OZ 25. 8. 2011
Hlavná kontrolórka Obce Valča
V súlade s §
p r e d k l a d á m
Obecnému zastupiteľstvu Obce Valča
25. 08. 2011
S p r á v u č. 11/2011
o výsledkoch kontroly čerpania finančných prostriedkov - školská jedáleň
v Základnej škole vo Valči
Na základe Plánu práce hlavného kontrolóra som kontrolu vykonala v čase od 07. 07. 2011 do 12. 07. 2011.
Kontrolované obdobie: rok 2010
Kontrolovaný subjekt: Školská jedáleň pri Základnej škole, Valča 81
Vedúci kontrolovaného subjektu: Andrea Baková, vedúca školskej jedálne
Zriaďovateľ: Obec Valča, Obecný úrad
Predmet kontroly : kontrola čerpania finančných prostriedkov - školská jedáleň
v Základnej škole vo Valči
Výsledok kontroly:
Výkon kontroly v školskej jedálni (ďalej len v zariadení školského stravovania) ustanovujú všeobecne záväzné právne predpisy:
− zákon č. 596/2003 Z. z. § 6 ods. 16 o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov hospodárenia s
finančnými prostriedkami pridelenými zo štátneho rozpočtu, s materiálnymi hodnotami a
majetkom, ktorý má v správe a kontroluje efektívnosť a účelnosť ich využitia.
Kontrolu vykonáva v súlade s ustanovením zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole
a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov
− § 7 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 330/2009 Z. z. o zariadení
školského stravovania (ďalej len vyhláška MŠ SR č. 330/2009 Z. z.).
Personálne obsadenie školskej jedálne:
vedúca ŠJ – p. Andrea Baková (kumulovaná funkcia ZŠ + MŠ )
hlavná kuchárka – p. Janka Glossová
pomocná kuchárka – p. Michaela Kulichová (kumulovaná funkcia obecná chata, rozvoz
obedov)
Školská jedáleň dodržiava všeobecne záväzné predpisy pre oblasť školského stravovania:
1) § 5 ods. 6 zákona č. 596/2003 Z. z.
Vydanie rozhodnutia riaditeľa o prijatí žiaka do zariadenia školského stravovania na základe
vyplnenej prihlášky na stravovanie rodičom alebo zákonným zástupcom dieťaťa alebo žiaka.
2) § 140 ods.
Poskytovanie stravovania zamestnancom škôl a školských zariadení a iným fyzickým osobám
v zariadení školského stravovania (v zmysle § 3 ods. 3 vyhlášky č. 330/2009 Z. z. ako pre vekovú skupinu 15 až 18 ročných).
3) § 140 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z.
a) Zabezpečovanie odporúčaných výživových dávok (vestník MZ SR, čiastka 7 - 8 zo dňa
28. apríla
podrobnostiach o požadavkách na zariadenia společného stravovania).
b) Dodržiavanie materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie vydaných
Ministerstvom školstva SR, najmä:
- normovanie potravín
- dodržiavanie druhu a množstva potravín podľa použitej receptúry,
- kontrola hmotnosti hotovej porcie pokrmu alebo nápoja,
- dodržanie výrobného postupu pri príprave pokrmov a nápojov).
c) Uplatňovanie zásad na zostavovanie jedálnych lístkov v zariadení školského stravovania
(príloha č. 1 vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z.):
- časová štruktúra jedálnych lístkov,
- obsahová štruktúra pokrmov,
- všeobecné zásady a požiadavky na manipuláciu s potravinami.
d) Určenie finančného príspevku od zákonného zástupcu dieťaťa alebo žiaka na nákup potravín na jedlo podľa zvoleného finančného pásma podľa §
4) § 141 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z.
Hygienicky vyhovujúce a po stránke hmotnosti zodpovedajúce rozdeľovanie jedál a nápojov zo školskej jedálne, najmä:
- kontrola kvality pokrmov a nápojov,
- teplota pokrmov,
- kontrola hmotnosti hotovej porcie pokrmu alebo nápoja.
