Manažment Spoločného Stravovania
30. 11. 2009
Moderný Manažment30.9.2009
- po 2 Svetovej vojne sa vo svete začínajú uplatňovať princípy moderného manažmentu, pričom najdôležitejšie sú :
§ Americký
§ Európsky
§ Japonský
Americký manažment
- v Amerike sa rozvíjali rôzne prístupy k rozvoju manažmentu :
1) Procesný
2) Psychologicko – Sociologický
3) Systémový
4) Kvantitatívny
5) Pragmatický
Procesný prístup
- je taký, ktorý výrobu zefektívňuje prostredníctvom zefektívnenia práce manažmentu
- v tomto prístupe k základným manažérskym funkciám patrí :
· organizovanie, plánovanie
· disciplína(prikázanie, plnenie príkazov)
· koordinácia
· evidencia
· rozpočtovanie
Psychologicko – Sociologický prístup
- v tomto prístupe sa kladie dôraz na medziľudské vzťahy, znamená to že výroba je efektívna vtedy ak medzi ľuďmi na pracovisku existujú, dobré medziľudské vzťahy
Za zakladateľa tohto prístupu sa pokladá :
A . Maslow
Systémový prístup
- v tomto prístupe sa kladie dôraz na celok, ktorý znamená viac ako jednotlivec
- uplatňuje sa tu princíp SYNERGICKÝ EFEKT 2 + 2 4
- autorom tohto prístupu je LUDWIG VON BERTALANFY
- medzi prínosy tohto prístupu riadenia patria :
§ systémové usporiadanie vzťahov medzi základnými funkciami riadenia
PORK
· Plánovanie
· Organizovanie
· Riadenie / Regulovanie
· Kontrola
§ modelovanie rozhodovacích procesov od prípravy po realizáciu
§ využitie počítačových systémov
Kvantitatívny prístup
- využíva matematické operácie a počítačovú techniku v riadiacom procese
Pragmatický prístup
- je taký, v ktorom sa využívajú (zavádz anie praktických skúseností do praxe) praktické skúseností úspešných manažérov
Thomas J. Peters a Waterman
- medzi rozhodujúce charakteristiky vynikajúcich podnikov patrí :
§ aktívne vystupovanie riadiacich pracovníkov
§ byť blízko pri zákazníkovi
§ autonómnosť a podnikavosť
§ zvyšovanie produktivity práce, prostredníctvom ľudí
§ pridržanie sa toho, čo firma vie a dokáže
§ riadiaci aparát (manažment) má byť čo najmenší z jednoduchou a dobrou organizáciou
Peter Drucker
- vymedziť 5 základných schopnosti činnosti manažéra :
1) Stanoviť ciele
2) Organizácia práce
3) Komunikáciu, Motivácia
4) Meranie a hodnotenie
5) Vzdelávanie pracovníkov
Japonský manažment
- vo svete manažmentu, dlho kraľoval Americký manažment, doslova šokom pre celý svet bol nástup Japonského manažmentu po 2. Svetovej vojne. Tento manažment sa stal aj základnom pre rozvoj tzv.: „ Ázijských Tigrov “ (Čína, Japonsko, Kórea, Hong – Kong, Singapur, Thaiwan)
- rozhodujúcim zdrojom a príčinou úspechu japonského manažmentu je :
§ umenie vytvoriť systém riadenia založený na LOJALITE
§ človek má vnútorný sklon, svoju prácu zdokonaľovať a plniť si perfektne svoje povinnosti
§ dôkladná Kvalifikačná príprava
§ vzťahy medzi nadriadenými a podriadenými
- Za hlavné rozdiely medzi americkým (AM) a japonským manažmentom (JM) považujeme :
§ v AM prevláda súťaživosť, arogancia, autoritatívnosť
§ v JM preferujú harmóniu v kolektíve, vzájomnú spoluprácu, súdržnosť, odovzdávanie poznatkov a skúsenosti
o v AM podriadený musia plniť príkazy nadriadených
o v JM funguje tzv.: RINGI – SYSTÉM, ktorý funguje na tom princípe, že návrhy a pripomienky idú od podriadených k nadriadeným, potom sa prediskutujú zo spolupracovníkmi a nakoniec sa dostávajú k vrcholnému manažmentu, ktorý ich odsúhlasí
§ vedúci pracovník dáva prednosť vedeniu na základe neformálnej autority (vedúci si získava ľudí, na základe prírodnej autority)
§ prednosťou JM je dôraz na vysokú kvalitu služieb a tovaru
Európsky manažment16.10.2009
- Nesie veľa prvkov amerického manažmentu
