Vyjadrenie k Záverečnému účtu za rok2009
Obecné zastupiteľstvo
Obecný úrad
p. Ing. Štefan P a ľ o
starosta
V a l č a
Č. j. 733/2010 Valča, dňa 26. 08. 2010
Vyjadrenie hlavného kontrolóra obce k schváleniu
Záverečného účtu za rok 2009
Dňa 29. 06. 2010 bol zaradený na rokovanie OZ Valča bod programu – Schválenie Záverečného účtu za rok 2009.
Z dôvodu dlhodobej PN som nemohla vypracovať Stanovisko k záverečnému účtu za rok 2009. Od 01. 08. 2010 po nástupe do práce p r e d k l a d á m
V y j a d r e n i e k záverečnému účtu obce Valča za rok 2009
Predloženie a schválenie rozpočtu na rok 2009:
Predkladám výpis z rokovaní OZ v roku 2009 k rozpočtu:
Uznesenie OZ 16.12. 2008 – 3/ OZ
d/ Schvaľuje:
- vyčleniť vlastné zdroje obce na predmetnú stavbu v potrebnej výške
-prerozdelenie rozpočtu roka s tým, že po pridelení prostriedkov budú do príjmových a výdavkových položiek zahrnuté dotačné a úverové čiastky súvisiace s financovaním výstavby predmetného BD
- obec sa zaväzuje zabezpečiť splácanie poskytnutého úveru vrátane úroku počas celej doby jeho splatnosti
OZ v plnom rozsahu ruší uznesenie OZ zo dňa 1.12.2008 a nahrádza ho uznesením zo dňa 16.12.2008.
Zápisnica OZ 05. 01. 2009
príloha pozvánky – Návrh Programového rozpočtu na r. 2009-2011, vyveseného na verejnej tabuli od 9. 12. 2008. Starosta doporučil , aby sa rokovanie riadilo navrhnutým programom a po sľube nových poslancov prešlo by sa na prejednanie a schválenie programového rozpočtu obce Valča na rok 2009 - 2011.
p. kontrolórka – požiadala ( z osobných dôvodov) o zaradenie do programu Správu predloženú poslancom OZ zo dňa 19.12.2008 a následnú kontrolu predloženú poslancom OZ na zasadnutie dňa 05.01.2009
p. starosta – doporučil , vzhľadom na kontroverznosť a neobjektívnosť správy zaradiť ho neskoršie. Navrhol pokračovať podľa programu, aby sa prešli tie body , ktoré ostali v roku 2008 otvorené.
p. Jakubec – požiadal o vloženie do programu prerušenie tohto zastupiteľstva z dôvodu, že napríklad ohľadom rozpočtu obce Valča nemajú poslanci žiadne podklady . Ak sa má schváliť rozpočet, musia byť podklady , komentár k rozpočtu.
A preto navrhujem, aby po sľube nových poslancov bolo toto uznesenie starostom prednesené a v prípade , že bude poslancami schválené , aby bolo toto zastupiteľstvo prerušené .
p. starosta – požiadal p. Jakubca, aby povedal, čo konkrétne starosta nedodal poslancom, aké materiály. Prehlásil, že všetky materiály, ktoré sú predmetom dnešného rokovania poslancom boli doručené, čo môže dokázať zoznamom príloh , ktoré v boli poslancom v písomnej v dostatočnom časovom predstihu v písomnej forme doručené.
p. Jakubec – opätovne vyzval p. starostu , aby dal hlasovať o návrhu
p. starosta – vyjadril sa k rozpočtu, ktorý bol vyvesený na verejnej tabuli od 9.12.2008, spracovala ho p. Liptáková a p. Ďurčányová.
p. Jakubec – pripomenul, že návrh rozpočtu mali poslanci od p. starostu obdržať a aj spolu s komentárom ku rozpočtu
p. starosta – rozpočet mohla doručiť aj p. kontrolórka, keď roznášala svoje dokumenty , naviac pripomenul , že verejná tabuľa obce je zdrojom informácii aj pre poslancov OZ.
