Ako sa nám miminka vlastne vyvíjajú?
Ako sa bábätko vyvíja
Dieťatko v polohe na chrbátiku siaha po hračke a berie ju medzi všetky prsty a dlaň. Prekladá ju z ruky do ruky, a potom ju vedie k ústam, aby nimi spoznávalo. Ak nemá k dispozícii hračku – nevadí. Objavuje totiž svoje nožičky a začína sa s nimi hrať.Pri ťahaní bábätka za ručičky do sedu hlavičku s istotou udrží, dokonca ju priťahuje k hrudníčku. Keď mu ruky nepodáte, pretočí sa bez problémov z chrbátika na bruško a naopak.Dieťatko už vie samostatne sedieť, aj keď sa pri tom ešte opiera ručičkami o podložku – sedí s oporou. Sú však deti, ktoré prakticky nesedia, hneď sa stavajú alebo lozia. Sedenie v tomto veku teda nie je nutnosťou, najdôležitejšie je, aby sa bábätko prevracalo.Ak ho položíte na bruško, hlavičku celý čas udrží zdvihnutú a môže robiť pohyby, akoby plávalo, alebo sa oprie o dlane a zdvihne od podložky hornú časť hrudníka, pričom zadoček je k nej pritlačený – „pasie koníčky“ na vystretých rukách.Keď bábätko držíte pod pazuchami vzpriamené, nožičky opierajúce sa o podložku už udržia váhu jeho telíčka.Zaregistruje zvuk a hľadá jeho zdroj očami. Bezpečne rozozná „svojich“. A ak vás nevidí a začuje váš hlas, bude vás očami hľadať. Rozpráva – džavoce (už slabiky), výska, smeje sa, robí bublinky zo slín. Pri pohľade do zrkadla sa na seba smeje, „rozpráva“ sa zo sebou.Postupne klesá počet hodín, ktoré dieťa prespí cez deň – v šiestich mesiacoch je to približne päť hodín. Zato počas noci by už mal váš drobček prespať plných deväť hodín.
V pol roku obyčajne začína 1. dentícia – teda objavujú sa prvé zúbky.
Motorika
Ak sa vám zdá, že bábätku sa veľmi nechce prevracať na bruško, pomôžte mu jednoduchým cvikom: v polohe na chrbátiku mu hornú časť telíčka začnite otáčať smerom k podložke. Bude ho to nútiť, aby pokračovalo v pohybe ďalej a samo sa na bruško otočilo.Podporujte ho, aby v polohe na brušku dvíhalo ramienka a hrudník od podložky. Hrajte sa v tejto polohe – ukazujte mu hračky. Rozvoj jemnej motoriky a úchop stimulujte hrou: podajte bábätku hračku do ruky a vyzvite ho, aby vám ju podalo späť.
Psychický vývoj
Zoberte ho na ruky a pozerajte sa spolu do zrkadla, smejte sa pri tom. Ukážte mu, kde má nos, oko, ucho... Budete mať takto spolu veľa zábavy.
Oslovujte ho menom a hrajte sa spolu jednoduché hry.
Ako sa bábätko vyvíja
V polohe na chrbte si dieťatko prezerá nožičky, hrá sa s nimi. Keď ho prestanú zaujímať prevráti sa na bruško a snaží sa pohybovať – plaziť: spočiatku bez pomoci končatín, viac trupom. Postupne sa môže pokúšať postaviť aj na kolienka. Na tomto mieste treba spomenúť, že niektoré deti sa vôbec neplazia a prechádzajú priamo k stoju a chôdzi.V 7. mesiaci dieťatko už sedí samo, postupne v 8. mesiaci s rovným chrbátikom a bez toho, aby sa potrebovalo opierať – sedí bez opory. Pokračuje vývoj úchopu - hračku spočiatku chytá do celej ruky, neskôr medzi palec a ostatné prsty. Zaujíma ho aj hra s kockami, ktoré búcha o seba, a ak ho podporíte a ukážete mu to, tak postupne postaví vežu z 2 kociek. Hračky prekladá z ruky do ruky, „študuje“ ich a naťahuje sa za všetkým zaujímavým v okolí. Ak však predmet prestane vidieť, stráca o neho záujem („zíde z očí, zíde z mysle“).Veľkú radosť vám určite urobí džavot bábätka: opakovane vyslovuje slabiky a snaží sa opakovať zvuky, ktoré počuje. V tomto období zistíte, že rozumie niektorým slovám a reaguje na svoje meno. Pokračuje prerezávanie nových zúbkov.
