Choď na obsah Choď na menu
 


28. 6. 2011

                                           Smutný  pohľad

 

      Po určitom čase som zasa navštívil Dobšinú, pri príležitosti pomaturitného stretnutia po päťdesiatych rokoch, ktorý príspevok na svoje stránky ešte len pripravujem. Bol som sa pozrieť na námestie, ktoré je v rekonštrukcii, ako napredujú práce.

 

     Zaujala ma však jedna vec, ktorú asi bežný obyvateľ Dobšinej asi nepostrehne, pretože sa to deje pomaly pred jeho očami a pravdepodobne to nevníma tak, ako človek, ktorý príde do Dobšinej po určitom čase a vidí ten rozdiel. O čo sa jedná? O pohľad na samotný Pišel, ako vidíte na obrázku.Obrázok Nechcem sa tu rozpisovať o samotnom  stredisku lyžiarskeho areálu, o ktorom už bolo popísané veľa, nie len na mojich stránkach, hoci to tak trocha aj spolu súvisí.

 

     Niekedy dávno, keď sa radní páni pozerali z radnice na Pišel asi  tak v rokoch 1940 až 1950, ako aj dávno pred tým, naskytol sa im pohľad na obrobené políčka a tak zvane Okrúhly  a Farársky Pišel s malými lesíkmi a celkom navrchu sa jemne črtal úplne maličký lesík.. Keď prišlo združstevňovanie obrobené políčka začali zarastať trávou, ale brázdy ostali . Potom prišla výstavba Alwegu brázdy sa zarovnali . V zime  „ súdruhovia „ na radnici mohli hrdo pozerať na lyžiarsky ruch na tomto kopci, približne do roku 1980 ?   

 

    Z nepochopiteľných dôvodov najmä po tzv., „Nežnej revolúcii „ začal  nie len Pišel  ale aj Alweg chátrať.  Dobšinčania, pozrite sa lepšie hore na samotný kopec. Pomaly a isto začína zarastať nie trávou, ale náletovými rastlinami po celom úbočí kopca. Horný malý lesíček je už bohato obrastený brezovým lesom a keď to pôjde ďalej takýmto tempom celkom iste lúky na Pišlu zmiznú a bude nad Dobšinou nový les podobný Štengerajšu.  Celkom najlepší výhľad na to dianie je práve z radnice. Nuž záverom azda len toľko. Nemrzí vás, a vašich radných tento zaiste trocha smutný pohľad?

 

 

V Košiciach 28.6.2011 Rudolf Pellionis     

 

Komentáre

Prehľad komentárov

Pohľad na Pišel už nie je smutný

(Rudolf Pellionis, 22. 8. 2011 14:03)

Dňa 21.8.2011, som sa zastavil v Dobšinej a zmena na Pišli je evidentná. Nálet drevín zmizol a skôr to zasa pripomína nejakú alpskú lúku, teda krásne vykosenú, aj keď vrcholok Pišla ešte zrejme nie je dokončený. Vďaka patrí pracovníkom, ktorí túto peknú prácu vykonali, aj tým, čo sa o to pričinili.

Zial,jedina

(Igor, 3. 7. 2011 14:58)

To s tym nadpisom,mas pravdu.Alan si to nevsimol.
IR je "demokraticky portal"!! Ak nepatris k poklonkovacov pana BH,tak skoncis ako ja.
Momentalne je FC moja jedina moznost.
Prajem peknu nedelu.

Re : Alanovi

(Rudolf Pellionis, 3. 7. 2011 14:29)

Alan napísal som Ti v pošte, prečo to asi nešlo. Tak dúfam že to už funguje, práve to vyskúšam. Ale pozor najprv si všimni aký dávaš nadpis. Môže sa Ti vyskytnúť po odoslaní, pod pridať komentár že Ti vypíše : " nadpis je príliš dlhý", potom Ti to neodošle.