V záujme vylúčenie rozdielneho názoru poslanca Jakubca a starostu, starosta v záujme kľudného prejednania a schválenia neukončených bodov rokovania od 19.11.2008 do 5.1.2009 doporučil bod rokovania o rozpočte vylúčiť. Rozpočet prejednať v náhradnom termíne.
p. kontrolórka Ďurčányová- informovala, že musí byť podľa zákona 1/12 schválená, aby mohla fungovať obec
p. starosta - kontrolórka nehovorí pravdu - nepozná zákon o rozpočtových pravidlách , kde je ustanovenie , že obec pri neschválení rozpočtu sa riadi „Rozpočtový provizóriom počas ktorého obec nemôže viac uhradiť ako je 1/12 celkových úhrad v roku 2008.. To znamená , že obec je schopná fungovať bez problémov.
p. Jakubec znovu vyzval p. starostu, aby dal hlasovať o predloženom návrhu, prerušiť rokovanie
p. starosta – o návrhu dá hlasovať, najprv však musia noví poslanci zložiť sľub. P. starosta požiadal nových poslancov p. Svetozára Pavlíka a Jána Slobodu, ktorí nastupujú po odstúpení p. Dobákovej, p. Marettu o zloženie sľubu poslancov. Prečítal znenie sľubu a p. Pavlík a p. Sloboda sľub zložili a podpísali.
p. kontrolórka – poprosila, aby ňou preložený bod programu mohol byť prediskutovaný , a ak majú poslanci nejaké otázky , aby mohla na ne zodpovedať
p. Jakubec -materiál, ktorý predložila p. kontrolórka je vlastne pre prokuratúru, že starosta porušil finančnú disciplínu.
p. Ďurčányová- odpovedala, že ho predložila poslancom a p. starostovi. Starosta je povinný z tejto kontroly urobiť následné opatrenia . Rada by sa k bodu vyjadrila.
p. starosta – opýtal sa p. kontrolórky , či si za všetkým, čo je v správach stojí
p. kontrolórka – odpovedala, že áno
p. starosta – prehlásil, že p. kontrolórka po stránke morálnej, etickej a profesnej absolútne zlyhala , lebo predložené materiály sú nepravdivé zavádzajúce. Napríklad uviedla , že obec nevýhodne kúpila pozemky v Kňazovej , keď uviedla že obec zaplatila 6,5 mil. Sk , lebo obec kúpila pozemky za 6,210.099,- Sk
p. Jakubec – upozornil p. starostu, že má oprávnenie podpisovať fa do 10 tis. Sk, on však podpisoval faktúry bez toho, aby si to dal predtým schváliť OZ
p. Ďurčányová- konštatovala, že ide o zásadné veci, uznesenia, aj keď boli vetované, potvrdené, p. starosta nesplnil.
Nakoniec p.kontrolórka pred všetkými Vami prehlásila, že sa vzdáva postu kontrolórky obce
Po p. kontrolórke vystúpila p. poslankyňa Falatová Anna a taktiež sa vzdala poslaneckého mandátu.
p.Blahušiaková - ,, Ja Mária Blahušiaková tiež sa vzdávam funkcie poslankyne a
chcem upozorniť poslancov, že nerozhoduje tu p. starosta, ten kto tu rozhoduje podľa zákona 612 sú poslanci. On je tu , aby riadil OZ a postupoval podľa toho, čo platí, aké zákony v SR. Tie musí p. starosta dodržiavať.
p. starosta – vyjadril sa , že dodržiava zákony SR
Po p. starostovi vystúpil p. Slezák s prehlásením ,, Ja tak isto , vzdávam sa poslaneckého mandátu ,,
Po p. Slezákovi vystúpil p. Branislav Volko s prehlásením :,,Vzdávam sa mandátu poslanca z dôvodu, že starosta obce Valča nerieši bežné problémy Valče, porušuje zákony, neplní uznesenia OZ, to sú základné dôvody,,
p. starosta - vzdáva sa teda p. poslanec Slezák, Volko, Blahušiaková, Falatová a kontrolórka.
Pán starosta, vzhľadom na to, že Obecné zastupiteľstvo sa stalo uznášanianeschopným, prerušil a ukončil rokovanie
Zápisnica OZ 27.1.2009
- p. Šufák pripomenul, že financie sa rozdeľujú, ale zatiaľ nebol predložený návrh rozpočtu obce. Starosta odpovedal, že bolo prijaté uznesenie zo dňa 16. 1. 2009 a na základe toho návrh rozpočtu bude predložený do 16.2. 2009
Zápisn.OZ 16.02.2009- P. starosta prečítal navrhované uznesenie č. 35/2009 v znení:
35/2009 Schvaľuje programový rozpočet obce na obdobie r.2009 – 2011
p. Šufák – navrhol schvaľovať rozpočet až zvolení kontrolórky
p. Pavlík – požiadal o doručenie návrhu rozpočtu všetkým poslancom
p. starosta – rozpočet môžu poslanci počas roka kedykoľvek upravovať
p. Pavlík – poznamenal, že suma 400 000 Sk pre TJ je veľmi vysoká. TJ by malo mať svoj rozpočet.