- Okrem klasikov európskeho manažmentu ako boli :
§ Max Weber
§ H. Fayol
§ Najvýznamnejším predstaviteľom Tomáš Baťa (1876 - 1932)
o Baťa využíval pri svojom spôsobe riadenia prvky tailorizmu(normovanie)
o Snažil sa zvyšovať výkonnosť svojich robotníkov pomocou týchto prvkov :
§ Podnik rozdelil na samostatné účtovné jednotky(dielne, oddelenia ), ktoré boli závislé jedna na druhej. Každá jednotka musela splniť plán a vtedy dostala podiel na zisku, ak plán nesplnila musela platiť penále ďalšej dielni
§ Podiely na zisku vyplácal robotníkov zväčšia v polovičnej sume pričom druhú polovicu ukladal na tzv.: osobných účtoch. Tieto peniaze využíval na financovanie rozvoja podniku
§ Pre svojich robotníkov staval byty, školy a poskytoval im rôzne sociálne výhody(vernosť, dôveru, lojalita)
o celý tento systém sa nazýva Baťová sústava riadenia
o Súčasný európsky manažment sa vyvíja ako Americký manažment
o existujú však aj autori, ktorý vnášajú do manažmentu iné prvky
§ Kurt Nagel
· Stratégia
· Dôraz na ľudské zdroje
· Informačné systémy
· Orientácia na zákazníkov
· Dôraz na štýl riadeni
Manažment a proces
- manažment je vo svojej podstate riadenie
- vo všeobecnosti ním rozumieme usmerňovanie javov, ktoré prebiehajú v rôznych systémoch v spoločnosti
-
Riadiaci prvok
|
Riadený prvok
|
SYSTÉM
Riadiaci prvok (-----) Riadený prvok
Hlavné manažérske fuľnkcie
1) Plánovanie
2) Organizovanie
3) Regulovanie
3) Regulovanie
4 )Kontrola
PORK
Plánovanie
- najširšom slova zmysle môžeme zjednodušene definovať ako proces stanovenia cieľov, stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľa, spôsob akým ten cieľ dosiahnem
Ciele
- sú to budúce stavy, ktoré sa majú dosiahnuť za určití čas
- ciele musia byť :
§ vecne vymedzené
§ merateľné
§ časovo ohraničené
- ciele môžu byť:
§ ekonomické
§ sociálne zamerané (na zamestnancov)
§ spoločenské
- rozdelenie cieľov podľa časového ohraničenia :
§ krátkodobé (do 1 roka)
§ strednodobé (od 2 do 3 rokov)
§ dlhodobý (od 5 - 10 roka)
Prostriedky na dosahovanie cieľov
1) Finančné prostriedky – úvery, pôžičky, zisk, akciový kapitál
2) Materiálové prostriedky – suroviny, polotovary, materiál
3) Ľudské zdroje – manažéri, zamestnanci, robotníci. .....
4) Kapacitné prostriedky – stroje a zariadenia, priestory (stavby, pozemky)
Cesty na dosiahnutie cieľa
- jedinou správnou cestou na dosiahnutie cieľa je sústava plánov podniku, pričom pláni rozdeľujeme na :
1) Rozdelenie podľa hierarchie – plán podniku, prevádzky, dielne, jednotlivca
2) Podľa funkčného zamerania – plán marketingu, finančný, výrobný
3) Podľa časového horizontu
Organizovanie
- je zavádzanie vzťahov do riadeného objektu, ktoré zamedzujú nekoordinovanému správaniu sa prvkov tohto objektu
- poslaním organizovanie je :
§ 1)Vytvoriť organizáciu (živelnosť nahradiť usporiadanosťou)
§ 2)Vytvárať podmienky pre vznik synergických efektov (celok je viac ako jednotlivec)
§ 3)Vytvoriť hierarchické vzťahy (od najnižšieho po najvyššieho)
§ 4)Vytvoriť stabilizačný účinok (rovno vážnosť, pevnosť)
Regulovanie
- Od schopnosti manažéra, ktorý pracuje s ľuďmi závisia výsledky práce nielen jeho ale celého kolektívu. Schopný manažér svojich spolupracovníkov reguluje najmä pomocou motivácie – vyburcuje vnútorné potreby pracovníka, stimulácie – vonkajšie podnecovanie
Kontrola
- Predbežná- kontrola či sú stále aktuálne predpoklady, z ktorých sme vychádzali pri tvorbe plánu Priebežná – kontrola priebežných výsledkov v priebehu plánovacieho obdobia (mesiac, ¼ roka, rok) Výsledná – kontrola konečných výsledkov dosiahnutých po skončení plánovacieho obdobia (mesiac,..)