Igor vidím že na IR ideš cez FC. Tiež jedna z možností :-)

Pre Alana

(Igor, 3. 7. 2011 13:01)

Nik Ta nepovazuje za zapredanca !!! Napisal si svoj nazor.OK.
Lenze ja pocitujem,ze sa situacia zacina aspon troch menit smerom k lepsiemu.Medzi poslancami je jeden,ktory otvorene kritizuje sucasnu situaciu v meste a zda sa,ze pod tlakom pritomnej verejnosti na zasadaniach aj ostatni,tak presvedcivo nehlasuju,ako predtym.
Dnes sa objavil na IR prispevok o potrebe ozvucenia zasadnuti a zvacseni poctu stoliciek pre verejnost.Aj to niecomu napoveda.
Na kamen sa pojdem osobne pri najblizsej navstene Dobsinej pozriet.Neverim,ze mi ho pan primator osobne ukaze,pretoze vytrvalo neodpoveda na moju elektronicku postu. Aj to niecomu nasvedcuje.
Teba by som uz tiez rad videl a priatelsky objal.Verim,ze si raz najdes cas popri "micurinovani" v novej zahrade a stretneme sa.Zaroven si nalejeme "cisteho vina".
Opatruj sa Alan

Takže ešte raz

(Alan, 2. 7. 2011 20:08)

Najprv Rudimu:
Kúpil som tu na dolniakoch ešte druhú záhradu. Práve teraz. Som absolutne sebestačný v plodinách. To je odpoveď na Tvoj príspevok. Absolutne s tebou súhlasím. Príde raz čas pravdy. Prežijú tí, čo majú kde dopestovať obživu. Bude to kruté. Dobšinčania si ešte spomenú na brázdy na Pišli. Lenže už teraz by sa tam ťažko hospodárilo. Siať by možno mal kto. Ale či by aj žal... aj my máme po otcovi na Pišli cca 11 árov a na Ramži cca 35 árov....čo s tým? Pre koho sa tam budem snažiť???
Igorovi: Kameň je len ničota oproti témam, ktoré pretriasame. Ale ak chceš, pošlem Ti foto ešte raz...alebo komukoľvek. Bol pri ňom aj Karol, aj riaditeľka mestských lesov. Nájdeš ho ľahúčko: na ceste do Dankovej, či na Čuntavu na mieste, kde sa rozširuje pristranstvo tesne pod "doktorovou chatou" je vľavo cca 5 m od cesty okrúhly balvan z kremenca, na ktorom je starý triangulačný bod. Ten je už neaktuálny, na moju žiadosť ho geodetický úrad varadil z evidencie, aby nič nebránilo odvozu kameňa.
Chlapci, len ma nikdy neoznačte za zapredanca a zradcu. Moja Dobšiná mi navždy ostane v srdci ako moje rodné mesto, kde som rástol. Milujem jej prírodu, musímsa do nej vracať a nadýchať sa trochu azbestu, pod ktorým som býval...ALE vidím ju raálne. Aj dobré, aj zlé veci. Nie som pesimista, Igor! Som realista. To mi môžeš vyčítať.

Rudi, prečo tu nie je môj príspevok!!!

(Alan, 2. 7. 2011 19:56)

Napísal som vám obom a už sa mi to nechce opakovať. Poslal som korektne na tento web a nie je to tu! Viete ako to je, keď máte písať ešte raz. Ako za trest. Nie je nejaká chyba na tejto stránke???

..este chvilu pockajte

(Igor, 2. 7. 2011 18:53)

Vino mam rad...ale pesimizmus podla Kraska nie.Ja osobne verim,ze tieto stranky si precitaju aj ti o ktorych by sme si mysleli,ze ich zo zasady ignoruju. Pri poslednej navsteve v Dobsinej som sa o tom presvedcil.Taktiez si pisem s niektorymi "veducimi" mesta a na prekvapenie tiez "lezu" pravidelne na stranku Dobsincana a taktiez na IR.
Pri spominanej navsteve
som stretol aj tych,ktori boli tvrdymi zastancami terajsieho vedenia.Lenze...volby skoncili a sluby sa nenaplnili.Ostalo len zatrpknutie a zlost.
Dalej sa objavuju prve lastovicky.Na poslednom zasadnuti MZ sa uz neodvazili pred kamerov p.Kariku a pritomnymi obcanmi odhlasovat ( podla primatora ) jasny predaj Alwegu.Poslanci si uz zacinaju uvedomovat,ze pred zrakmi divakov a kamery,to uz nie je ako v minulosti.V diskusii vystupuju mladi,ktori posobili v zahranici a nepaci sa im situacia v meste.
Mas pravdu Alan,demograficky stav a vyvoj zial nezastavis.Ale da sa menit smerovanie..aspon zatial.To iste v rozvoji sportu a turizmu.Len treba stale drzat vedenie pod tlakom a tlacit na pilu.Karol nie je z "Bozi vule Kral"!Pisete o odidencoch.Uz teraz sa tesim na dalsie Svetove stretnutie Dobsincanov.Zhodnotim mu jeho doterajsie posobenie v meste. Mali by ste sa pridat aj Vy.To by bolo naliatie cisteho vina.
A co Ty Alan.Odstahoval si sa,ale skala je stale v Dankovej a caka na cestne miesto. Viem,nestihol si,ale to neznamena,ze Tvoju stafetu nemoze doniest do ciela niekto iny.Som presvedceny,ze sa medzi mladymi najde niekto,kto to dokaze.Prid a ukaz,kde ten kamen je !
Pre zaujimavost si precitaj aj uznesenie s posledneho zasadnutia MZ.Poslaci stopli dalsie aktivity devastovatelovi Ludovej zahrady.
Aj v tom mas pravdu ze uz niekedy si naozaj pripadam ako potapac s nedostatkom kyslika..(pekne si to napisal),ale este stale dokazem velmi presne rozlisit dobru komunalnu politiku od zlej a transparentost od "medovych motuzov".
Si na tahu Alan.

