Choď na obsah Choď na menu
 


Dni očisťovania a obeta zmierenia- Levitikus 12 BIBLIA

 

Podľa vtedajšieho Mojžišovho zákona sa každá žena po pôrode považovala za nečistú a nemohla sa ukazovať na verejnosti. Židia si týmto príkazom pripomínali, že každý potomok Adama je od narodenia poškvrnený hriechom a malo to v nich vzbudiť túžbu po duchovnom očistení.

 

KULTICKÁ ČISTOTA - Dni očisťovania ženy po pôrode podľa židovského zákona:

40 dní po narodení chlapca: 7 dní je žena LEVITICKY nečistá, na  8.DEŇ sa koná OBRIEZKA podľa Zákona, doma ostáva ešte ďalších 33 dní, nesmie sa dotnúť ničoho, čo je posvätné a nesmie vojsť do chrámu /"očisťovanie krviˇ/

74 dní po narodení dievčaťa: 14 dní je žena LEVITICKY nečistá a doma ostáva ešte ďaľších 60 dní,nesmie sa dotknúť ničoho posvätného a ani vojsť do chrámu, je to očisťovanie krvi/

 

Rozjimania - Katarina Emmerich - OCISŤOVANIE PANNY MARIE (estranky.sk) 

 

LEVITIKUS - TRETIA KNIHA MOJŽIŠOVA - 12. kapitola -O ŠESTONEDIEĽKACH /katolický preklad/

1 Potom Pán hovoril Mojžišovi: 2 "Povedz Izraelitom: Ak nejaká žena zľahne a porodí chlapca, je sedem dní nečistá; tak dlho bude nečistá ako v dňoch svojej mesačnej nevoľnosti. 3 Na ôsmy deň sa obreže jeho predkožka 4 a ona ostane ešte tridsaťtri dní (doma) v očisťovaní svojej krvi. Nesmie sa dotknúť ničoho svätého a nesmie prísť do svätyne, kým sa neskončia dni jej očisťovania. 5 Ak porodí dievča, je dva týždne nečistá ako pri svojom očisťovaní a ostane doma šesťdesiatšesť dní v očisťovaní svojej krvi.

 

Po dňoch očisťovania židovská žena prichádzala do chrámu, aby ju kňaz ZMIERIL s BOHOM.  Prináša obetu na celostnú žrtvu a na žrtvu za hreich podľa židovského zákona.

Až po tomto akte obety na zmierenie kňazom sa žena považuje podľa Mojžišovho zákona opäť za čistú.

Obeta na celostnú žrtvu - ročný baránok

Obeta za hriech - holúbok alebo hrdlička

Keby nemala baránka, vezme 2 holúbky alebo dva hrdličky.

jednu na celostnu žrtvu, jednu na obetu za hriech.

 

KŇAZ vykoná obrad zmierenia ženy s Bohom a  ŽENA  bude ČISTÁ.

 

 

LEVITIKUS 12.kapitola

6 Keď sa pominú dni jej očisťovania, či je to chlapec alebo dievča, prinesú kňazovi ku vchodu do stánku zjavenia ročného baránka na celostnú žertvu a holúbka alebo hrdličku na obetu za hriech. 7 On to obetuje Pánovi a očistí ju od hriechu a bude čistá od svojho krvotoku. Toto je predpis o rodičke chlapca alebo dievčaťa. 8 Keby však nemala na baránka, nech vezme dve hrdličky alebo dva holúbky, jedno na celostnú žertvu, druhé na obetu za hriech, kňaz ju zmieri a bude čistá." 

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rozjimania - Svatyna s archou zmluvy (estranky.sk)

Ex 40,6

 Oltár na spaľované obety postavíš pred vchod do príbytku,stanu stretávania:

- prinesu ku vchodu stanku zjavenia knazovi na obetu...