5) § 2 ods. 1 písm. b) vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Realizácia diétneho stravovacieho systému detí a žiakov v zariadení školského stravovania:
- príprava pokrmov a nápojov (v zmysle § 140 ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z.),
- donáška diétnych jedál a nápojov do zariadenia školského stravovania (v zmysle § 8 ods. 3
písm. b) vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach
o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež).
6) § 2 ods. 1 písm. d) vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Zabezpečovanie celospoločenských programov podpory zdravia v súlade s:
- Nariadením vlády Slovenskej republiky č. 341/2009 Z. z. o poskytovaní pomoci na
podporu spotreby ovocia a zeleniny pre deti v materských školách a pre žiakov v základných
školách,
- Nariadením vlády Slovenskej republiky č. 342/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa NV SR
č. 339/2008 Z. z. o poskytovaní pomoci na podporu spotreby mlieka a mliečnych
výrobkov pre deti v materských školách a pre žiakov v základných a stredných školách,
- Metodickým usmernením MŠ SR č. 15/2009-R na realizáciu nariadenia vlády SR
poskytovaní pomoci na podporu spotreby ovocia a zeleniny pre deti v materských školách a pre žiakov v základných školách,
- Metodickým usmernením MŠ SR č. 16/2009-R, ktorým sa mení a dopĺňa metodické
usmernenie č. 12/2008 k realizácii nariadenia vlády SR č. 339/2008 Z. z. o poskytovaní pomoci na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov pre deti v MŠ, pre deti na ZŠ a pre žiakov na SŠ v znení nariadenia vlády SR č. 342/2009 Z. z.
7) § 3 ods. 1 písm. d) vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Zabezpečenie výroby jedál a nápojov podľa hygienických požiadaviek a zásad správnej výrobnej praxe (v zmysle nariadenia ES č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín, zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov, Potravinového kódexu Slovenskej republiky, zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 533/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania):
- Zabránenie vstupu do výrobných a skladovacích priestorov neoprávneným osobám
a zvieratám (§ 26 ods. 4 písm. a) zák. č. 355/2007 Z. z.).
- Zabezpečovanie pri výrobe pokrmov ich zdravotnú neškodnosť a zachovávanie ich
výživovej a zmyslovej hodnoty (§ 26 ods. 4 písm. b) zák. č. 355/2007 Z. z.).
- Dodržiavanie zásad správnej výrobnej praxe pri výrobe pokrmov a nápojov (§ 26 ods. 4
písm. c) zák. č. 355/2007 Z. z.), vedenie dokumentácie správnej výrobnej praxe (§ 255 druhý
oddiel, ôsma hlava – potravinového kódexu).
- Zabezpečenie kontroly pri preberaní surovín a podmienok dodržania zdravotnej
neškodnosti uskladňovaných surovín (§ 26 ods. 4 písm. d) a e) zák. č. 355/2007 Z. z.).
- Ochrana hotových pokrmov a nápojov pred znehodnotením (§ 26 ods. 4 písm. f) zák. č.
355/2007 Z. z.).
- Dodržiavanie osobnej hygieny zamestnancov zariadenia školského stravovania (§ 26 ods. 4
písm. k) zák. č. 355/2007 Z. z.) a zabezpečovanie čistoty zariadenia a prevádzkových priestorov zariadenia školského stravovania (§ 26 ods. 4 písm. l) zák. č. 355/2007 Z. z.).
- Preukázanie odbornej a zdravotnej spôsobilosti zamestnancov zariadenia školského
stravovania (§
- Vyškolenie zamestnancov zariadenia školského stravovania v uplatňovaní zásad HACCP
(kap. XII ods. 2 nariadenia (ES) č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín).