Re : Nalejem teda čistého vína

(Rudolf Pellionis, 2. 7. 2011 16:30)

Alan, máš pravdu, nechodia tu ani Dobšinčania, teda na tieto stránky, prípadne málo. Vyjadrujú sa zväčša tzv., odídenci z Dobšinej. Tento článok vyšiel aj na stránkach infodobsina, kde mi Feri píše : " Rudko nerieš banality". Určite je Dobšinčan, pretože píše aj o inom. Nuž banality aj v tomto prípade...... Nechcem zájsť do ozajstných extrémov, ale napríklad v roku 1850 došlo na slnku ku takej erupcii, že vtedy existujúce telegrafné drôty sa jednoducho roztavili. Keby bola existovala už vtedy elektrická sieť, jednoducho sa všetko roztaví a nedajú to do kopy niekoľko rokov. Na šťastie vtedy ešte len začínal kapitalizmus. Žilo sa takmer ako v stredoveku, obrábali sa polia a každá dedinka či mestečko sa muselo samo uživiť na vlastných poliach.Čo chcem týmto povedať. Videl som video na IR od pána Kozela, ktorý hovoril ako prežil dvakrát kapitalizmus, ten minulý a ten terajší, teraz sa žije najmä zo špekulácie povedal a to platí najmä o spomínaných Tatároch. Katastrofa, ktorú som opísal vyššie, teda ohromná elektromagnetická búrka slnka nás môže postihnúť možno zajtra, o rok, alebo ešte v tomto desaťročí, pretože sa to opakuje a očakáva sa tento extrém slnka.

Tak teda banalita že Pišel zarastá náletovými drevinami? Banalita že kedysi to bolo celé obrobené? Banalita že nie len v Dobšinej, ale na mnohých miestach Slovenska zabudli ľudia pracovať, obrábať polia ? Automobilový priemysel nevypestuje zemiaky, ani pšenicu a ostatné potrebné k prežitiu, prežijú tam , kde to majú. Pane Bože chráň také oblasti ako je Gemer a iné ! Veď by celé od hladu vyhynulo. A vraj banality!!! Môže ma mať niekto za blázna, ale už keď som bol ako decko a zarastal Bindzóg ( Vincovka), vedel som, že Dobšiná nespeje dobrým smerom. Už vtedy nemala dobrého gazdu. V Dobšinej sa mnoho ľudí uspokojilo zo stavom aký existuje a stavajú sa do polohy mŕtveho chrobáka. Všetko záleží od ľudí, ako ste tu už spomínali viacerí. Áno chce to odhodlaného človeka a zapáleného pre Dobšinú, len tak sa možno pohnúť ďalej!!! Inteligencia priam cícerkom z Dobšinej vyteká rok čo rok!!! Aj to čo tam dorastie!!! Tak to je správne že ???!!!! Ale určite podľa mienky mnohých zasa len bagatelizujem!!! Zasa ma len skoro šľak triafa keď vidím ako to v Dobšinej ide a pritom iba bagatelizujem! Howg - dohovoril som!

