci pokutový kop musí kopnúť loptu dopredu a nesmie ňou hrať druhý krát pokiaľ sa lopty nedotkne alebo ňou nezahrá iný hráč.
-
Lopta je v hre, akonáhle je kop realizovaný, to znamená akonáhle lopta opíše dráhu zodpovedajúcu dĺžke jej obvodu.
-
Priamo z pokutového kopu možno dosiahnuť gól.
Pri každom porušení tohto pravidla :
a/ hráčom brániaceho mužstva, sa musí pokutový kop opakovať, pokiaľ nebolo dosiahnutie gólu
b/ hráčom útočiaceho mužstva, mimo hráča zahrávajúceho pokutový kop, keď bolo dosiahnuté gólu, nesmie byť gól uznaný a pokutový kop sa musí opakovať
PRAVIDLO 14 - Kop zo zámedzia (autu)
-
Priamo z kopu zo zámedzia sa nemôže dosiahnuť gól. A to ani do vlastnej siete.
-
Hráči brániaceho mužstva sa nesmú priblížiť k lopte na vzdialenosť menšiu ako 5 m, pokiaľ lopta nie je v hre, to je pokiaľ neopíše dráhu rovnajúcu sa dĺžke jej obvodu.
-
Lopta pri zahrávaní kopu z autu musí byť v kľude na mieste kde lopta predtým opustila hraciu plochu
-
Loptu priamo z autu môže brankár chytiť do rúk.
-
Pokiaľ nebola lopta správne z autu kopnutá, kop z autu má súperové mužstvo.
-
Keď nezahrá hráč kop z autu do 4 sekúnd od chvíle, keď je na kop pripravený, nariadi rozhodca kop z autu v prospech súpera.
-
Keď prejde lopta po zemi alebo vo vzduchu úplne bránkovou čiarou mimo jej časti medzi bránkovými tyčami a keď pritom hral loptou naposledy hráč útočiaceho mužstva, zahrá brankár brániaceho sa mužstva hod od bránky.
-
Brankár musí hodiť loptu rukou z bránkového územia priamo do hracej plochy a to do 4 sekúnd od okamžiku, keď má loptu pod kontrolou.
-
Brankár, ktorý uskutočnil hod od bránky, nesmie hrať loptou po druhý krát nohou, pokiaľ sa lopty nedotkne alebo ňou nezahrá iný hráč.
-
Brankár, ktorý uskutočnil hod od bránky a lopta opustila bránkové územie, nesmie opäť chytiť loptu do rúk skôr, než lopta prekročí stredovú čiaru alebo skôr než sa lopty dotkne alebo ňou zahrá hráč súpera.
-
Brankár nesmie pri zahrávaní hodu od bránky vyhodiť loptu cez stredovú čiaru, pokiaľ sa lopty nedotkne alebo ňou nezahrá na brankárovej polovici hracej plochy niektorý z hráčov alebo pokiaľ sa lopta nedotkne zeme na brankárovej polovici ihriska.
-
Pri hode od bránky nesmie brankár kopnúť loptu do hry zo zeme alebo si loptu nadhodiť a kopnúť do hry.
-
Pokiaľ neopustí lopta bránkové územie, t.j. nedostane sa ihneď do hry, musí sa hod od bránky opakovať.
-
Hráči súperovho mužstva musia zostať mimo bránkového územia, pokiaľ nie je uskutočnený hod od bránky a lopta neopustí bránkové územie.
Pri porušení :
a/ bodu 2, 3 a 4 tohto pravidla - rozhodca hru preruší a nariadi nepriamy voľný kop v prospech súperovho mužstva z miesta popísaného v pravidle 11, bod 3.
b/ bodu 5 tohto pravidla rozhodca hru preruší a nariadi nepriamy voľný kop v prospech súperovho mužstva z miesta, kde lopta prešla stredovou čiarou.
c/ bodu 6, 7 a 8 tohto pravidla - rozhodca hru preruší a nariadi opakovanie hodu od bránky.