p. starosta – položka TJ môže byť upravená na návrh poslancov. Ak sa však v priebehu roka ukáže objektívna potreba zvýšiť výšku príspevku pre TJ obecné zastupiteľstvo ju môže schváliť aj priebehu roka. Starosta vysvetlil potrebu schválenia obecného rozpočtu z dôvodu predloženia žiadosti o udelenie nenávratnej pôžičky na výstavbu obecných nájomných bytov. Zdôraznil, že bez schváleného rozpočtu žiadosť o udelenie nenávratnej dotácie a úveru by bola ohrozená, t.j. termín zahájenia výstavby obecných nájomných bytov by sa mohol predĺžiť najmenej o 1 rok., tiež , že rozpočet musí byť schválený kvôli bankovej rade, ktorej ho musí obec predložiť.
p. Tomčány - vyjadril nesúhlas so znížením rozpočtu pre TJ
p. Šufák – nesúhlasí so schválením rozpočtu, odporúča ho najprv poslancom doručiť a až potom sa k nemu vyjadriť a schvaľovať
p. Krivuš – navrhol znížiť položku pre TJ na 200 000,- Sk a takto upravený rozpočet odporučil schváliť
p. starosta po vypočutí si jednotlivých návrhov prečítal pozmenený návrh na uznesenie:
35/2009 Schvaľuje programový rozpočet na obdobie r. 2009 – 2011 s pripomienkou, že položka TJ bude znížená zo 400 tis. Sk na 200 tis. Sk. Hlasovanie: za: p. Dikošová, p. Tomčány, p. Krivuš, p. Pavlík Proti: p. Šufák
-prerozdelenie rozpočtu roka s tým, že po pridelení prostriedkov budú do príjmových a výdavkových položiek zahrnuté dotačné a úverové čiastky súvisiace s financovaním výstavby predmetného BD
- obec sa zaväzuje zabezpečiť splácanie poskytnutého úveru vrátane úroku počas celej doby jeho splatnosti
Zápisnica OZ 10. 3. 2009
p. Fedor – vystúpil hneď na začiatku s návrhom na zrušenie schváleného rozpočtu na roky 2009-2011 z dôvodu , že poslanci riadne neprejednali upravený rozpočet
p. starosta – rozpočet bol dostupný všetkým občanom od 9. decembra 2008, nakoľko bol vyvesený na verejnej tabuli
p. Jakubec – poznamenal , že teraz schválený rozpočet nebol ten istý, ako bol vyvesený v decembri
p. starosta – súhlasil, že tento rozpočet bol doplnený o príjmovú časť
p. Šufák – poznamenal, že sa stretol s pracovníkom banky, ktorý mu povedal, že poskytnutie úveru a zmenka neboli podmienené schváleným rozpočtom
p. starosta - dal hlasovať o zaradenie návrhu p. Fedora ,, Zrušenie schváleného rozpočtu na roky 2009-2011.“ do bodov programu
Za: 6 ( p. Jakubec, Urmín, Fedor, p. Dikošová, p. Šufák, p. Tomčány)
Proti: 2 ( p. Krivuš, p. Sloboda)
Zdržali sa: 1 ( p. Pavlík)
p. Šufák – požiadal o doručenie obecného rozpočtu na roky 2009-2011 poslancom
Uznesenie OZ 10. 3. 09
40 - Doplnenie programu o zrušenie uznesenia č.35/2009 o rozpočte obce Valča na roky 2009-2011
Hlasovanie
Za:6 Fedor, Jakubec, Urmín, Dikošová,Šufák,Tomčány
Proti:2 Krivuš, Sloboda Zdržali sa : 1 Pavlík
Zápisnica OZ 26. 03. 2009
5/ Informácia k rozpočtu obce na r. 2009 – 2011:
p. starosta – navrhujem nechať rozpočet tak, ako je teraz a o mesiac ho znovu prerokuje-
me, sú objektívne dôvody, je vyvesený na verejnej tabuli od 9.12.2008 a rozpočet upravený starostom, ktorý vám bolo doručený spolu s ostatnými dokladmi
p. starosta –navrhujem takéto riešenie: rozpočet ani jeden ani druhý nie je dokonalý, sú tu nové skutočnosti, ktoré bude treba zapracovať do rozpočtu, p. Fedor navrhol, aby sme ho zrušili, preto navrhujem, aby sme tento rozpočet, ktorý bol schválený, nechali a o nejaký mesiac, keď nám budú známe nové skutočnosti, či nám prejdú projekty, výstavbu obec. bytov tak, by sme urobili formou zmeny, súhlasíte s takýmto riešením? hovorí zákon o rozpočtových pravidlách hry, že jednoducho poslanci môžu meniť rozpočet vo forme dodatku a mi skutočne nemienime v žiadnom prípade rozpočet, že by starosta si nejak svojvoľne niečo nenormálneho, takže tu dôvera skutočne musí by, aby sme sa k rozpočtu dostali, keď nám budú známe veci, súhlasíte s takýmto riešením – kto je za takéto riešenie, kto je za to?
