Úvod » okienko pre rodičov » MALÁ PRÍRUČKA VEĽKÝCH RÁD PRE RODIČOV, ALEBO AKO POMOCŤ SVOJMU DIEŤAŤU PRI VSTUPE DO MATERSKEJ ŠKOLY
MALÁ PRÍRUČKA VEĽKÝCH RÁD PRE RODIČOV, ALEBO AKO POMOCŤ SVOJMU DIEŤAŤU PRI VSTUPE DO MATERSKEJ ŠKOLY
21. 7. 2010
MALÁPRÍRUČKA VEĽKÝCHRÁD PRE RODIČOV,
ALEBOAKOPOMOCŤSVOJMUDIEŤAŤU
PRIVSTUPEDOMATERSKEJŠKOLY
Každý začiatok je ťažký
Vstup do materskej školy je prvým krokom do spoločnosti. Táto udalosť môže priniesť problémy ako pre dieťa, tak i pre rodičov. Sú deti, ktoré si v novom prostredí zvykajú ľahšie, tešia sa a s ľahkosťou nadväzujú kontakty s osobami pre ne doposiaľ neznámymi. Iné sa tešia tiež, ale po prvých skúsenostiach odmietajú vstup do kolektívu, potrebujú na adaptáciu viac času.
Sociálne skúsenosti, ktoré dieťa získa v materskej škole, určujú v budúcnosti jeho vzťahy v skupine, majú rozhodujúci podiel na utváranie osobnosti.
Pobyt v materskej škole prináša množstvo zmien : iný režim dňa, prítomnosť veľa ďalších detí, akceptovanie cudzej osoby ako osoby kľúčovej, každý má nárok na všetko rovnakou mierou i na pozornosť učiteľky, niektoré ich priania nie sú hneď a rýchlo splnené alebo nie sú splnené vôbec.
Sú aj také prípady, že si nádejný školák na materskú školu – kolektív a nový denný program nezvykne vôbec. Aj to sa stáva. Ale skutočne len a len výnimočne. Mnohé z takzvaných beznádejných prípadov sú riešiteľné.
Ako môžu pomôcť rodičia doma.
Pri vstupe do materskej školy sú na deti prvýkrát kladené viaceré požiadavky naraz. Rodičia svojmu dieťaťu uľahčia vstup tým, že mu umožnia zbierať skúsenosti už predtým a pomôžu mu s požiadavkami vysporiadať sa postupne.
1.Trénovať odlúčenie
Už pred vstupom do materskej školy by sa malovedieť dieťa zaobísť krátku dobu bez matky. Príležitostné odlúčenie umožní dieťaťu získať istotu, že mu matka neutečie a že sa vráti. Tieto prvé skúsenosti sa pozitívne prejavia len a len vtedy, keď sa rodičia vrátia v dohodnutú dobu.
Tiežpre matku môže byť ťažké odlúčiť sa od dieťaťa na pol dňa, alebo dokonca na celý deň a nechať dieťa v starostlivosti „cudzích“ osôb. Dlhé lúčenie matky s dieťaťom je pre obidvoch bolestné a nikomu nepomáha, práve naopak. Dlhé lúčenie dieťa zneisťuje, pretože zvláštne chovanie matky podnecuje a potvrdzuje jeho strach.
2.Umožniť stretávanie s vrstovníkmi
Už pred vstupom do materskej školy môžeme deťom sprostredkovať kontakt s vrstovníkmi (napr. detské ihrisko), aby sa naučili s nimi vychádzať.
3.Zoznámenie detí s materskou školou
Rozprávajte deťom o materskej škole. Usilujte sa však byť reálny, čiže žiadne fantázie o tom, aké krásne hračky ich tam čakajú a k tomu ešte dobrí kamaráti. Pri dnešnej domácej výbave detských izieb sa môže stať, že vášmu dieťaťu v materskej škole na prvý pohľad žiadna z hračiek do oka nepadne, a už je tu zbytočné sklamanie. V prípade, že predsa len prejaví záujem o niečo, práve v prvých dňoch sa môže stať, že s hračkou sa bude hrať iné priebojnejšie dieťa, ktoré sa jej len tak ľahko nevzdá. Ku sklamaniu z prvých dojmov pristúpi aj presvedčenie, že mama alebo oco klamú : veď predsa povedali, že ...