Vysvetlenie: pri vhodení brankárom lopty do vlastnej bránky neplatí gól! Lopta ešte nebola v hre – vyhodenie sa opakuje. Pozor na situáciu, keď je lopta v hre a brankár loptu rukou rozohráva z bránkoviska – lopta vtedy nemusí opustiť pokutové územie! A takto rozohraná lopta, ktorá skončí rovno z brankárovej ruky v bránke, je uznaná ako regulárny (vlastný) gól!
PRAVIDLO 16 - Vyhodenie, výkop od bránky
-
Keď skončí lopta z hry v rukách brankára :
a/ chytí strelu súpera,
b/ chytí strelu súpera tečovanú ktorýmkoľvek hráčom
c/ chytí loptu zahranú priamo z autu
d/ chytí loptu zahranú z autu, ktorá je tečovaná alebo prihraná ktorýmkoľvek hráčom,
e/ chytí prihrávku spoluhráča, ak lopta predtým bola za stredovou čiarou alebo ňou hral hráč súpera, je stále v hre a brankár ju môže rozohrať vyhodením alebo výkopom smerom do hracej plochy bez obmedzenia.
-
Vyhodenie alebo výkop musí brankár zrealizovať do 4 sekúnd od chvíle, keď má loptu v rukách pod kontrolou a stojí pevne na nohách.
Pri porušení :
a/ bodu 2 tohto pravidla - rozhodca hru preruší a nariadi nepriamy voľný kop v prospech súperovho mužstva z miesta popísaného v pravidle 11, bod 3.
-
Hráč realizujúci kop z rohu musí zahrať loptu do hry do 4 sekúnd od okamžiku, keď má loptu ku kopu z rohu pripravenú.
-
Priamo z kopu z rohu môže byť dosiahnutý gól.
-
Hráči brániaceho mužstva sa nesmú priblížiť k lopte na vzdialenosť menšiu ako 5 m, pokiaľ lopta nie je v hre, to je pokiaľ neopíše dráhu zodpovedajúcu dĺžke jej obvodu.
-
Hráč realizujúci kop z rohu nesmie hrať loptou po druhý krát, pokiaľ sa lopty nedotkne alebo ňou nezahrá iný hráč.
-
Pokiaľ zahrá hráč, ktorý realizuje kop z rohu s loptou po druhý krát, skôr než sa lopty dotkne alebo loptou zahrá iný hráč, nariadi rozhodca v prospech súperovho mužstva nepriamy voľný kop z miesta, kde bolo pravidlo porušené.
-
Keď hráč nezahrá kop z rohu do 4 sekúnd od momentu, keď má loptu ku kopu pripravenú, nariadi rozhodca hod od bránky v prospech súperovho mužstva.
-
Pri každom inom porušení tohto pravidla sa kop z rohu opakuje.
PRAVIDLO 18 – Sklz alebo šmýkačka
1. Sklzom sa rozumie taký zákrok, pri ktorom hráč kĺže po hracej ploche s úmyslom využiť tohto pohybu vo svoj prospech pri získaní lopty alebo v súboji s protihráčom . Pri tomto zákroku sa dotýka zeme ešte aj inou časťou tela ako chodidlami. Dôležité pri tom je kedy k tomu dôjde aby to bolo posúdene ako sklz musí k tomu dôjsť skôr ako v dôsledku súboja spadne.
2. Sklz brankára. brankárovi sa hranie sklzom povoľuje, ale samozrejme platí že pokiaľ dôjde pri tomto zákroku k faulu protihráča (faulu sa dopustí skôr ako sa dotkne lopty) bude nariadený pokutový kop. Na základe rozhodnutia rozhodcu môže byť udelená aj ŽK prípadne ČK. Mimo pokutového územia je brankárova hra týmto spôsobom posudzovaná ako hra normálneho hráča
Časť III. Právomoci výboru MLMF
Pravidlo 1 – pre kontumáciu zápasu :
-
Nepredloženie súpisky a registračných preukazov na výmenu medzi kapitánmi pred začiatkom zápasu.