Motorika
Ukazujete dieťatku hračku a podporujte ho v jeho snahe po pohybe, volajte ho po mene.
Psychický vývoj
Obdobie 7. a 8. mesiaca je obdobím kedy môžete vyskúšať ponúknuť mu jedlo tak, aby sa samé kŕmilo prstami alebo lyžičkou. Keďže bábätko baví opakovať, môžete začať „čítať“ prvé knižky: prezerajte si spolu obrázky so zvieratkami a učte ho aké zvuky zvieratká vydávajú. Obrázky by mali byť veľké, jasné a farebné. Využiť môžete tiež plyšové hračky. Pokračujte v jednoduchých hrách, recitujte mu básničky. Využívajte často aj zrkadlo - ukazujte dieťatku kde má oko, nos, ústa....
Obdobie: 9. – 10. mesiac
Ako sa bábätko vyvíja
Dieťatko už v polohe na chrbátiku veľmi neudržíte, rýchlo sa prevráti na kolienka a lezie s istotou bez toho, aby nevedelo udržať rovnováhu. Po chvíli, najmä keď dosiahne hračky, za ktorými liezlo, sa samo posadí. V sede sa už nepotrebuje opierať o ručičky ani o nič iné. Sedí pevne, bez opory s rovným chrbátikom.Pri nábytku sa samo postaví a s oporu sa udrží v stoji. Držiac sa oboma rukami začína popri opore chodiť. Ak ho chytíte za ručičky, tiež sa bude snažiť robiť kroky. Veľmi ho baví vymieňanie polôh a dostane sa už všade. Keďže je už takéto pohyblivé, musíte ho mať stále na očiach – samo sa nevie vyhýbať hroziacim nebezpečenstvám. Nábytok bábätka okolo by mal byť stabilný. Kvetináče odložte radšej do vyšších a stabilných polôh. Pozor aj na drobné predmety na zemi – ak ich dieťa nájde, môže ich v rámci „výskumu“ sveta prehltnúť alebo vdýchnuť. Pozor aj na lieky, neukladajte ich na miestach dostupných pre dieťa.Postupuje aj vývoj jemnej motoriky: dieťatko v 10. mesiaci berie predmety medzi ukazovák a palec a zodvihne aj veľmi malé predmety. Udrží naraz dve kocky a búcha nimi o seba. Skúste mu podať pohárik – pridrží si ho a napije sa. Hrá sa ťapi-ťapi a bez problémov vie dať pá-pá. Skúša povedať ma-ma, ta-ta, teda zdvojuje slabiky. Ak spolu „čítate“ knižky o zvieratkách, dokáže už napodobňovať zvieracie zvuky: miau, hav...
Reaguje na otázku: Kde je? a začne s radosťou skrytý predmet hľadať. Pozná už význam slova „nie“.
Motorika
Ponúkajte mu tekutiny z pohárika – rozvíjate tak jeho úchop. Ukážte mu ako sa stavia z dvoch až troch kociek veža. Postupne sa aj samo naučí postaviť vežu z dvoch kociek. Nech vás nerozladí, ak bude dieťatko odmietať stavať a vašu „vežu“ bude len búrať.
Psychický vývoj
Veľkou zábavou pre vaše bábätko je vyťahovať predmety zo škatúľ a zásuviek – podporte ho, spolu ich „študujte“ a pomenúvajte. Požiadajte ho, aby vám predmet podalo. Hrajte sa na schovávačku – dieťa bude pátrať po schovaných hračkách, hoci keď vymyslíte pre predmet novú skrýšu, dieťatko ho bude hladať na pôvodnom mieste.Nezabúdajte na hry so zrkadlom – pýtajte sa bábätka, kde má nos, ústa, oči… Pozerajte knižky a pýtajte sa dieťaťa napríklad – kde je koník? Veľa sa spolu smejte. Volajte ho po mene a často ho chváľte.