Nalejem teda čistého vína:

(Alan, 2. 7. 2011 15:21)

Ono je to tak.
Citujem najprv Teba:
Ak by bol vyvijany permanentny tlak zo strany obyvatelov a podnikavych jedincov,Karol by musel zacal konat.
Igor, spočítaj si, koľko obyvateľov Dobšinej chodí na verejnú diskusiu sem, na tieto stránky, na stránky infodobsina, web Dobšiná a pod. Koľko ich aktívne pracuje AKTÍVNE!!! v meste. Pýtam sa KTO bude vyvíjať permanentný tlak na primátora??? Haloooo, Igor, budíííííííčeeeeeeeeeeeek!!! ONI si zvolili Karola, lebo ho CHCU. KAROLA. Toho Karola, čo o ňom tak "pekne" píšeš!!!
Igor a Rudko! My, ktorí sme odišli z Dobšinej by sme sa už do nej nikdy nevrátili! Pestujeme si aj na tejto stránke spomienky a prikrášľujeme si ju nevdojak, lebo sa nám to tak páči. Nostalgia je droga, ktorej sme neodolali!!! REALITA je iná. Smutná, pochmúrna a zlá. A nielen preto, že tam sú a budú Tatári. Ale hlavne preto, lebo demografický vývoj a hospodársky vývoj spôsobil úpadok. Nemám problém sa rozpamätať na to, ako tí, ktorí vytŕčali svojimi schopnosťami z radu (úbohého) boli zosmiešňovaní a preto odišli. Spolužitie rás, národov a príslušníkov rôznych cirkví nebolo celkom také ideálne, na aké sa snažíme rozpamätať. To len čas zmazáva stopy a fakty. Náš pohľad na minulosť Dobšinej mi trochu pripomína fakt, ako ľudský mozog klame, že mu je dobre, keď sa odkrví pri strmhlavom páde lietadla, pri nedostatku kyslíka u potápača, či umierajúceho človeka.
Kruté. Ja viem. Je to ovšem pravda a realita. Schopný človek sa v Dobšinej trápi, alebo odíde. Záleží od toho, či na to má peniaze, odvahu a či ho tam niekto púta. Ja som odišiel aj z Rožňavy a dnes viem, že som to mal urobiť už dávno. U nás doma je krásne a máme ten kraj navždy v srdci. Lenže žiť tam - to už nie. Zmráka sa, stmieva sa, k noci sa chýli...napísal niekedy Ivan Krasko.
Ani nevedel, že bude tak aktuálny aj po desaťročiach.

..pokracujeme

(Igor, 1. 7. 2011 19:52)

Majitelom "sportu a rekreacie" mozes byt teoreticky aj Ty,ale kym nebude presvedciva studia,projekt a seriozne pravidla hry v Dobsinej nebude nik investovat.To je pravda.
Ak by bol vyvijany permanentny tlak zo strany obyvatelov a podnikavych jedincov,Karol by musel zacal konat.Pritom je kralovsky plateny z penazi obcanov.Zial,pod serioznym vystupovanim sa skryva bezcharakterny sebec a mamonar.
Pred desiatkami rokov dokazal nemozne v tejto oblasti pan Ludovit Benicky na Dedinkach.Neviem ci si spominas. Dedinky vtedy "preskocili" aj V.Tatry v sportovom vyziti a turizme.Na brehu dovtedy neznamej priehrady vyrastol hotel,chatova zakladna,ihriska,plavajuci-nastavitelny bazen,sedackova lanovka a vlek.Na vlnach priehrady premavala vyhliadkova lod,turisti sa mohli kochat z kosa vyhliadkoveho balona na Tatry a v lesiku boli v klietke medvede.Tento boom zariadil menovany pan,pretoze vedel konat.Dnes su tiez prostriedky urcene na taketo ciele,su aj ludia,ktori by investovali.Lenze bez aktivnej propagacie staturarov mesta sa nic nepohne.Cakat na dalsie volby rozplynie uz aj nadej na zvratenie nestastia mesta.

sme zajedno

(Alan, 1. 7. 2011 18:47)

Súhlasím s Tebou. Jediný recept, ako vyhnať Tatarov je dať mestu prácu. Teda ponúknuť aj Tatárom prácu. Najprv je potrebné (BY BOLO POTREBNÉ) zmeniť filozofiu - a na to treba gurážneho primátora, nie recitátora a snílka. Pritiahnuť do Dobšinej zamestnanie. Potom príde aj kultúra, aj šport. Turizmus sa dá budovať len bez Tatarov.
Nie je to jednoduché, to viem. Ame viem, že Karolovi sa to nepodarí. Nemá na to.
Navyše dnes, práve teraz je veľmi zložité prilákať do Dobšinej majiteľa výroby.

