kimi räikkonen zivotopis
Dvadsaťjedenročný Fín Kimi Räikkonen prekvapil svet F1 v roku 2000, keď ho angažoval Peter Sauber pre svoj tím. V tom čase totiž ešte nemal potrebnú superlicenciu a tak bol jeho štart v najlepšej súťaži sveta otázny. Räikkonen sa stal s 23 odjazdenými pretekmi jedným z najneskúsenejších pilotov, ktorí nastúpili do F1. Presvedčivé výsledky v testoch však do Petra Saubera vliali vieru v jeho schopnosti. Už v ôsmich rokoch začal Kimi jazdiť na motokárach. Pretekať však začal až, keď mu bolo desať. Postupne sa však výrazne zlepšoval a napokon sa stal najlepším Fínom v histórii motokár. Okrem majstrovstiev Fínska a Škandinávie vyhral i európsku Grand prix. V roku 1999 vyskúšal formulu Ford, ale dlho v nej nezostal. V nasledujúcom roku už závodil v britskej formule Renault. Tu predviedol svoj talent naplno a dokázal vyhrať sedem z desiatich podujatí. Keď ho v roku 2000 oslovil Peter Sauber, Kimi ani na chvíľu neváhal. Šéf Sauberu veril, že sa Räikkonen aklimatizuje v F1 tak rýchlo, ako mladý Angličan Jenson Button rok predtým. V Kimiho prípade sa však vynoril veľký problém. FIA mu totiž nechcela udeliť superlicenciu potrebnú na pretekanie v tejto súťaži. Kimi totiž nikdy nepretekal v F3 alebo vo Formule 3000. FIA napokon Kimimu superlicenciu udelila, ale len podmienečne do konca sezóny. Ten čas však Räikkonenovi stačil. Jeho debut v Sauberi bol senzačný. V roku 2001 skončil na celkovom desiatom mieste v poradí jednotlivcov, pričom dokázal získať 9 bodov a dve štvrté miesta v Montreale a Rakúsku. Kimi zaujal chladnokrvnou jazdou, v ktorej absentovali mladícke nedostatky. V tom čase už rodáka z Espoo odporúčal Mika Häkkinen šéfovi McLarenu Ronovi Dennisovi. Räikkonena chceli McLaren i Ferrari. On sám však vedel, že v tíme z Maranella by bol odsúdený k úlohe tímovej dvojky Michaela Schumachera. Rozhodol sa preto pre strieborné šípy, u ktorých mal istotu voľnej súťaže. Rok 2002 teda začal v McLarene. Mal však smolu, pretože monoposty tejto stajne boli veľmi nespoľahlivé a nestačili v konkurenčnom boji s Ferrari a Williamsom. Až v jedenástich pretekoch musel Kimi odstúpiť. Takáto séria by zlomila i psychiku skúsenejších pilotov. Kimi sa však nevzdával a vo Francúzsku ho delil od víťazstva len kúsok. Šťastie mu však neprialo ani teraz a zásluhou olejovej škvrny z vozidla Allana McNisha vyletel z trate dve kolá pred koncom. Z víťazstva sa tak tešil Michael Schumacher. Mladý Fín však potvrdil, že bude dôstojným nástupcom Miku Häkkinena a v ničom nezaostával za svojím skúsenejším kolegom Davidom Coulthardom. Nebyť slabej stalility auta, mohol sa Kimi tešiť z lepšieho výsledku akým bolo celkové šieste miesto s 24 bodmi. Vstup do sezóny 2003 mal Kimi senzačný. Po treťom mieste v Austrálii sa na rozhorúčenej trati v Sepangu dočkal svojho prvého víťazstva v kariére. Z nasledujúcich piatich pretekov skončil štyrikrát na druhom mieste a jeho šance na majstrovský titul razom nabrali reálne kontúry. Stredná časť sezóny sa niesla v znamení dominancie Williamsu a tak sa k Räikkonenovi a M. Schumacherovi