otázky poslancov k rozpočtu:
Ing. J. Jakubec – nepodpísali ste uvedenú zápisnicu, uznesenie v decembri – teda nie je schválené a tým pádom ste zrušili predaj pozemkov a výstavbu nájomných bytov vašim pričinením, toto uznesenie bolo schválené OZ. Prečo chýbajú kapitálové položky v návrhu rozpočtu? Chýba tam úhrada 4, 657 tis. Sk za predaj pozemkov Kňazová
p. starosta – bolo to uverejnené 2 x v Živote Turca, krúti sa okolo toho jedna realitná agentúra a pokiaľ príde záujemca a bez toho, aby som sa vás pýtal, predám, bolo to schválené, zatiaľ nemáme ani korunu, ale očakávame 7, 623 tis.,–za 9 pozemkov.
Ing. Jakubec – 16 milionov je príjem na výstavbu nájomných bytov
p. starosta – pozrite sa, čo je v zátvorke za tým a určite to pochopíte
Ing. Jakubec – prečo v rozpočte nie je suma za kúpu pozemkov, tento materiál, predložený, vôbec nesúvisí s rozpočtom, tu musia byť kapitálové výdavky a z tohto rozpočtu musí byť jasné, ako bude financované, táto príloha nie je zosúladená s týmto návrhom, čo je tu, malo tu byť, že 4, 657 tis. treba ešte zaplatiť za pozemky Kňazová, takže medzi výdavky sa malo objaviť v rozpočte 6 milion. Sk, v tomto materiáli, toto je niečo, čo neplatí, takže ja osobne si myslím, že tento návrh rozpočtu, ktorý je predložený, je bežný návrh rozpočtu, ktorý zabezpečuje činnosť OÚ, tak, ako doteraz, neakceptuje veci, o ktorých sa rozpráva v tomto materiáli a v podstate začala byť realizovaná kúpa pozemkov a následné veci a to musí byť v tomto rozpočte a tento rozpočet sa potom bude meniť podľa toho, či to bude alebo nebude, nie tak, že nejaký papier sa priloží k tomu, to musí byť v tomto materiáli
p. starosta – povedal som, keď sme schvaľovali rozpočet obce, že má svoje nedostatky, že obecný rozpočet musel byť urobený inak, ako ho urobila p. Ďurčányová a p. Liptáková, kde neboli zohľadnené kapitál. príjmy z min. roku a ďalšie veci a aby naša žiadosť o výstavbu bytov musel byť vystavený rozpočet na princípe prebytkovosti, nič nedegraduje rozpočet
Ing. Jakubec – aký rozpočet ste predložili, keď sa predkladali žiadosti
p. starosta – my sme len deklarovali, že máme schválený rozpočet na r. 2009-2011
Ing. Jakubec – kto je zodpovedný za predložený rozpočet? Za predloženie rozpočtu a všetky veci súvisiace z rozpočtom je zodpovedný starosta, teda vy, nemôžete hovoriť že p.Liptáková, Ďurčányová...
Ing. Jakubec –Pýtam sa, prečo nie sú kapitálové položky v návrhu rozpočtu, toto, čo je predložené je nejaká príloha, nesúvisí s týmto materiálom.
p. starosta – tak nemáte, čo by ste mali mať. Povedzte, čo ideme teda riešiť, navrhujem, aby sme sa k rozpočtu dostali v čase, keď nám projekty vyjdú a budeme vedieť presne zadefino-vať do jednotlivých položiek, že koľko to je.
Ing. Jakubec – prečo tu nie je 4, 657 tis,. Sk, ktoré treba uhradiť
p. starosta – v tom návrhu, čo sme schvaľovali, tam to bolo
Ing. Jakubec – tu to nie je a čo ste schvaľovali predtým, tam to tiež nebolo
p. starosta – ja skôr poviem, čo ideme robiť ďalej, určitý návrh som dal, dôvodová správa, pracovný materiál
Ing. Jakubec – je predložený nejaký papier a ten vôbec nesúvisí s tým, čo sa má schvaľovať
p. starosta – my nejdeme dnes schvalovať rozpočet, minule povedal p. Fedor, že ideme zrušiť rozpočet, čo nie je možné, ale som navrhoval, že urobíme zmenu v rozpočte oficiálnou cestou na OZ, keď nám budú známejšie veci, čo dostaneme do príjmovej a čo do výdajovej. Výdajová položka nám je známa len tá, že musíme zaplatiť 75 % kúpnej ceny predávajúcim
p. Fedor – ktorý rozpočet je vlastne platný, ktorý je schválený?