- obeta na celostnu žrtvu a na žrtvu za hriech

- knaz vykona obetu a očisti ženu od hriechu, kňaz ju zmieri s Bohom a žena bude čistá

Zákony o obetách pre kňazov, Denná celostná, zápalná obeta, Denná potravinová obeta, Zmierna obeta (youtube.com)

- celostná obeta 

- obeta za hriech 

Starý zákon to predpisoval, lebo počatie dieťatka, aj keď nebolo spojené s hriechom, bolo spojené s náruživosťou, žiadostivosťou, a táto je následkom dedičného hriechu. /Panna Mária bola vylúčená z hriešnych túžieb, bola počatá bez dedičného hriechu/

Svätostánok a služba v ňom | Ťaháky-referáty.sk (aktuality.sk)

PŔÍCHOD MATKY DO CHRÁMU

Kresťanské knihy | Knižnica | Schematizmus | Dominikánsky knižný inštitút (knihydominikani.sk)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Čo je to CELOSTNA OBETA

ZÁKONY O OBETÁCH, 1 - 7

Zákon o celostných žertvách. - 11,1 n.Pán zavolal Mojžiša a vravel mu zo stánku zjavenia: 22"Hovor Izraelitom a povedz im: Ak niekto z vás prinesie Pánovi obetu z dobytka, prinesiete svoju obetu z hovädzieho dobytka a stád.

33Ak jeho obeta bude celostnou žertvou z hovädzieho dobytka, nech privedie bezchybného samca ku vchodu do stánku zjavenia, aby sa zaľúbil Pánovi. 44Položí ruku na hlavu žertvy, aby bola so záľubou prijatá a získala mu odpustenie. 55Potom býka zabije pred Pánom a Áronovi synovia, kňazi, budú obetovať krv a rozlejú krv vôkol oltára, ktorý je naproti vchodu do stánku zjavenia. 6Potom žertve stiahne kožu a rozseká ju na kusy. 7Áronovi synovia, kňazi, dajú na oltár oheň a na oheň naložia dreva. 8Nato Áronovi synovia, kňazi, poukladajú kusy, hlavu a loj na drevo, čo je na oltári na ohni. 99Vnútornosti a nohy však poumýva vodou a kňaz to dá všetko spáliť na oltári ako celostnú žertvu, zápalnú obetu príjemnej vône pre Pána.

10Ak bude jeho obeta celostnou obetou zo stáda, ovca alebo koza, nech privedie bezchybného samca. 11Zabije ho na severnej strane oltára pred Pánom a Áronovi synovia, kňazi, rozlejú jeho krv vôkol oltára. 12Rozseká ho na kusy a kňaz ich položí s hlavou a lojom na drevo, čo je na oltári na ohni. 13Vnútornosti však a nôžky umyje vodou a kňaz vezme všetko spolu a dá to spáliť na oltári ako celostnú žertvu, zápalnú obetu príjemnej vône pre Pána.

14Ak bude jeho obeta Pánovi celostnou žertvou z vtáctva, nech prinesie hrdličky alebo holúbky. 15Kňaz ju zanesie na oltár, odreže jej hlavu a spáli ju na oltári. Jej krv vycedí na oltárnu stenu. 1616Potom jej odstráni hrvoľ a perie a hodí to za oltár na východnú stranu, na miesto, kde sa vysypáva popol. 17Potom jej vytrhne krídla, ale neodhodí ich, a dá ju kňazovi spáliť na oltári na dreve, čo je nad ohňom, ako celostnú žertvu, zápalnú obetu príjemnej vône pre Pána.

 

Náhrada nemajetných za predpísané obety. - 7Keby však jeho imanie nestačilo na ovcu, nech prinesie ako pokánie za svoje previnenie dve hrdličky alebo dva holúbky, jedno na obetu za hriech, druhé na celostnú žertvu. 8Dá ich kňazovi a on prinesie na obetu za hriech najprv prvé. Vykrúti mu hlavu pri samom krku bez toho, žeby mu ju odtrhol, 9a potom vycedí niečo krvi na steny oltára, ostatná krv sa vycedí ku spodku oltára. To je obeta za hriech. 10Druhé spáli podľa predpisu ako celostnú žertvu. Takto ho kňaz zmieri, takže hriech, ktorého sa dopustil, bude mu odňatý, a odpustí sa mu.