pridal v boji o titul i Juan Pablo Montoya. V konečnom účtovaní mohlo „Icemana“ mrzieť predovšetkým vypadnutie z Veľkej ceny Nemecka. Kimi doplatil na súboj manéver Ralfa Schumachera, ktorý ho vytlačil z trate spoločne s Rubensom Barrichellom. FIA neskôr pilota Williamsu potrestala, ale šance na body z Hockenheimu boli pre Fína stratené. Räikkonen bojoval ako lev až do poslednej chvíle. Z posledných štyroch pretekov skončil trikrát na druhom mieste, ale ani to v celkovom hodnotení na Michaela Schumachera nestačilo. Po poslednej VC Japonska mal na svojom konte len o dva body menej. Kimi však svojími výkonmi v sezóne 2003 jednoznačne naznačil, že predpoklady podľa ktorých sa raz má stať majstrom sveta, nie sú vôbec nereálne. Svojho oveľa skúsenejšieho kolegu Davida Coultharda totálne zotrel a pred sezónou 2004 patril k hlavným kandidátom na zosadenie Michaela Schumachera z majstrovského trónu. Úvod sezóny však priniesol obrovské sklamanie. Monoposty McLaren Mercedes boli maximálne nespoľahlivé a strieborné šípy bodovali len zriedka. Prvými pretekmi sezóny 2004 bola Veľká cena Austrálie. Kimi Räikkonen už pred jej začiatkom predpovedal, že nezaboduje – týmto prekvapujúcim vyjadrením trošku poodhalil predsezónnu klímu v jeho tíme. V kvalifikácii nakoniec obsadil desiate miesto, David Coulthard bol ešte o dve pozície nižšie. Preteky McLarenu veľa radosti nepriniesli – Kimi odstúpil po deviatich kolách kvôli poruche motora a David Coulthard došiel do cieľa až na ôsmom mieste. Jeden bod bol menej ako čakalo vedenie tímu. "Ak by sme povedali, že za sebou máme náročný víkend – tak by sme použili mimoriadne slabé slovo,“ povedal Ron Dennis okamžite po úvodných pretekoch. Kimi Räikkonen získal prvý bod sezóny až na štvrtej veľkej cene. Stalo sa tak na VC San Marina v Imole, kde skončil na ôsmom mieste. Vedenie tímu po týchto pretekoch prišlo na to, že s týmto monopostom nič nedokáže a všetku svoju snahu začalo orientovať na prípravu novej "B“ verzie, ktorá mala debutovať na VC Francúzska v Magny Cours. Po Francúzsku naozaj došlo k očakávanému zlepšeniu a Räikkonen začal predvádzať svoje možnosti. V Silverstone skončil na druhom mieste, pričom na vedúceho Michaela Schumachera stratil iba dve sekundy! Vo všetkých ostatných pretekoch ročníka okrem VC Maďarska už McLaren bodoval. Na okruhu Hungaroring Räikkonen preteky nedokončil a Coulthard sa nevmestil do bodovanej osmičky. Na pretekoch v Spa Francorchamps Kimi Räikkonen dominoval celému štartovému poľu napriek tomu, že v kvalifikácii obsadil až desiate miesto! Víťazstvo v Belgicku vynahradilo Fínovi bolesť, ktorú musel cítiť po tvrdých úderoch v úvode sezóny. V Taliansku mu opäť zlyhal motor Mercedes, ale potom mal už len dôvod na spokojnosť. V Číne získal tretie, v Japonsku šieste a v Brazílii výborné druhé miesto. Rok 2004 priniesol pre Räikkonena i jednu významú udalosť, ktorá sa pretekania netýka. Kimi totiž vstúpil do stavu manželského, keď si vzal modelku Jenny Dahlmanovú. Napriek solídnej druhej polovici by na sezónu 2004 Kimi najradšej