p. starosta – vyberte si ktorý chcete, podľa môjho názoru ten, ktorý som predložil ja, ten, ktorý sme schválili na OZ a to bol ten, ktorý som predložil ja
p.Pavlík – ten, ktorý bol urobený vo februári 2009
p. Dikošová – ten, ktorý bol vyvesený v decembri?
p. starosta – nie ten, to bol len pracovný materiál
p. Šufák – tu je len dôvodová správa, chceme niečo rozumné schváliť, nielen zdvihnúť ruku o ničom
Ing. Jakubec – rozpočet je alfa-omega obce, základ všetkého, sú tu dva materiály, z ktorých nie je jasné, ktorý je schválený, povedzte, ktorý je schválený
p. starosta – vy povedzte, spochybňujete niečo, tak povedzte
Ing. Jakubec – ktorý z týchto predložených 2 rozpočtov je schválený?
p. Pavlík – počkaj, ja viem, ktorý- neviem ho nájsť, nemám ho, bolo to len jedno tlačivo, p. starosta ho čítal a bolo povedané toľko, že ten rozpočet kedykoľvek, dodatok k nemu, sa môže otvoriť rozpočet, bársktorú schôdzu sa môže napadnúť ten rozpočet a bolo jedno tlačivo vtedy a vtedy sa, tu nie je to tlačivo, ja ho teraz nemám, všetci sme ho videli, ten jeden papier, na rozpočte, ale neviem,čo sme aj napadli vtedy tých 400 tis. Sk sa napadlo, s týmto rozpočtom to nemôže štimovať, lebo tuná toto ešte nebolo, ale preto sa tam dal dodatok,
Takže je to iný rozpočet, ale je možné sa kedykoľvek k tomuto rozpočtu vrátiť, upraviť ho, zmeniť a dokonca, veď sa nevie, či sa schvália tie peniaze na výstavbu, lebo my sa dohadujeme teraz o tomto rozpočte, ktorý nebude schválený
p. starosta – áno
Ing. Jakubec – veď do 6/2009 sa musia zaplatiť peniaze za parcely v Kňazovej, aby sa tieto pozemky uhradili, tieto veci sa musia zahrnúť do rozpočtu, musím reagovať na túto skutočnosť, na návrh starostu sa vlastne celá táto akcia začala a teraz sa nakoniec zistí, že keby som sa ako napr. budúci príjemca peňazí pozrel do rozpočtu obce, nevidím, ako mi zaplatia peniaze?
p. starosta – p.Jakubec dali ste mi priestor, aby som znovu potvrdil, čo som povedal, že rozpočet, ktorý pripravila p. Liptáková, Ďurčányová nesplňa kritériá kapitalové príjmy, výdavky, poviem, prečo: keď sme pripravovali rozpočet, ja som si zavolal poradu, že som zavolal účtovníka, kontrolora, daniarku, všetky pracovníčky OU a som im vytypoval, čo všetko majú prichystať, v skutočnosti z roku 2008 za to obdobie, ktoré sme už mali za sebou ako východiskovú pozíciu pre tvorbu rozpočtu v porovnaní s dosiahnutou skutočnosťou. Oni to mali prichystať a čosi robili na tom s tým, že im dám ďalšie podklady ,dal som im na pracovnom materiáli, že do rozpočtu toto treba zahrnúť, bola tam aj suma doplatok a tiež suma za inkaso, prebytok skoro 7 milion. Sk, po odpočítaní proste rezervovaných na depozite tak som rátal s položkou 6,2 milion. ako prebytok. Takto to bolo, p. Ďurčányová prišla za mnou, že p. starosta, máte veľa roboty, p. Ďurčányová sa každý rok snažila robiť do rozpočtu a má dávať aj odborné stanoviská, povedali toľko, p. starosta my ten rozpočet urobíme, nechajte to tak, spoľahol som sa, ste šikovné ženy a tak to urobili a výsledok visel od 9.12.2008 na tabuli. Zákon o rozpočt. pravidlách obce hovorí, že môže sa na požiadanie a poslanci môžu hocikedy urobiť zmenu rozpočtu, potom vám prečítam presné formulácie toho zákona. Keď sme schválili výstavbu obec.náj.bytov, inštitucie nám poskytnú dotáciu ako aj pôžičku, chcel som v rozpočte, je ozaj životaschopný, lebo sme disponovali prebytkom 6,2 miliona Sk z rozpočtu z minul. roku, ďalej som počítal so ziskom z predaja 7 milion.Sk, tam už boli zakomponované v tom rozpočte, áno určite, ešte aj vtedy som povedal, nie je to dokonalé, vrátime sa k tomu rozpočtu,