Obdobie: 11. – 12. mesiac
Ako sa bábätko vyvíja
V 11. mesiacoch dieťa už stojí bez držania, s oporou vydrží aj dlhší čas a obľubuje chodiť okolo nábytku. V stoji s oporou dokáže jednou rukou manipulovať s predmetmi. V 12. mesiacoch stojí s istotou a spraví prvé samostatné kroky. Takto je to priemerne – samozrejme, že sú deti, ktoré začnú chodiť neskôr a neznamená to žiadnu patológiu.Pokračuje vývoj jemnej motoriky – dieťatko vie uchopiť medzi ukazovák a palec aj drobné predmety.
Ročné dieťa povie tri zmysluplné slová. Najčastejšie sú to „mama“ , „tata“ , ale môže vás prekvapiť aj takým slovom ako „auto“.
Motorika
Volajte dieťatko, aby prišlo k vám, vystierajte mu oproti ruky – podporíte ho tak, aby robilo samostatné kroky.Vývoj jemnej motoriky podporíte tým, že mu ponúkate jedlo (nie príliš tekuté ani tuhé), ktoré môže jesť samostatne lyžičkou. Pokračujte v hrách s kockami.
Psychický vývoj
Keďže dieťatko napodobňuje, čo vidí a počuje, snažte sa s ním rozprávať jednoduchými vetami. Pozerajte spolu obrázkové knižky a čítajte jednoduché texty. Výborné sú aj zrozumiteľné rýmovačky. Prekvapí vás, ako rýchlo sa mu bude rozširovať slovná zásoba.
Nezabúdajte na dôležitosť fyzického kontaktu pre celkový rozvoj osobnosti dieťaťa – pokračujte v masážach, ale sa s ním aj veľa maznite.
Ako sa bábätko vyvíja
Chôdza batoľaťa je stále istejšia, vie samé bez opory stáť, postupne sa samé, bez opory aj postaví. Schody sú pre dieťa veľkou výzvou – lezenie po nich sa stáva zaujímavou zábavou. Pri hre dieťa postaví dve, v 15. mesiacoch tri kocky na seba. Podarí sa mu navliecť krúžky na tyč. Vie si chytiť hrnček, napiť sa z neho a dokonca ho aj položiť, bez vyliatia. Zvláda jedenie s lyžičkou. Slovná zásoba vášho batoľaťa sa rozšírila na 15 – 20 slov. Ako 15. mesačné už vie napodobňovať zvuky zvierat. Vie pomenovať časti svojho tela. Na obrázku pomenuje jednu vec. Dieťa dobre rozumie zákazu „nesmieš“. Ukončením prvého roku života nastupuje obdobie, pre ktoré je typické osamostatňovanie sa dieťaťa a uvedomovanie si svojho JA. Druhý rok života je prvým obdobím vzdoru (JA SÁM) a prináša so sebou aj prvé výchovné problémy.
Ovládanie močového mechúra ešte nie je dokonalé, ale dieťa si už začína uvedomovať, že mu treba cikať. Odchod stolice dieťa tiež ešte neovláda, ale v dôsledku reflexov nastáva obyčajne po jedle. Preto je vhodné batoľa po jedle nenásilne posadiť na nočník. V prípade úspechu ho chváľte, neúspech si nevšimnite. Sedenie na nočníku by nemalo byť dlhšie ako niekoľko minút.
Motorika
Keďže je už značne mobilné, musíte ho mať stále na očiach , aby si neublížilo. Odstráňte z jeho dosahu kvetináče, pozor aj na nestabilné kusy nábytku. Nebezpečenstvom pre dieťa sú aj rohy stolov a skriniek. V pohybe ho ale neobmedzujte, pretože okrem rozvoja motoriky spoznávanie nových vecí vedie k rozvoju mentálnych schopností. Na podporu koordinácie pohybov výborne poslúži hra s loptou – učte dieťa kopať do lopty. Stavajte veže z kociek.
Psychický vývoj
Nebráňte narastajúcej autonómii dieťatka, buďte ale dôsledná - ak už vydáte nejaký zákaz nie je dobré ustupovat. Preto je dôležité dopredu si rozmyslieť, kde už je potrebné použiť silu autority. Dieťa potrebuje mať hranice ale zároveň je dôležité, aby stále cítilo vašu lásku a aby nebolo zbytočne potláčané v presadzovaní svojho JA. Nezabúdajte, že osobnosť dieťaťa sa formuje od raného veku – vrátane jeho sebavedomia.