1111Ak však jeho imanie nestačí ani na dve hrdličky alebo na dva holúbky, nech prinesie na obetu, na obetu za hriech pre svoje previnenie, desatinu efy jemnej múky. Olej k nej nepridá a nepriloží ani kadidlo, lebo je to obeta za hriech. 1212Dá ju kňazovi a kňaz z nej vezme plné priehrštie na pripomienku, a spáli to na zápalnom oltári pre Pána. To je obeta za hriech. 13Takto ho kňaz zmieri za jeho previnenie, ktorého sa dopustil, a odpustí sa mu. Ostatné ostane kňazovi ako pri potravinovej obete."

 

Celostná žertva. - 86,8-9Potom Pán hovoril Mojžišovi: 9"Prikáž Áronovi a jeho synom: Toto sú ustanovenia pre celostnú žertvu: Celostná žertva zostane na oltári na ohni celú noc až do rána, oheň na oltári treba pritom udržiavať. 10Kňaz oblečený v ľanovej ríze a v ľanových spodkách poodhŕňa popol, ktorý ostal po celostnej žertve, a zhrnie ho neďaleko oltára. 11Potom si vyzlečie rúcho, oblečie si iný odev a popol vynesie na čisté miesto mimo tábora. 12Oheň na oltári bude stále horieť, nesmie vyhasnúť. Kňaz naň naloží každý deň dreva, na to položí celostnú žertvu a pritom bude páliť lojové kusy z pokojných obiet. 13Oheň na oltári bude ustavične horieť, nikdy nesmie vyhasnúť.

 

Obeta za hriechy. - 2424-30Potom Pán hovoril Mojžišovi: 25"Povedz Áronovi a jeho synom: Toto sú predpisy o obete za hriech: Na mieste, kde sa zabíjajú celostné žertvy, zabíja sa aj obeta za hriech pred Pánom; je presvätá. 26Jesť z nej môže len kňaz, ktorý podáva obetu za hriech. A bude sa jesť na svätom mieste, v nádvorí stánku zjavenia. 27Každý, kto sa dotkne jej mäsa, bude zasvätený; a ak mu niečo z jej krvi striekne na šaty, tú čiastku, čo bola postriekaná, musí oprať na svätom mieste. 28Hlinenú nádobu, v ktorej sa varila, treba rozbiť. Ak je však nádoba, v ktorej sa varila, medená, treba ju vydrhnúť a vymyť vodou. 29Budú z nej jesť všetci mužskí príslušníci kňazstva a bude sa jesť na svätom mieste, lebo je presvätá. 30Nesmie sa však jesť nijaká obeta za hriech, z ktorej sa zanesie (niečo) krvi do stánku zjavenia; musí sa celá spáliť na ohni.

 

 

Kňazský podiel z pokojných žertiev. - 28Pán hovoril Mojžišovi: 29"Povedz Izraelitom: Kto prinesie pokojnú obetu Pánovi, bude obetovať zo svojej pokojnej žertvy príslušnú časť Pánovi. 3030Vlastnými rukami prinesie loj a prsia zápalnej obety, ktorá patrí Pánovi. Prsia prinesie na to, aby sa to podávalo na podávaciu obetu pred Pánom. 31Loj spáli kňaz na oltári, prsia patria Áronovi a jeho synom. 32Aj pravú lopatku z vašich pokojných obiet dáte kňazovi ako podávaciu obetu. 33Pravá lopatka patrí tomu, kto z Áronových synov obetuje loj a krv pokojnej obety, 34lebo pozdvihované prsia a lopatku si vezmem od Izraelitov z ich pokojných žertiev a dám ich kňazovi Áronovi a jeho synom ako ustavičnú náležitosť zo strany Izraelitov.

35To je podiel Árona a jeho synov na Pánovej zápalnej obete od toho dňa, keď sa im dovolil priblížiť, aby slúžili Pánovi ako kňazi. 36Určil im ho Pán - aby ho od Izraelitov dostávali - v deň, keď ich pomazal. To je večné ustanovenie pre všetky pokolenia." 37Toto sú ustanovenia o celostných žertvách, o potravinových obetách, o obetách za hriech a obetách podlžnosti, o obetách posvätenia a pokojných žertvách, 38ktoré Pán Mojžišovi prikázal na vrchu Sinaj, keď Izraelitom na púšti nariadil prinášať obetné dary Pánovi.