Je vhodné vyjsť si na vychádzku k areálu materskej školy. Nezáväzne, len tak cez plot, hádajte spolu s vašim dieťaťom, čo môže byť vo vnútri (opäť reálne), obzrite si dvor, hojdačky, preliezky…
4.Brať ohľad na telesnú záťaž
Začiatok v materskej škole je pre deti telesne náročný. Deti rýchlo vyčerpajú svoje sily, pretože deň v materskej škole je pre ne veľmi únavný. Bezprostredne po návšteve materskej školy dieťa potrebuje čas na odpočinok. Väčšie aktivity, ako veľký nákup, prechádzku po meste, návštevu ihriska a pod., by sme mali odložiť.U detí menej telesne zdatných musíme odhadnúť dĺžku pobytu v škole, aby sme nezväčšovali ich zaťaženie.
5.Zabrániť vzniku ďalších záťaží
Pri najmenšom počas prvého kritického obdobia by sme deti nemali zaťažovať ďalšími požiadavkami a veľkými zmenami (napr. sťahovanie, narodenie súrodenca a pod.)
V niektorých prípadoch je vhodné vstup do školy o niekoľko mesiacov odložiť.
Aké okolnosti v rodinných pomeroch sťažujú vstup do materskej školy.
Očakávali by sme, že pre deti, ktoré majú súrodenca, bude vstup do materskej školy ľahší ako u jedináčikov, pretože už majú napr. skúsenosti s tým, že sa musia deliť o osobu, ku ktorej majú citový vzťah. Môže sa stať, že práve opak je pravdou, prečo to majú niektoré deti so súrodencami ťažšie, má niekoľko dôvodov :
a)problémy pri vstupe do materskej školy sa líšia podľa toho, či je dieťa mladšie alebo staršie medzi súrodencami.
Ak má trojročný nováčik len krátku dobu mladšieho súrodenca, môže sa pri vstupe do školy cítiť odstrčený a odložený.
Ak je sám mladší alebo najmladší zo súrodencov, musí sa pravdepodobne po prvýkrát v živote zaobísť bez obvyklej podpory starších súrodencov.
b)je tiež možné, že rodičia jedináčikov v snahe nahradiť chýbajúceho súrodenca, sa snažia skôr a intenzívnejšie nadviazať kontakty s ďalšími deťmi. Jedináčikovia tak majú oveľa väčšie skúsenosti s vrstovníkmi ako deti so súrodencami.
Nováčikovia s menšou telesnou odolnosťou pociťujú pri vstupe do materskej školy väčšie zaťaženie. Viachodinový pobyt uprostred hlučných a vyvádzajúcich detí je pre ne telesne namáhavý. Takéto deti sa skôr unavia a všetkého majú dosť. V materskej škole je tiež väčšia pravdepodobnosť, že sa menej telesne zdatné dieťa nakazí a ochorie, takže musí byť často doma. Keď deti navštevujú materskú školu nepravidelne, je pre ne oveľa ťažšie dosiahnuť pevné miesto v skupine a udržať si ho.
Rodičia, ktorí okrem najnutnejších vecí (umývanie, obliekanie, jedlo a pod.) venujú svojím deťom málo času (menej než 60 minút denne), im veľmi sťažujú novú situáciu.
Ak rodičia nedajú deťom možnosť samostatne objavovať svoje okolie i keby bolo spojené s určitými rizikami (napr., že dieťa spadne z 30 cm múrika, že sa zašpiní a pod.) nevyvinie sa u detí žiadna dôvere vo vlastné schopnosti. Vstup do školy bude pre tieto deti veľmi ťažký. Deti si totiž nevedia predstaviť, že by mali samé obstáť a splniť všetky očakávania a požiadavky v materskej škole.
