Interaktívny záznamový systém pre efektívne čítanie a myslenie
(angl. Interaktive Notating System for Effective Reading and Thinking)
„ Ak čítaš, aby si si zapamätal, zabudneš.
Ak čítaš, aby si porozumel, zapamätáš si.“
(čínske príslovie)
Vyučovacia metóda využíva všetky tri časti stratégie EUR a tvorí ucelený rámec pre vyučovanie a učenie.
Pre využitie tejto vyučovacej metódy je možné vytvoriť si svoje vlastné texty, s ktorými žiaci budú pracovať, ale rovnako dobre sa dajú využívať na prácu aj klasické učebnice matematiky (napr. Rovnoramenný trojuholník 6. roč.).
Použitím metódy INSERTu naučíte žiakov:
· triediť informácie
· rozhodovať sa, ktoré informácie sú pre nich dôležité a ktoré nie
· priraďovať staré informácie k novým
· robiť nielen analýzu nových poznatkov, ale aj ich syntézu s už poznanými vedomosťami, integrovať ich
· získavať skúsenosti v tom, ako pristupovať k informáciám, spracovávať ich a zároveň si z nich privlastniť tie
myšlienky, ktoré budú považovať pre seba za potrebné
· čítať text s porozumením
· vyberať a pamätať si podstatné pojmy a kľúčové slová
Postup metódy ukážem na príklade:
Deliteľnosť prirodzených čísel ( 6. ročník)
Stratégiu učenia som použila po prebratí učiva o znakoch deliteľnosti prirodzených čísel.
Cieľ:
Zopakovať a uvedomiť si všetko, čo žiaci vedia o deliteľnosti prirodzených čísel a samostatne naštudovať, čo sú prvočísla,
zložené čísla a dokonalé čísla.
Postup:
1.Vopred som pripravila pre každého žiaka text rozprávky:
Bál u princeznej Aritmetiky
2. Pred čítaním som urobila skupinový brainstorming k uvedenej téme. Informácie, ktoré žiaci o deliteľnosti prirodzených čísel už mali, zapísali na tabuľu. (Evokácia)
3.Snažila som sa zbudiť záujem o čítanie. Opýtala som sa žiakov, či majú radi rozprávky a či už niekedy čítali matematickú rozprávku.
4.Rozdala som texty pripravenej rozprávky o deliteľnosti prirodzených čísel.
5.Vysvetlila žiakom nasledovný postup práce:
a) Budete čítať samostatne, potichu a pomaly text rozprávky.(Uvedomenie)
b) Ceruzkou vyznačujte do textu k jednotlivým myšlienkam:
- značkou + … to som vedel (a)
- značkou – … to som nevedel(a)
- značkou ? … tomuto nerozumiem, chcem sa na to opýtať
V tejto fáze učenia žiaci prechádzali textom, ktorý čítali tak, že si uvedomovali čítaný obsah. Pomocou značenia jednotlivých myšlienok boli nútení čítať text aktívne s porozumením. Etapa uvedomenia je veľmi dôležitá pre učenie.
c) Po prečítaní a označovaní textu zapísali zoznam informácií podľa jednotlivých značiek do svojho zošita, do tabuľky:
+... to som vedel (a) | - ..to som nevedel(a) | ? ... tomuto som nerozumel, chcem sa na to opýtať |
6. Samostatná práca žiakov. (Reflexia) Prácu som sledovala a žiakom, ktorí mali s učením problémy som pomáhala. Počas tejto fázy učenia, , žiaci vyjadrovali vlastnými slovami myšlienky a informácie, s ktorými sa stretli.
Keďže máme žiakov rôznych, aj ich schopnosti porozumieť textu a vyjadrovať sa, sú rôzne. Takto si môžu najlepšie zapamätať to, čomu porozumeli pomocou vlastných schopností, použitím vlastného významového rámca - čo vedia povedať vlastnými slovami.
7. Po ukončení samostatnej práce žiakov som diskutovala o tom, čo napísali. Pýtala sa, čo nové sa dozvedeli (aké sú prvočísla, zložené a dokonalé čísla), čomu nerozumeli. Nezrozumiteľný obsah som nechala vysvetliť žiakom, ktorí textu porozumeli.
8. Aplikovali sme teoretické poznatky pri riešení úloh.