-
Mužstvo sa zíde na zápas v menšom počte ako je stanovený minimálny počet pre odohranie zápasu.
-
Neoprávnene skrečovaný zápas.
-
Mužstvo nenastúpi na zápas v stanovenom termíne.
-
Pri zistení nastúpenia na zápas hráča, ktorý nie je uvedený na platnej súpiske mužstva.
-
Pri nastúpení hráča ktorý nie je uvedený v zápise o stretnutí
-
Pri prekročení limitu štyroch registrovaných hráčov v zápase.
-
Pri inzultácii rozhodcu.
-
Akékoľvek počínanie hráča mužstva, ktorého príčinou je situácia, kedy nemôže zápas začať alebo pokračovať.
-
Kontumuje zápas v prípade ak jedno z mužstiev nastúpi s hráčom ktorý je v treste za ŽK, ČK alebo iný disciplinárny prehrešok. Ak táto situácia nastane u obidvoch mužstiev je obidvom zarátaný výsledok 0:5 bez udelenia mínusových bodov
-
Na základe rozhodnutia výboru MLMF pri riešení mimoriadnych prípadoch a prehreškoch, ktoré nie sú výslovne spomenuté v pravidlách MLMF, ale poškodzujú fair play zásady športu.
Pravidlo 2 – pre vylúčenie mužstva zo súťaže :
-
Mužstvo môže mať v súťažnom ročníku maximálne 3 kontumačné prehry (s nimi môže dohrať súťaž). V prípade štvrtej kontumačnej prehry je mužstvo automaticky vylúčené zo súťaže.
-
Ak sa mužstvo neprispôsobí rozhodnutiu výboru MLMF za predchádzajúce porušenie pravidiel MLMF.
-
Za opakovanú inzultáciu rozhodcu, prípadne iné hrubé porušenie pravidiel (hromadná bitka).
-
Za opakovaný neoprávnený skrečovaný zápas
-
ak bude zistený prekročený maximálny počet registrovaných hráčov v mužstve (max. 4), pričom nie je rozhodujúce či títo hráči nastúpili v niektorom zápase, stačí ak budú na súpiske mužstva v rovnakom termíne.
-
Na základe rozhodnutia výboru MLMF pri riešení mimoriadnych prípadoch a prehreškoch, ktoré nie sú výslovne spomenuté v pravidlách MLMF, ale poškodzujú fair play zásady športu.
-
Mužstvu môže byť udelené aj podmienečné vylúčenie zo súťaže ktoré môže byť pripojené k trestu za porušenie pravidiel MLMF podľa časti IV / pravidla 3 bod 7., 10., 11.-15. V prípade opakovania priestupku bude mužstvo vylúčené zo súťaže.
Mužstvo, ktoré poruší pravidlá MLMF bude znášať disciplinárny trest.
Rozhodnutie výboru MLMF bude konečné a nezmeniteľné. V prípade, že sa mužstvo neprispôsobí rozhodnutiu výboru MLMF, bude neodkladne vylúčené zo súťaže.
Výbor MLMF si vyhradzuje právo na zmenu delegovaného rozhodcu v tzv. rizikových alebo rozhodujúcich zápasoch, prípade vetovať rozhodcov na ktorých bude opakovane podaná sťažnosť pre neobjektívne rozhodovanie, či priamu zainteresovanosť na výsledku rozhodovaného zápasu.
Výbor MLMF môže zmeniť delegovaného rozhodcu aj na základe písomnej žiadosti kapitánov obidvoch mužstiev.
Žiadosť musí byť odovzdaná na schôdzi výboru MLMF najneskôr v pondelok pred stanoveným zápasom.
Všetky mimoriadne protesty, ktoré nie sú uvedené v pravidlách rieši výbor MLMF.