Napríklad : keď sa pôvodné „nie“ niekedy zmení na „áno“ a niekedyzostane „nie“, dieťanevie, čo je vlastne povolené a čo nie. Chýba mu jednoznačné pravidlo chovania, preto je už pred vstupom do materskej školy neisté pretože nevie, ako sa má chovať. So vstupom do materskej školy najviac pribúdajú nové pravidlá a neistota dieťaťa ešte stúpa.
Deti, ktoré majú za sebou nejakú negatívnu skúsenosť (napr. rozvod rodičov, dlhodobý pobyt v nemocnici), majú spravidla väčšie problémy s prispôsobením sa materskej škole. Následkom predchádzajúceho zážitku nie sú „zocelené“ a reagujú veľmi citlivo.
Bojazlivé deti väčšinou po vstupe do MŠ zistia, že sa nenaplnili ich najčernejšie obavy a uľaví sa im.
Rodičia, ktorí od začiatku dávajú dieťa do MŠ na celý deň, musia počítať s tým, že sa dieťa bude horšie prispôsobovať a bude mať viac problémov. Celodenná návšteva MŠ je pre nováčika podstatne namáhavejšia ako poldenný pobyt.
Návšteva MŠ predstavuje šancu a výzvu zároveň. Deti sa učia pohybovať v skupine, učia sa presadzovať svoje priania a záujmy prijateľným spôsobom. Učia sa byť samostatné a nezávislé a rastie ich sebadôvera a seba vedomie. Učia sa deliť a zachovávať pravidlá skupinového spolužitia. Spoznávajú, čo to znamená nadväzovať priateľstvá a učia sa znášať sklamanie
Materská škola je zariadenie, ktoré pomáha dopĺňať rodinnú výchovu. Je miestom, kde deti prežívajú väčšinu dňa. Učiteľky materskej školy sa usilujú pomôcť Vášmu dieťaťu prekonať všetky ťažkosti súvisiace so vstupom do materskej školy, pretože pre deti je tento vstup významným medzníkom začlenenia sa do kolektívu rovesníkov .
radíme ďalej
Čo by malo dieťa pred nástupom do MŠ vedieť?
- mať osvojené základné hygienické návyky – umývať sa, používať WC, čiastočne sa obliekať, obúvať, jesť
- rodičia by mali u dieťaťa rozvíjať samostatnosť
Dieťa nemusí vedieť všetko urobiť samé, ale pri obliekaní sa správa aktívne a pani učiteľka mu "len" zapne bundičku, zaviaže šňúrky a pod.
Aký je vhodný vek vstupu do MŠ ?
Vhodý vek vstupu do MŠ je individuálny. Podľa pani Rosinovej je optimálne keď má dieťa 3 roky. Deti, ktoré vstupujú do MŠ mladšie ako troj ročné, sú náchylnejšie na ochorenia a častejšie ostávajú doma. Na druhej strane staršie deti (staršie ako 4 roky) sa už horšie adaptujú na kolektív, nechcú odchádzať z domu od rodičov a ráno sú plačlivé.
Ako sa zmení život a osobnosť dieťaťa ?
Deti sa príchodom do materskej školy dostávajú do nového sociálneho prostredia s rozmanitými sociálnymi vzťahmi a menia svoj spôsob života. Riaditeľ vytvorí podmienky na dochádzku dieťaťa, pričom s rodičom dohodne dĺžku pobytu dieťaťa v materskej škole.
Predškolské zariadenia zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí v predškolskom veku od dvoch do šesť rokov. Dopĺňajú rodinnú výchovu o výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa. Materská škola teda nadväzuje na rodinnú výchovu, dopĺňa ju a obohacuje o podnety, ktoré rodina svojimi špecifickými funkciami nedokáže zabezpečiť. Ide o prvú školu, ktorú dieťa absolvuje.