Podporte dieťatko, keď sa samé o čosi snaží : napríklad o vyzliekanie odevu. „Čítajte“ spolu knižky, klaďte mu otázky, aby samé pomenúvalo napríklad zvieratká na obrázkoch.
Ako sa bábätko vyvíja
Dieťatko už isto stojí, pevnejšie kráča a dokonca sa rozbehne, aj keď utekanie je ešte ťažkopádne.
Pri hre si bez problémov čupne. Keď ho na zemi čosi zaujme, napríklad spadnutá hračka, zodvihne ju bez toho, aby spadlo. Zaujímajú ho kusy nábytku, na ktoré sa dá vyliezť. Bude sa o to čoraz častejšie pokúšať a na nízku stoličku sa mu to aj podarí. Po schodoch dokáže liezť bez pomoci. Vaše bábätko sa v tomto období bude dožadovať jesť samé – ponúknite mu lyžičku a bude sa snažiť ju použiť. Aj keď polievku bude vylievať, s hustejšou potravou bude úspešnejšie. Z hrnčeka pije bez toho, aby rozlialo. Rozvoj jemnej motoriky uvidíte tiež pri hre s ceruzkou. Uchopí ju, aj keď ešte celou rukou, a dokáže ňou kresliť. Iste ho bude viac zaujímať kresliť po rôznych predmetoch ako po papieri (pozor na novú maľovku!). Ak budete spolu „čítať“ leporelo, dieťa v ňom bude vedieť listovať. Dokonca už bude vedieť navliekať veľké korálky na paličku. Postaví vežu z 3 kociek.
Rozvíja sa aj reč: dieťa pozná 50 – 70slov.
Motorika
Hrajte sa spolu hry, pri ktorých si dieťa musí čupnúť alebo zohýbať sa. Naďalej sa spolu hrávajte s loptou – učte dieťatko do nej kopať. Rozvíjate tak jeho stabilitu a podporujete koordináciu pohybov.Umožnite dieťaťu hru s predmetmi, ktoré musí chytať prstami. Samozrejme, pozor na drobné, voľné predmety, aby ich dieťa nevdýchlo. Podporujte ho, aby si samo vyzliekalo a obliekalo jednoduché veci (čiapka a podobne).
Psychický vývoj
Nielen na rozvoj jemnej motoriky, ale aj na mentálny vývoj slúži kreslenie. Ak sa stane, že dieťatko „pokreslí“ stenu, určite ho netrestajte. Nevedelo by totiž pochopiť, prečo, keď kreslí na papier, všetci híkajú od nadšenia a dielo na stene nikto neocení. Treba podobnej situácii predchádzať, napríklad upevnením veľkých hárkov papiera na stojan alebo stenu.
V tejto fáze vývoja dieťa veľmi potrebuje počuť pochvalu za svoje výkony a cítiť podporu od okolia. Je ťažko uveriteľné, že jej nedostatok v individualizačnej fáze vývoja vedie k vývoju narcistickej poruchy osobnosti. Znamená to, že jedinec nie je schopný si udržať pozitívnu predstavu o sebe a potrebuje k tomu pozitívnu reakciu iných ľudí. Potrebuje obdiv v neúmernom rozsahu a ak ho nedostáva, je depresívny. Ak má dieťa podporu v primeranom množstve, postupne sa u neho vyvíja správne vedomie vlastnej hodnoty, tzv. normálny narcizmus.
Obdobie: 19. – 21. mesiac
Ako sa dieťatko vyvíja
Vaše dieťatko chodí po schodoch aj keď sa musí ešte jednou rúčkou pridržať. Rado a dobre už behá.
Hrá sa s hračkami – napríklad s autíčkom, napodobňuje jeno zvuk
Rozvojom samostatnej chôdze sa dieťa viac osamostatňuje od matky. Druhý rok života je typický uvedomovaním si samého seba, snahou presadiť ale aj rozvojom pocitu empatie. Dieťa začína vnímať pocity iných, ich očakávania, začína rozumieť čo je „správne“ a „nesprávne“. Dáva najavo lásku k svojim blízkym a naopak dokáže dať najavo aj odpor. Má radosť, keď niečo dokáže, pociťuje hrdosť ale vie už prežiť aj pocit hanby.Dieťa sa učí udržiavať čistotu, kontrolovaťvylučovanie. Freud nazýva obdobie medzi 1. a 3. rokom análnym štádiom vývoja. Výsledkom kontroly defekácie je, podľa neho, rozvoj vlastností ako starostlivosť, spoľahlivosť a svedomitosť. Tieto vlastnosti sú teda ďalším prejavom vývoja v batoleneckom období. Dieťa pozná okolo 70 slov. Vie pomenovať časti svojho tela. Začína hovoriť dvoj – trojslovné vety. Kladie jednoduché otázky. Rozumie a splní jednoduché pokyny: prines autíčko, seď a podobne.