zabudol. Počas zimnej prestávky spoločne s novým kolegom Juanom Pablom Montoyom testoval nový monopost MP4-20, s ktorým chcel vykročiť späť na cestu triumfov. V sezóne 2005 sa začalo všetko od začiatku a Kimi bol rozhodnutý bojovať ako lev. A tak sa i stalo. Titul mu ale i tentokrát unikol pomedzi prsty. V kvalifikácii a pretekoch robil viac chýb ako Fernando Alonso, ale o titul ho pripravila predovšetkým nízka spoľahlivosť balíka McLaren Mercedes MP4-20. Nebyť častých výbuchov motorov, mohol byť boj o titul oveľa napínavejší. Len vo voľných tréningoch vybuchol Kimiho motor Mercedes V10 štyrikrát. Niečo také sa nestalo nikomu inému. Räikkonen tak po kvalifikácii často strácal desať miest na štarte a to prirodzene skresávalo jeho šance na víťazstvo. Aj napriek veľkej smole dokázal Kimi vyhrať sedem pretekov. Spomedzi všetkých vyčnieva triumf v Japonsku. V Suzuke štartoval až zo 17. priečky, ale napokon sa po jednom z najlepších výkonoch v histórii F1 dostal až na prvé miesto. Skvelé stíhacie jazdy predviedol Räikkonen i na iných okruhoch. Tam ale až taký úspešný nebol. Vo Francúzsku sa dostal z trinástej priečky na druhú, v Taliansku z jedenástej na štvrtú a v Silverstone z dvanástej na tretiu. Desať najrýchlejších kôl pretekov hovorí o jeho rýchlosti jasnou rečou. Hoci mal Kimi veľa smoly, so spoľahlivosťou jeho auta v samotných pretekoch to nebolo až také zlé. Technické problémy ho stretávali hlavne v tréningoch, či v kvalifikácii. V pretekoch ale patril k najspoľahlivejším a len štyria piloti dokázali dokončiť viac pretekov ako on. Azda najväčšie zúfalstvo sa mohlo Räikkonena zmocniť na Nurburgringu. Fín viedol v Grand Prix Európy až do posledného kola, ale v ňom ho zradila technika (opotrebená pneumatika spôsobila poškodenie závesu) jeho nádeje na víťazstvo skončili v štrkovej zóne. Po víťazstvo si tak pohodlne došiel jeho hlavný rival Fernando Alonso. Niečo také by rozhádzalo aj skúseného harcovníka, ale 26-ročný pilot McLarenu si dokázal i po tejto situácii udržať chladnú hlavu. Strieborné šípy nezachytili predovšetkým úvod roka a na to v konečnom dôsledku doplatili. V Imole mal Räikkonen šancu na prvé víťazstvo v sezóne, ale po štarte z pole position ho už v ôsmom kole vyradila porucha motora. Šťastie mu nepriniesol ani Hockenheim, kde ešte nikdy predtým nedošiel do cieľa a nepodarilo sa mu to ani tentoraz. Príčinou jeho odstúpenia bola porucha hydrauliky. V Indianapolise sa rodák z Espoo podobne ako ostatní piloti Michelinu na štart nepostavil. Boj o titul prehral Kimi prakticky hneď v úvode roka. V Melbourne nastúpil na kvalifikáciu v daždi a zlé postavenie na štarte sa prejavilo na jeho výsledku v pretekoch, keď obsadil až ôsme miesto. Pred kvalifikáciou v Malajzii mal tak nevýhodnú štartovú pozíciu a v Sepangu nezískal ani bod. Svojho prvého pódia v sezóne 2005 sa dočkal až v Bahrajne, kde obsadil tretiu pozíciu. Ak nebudeme počítať VC Európy, kde ho klasifikovali aj napriek havárii na konečnom deviatom mieste, tak od tretích pretekov neskončil horšie, než na štvrtom mieste (v Monze)! V