Súčasťou predškolskej výchovy je aj príprava dieťaťa na povinnú školskú dochádzku. Dieťa by malo dosiahnuť takú fyzickú, psychickú a celkovú úroveň rozvoja osobnosti, aby bolo schopné ľahkej adaptácie v školskom prostredí a dokázalo zvládnuť požiadavky 1. ročníka základnej školy. Zákonom zatiaľ nebola akceptovaná požiadavka praxe zaviesť povinnú školskú dochádzku do dĺžku pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení.
Predškolské zariadenia nie sú sociálnymi ustanovizňami poskytujúcimi len opateru a dozor, ale sú výchovno-vzdelávacími zariadeniami.. Základným pedagogickým dokumentom v materských školách je Program výchovy a vzdelávania schválený Ministerstvom školstva.
Najdôležitejšími vývinovými úspechmi predškolského veku sú osvojenie reči /okolo druhého a tretieho roku veku, pričom čistá výslovnosť sa dosahuje individuálne aj neskôr / a socializácia dieťaťa, ktorá sa završuje dosiahnutím sociálnej spôsobilosti dieťaťa, ako jednej zo zložiek školskej zrelosti alebo pripravenosti. Súčasné skúsenosti potvrdzujú, že deti prichádzajúce do základnej školy z rodinného prostredia dosahujú v školskej pripravenosti nižšiu úroveň, najmä v sociálnej spôsobilosti, oproti deťom s dlhodobou pravidelnou dochádzkou. Celkový efekt má pravidelná dlhodobá dochádzka do MŠ.
Emocionálna inteligencia sa najvýraznejšie nadobúda práve v predškolskom veku. Napríklad dieťa živo reaguje na konflikty medzi rodičmi, na vzťahy medzi súrodencami, rovesníkmi alebo dospelými osobami. V skutočnosti nedokáže ešte veľa vecí slovne vyjadriť, tieto však vplývajú na jeho celkový citový postoj voči ľuďom a svetu. Odborníci sa zhodujú v názore, že práve v tomto vývinovom období majú svoj pôvod počiatky rozličných porúch a neuróz.
Deti v materskej škole nadobúdajú nové príležitosti na sebazdokonaľovanie v rôznych doposiaľ neznámych oblastiach. V materskej škole sa uplatňuje princíp aktivity dieťaťa, v ktorej dominuje hra ako dominantný prostriedok rozvoja osobnosti dieťaťa. Hra je prirodzená činnosť detí. Pre zdravý vývin je rovnako dôležitá ako výživa a spánok. Hrou sa deti učia a zároveň im poskytuje zábavu a radosť. Preto aj v MŠ sa hráme, hoci sa učíme.
V predškolskom veku sa u dieťaťa utvárajú základy jazykovej správnosti a kultúry reči. V tomto období sú najpriaznivejšie predpoklady zvládnuť jazyk. Jazykový a rečový prejav detí pozitívne ovplyvňuje celková podnetnosť prostredia. Deti v predškolskom veku majú príležitosť počuť a osvojiť si slangové vyjadrenia. Plnohodnotná reč má veľký význam pri úspešnom začlenení dieťaťa hlavne do základnej školy.
Prečo deti plačú, keď ich rodičia odprevádzajú do materskej školy??
ovplyvňujú to rôzne faktory, napr. silná citová väzba na matku
dieťa je ešte závislé na dospelých
dieťa si ešte nevytvorilo dostatočnú väzbu na učiteľku alebo iné deti
dieťa v MŠ nechce spať, alebo jesť
nemá kamarátov, alebo sa mu deti posmievajú
nepáči sa mu pani učiteľka
Ako pomôcť dieťaťu prekonať plač pri odchádzaní do MŠ?
pomôžeme mu prekonať vstup tým, že ideme s ním
uvedomíme si, že každé dieťa je iné a hľadáme, čo u toho našeho dieťaťa spôsobuje jeho nespokojneosť s MŠ
vhodná je postupná adaptácia
spolupráca rodiny a školy
treba si zvyknúť – každý potrebuje iný čas
dovoliť dieťaťu priniesť si obľúbenú hračku
rozprávať sa s ním o materskej škole – ak plače pýtať sa na vysvetlenie