p. starosta – prečítam vám zmena rozpočtu – v priebehu roku je možné vykonať zmenu rozpočtu obce
ing. Jakubec – pokiaľ sa nemenia príjmové položky, príjmy zostali ako boli, ale výdaje vám stúpnu o 4,657 tis. Sk
p. starosta – 6,2 mil. Sk z min. roku je nedočerpaných + tých 7 milion. je viac ako 13 milion. Sk, z toho budeme mať výdaje na zaplatenie pozemkov 75 %, na dobudovanie infraštruktúra, na zaplatenie DPH, náš rozpočet bude prebytkový
ing. Jakubec – prečo to nedáte na papieri?, nám poslal p. starosta materiály, obidva listy sú bežné príjmy, majú to všetci poslanci, 2x to isté, mal poslať bežné príjmy a bežné výdavky
p. starosta – tak sa p. Kalinová pomýlila, zle to roztriedila, ak sa to tak stalo, naozaj, ja som len splnil to uznesenie, nebolo to tam? To ma skutočne, veď v pozvánke je to napísané, mala to čítať, aha tu je napísané – prerokovanie rozpočet 2009-2011 dôvodová správa
p. Pavlík – treba spraviť nový rozpočet, bude aj kontrolorka pri tom, kto ešte, ekonomická komisia a starosta, vy obecný úrad a teraz treba doplniť, čo treba doplniť
p. starosta – navrhujem, aby rozpočet bol čo najobjektívnejší, počkajme mesiac, darmo tu budeme dávať niečo do tohto
p. Pavlík – nie nemáme, hovoríme to všeobecne, pýtajú sa o cintoríne, aby tí ľudia vedeli, že ing. Jakubec – za rozpočet je zodpovedný p. starosta a nie ekonomická komisia
p.starosta – dajte mi mesiac,mesiac a pol a bude rozpočet
Uznes. OZ 27. 5. 2009 schvaľuje:
91 - súhlasí s navýšením rozpočtu obce Valča v kapitole TJ Družstevník Valča o čiastku
3 830 €. Hlasovanie: za 6, zdržal sa 0, proti 0.
Dopísané starostom: 5. 6. 2009 súhlasím podpis
Podpísané návrhovou komisiou dňa 01. 06. 2009 a vyjadrením Ing. Štefana Paľa:
„ Podpisujem uznesenia tak, ako sú jednotlivo podpísané“.
Na rokovanie OZ 26. 03. 2009 predložil p. starosta v prílohe programu:
- rukou dopísané p. starostom: Rozpočet vyvesený na obecnej tabuli od 9. 12. 2008 (vypracovaný Liptákovou a Ďurčányovou)
- Pracovný podklad vybraté položky k rozpočtu na r. 2009
Na rokovanie OZ 27. 05. 2009 predložil p. starosta v prílohe programu:
- Komentár k predloženému rozpočtu na roky 2009 – 2011
- Obec Valča – Rozpočet na roky 20098-2011 Príjmová časť...v počte 8 strán, predkladá Ing. Paľo 16. 2. 2009, Schvaľovaný 16. 2. 2009
- Rozpočet – Vyvesený na verejnej tabuli od 9. 12. 08 = zapísané sl. Falátovou
Zo zák. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, platnosť od 1. 11. 2004, § 16 Záverečný účet obce, záverečný účet vyššieho územného celku:
(1) Po skončení rozpočtového roka obec a vyšší územný celok údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracujú do záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku.
(3) Obec a vyšší územný celok sú povinní dať si overiť účtovnú závierku podľa osobitného predpisu 19) Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež hospodárenie podľa ich rozpočtov v súlade s týmto zákonom, hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami,
stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.
(7) Pred schválením sa návrh záverečného účtu obce a návrh záverečného účtu vyššieho územného celku predkladá na verejnú diskusiu podľa osobitného predpisu 18)
(8) Prerokovanie záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku sa uzatvára jedným z týchto výrokov:
a) celoročné hospodárenie sa schvaľuje bez výhrad,
b) celoročné hospodárenie sa schvaľuje s výhradami.
(9) Ak sa záverečný účet schváli s výhradami, obecné zastupiteľstvo alebo zastupiteľstvo vyššieho územného celku je povinné prijať opatrenia na nápravu nedostatkov.