prípade, že došiel 1,75 m vysoký Fín do cieľa, obsadil sedemkrát prvé, trikrát druhé a dvakrát tretie miesto. Interný duel s Juanom Pablom Montoyom vyhral Räikkonen pomerne jasne. V kvalifikácii ho porazil v pomere 16:5 (v úvode roka pozostávala kvalifikácia z dvoch častí). V prípade, že došli do cieľa obaja zástupcovia McLarenu, skončil Kimi štyrikrát pred Juanom Pablom a päťkrát bolo poradie opačné. Celkovo nazbieral Kimi 112 bodov, zatiaľ čo Montoya len 60. V roku 2006 plánoval Kimi ďalší útok na majstrovský titul, ale aj tentoraz vyšiel naprázdno. Neúspešnú sezónu predznamenal už piatkový tréning v Bahrajne, kde mal Räikkonen problémy s elektronikou. V prvej kvalifikácii mu potom zlyhal zadný záves a to ho odsunulo na posledné miesto štartového roštu. V pretekoch sa však potom predieral vytrvalo nahor a napokon obsadil tretie miesto za Alonsom a M. Schumacherom. V Malajzii už taký dobrý výsledok nezískal, keďže ho v prvom kole zo zadu zostrelil Christian Klien z Red Bullu. Po tomto náraze musel odstúpiť s poruchou ľavého zadného závesu. V Austrálii nastalo zlepšenie a Räikkonen získal druhé miesto i napriek tomu, že mal problémy s opotrebovanou pneumatikou a zadným krídlom. V závere stíhal vedúceho Alonsa a v poslednom kole dosiahol najrýchlejšie kolo pretekov. V cieli mu ale na Španiela chýbalo 1,8 sekundy. V San Maríne doplatil McLaren na zlú taktiku a chybu Kimiho v kvalifikácii. V prvej časti pretekov tak uviazol Fín v premávke a Schumacher s Alonsom mu vtedy výrazne ušli. Do cieľa došiel napokon na piatom mieste a zo strany šéfa tímu Rona Dennisa musel prijať kritické slová. Do VC Španielska sa kvalifikoval Kimi na deviatej priečke. Už po prvom kole bol ale piaty. Svoju pozíciu si potom podržal až do konca. V Monte Carle vstupoval do pretekov z pekného tretieho miesta a v uličkách Monaka jazdil dokonca na druhej priečke za Alonsom. Po výjazde safety car však došlo v zadnej časti jeho auta k prehriatiu a auto zachvátil požiar. Po tomto odstúpení Fín pochopil, že v roku 2006 titul nezíska. V Silverstone podal Kimi výborný kvalifikačný výkon a do pretekov vstupoval z druhej pozície za Alonsom. Až do druhého pitstopu bol Kimi druhý pred Schumacherom, ale práve po zastávke v boxoch sa poradie vymenilo a Räikkonen došiel do cieľa ako tretí za nemeckým rivalom. V Kanade získal ďalšie pódium, ale v USA mal Fín opäť veľkú smolu. V prvom kole sa totiž zaplietol do incidentu 7 pilotov a z pretekov ho vyradil jeho kolega Montoya. Vo Francúzsku už bol Kimiho kolegom Pedro de la Rosa a Fín skončil na piatom mieste. V Nemecku získal pilot McLarenu pole position, ale v samotných pretekoch musel bojovať s Buttonom o tretiu priečku. Ďalšiu pole position získal Kimi v Maďarsku, kde však kolidoval v 25. kole s Liuzzim a po štvrtýkrát v sezóne do cieľa nedošiel. Do cieľa nedošiel ani v Turecku, kde kolidoval v prvej zákrute so Scottom Speedom a musel tak do boxov po novú pneumatiku. Po jej výmene havaroval už v ďalšom kole, kedy narazil do bariér vo štvrtej zákrute. V talianskej Monze vyhral Kimi kvalifikáciu po