Manažment ako rozhodovací proces
- každý manažér musí zaujať k vyskytujúcim sa situáciam stanovisko a musí sa vedieť v danej situácii aj správne rozhodnúť
- úspešnosť podniku vo veľkej miere závisí od toho ako rozhoduje manažment
Rozhodovanie
- je činnosť, pri ktorej :
I. Identifikujeme a stanovujem problém
II. Vytvorím niekoľko variantov
III. Výber najvýhodnejšieho spôsobu riešenia
Základné znaky rozhodovacieho procesu sú :
- možnosť výberu
- výber riešenia je vedomí (zakladá sa na myšlienkovom procese)
§ inšktívne rozhodovanie sú často nesprávne
- výber je cieľavedomí
- výber riešenia sa deje podľa navstavených kritérí
- rozhodovacie procesy delíme :
§ podľa závažnosti
§ podľa subjektu rozhodovania
Strategický manažment podniku
- Ako manažér podniku si stále budem dávať otázku „Prečo sú niektoré podniky úspešné a prečo nie???“
- Odpoveď na túto otázku veľmi úzko súvisí s otázkou stratégie a taktiky podniku
- Stratégia (dlhodobá) :
o je formulácia cieľov, postupov a ciest na dosiahnutie týchto cieľov
- Taktika (krátkodobá) :
o je spôsob použitia prostriedkov a zdrojov podniku na naplnenie stanovenej stratégie
o patrí sem každodenné riadenie činnosti podniku
- Úspešne strategické riadenie má tieto dôležité znaky :
o Orientácia na zákazníkov (prieskum trhu, skúmanie potrieb a želaní zákazníkov)
o Skúmanie a hodnotenie konkurencie (zisťovanie a posudzovanie, silných a slabých stránok konkurenčných firiem )
o Analýza a hodnotenie silných a slabých stránok podniku
o Orientácia na strategické ciele (uprednostňovanie stratégie pred krátkodobými cieľmi podniku dáva záruku dlhodobého podniku )
Skúmanie prostredia podniku
Externé prostredie - globálne |
Externé prostredie - konkurenčné |
Interné prostredie |
- Každý manažér na akejkoľvek úrovni by mal poznať prostredie podniku
- Prostredie podniku poznáme :
o Interné prostredie
o Externé prostredie – konkurenčné
o Externé prostredie - globálne
Interné prostredia
- výrobné kapacity (technológie, stroje a zariadenia)
- štruktúra zamestnancov podniku
- organizačná štruktúra podniku
Externé prostredie – konkurenčné
- zákazníci
- dodávatelia
- konkurenti
- ostatný… (banky, odbory)
Externé prostredie – globálne
- sociálne a kultúrne podmienky (tradície, historický vývoj, životní štýl )
- ekonomické podmienky (inflácia, vývoj národného hospodárstva )
- politické a legislatívne podmienky (zákony, daňové pravidlá,… )
- vedecko - technické podmienky (výsledky vývoja a výskumu, patenty a vynálezy, … )
Interné prostredia
- v rámci interného prostredia sa skúmajú :
o organizačná štruktúra (spôsob akým je podnik organizovaný)
o podniková kultúra (vzťahy medzi zamestnancami, systém hodnôt podniku, organizácia podujatí)
o zdroje podniku (finančné, kapacitné, zamestnancov, … )
SWOT analýza
SILNÉ STRÁNKY -----) PRÍLEŽITOSTI
_________________________________________
SLABÉ STRÁNKY -------) OHROZENIA
|
STRENGTHS -----) OPPORTUNITIES
WEAKNESSES -----) THREATS
- v analýze SWOT ide o to aby manažér vedel v rámci svojho podniku, rozobrať silné aj slabé stránky podniku a súčasne vedel stanoviť aké príležitosti a aké ohrozenia, mu tieto stránky v jeho činnosti priniesť
Stratégie podniku
- každý podnik musí mať bezpodmienečne stanovené strategické ciele, ktoré postupne plný a tím sa organizácia alebo podnik zaraďuje do určitej pozície
- Poznáme tieto druhy stratégií :
o 1) Stratégia rastu
o 2) Stratégia stability
o 3) Stratégia útlmu
o 4) Kombinované stratégie
1) Stratégia rastu
a. Interný rast
b. Fúzia – splynutie
c. Joint Ventures
d. Diverzifikácia -
A) Interný rast – znamená zabezpečovanie rastu podniku vlastními silami (zvýšenie, kapacity, zvýšenia počtu zamestnancov. nové technológie a zariadenia ); na takýto rast musí mať podnik dostatok zdrojov
B) Fúzia - znamená rast podniku, splynutím kapitálov dvoch alebo viacerých podnikov; zvyčajne sa spája slabší/menší podnik zo silnejším/väčším podnikom
C) Joint Ventures –
D) Diverzifikácia -
2) Stratégia stability
- zameraná na udržanie existujúceho stavu pričom podnik dosahuje dobré výsledky a je šanca udržať si dobré postavenie na trhu aj v budúcnosti
3) Stratégia útlmu
- táto je založená na obmedzovaní a poklese podnikových aktivít a znižovaným výkonov zavádza sa v prípade, ak je predpoklad že podnik sa vyhne bankrotu
Formulácia stratégie podniku
www.cypko.estranky.sk/fotoalbum/foto-poznamky-/poznamky/5
Komentáre
Prehľad komentárov
dakujem ti zato ze si dal teda vytvoryl poznamky a spristupnil si ich na nete velmi rada od teba cerpam info do skoly mas velmi vytizne poznamky dobre spacovane ak sa neviem pohnut hned si spoeniem na tvoje veci tu ahoj
dakujem
(majky1444, 20. 11. 2010 18:22)