Po vojne vyhnali majiteľov výrobných prostriedkov. S nimi odišla potichu kultúra a za poslednou baňou aj šport.

..pre Alana

(Igor, 1. 7. 2011 12:11)

Ahoj Alan
Kardinalna otazka ...jasne,ze kardinalna otazka je prvorada. Ale riesi vedenie mesta vobec nejaku otazku v prospech obcanov-volicov? Takto si postav otazku.
Predat a zbavit sa !!! To je jedine,co dnesny primator a prednosta so svojim "managerskym" myslenim dokazu.
Neviem kolko % ciganov maju v Jesenikoch,ale som presvedceny,ze aj nasi novodobi Tatari rabuju len tam,kde je to opustene a chatra to.
Ver mi,keby sa to vybudovalo,tak by sa nasli peniaze aj na strazenie.
Kardinalnu otazku mal riesit primator uz davno.Nie sa vyhovarat a trepat nezmysly na zasadnutiach MZ.
Aj tu je priklad ze sa to da http://korzar.sme.sk/c/5955661/romsku-osadu-prestahuju-z-centra-janoviec.html
Zial leniveho,priskvareneho a zadubeneho neprinutis,aby konal.

Koľko % cigáňov majú v Jeseníkoch ?

(Alan, 1. 7. 2011 6:57)

Igor, ahoj,
choď sa najbližšie pozrieť do Ramže do "oddychovej" zóny. Pozri sa, čo s nej zostalo !!!
Čo myslíš, ako dlho trvá demontáž takej bobovej dráhy a odvoz šrotu do zberne?
Igor, je to márne. Najprv sa musí riešiť kardinálna otázka a potom športové, kultúrne a podobné záležitosti.
Tatári a Turci plienili rýchlo. Títo pomaly, ale ničivejšie. V takom prostredí skús niečo tvoriť, Igor! Predstav si, že si investor a prvý krát prídeš do Dobšinej stvoriť niečo ako bobovú dráhu.
Otočíš sa pri Troch ružiach a vynadáš tomu, čo Ťa presviedčal, aby si prišiel.
Môžeš mi vynadať. To nie je pesimizmus, to je realizmus !!!

...dodatok

(Igor, 1. 7. 2011 1:42)

..ako priklad letneho vyuzitia zjazdovky uvadzam :http://www.ejeseniky.com/volny-cas/bobove-drahy/bobova-draha-petrikov
Konstrukcia sa pred zimnou sezonou demontuje a teren sa vyuziva na lyzovanie.
Dokonca cast nakladov na vystavbu,bola realizovana z fondov EU.
Tento priklad hovori za vsetko. A poukazuje,ako sa niekde da a v pripade Dobsinej nie !!!!
Ako by som pocul predstavitelov mesta "nevymyslaj"!!
Smutne,ked ma Dobsina takychto "statutarov"

..mozno riesenie

(Igor, 1. 7. 2011 1:25)

Karol.Nemusi sa nieco vytvorit len fanatizmom. Stacilo by,keby sa chcelo.Zmenit v tom,aby majetok mesta sluzil obcanom mesta a sirokeho okolia a hlavne prinasal zisk.Nie predat. Preco mesto,ked sa dostalo do situacie ze mu je lyziarske stredisko Alweg na obtiaz,nepoziada napr.o spolupracu nejaku vysoku skolu na vypracovanie studie (ako diplomovu pracu studentom)celorocneho vyuzitia strediska? Urcite by to bola zaujimava tema a financne by nestala vela.Na zaklade takto ziskanych podkladov by sa mohla vytvorit akciova spolocnost a realizovat dalsie zveladenie mestskeho majetku.
Pisel by sa mohol vyuzit aj v lete.Ako sportove rekreacne a zabavne centrum.S letnou sankarskou drahou,lanovym parkom,chatkami,drahou pre cyklotrial,tenisovymi kurtami,plazovym volejbalom.V zime so zjazdovkou s umelym zasnezovanim,osvetlenim.Lenze to chce nie sediet na zadku a lamentovat,ale nieco robit a organizovat.
To o com pisem,nie je scifi,ale realita,ktoru uz davno dokazali urobit napr.v Cechach.Osobne poznam managerov a vlastnikov takychto stredisk.Staci sa skontaktovat a poskytnu informacie.