tesnom súboji s M. Schumacherom, ktorého porazil o dve tisíciny sekundy. V úvode pretekov viedol, ale po prvých pitstopoch ho na pozícii lídra vystriedal Michael Schumacher. Vo zvyšnej časti pretekov zotrval na druhej priečke. Po týchto pretekoch oznámil Schumacher koniec kariéry a Ferrari zároveň predstavilo Räikkonena ako svojho pretekára pre rok 2007. Ďalší výpadok Räikkonena prišiel v Číne, kde zradil Fína motor Mercedes. V posledných dvoch pretekoch získal v Japonsku a Brazílii bodované priečky, na pódium si už ale nesiahol. Svoju poslednú sezónu v McLarene Mercedes tak ukončil ziskom piateho miesta v poradí jednotlivcov. Úspech ale zaznamenal jeho tím v britskej F3. Stajňa Räikkonen Robertson Racing totiž získala vďaka Mikovi Conwayovi majstrovský titul a Conway zároveň vyhral i prestížne podujatie v Macau. V roku 2007 už obliekal Räikkonen červený overál Ferrari, kde sa stal kolegom Felipeho Massu. Vstup do Scudérie vyšiel Fínovi na jednotku a hneď v Austrálii získal pole position, najrýchlejšie kolo i prvé víťazstvo na novom pôsobisku. Stal sa tak prvým pilotom od roku 1989, ktorému sa podarilo vyhrať prvé preteky po príchode do Ferrari. Posledným šťastlivcom bol Nigel Mansell. V Malajzii ho hneď po štarte predbehol Lewis Hamilton a tak došiel do cieľa až ako tretí. V Bahrajne sa zopakovala podobná situácia, pričom tentoraz sa cez neho dostal v úvode Fernando Alonso. Svoju pozíciu si ale neskôr získal späť a výsledkom bolo opäť tretie miesto. V Španielsku ho po desiatich kolách vyradila porucha elektroniky a to znamenalo prepad na štvrté miesto v priebežnom poradí šampionátu za kolegu Massu. Trápenie pokračovalo v kvalifikácii v Monaku, kde Fín narazil do bariér a zničil si pravý predný záves. V pretekoch sa potom vyšplhal zo šestnástej pozície na ôsmu. V Kanade sa Kimi kvalifikoval ako štvrtý a skončil piaty. Jeho kolegu Massu diskvalifikovali. V USA obhájil štvrté miesto z kvalifikácie, ale zaskvel sa pritom najlepším kolom pretekov. V tej chvíli už strácal na Hamiltona 26 bodov a sen o titule sa zdal byť márny. Situácia sa zlepšila po návrate do Európy. Vo Francúzsku sa Räikkonen kvalifikoval ako tretí a hneď v prvej zákrute predbehol Hamiltona. Vo zvyšnej časti pretekov jazdil na druhom mieste, ale vďaka pitstopu sa prepracoval pred kolegu Massu a napokon tak získal svoje druhé víťazstvo sezóny. Pre Ferrari to bolo prvé double od roku 2007. Zisk pole position v Silverstone ušiel Kimimu len kvôli malému pošmyknutiu v poslednej zákrute. V pretekoch sa dostal cez pitstop opäť na vedúcu priečku, pričom sériou rýchlych kôl sa tentoraz dostal pred Alonsa z McLarenu. Okrem víťazstva si na svoje kontro pripísal aj najrýchlejšie kolo pretekov. Veľkú cenu Európy odštartoval ziskom pole position, ale mokré podmienky ho o vedúcu pozíciu pripravili. Po pošmyknutí jazdil na treťom mieste, ale v 35. kole ho zradila hydraulika a do cieľa nedošiel. Ešte pred VC Maďarska strácal Kimi na Hamiltona 18 bodov a patrilo mu až štvrté miesto v priebežnom poradí. Na Hungaroringu skončil v kvalifikácii štvrtý, ale