(10) Návrh záverečného účtu obec a vyšší územný celok prerokujú najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Zo Zák č. 369/1990 o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov
§ 6 Všeobecne záväzné nariadenia obce:
(1) Obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia, nariadenie nesmie vyť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas NR SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.
(3) Návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejn í obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním OZ o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na internetovej adrese obce v tej istej lehote, ak ju má obec zriadenú, alebo iným spôsobom v obci obvyklým.
Rokovací poriadok OZ vo Valči, schváleného dňa 06. 10. 2008 s účinnosťou od
21. 10.2008: Čl. 12 Postup prijímania uznesení obecného zastupiteľstva a nariadení obce:
3. V prípade, že predložený návrh uznesenia je v dvoch variantoch, alebo viacerých alternatívach, hlasuje obecné zastupiteľstvo najprv o návrhu odporúčanom návrhovou komisiou. Schválením jedného variantu alebo alternatívy sa ostatné považujú za neprijaté.
Čl. 13Všeobecné záväzné nariadenia obce:
1. Na plnenie úloh samosprávy obce, alebo ak to ustanovil zákon, vydáva obec všeobecne záväzné nariadenia ( najmä § 4 ods. 3 zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov).
Nariadenie obce nemôže odporovať Ústave SR, zákonom a Štatútu obce Valča.
2. Na prijímanie nariadení sa vzťahuje § 6 zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov.
3. K predloženému návrhu nariadenia môžu poslanci predkladať pozmeňovacie návrhy, ktoré musia byť formulované presne, jasne a zrozumiteľne.
4. Hlasuje sa verejne, zdvihnutím ruky, pričom sa najprv hlasuje o pozmeňovacích návrhoch.
5. Nariadenie obce je schválené, ak zaň hlasuje trojpätinová vačšina prítomných poslancov OZ.
Záverečný účet za rok 2009 bol prerokovaný na OZ 29. 6. 2010:
K bodu 3 programu – prejednanie a schválenie záverečného účtu Obce Valča za rok 2009.
Starosta obce uviedol, že záverečný účet obce za rok 2009 spracovala p. Liptáková. Prerokovanie tohto bodu programu bolo predmetom rokovania na OZ dňa 18.6.2010. Vinou poslancov Ing. Jakubca, D.Šufáka, V.Dikošovej nebol prerokovaný, lebo po príchode na OZ hneď odišli a tým nebolo OZ uznášania schopné.
Auditorka prekontrolovala účtovné doklady Obce Valča. V auditorskej správe, ktorú všetci poslanci i kontrolórka obce obdržali, auditorka navrhuje, aby záverečný účet Obce Valča OZ schválilo bez výhrad.
Návrh záverečného účtu za rok 2009 bol vyvesený na verejnej obecnej tabuli, na internete a každý poslanec ho obdržal i domov. OÚ Valča doposiaľ neobdržal žiadne pripomienky. Upozornil poslancov, že pri neschválení záverečného účtu Obce Valča za rok 2009 vzniká riziko pre budúce OZ, ktoré vzíde z volieb 27.11.2010, že ak OÚ Valča bude mať záujem predložiť akýkoľvek projekt a súčasťou tohto projektu bude i zdokladovanie vyrovnania všetkých záväzkov voči štátnym orgánom, tak bude každá žiadosť zamietnutá. Ide o riziko nemožnosti čerpania z eurofondov. Ďalšie riziko je, že Obec Valča môže dostať pokutu 16.597 eur (500 tis. Sk), ktorá sa zosobňuje nesprávnym rozhodnutím poslancov a starostu. Je to škoda vzniknutá pri výkone verejnej funkcie a je vymáhateľná
Poslanec D.Šufák uviedol, že starosta zase zavádza a straší. Je na jeho slobodnom rozhodnutí. Má tri možnosti: za, proti, zdržať sa, alebo nehlasovať. Žiadal, aby ich starosta nezavádzal a nestrašil pred ľuďmi, jednoducho to na neho neplatí a on bude hlasovať podľa svojho vedomia a svedomia. Ak bude hlasovať s výhradami, tak výhrady dostane na papieri, tak ako dostal i minule za rok 2008.
J.Fedor mal výhrady k záverečnému účtu Obce Valča 2009. Pýtal sa, na akom základe, alebo platnom uznesení schváleným poslancami OZ robil OÚ odstavnú plochu pri obecnej chate, oporný múr, prístupovú cestu, odstavnú plochu pri dome smútku, ktorá je na hanbu. Že starosta obce vie prečo mu to poslanci neodsúhlasili, lebo nedal predbežný rozpočet na tie investičné akcie.