Motorika
Hrajte sa spolu hry, pri ktorých si dieťa musí čupnúť alebo zohýbať sa. Tancujte a nechajte dieťa chodiť po schodoch. Samozrejme buďte pri ňom a chráňte ho pred úrazom.Cvičte spolu jemnú motoriku – nechajte dieťa, aby sa pokúšalo zapnúť gombíky alebo zips. Dajte mu ceruzky a kreslite spolu.
Psychický vývoj
Pomôžte dieťaťu v osamostatňovaní sa – bez nadmerného obmedzovania, kritiky alebo úzkostlivého prístupu. Tak, aby dieťa zažívalo pocity hrdosti a radosti zo svojich výkonov. Nie pocity hanby až s možným vývojom pochybností o sebe. Je dobre vedome stimulovať reč. Veďte dieťa k tomu , aby vyjadrovalo svoje priania pomocou slov. Pokiaľ sa dáva prednosť neverbálnej komunikácii ( napríklad ukazovanie), vývoj reči sa spomalí. Čítajte knižky, pomenúvajte farby. Aby sa dieťa zoznamovalo s číslami, počítajte spolu – počítajte napríklad prsty na ruke.
Obdobie: 22. – 24. mesiac
Ako sa dieťatko vyvíja
Dieťa chodí po schodoch bez držania. Dokáže vyliezť aj na vyššiu stoličku. Vie chodiť po špičkách a skákať so spojenými nožičkami, podarí sa mu urobiť drepy. Dokáže si samé obuť ponožky, zapnúť zips, obuť topánky. Samozrejme ešte potrebuje vašu pomoc. Zvláda otáčavé pohyby rukami – vie odskrutkovať vrchnáčik. Vie otvoriť dvere a zhasnúť svetlo. Dieťa pozná svoje meno. Koncom 2. roku života začína skladať slová do jednoduchých viet – najčastejšie dvojslovných. Správne používa samohlásky. V jeho reči sa objavujú slovesá, zámená a predložky. Veľa rozpráva a kladie otázky „prečo“ a „čo“. Postupne si dieťa uvedomuje faktor času – ten sa dostáva aj do jeho vyjadrovania. Dieťatko sa zatiaľ hrá medzi deťmi – ešte sa nevie hrať s nimi. Pestuje a „kŕmi“ bábiku. Ak vás vidí pri domácich povinnostiach, určite vám bude chcieť pomôcť – podporte ho a nechajte nech napríklad pomáha pri spracovávaní cesta alebo mu dajte metličku nech zametá.
Dvojročné dieťa by malo v noci spať 10,5 a počas dňa 3,5 hodiny. V snahe vyhnúť sa poruchám spánku je veľmi dôležité dodržiavať poobedňajší spánok.
Motorika
Podporujte dieťa, aby sa samé obliekalo – zapínalo si gombíky, zips, obúvalo si topánky. Vyberte mu hračky, ktoré podporujú rozvoj jemnej motoriky – stavebnice, skladačky – aj také, ktoré vyžadujú rotáciu ručičiek. Výborná je hra s cestom alebo plastelínou
Psychický vývoj
Umožnite dieťatku kontakt s inými deťmi – aj keď sa s nimi ešte nebude vedieť hrať. Nezabúdajte ho chváliť, aj v spoločnosti iných ľudí. Je v prirodzenosti dieťaťa, že vám chce vyhovieť a pochvala je preň motivujúca. Čítajte zložitejšie rozprávky, pozerajte obrázky a kreslite spolu. Trpezlivo odpovedajte na otázky, ktoré vám dieťatko kladie. Rozvíjajte jeho zmysel pre rytmus a tancujte spolu na hudbu alebo aj na vlastný spev.