 

 

 

 

 

Levitikus 6:18 SEB

„Povedz Áronovi a jeho synom: ‚Toto je zákon o obete za vinu. Na mieste, na ktorom sa zabíja spaľovaná obeta, bude sa zabíjať pred Hospodinom aj obeta za hriech. Je svätosvätá.

 

EKUMENICKY PREKLAD

12. kapitola

OČISŤOVANIE RODIČKY

1 Hospodin povedal Mojžišovi: 2 „Povedz Izraelitom: ‚Ak žena počne a porodí chlapca, bude nečistá sedem dní ako v dňoch svojej mesačnej nečistoty. 3 Na ôsmy deň sa má obrezať chlapcova predkožka. 4 Matka potom zostane doma ešte tridsaťtri dní, aby sa očistila od krvácania. Nedotkne sa ničoho svätého a nevojde do svätyne, kým sa neskončia dni jej očisťovania. 5 Ak porodí dievča, bude nečistá dva týždne ako pri svojej mesačnej nečistote a ostane doma ešte šesťdesiat dní v očisťovaní od krvácania. 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Rozjimania - Obeta v ZS - 2 nemecky (estranky.sk)

 Rozjimania - Obety v SZ - nemecky (estranky.sk)

FEUEROPFER- spalovacia obeta 

SCHULDOPFER -obeta za vinu 

SUNDOPFER

BRANDOPFER

HEILSOPFER

 Die Opfer erinnerten die Israeliten an die Ernsthaftigkeit ihrer Sünde, ihren Folgen für den Einzelnen und für die Gemeinschaft als Ganzes.
 
 

 

Das Brandopfer gleicht einer bestimmten Art der Bewirtung, die besonders vornehmen Gästen vorbehalten war. Dabei wurden die Speisen allein dem Gast angeboten, während der Gastgeber nicht am Mahl teilnahm, sondern seinen Gast nur bediente. Das Opfer war also eine besondere Weise der Begegnung mit Gott.Warum Brandopfer?

 
Das Brandopfer war ein lieblicher Geruch für Gott, und so gab sich Jesus „als Darbringung und Schlachtopfer, zu einem lieblichen Geruch für Gott“ (Eph 5,2).5 Jan 2019
 
 
 
Warum Opfer im Alten Testament?
 
Die biblische Symbolik der Tieropfer ist ein konkreter Ausdruck von Gottes Gerechtigkeit und Gnade zugleich. Die Opfer erinnerten die Israeliten an die Ernsthaftigkeit ihrer Sünde, ihren Folgen für den Einzelnen und für die Gemeinschaft als Ganzes.
Was ist ein Ganzopfer?
 
Bei einem Ganzopfer wird das Tier in archaischen Kulturen vollständig verbrannt, und der Vorstellung nach vollständig dem Gott gegeben. Es gibt auch Opfer, bei denen Menschen Teile des Tieres essen.24 Mar 2012
 
Was sind Räucheropfer?
 
Das Räucheropfer ist eine Form des Opfers , bei der Weihrauch oder eine Weihrauchmischung verbrannt wird. Für den Gott Israels geschah dies im Zelt der Begegnung und im Tempel in Jerusalem auf dem speziell dafür bestimmten Räucheraltar im Innern des Heiligtums oder auf bronzenen Räucherpfannen vor dem Brandopferaltar .
 
Was bedeutet Weihrauch in der Bibel?
 
Nach dem Neuen Testament (Mt 2,11) brachten Kaspar, Melchior und Balthasar dem jungen Jesuskind die wertvollsten Geschenke seiner Zeit. In späteren Interpretationen wurde das Gold als Zeichen des Königtums, die Myrrhe als Zeichen des Todes und der Weihrauch als Zeichen der Gottheit interpretiert.
Jesus: das vollkommene Brand-​, Sünd- und Schuldopfer