8) § 3 ods. 4 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Postup pri odbere vzoriek z hotových jedál, ich uchovanie a vedenie dokumentácie (v zmysle § 11 vyhlášky MZ SR č. 533/2007 Z. z.).
9) § 3 ods. 5 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Vypracovanie prevádzkového poriadku, ako aj návrhu na jeho zmenu a predloženie
regionálnemu úradu verejného zdravotníctva na schválenie (v zmysle § 26 ods. 4 písm. m)
zákona č. 355/2007 Z. z.).
10) § 8 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Určenie počtu prevádzkových zamestnancov zariadenia školského stravovania na základe počtu prijatých stravníkov (príloha č. 2, 3, 4 vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z.).
11) § 9 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Vedenie dokumentácie v písomnej alebo elektronickej podobe:
- zriaďovacia listina,
- prevádzkový poriadok,
- evidencia osvedčení o odbornej a zdravotnej spôsobilosti zamestnancov,
- stravný lístok alebo evidencia kreditných kariet,
- zápisný lístok stravníka
- normovací hárok alebo stravný list,
- jedálny lístok,
- obratová súpiska zásob,
- výkaz stravovaných osôb,
- dokumentácia správnej výrobnej praxe,
- záznam o odkladaní vzoriek stravy,
- skladová karta,
- kniha prijatých faktúr a odoslaných faktúr,
- peňažný denník,
- prehľad inkasa stravného,
- evidencia odpadu,
- kniha objednávok,
- dodací list,
- kniha pracovných porád a preškolení,
- záznamy z kontrol.
Obec Valča zabezpečila nový program a nové normatívy.
12) § 10 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Materiálno-technické zabezpečenie zariadenia školského stravovania (podľa prílohy č. 5, 6,
7 vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z.):
- materiálne vybavenie,
- vybavenie čistiacimi prostriedkami,
- vybavenie ochrannými pracovnými prostriedkami podľa profesijných kategórií
zamestnancov.
13). Smernica komisie 2007/68/ES, ktorou sa mení a dopĺňa príloha IIIa k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2000/13/ES, pokiaľ ide o určité zložky potravín a výnos MP SR a MZ SR č. 2319/2007-100, ktorým sa mení a dopĺňa výnos MP SR a MZ SR č. 1187/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu SR upravujúca označovanie potravín.
Hospodárenie s finančými prostriedkami a s materiálnymi hodnotami:
1) Evidencia stravníkov prihlásených na stravovanie – platby, preplatky, nedoplatky, včasné
odhlasovanie a prihlasovanie na stravovanie v súlade s prevádzkovým poriadkom.
2) Kontrola mesačných účtovných uzávierok stravného, hospodárenie, efektívnosť a účelnosť
použitia finančných prostriedkov na nákup potravín.
3) Režijné náklady na stravovanie a iné zdroje financovania – výpočet režijných nákladov, príjem,
evidencia, ich efektívne využívanie.
4) Nákup majetku (drobného hmotného a dlhodobého hmotného majetku), evidencia, označenie,
inventarizácia.
5) Nákup čistiacich a dezinfekčných prostriedkov, ich evidencia.
6) Nákup ochranných pracovných prostriedkov, ich evidencia.
7) Opravy a údržba a iné finančné náklady na prevádzku zariadenia školského stravovania.
Vedúca školskej jedálne pravidelne predkladá účtovníčke Obecného úradu vo Valči podklady k zúčtovaniu.
Vykonanou kontrolou nebolo v kontrolovanom subjekte zistené porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov, ani interných predpisov, vydaných na ich základe
Odporúčanie hlavného kontrolóra:
Z dôvodu platnosti nového Finančného pásma od 01. 09. 2011 som vypracovala Všeobecne záväzné nariadenie Obce Valča č. 8/2011, ktoré odporúčam schváliť obecným zastupiteľstvom.
Valča, 03. 08. 2011, č. j. 916/2011
Eva K o p p o v á
hlavný kontrolór
Náhľad fotografií zo zložky Základná škola Valča