Časť IV. Disciplinárny poriadok
Pravidlo 1 - Pokuty :
-
Kontumačná prehra (kontumovaný zápas) ...........………........ 7 €
-
Skrečovaný zápas ...................................................................... 5 €
-
Za opustenie ihriska (viď. bod II, prav.3,odst.2) …......……… 5 €
-
Nezabezpečenie včasného donesenia sietí na každý zápas ...... 2 €
-
Neodovzdaný zápis ................................................................. 5 €
-
Neúplný zápis .......................................................................... 2 €
-
Nedonesenie lopty na zápas ………………............................. 4 €
-
Neúčasť na schôdzi …………………...................................... 10 €
-
Poriadok : neupratanie ihriska - prvý krát ............................... 5 €
- druhý krát ............................. 10 €
- tretí krát ................................ 17 €
-
Nepripravenosť rozhodcu na zápas .......................................... 2 €
-
Porušenie povinností rozhodcu (jedenie, fajčenie ....) ............ 2 €
-
Neúčasť rozhodcu na zápase podľa rozpisu .............................. 5 €
Pravidlo 2 – odpočítanie bodov po skončení ročníku
-
Akákoľvek manipulácia s výsledkom .….….……................... - 2 body
-
Za neúčasť rozhodcu podľa určeného rozpisu ......….….…..... - 2 body
-
Krytie neúčasti rozhodcu kapitánmi mužstiev ........….…….... - 2 body
-
Za kontumačný výsledok - prvý zápas ..........…………....... - 1 bod
- druhý zápas ……....................... - 2 body
- tretí zápas…….. ....................... - 3 body
-
Pri zistení nastúpenia hráča, ktorý nie je uvedený
na platnej súpiske mužstva ……………………...................... - 2 body
-
Neúčasť na organizovanej brigáde (na mužstvo) .................... - 2 body
7. Každý skrečovaný zápas .......................................................... - 1 bod
Pravidlo 3 - Zastavenie činnosti :
1. za prvé 2 žlté karty v sezóne :
stop na 1 zápas
2. po obdržaní 4., 6., 8., 10., 12. žltej karty :
stop na 2 zápasy
3. pri vylúčení hráča po druhej žltej karte v zápase (prvá sa ráta do počtu ŽK) :
stop na 1 – 2 zápasy
4. ČK za faul v hre :
stop na 1 – 5 zápasov
5. ČK za faul po odpískaní :
stop na 3 – 7 zápasov
6. ČK za urážky, nadávky, zosmiešnenie súpera, rasové urážky :
stop na 2 - 8 zápasov
7. ČK za telesné napadnutie hráča alebo účastníka MLMF (diváka) :
- v hre
stop na 5 – 10 zápasov
- po prerušení hry
stop na 5 – 10 zápasov
- ak pri tom príde k zraneniu napadnutého (PN, úraz)
stop minimálne na 7 zápasov
- po skončení zápasu v areáli ihriska
stop na 7 – 13 zápasov
8. ČK za opľutie protihráča alebo rozhodcu :
stop na 5 zápasov
9. ČK za nadávky, urážku vytrhnutie pomôcok rozhodcu bez fyzického kontaktu :
stop na minimálne 5 zápasov
10. ČK za telesné napadnutie (inzultáciu) rozhodcu
stop na 26 zápasov (1 rok)
11. ČK za vzájomné telesné napadnutie (bitka) hráčov :
stop na minimálne 5 zápasov
12. Neoprávnený štart hráča
stop na minimálne 5 zápasy
13. Umožnenie neoprávneného štartu (dištanc kapitána)
stop minimálne na 5 zápasov
14. Trest pre kapitána za neplnenie si povinností kapitána
stop minimálne na 5 zápasov
15. Iné neuvedené priestupky proti pravidlám alebo zásadám športu a FairPlay :
stop podľa rozhodnutia výboru MLMF podľa závažnosti previnenia
Samotný podmienečný trest neexistuje, môže byť pripojený k trestu nepodmienečnému.
Ostatné priestupky budú riešené operatívne na výbore MLMF a budú postihované podľa závažnosti priestupku.
Pri udelení nepodmienečného trestu výborom MLMF nie je možné zmiernenie trestu.
Časť IV / pravidlo 1 / bod 3 / odsek c
Platnosť pravidiel od 1.4.2011
Spracoval : Výbor MLMF