Starosta obce požiadal poslancov, aby hovorili iba k záverečnému účtu Obce Valča za rok 2009.
D.Šufák uviedol, že záverečný účet podporí s výhradami, lebo veci s ktorými sa obrátili na okresnú prokuratúru, krajskú a generálnu, prišlo oznámenie, že všetky veci, ktoré si dali prešetriť, bolo im oznámené, že to bolo postúpené na najvyšší kontrolný úrad.
Starosta obce upozornil, že ak niekto hlasuje s výhradami, tak musí povedať tie výhrady, dať ich písomne, aby mohli byť urobené nápravné opatrenia. M. Tomčány nemal žiadne výhrady k záverečnému účtu Obce Valča, taktiež Ing. Krivuš, M. Janíková, J. Sloboda.
M. Urmín v roku 2009 sme sa hádali a debatovali, aký je rozpočet, dostali sme tri papiere a každý rozpočet bol inakší. Žiadal vysvetliť, že podľa ktorého rozpočtu auditorka robila kontrolu.
Starosta obce uviedol, že podľa rozpočtu, ktorý je v účtovníctve, v daňovom priznaní, ktoré je na Daňovom úrade. Upozornil opäť na dôsledky pri neschválení záverečného účtu pre budúce OZ.
Poslankyňa V.Dikošová uviedla, že ona bude hlasovať s výhradami, že ona bude čakať na výsledky z Krajskej prokuratúry.
Starosta uviedol, že ak by nebol urobený oporný múr pri chate, tak by pri snehovej kalamite padajúce stromy prelomili chatu napoly , t.j. konal pri budovaní oporného múru a rozšírení nádvoria pri chate prezieravo.
J. Fedor vyčítal starostovi, že do dnešného dňa nevie čo starosta zaplatil za čo, komu, proste nič. Má voči tomu výhrady. Žiadal aby dal starosta hlasovať a aby nezavádzal.
Starosta obce dáva hlasovať, že kto súhlasí aby záverečný účet Obce Valča za rok 2009 bol schválený tak ako to navrhla auditorka Ing. Feníková bez výhrad.
Hlasovanie:
Za – 4 J. Sloboda, M. Janíková, Ing. Krivuš, M. Tomčány
Proti – 0
Zdržal sa – 4 D.Šufák, V.Dikošová, J. Fedor, M. Urmín
Starosta obce konštatoval, že stav je nerozhodný. J. Sloboda sa spýtal poslancov, že aké výhrady majú. J. Fedor uviedol že on už povedal.
D.Šufák uviedol, že starosta obce ich dostane písomne.
Starosta obce žiadal J. Fedora, aby predložil výhrady písomne.
J.Fedor uviedol, že už povedal svoje výhrady, sú zapísané v zápisnici a žiadal, aby starosta obce dal hlasovať.
Starosta obce opakovane žiadal, že výhrady musia byť presne definované, zaprotokolované.
upozornil J. Fedora, že preto, že neobdržal od starostu J. Fedor uviedol, že nič písomne starostovi obce nedá.
Ing. Krivuš také podklady, aké si on predstavoval, má záujem budúce OZ dostať do problémov.
Starosta obce žiadal poslancov o hlasovanie o uznesení OZ, že OZ vo Valči schvaľuje záverečný účet Obce Valča s výhradami. Výhrady budú doručené OÚ najneskôr do 5 dní v písomne forme.
Hlasovanie:
Za – 4 D.Šufák, V.Dikošová, J. Fedor, M. Urmín
Proti – 3 J.Sloboda, Ing. Krivuš, M. Janíková
Zdržal sa –
Starosta obce konštatoval, že bol schválený záverečný účet Obce Valča na rok 2009 s výhradami s tým, že 4 poslanci doručia OÚ v lehote 5 dní písomné výhrady, aby mohol OÚ vypracovať nápravné opatrenia.
J.Fedor opakovane uviedol, že on písomne už viacej nič nebude dávať, lebo on to uviedol teraz a zapisovateľ to zapísal.
Záverečné vyjadrenie hlavného kontrolóra:
Z predložených uznesení zákonov a rokovacieho poriadku je zrejmé, že Záverečný účet za rok 2009 nie je schválený v súlade s Rokovacím poriadkom OZ, platným od 21. 10. 2008.
Zároveň som zistila, že Záverečný účet nesúhlasí v porovnaní ani s jedným predloženým Rozpočtom na rok 2009.
Dávam uvedené na vedomie Obecnému zastupiteľstvu
Eva K o p p o v á , hlavný kontrolór