Re : Lyžiari

(Rudolf Pellionis, 30. 6. 2011 9:40)

Vieš Karol, pripadá mi to ako keď nad Uhorskom viseli ťažké mračná beznádeje z tureckých nájazdov. Slovenský spisovateľ Ján Poničan tento obraz zachytil slovami: „A čo mladé zutekalo a čo staré nevládalo“. V Dobšinej je takmer podobný stav. Mladí odchádzajú preč a čo v Dobšinej ostáva? Prečo je taký stav v Dobšinej? Veľa otáznikov a tuším jednoduchá odpoveď. Absolútna nemožnosť realizovať sa mládeži v tomto meste. Niet primeraného zamestnania dokonca ani v okolí. Stredoškoláci a vysokoškoláci odchádzajú do miest, kde sa môžu uplatniť. Tento stav však pretrváva už mnohé desaťročia. Za to bol, prípadne je tiež niekto zodpovedný. Ale ako písal Igor, stráca sa hrdosť a povedomie, byť vôbec Dobšinčanom. Je to smutné konštatovanie, ako napríklad aj smutný pohľad na Pišel.

Lyžiari

(Karol, 30. 6. 2011 8:45)

Ahoj Rudo, myslím si, že je to spôsobené tým, že mladí ľudia už nemajú taký záujem o šport ako sme mali my.
Ak niekto chce lyžovať a má na to tak ide niekde do lyžiarskeho strediska, kde sa o neho postarajú. Výstavba a prevádzka takého areáalu je väčšinou postavená na fanatizme niekoľkých ľudí, ktorí dokážu získať investície a rozbehnúť to. Dnes už prevádzkovať lyžiarske stredisko bez umelého zasnežovania nemá význam a na treba ďalšie peniaze.
Pokiaľ sa nenájde v Dobšinej niekto, kto by to mal ako srdcovú záležitosť a venoval by tomu, množstvo energie a voľného času, nie je nádej aby ten kopec ožil. Pozdravujem, karol

Alan a Igor

(Rudolf Pellionis, 29. 6. 2011 13:02)

Áno máte obaja pravdu. Raz,keď Pišel zarastie úplne lesom, bude každému na háku, že niekedy existoval akýsi Alweg. Nikoho nebude trápiť nejaký predaj, len lesy budú zasa o čosi bohatšie na drevo a to sa predáva ešte relatívne dobre :-)

..v Dobsinej je to tak

(Igor, 29. 6. 2011 12:31)

Keby chatral len Pisel a Alweg.Ale co je najhroznejsie,chatra aj hrde povedomie dobsincanov. Postupne sa dostavaju na uroven,ked im zacina vyhovovat podpriemernost a postupna devastacia mesta a okolia.Sportuje uz len hrstka mladeze.Zjazdove lyzovanie zaniklo uz davno a bezecke je uz len na "papieri".Maly vlek zmizol a stary je vhodny,tak akurat do srotu.
Aj ked je z Radnice pekny vyhlad na Pisel,kompetentni nan nedovidia.Caste zurovacky a oslavy kalia zrak.Mozno ze si vsimnu zmenu,az ked bude nad zakladnou skolou trvaly lesny porast.Priklad,ako si vie priroda sama poradit.

Máš dobrý postreh, Rudko !

(Alan, 28. 6. 2011 20:33)

Nuž, hanba, ja som si to pri poslednej návšteve naozaj nevšimol. No hanba je pre Dobšinú, že si to nevšímajú domáci!!! Pravda je, že Pišel už nebude "náš" Pišel. Bude to zalesnený kopec, aký bol možno pred príchodom kolonistov. Časy sa menia, chátra Dobšiná, chátra aj naša vlasť.
Dovolím si čitateľov odkázať na stránku http://www.inforoznava.sk/infoservis/roznava-ocami-gymnazistov-z-r-1951, kde prebiehala anketa s veľmi rozumným človekom, ktorý veľmi krásne a výstižne hovoril o časoch minulých...už sa nevrátia. A my sa s tým musíme vyrovnať! Iné nám naozaj neostáva.