po penalizácii Alonsa odštartoval ako tretí. V pretekoch sa dostal hneď po štarte pred Heidfelda a až do konca potom tlačil na Hamiltona. Výsledkom bolo ale druhé miesto. V závere pretekov zaznamenal najlepšie kolo a po dojazde do cieľa skonštatoval: "Boli to nudné preteky, pretože som sa len vyvážal za Lewisom a hovoril som si, že také rýchle auto by som chcel i ja." V Turecku pripravila Kimiho o pole position chyba v poslednom sektore kvalifikačného kola, ale v pretekoch si to vynahradil a už v prvej zákrute predbehol Hamiltona. Z víťazstva sa radoval Felipe Massa a Ferrari malo veľkú radosť z druhého double sezóny. V Monze sa to nezačalo dobre a v treťom tréningu Räikkonen havaroval pred zrakmi tifosi v šikane Ascari. V kvalifikácii obsadil piatu priečku a do pretekov nastúpil s náhradným autom. Po štarte predbehol Heidfelda a po poruche Massu poskočil na tretiu pozíciu. Fín si zvolil nezvyčajnú taktiku jedného pitstopu a tá ho dostala pred Hamiltona. Brit však disponoval lepšou rýchlosťou a tak ho na trati neskôr opäť predbehol. Pre Kimiho sa tak ušla konečná tretia priečka za pilotmi McLarenu. V Spa-Francorchamps dominoval Räikkonen od prvého tréningu a na svojej obľúbenej trati vybojoval tretiu pole position sezóny, ako i štvrté víťazstvo v roku 2007. Massa skončil druhý, až za nimi skončili strieborné šípy. Pre Kimiho to bolo už tretie víťazstvo v Spa v rade. Japonské Fudži sa zdalo byť baštou McLarenu a práve Hamilton s Alonsom skončili v kvalifikácii na prvých dvoch miestach. V extrémne mokrých podmienkach sa jazdilo prvých 19 kôl za safety car, pričom piloti Ferrari doplatili na nesprávne pneumatiky, ktoré boli podľa Scudérie výsledkom nesprávneho hlásenia zo strany FIA. V závere pretekov sa Kimi dostal na tretie miesto, pričom však nedokázal predbehnúť krajana Kovalainena z Renaultu. V Číne sa Kimi blysol totálnou dominanciou počas celého víkendu. Vyhral tréningy, ale v kvalifikácii ho predbehol Hamilton, ktorý si zvolil ľahšiu nádrž. V úvode pretekov v Šanghaji zapršalo a Kimi využil správnu voľbu pneumatík na zisk prvej priečky. Jeho hlavný konkurent Hamilton sa totiž na zničených gumách zošmykol z trate a ostal uväznený tesne pred vstupom na pitlane. Pre Räikkonena to bolo piate víťazstvo sezóny a celkovo išlo o 200 víťazstvo v histórii Ferrari. Ešte pred poslednými pretekmi v Brazílii mali všetko vo svojich rukách piloti McLarenu. Po zaujímavej kvalifikácii stál na čele štartového roštu Massa, nasledovali Hamilton, Räikkonen a Alonso. Hneď po štarte sa dostal Kimi pred Lewisa a zaradil sa za svojho kolegu. Alonso krátko na to predbehol Hamiltona a ten sa začal prepadať nadol. Massa už šancu na titul nemal a tak počas druhého kola pitstopov prepustil miesto Räikkonenovi na čele pretekov. Kimi tak vyhral a do jeho karát zahral i výsledok rivalov. S náskokom jediného bodu tak napokon získal majstrovský titul a odsunul Hamiltona s Alonsom na druhé a tretie miesto. Do sezóny 2008 tak vstúpi Räikkonen ako novopečený majster sveta, pričom jeho kolegom vo Ferrari bude opäť Felipe Massa.