Základy fotografického videnia
Základy fotografického videnia
Stáva sa vám, že keď si niekto pozerá vaše fotografie, tak povie niečo na spôsob: "Toto by mi nenapadlo nikdy odfotiť", "Aký netypický pohľad", "Každý deň chodím okolo a toto som si nevšimol", či "Taká obyčajná vec a aká je krásna na fotke"?
Ak áno, máte to, čomu sa hovorí fotografické videnie. Niekto sa s ním narodí, iný si ho musí vypestovať a sú aj takí, ktorým je odopreté. Štipka talentu je potrebná. Okrem tej štipky talentu sú potrebné tri veci:
- 1. Zvládnutie techniky
- 2. Znalosť fotografických vyjadrovacích prostriedkov
- 3. Vnímavosť, túžba po objavovaní, nadhľad, predstavivosť.
Najprv si treba vybudovať základy a potom na nich vystavať kreativitu. Potencionálna fotografia je všade okolo nás, v každom okamihu, na ľubovoľnom mieste, v nekonečnom množstve variácií.
Pokúsim sa načrtnúť to čo vám chcem povedať aj fotografiami. Bude to ale môj pohľad, moje videnie. Ak na tie isté miesta pôjdete vy, nájdete tam iné pohľady. A to je na tom to krásne, každý z nás môže tú istú vec vidieť inak.
Zvládnutie techniky
Nemusíte mať najlepší a najdrahší foťák na svete, aby ste boli kreatívni. Fotograf s videním nafotí dobre aj papierovým jedorázovym fotoaparátom. Jedným z dôvodov je to, že vie čo fotoaparát dokáže, predvída aký bude obrazový výstup. Aký vplyv bude mať na fotografiu objektív, záznamové médium, čas a clona.
Nepredpokladám, že teraz skočíte do obchodu nakúpiť zásobu jednorazových fotoaparátov. Chcem len aby ste spoznali váš fotoaparát, rovnako ako maliar pozná svoje štetce a farby. Aby vám nebol na prekážku, ale stal sa vašim intuitívnym nástrojom. Aby ste v prípade potreby vedeli z neho vymačkať maximum a aby ste si vedeli aj povedať, kedy nemá zmysel fotografovať, lebo je to ďaleko za hranice možností vašej techniky.
Fotoaparát, objektívy, blesky, filtre, statív. To sú zariadenia ovplyvňujúce vaše technické možnosti. Kombinácia ich vlastností a schopností do značnej miery vplýva na technickú kvalitu fotografie a na možnosť snímať ten ktorý fotografický žáner. Zároveň sú kreatívnym nástrojom pre prácu s perspektívou, ostrosťou, svetlom, farbami. A tým sa dostávame k ďalšiemu kroku pre získanie a vylepšenie fotografického videnia.
Až žltá repka urobila z tejto odkvitnutej rastliny objekt hodný zachytenia. |
Znalosť fotografických vyjadrovacích prostriedkov
Jednú skupinu vyjadrovacích prostriedkov fotografa tvoria tie, ktoré su ovplyvnené technickým vybavením a samotnou podstatou snímania fotografie. Ovplyvnenie výsledku nastavením času a clony, korekcie expozície, ohniskovej dĺžky, blesku, filtrov, panningu atď.
Druhú skupinu tvoria vyjadrovacie prvky dané kompozíciou, uhlom pohľadu, prácou s farbami, kontrastom, harmóniou, líniami, textúrou... Toto sa považuje za základnú fotografickú vzdelanosť, nezávislú na použitej technike. Mnohé je prevzaté z výtvarneho umenia. Zahrnúť do toho treba ale aj prácu so svetlom, využitie jeho farby, smeru a kvality. Netreba sa báť ani vplyvu iných foriem umenia. Ak vás môže použitá technika obmedzovať, tak fantázia je neobmedzená.
Silueta dievčaťa pridala fotografii na priestorovosti a zaujímavosti. Inak by sa jednalo o bežný turistický záber z bratislavského hradu.
Vnímavosť, túžba po objavovaní, nadhľad, predstavivosť...
Vytvoriť fotografiu spĺňajúcu kritériá technickej kvality a dodržania písaných aj nepísaných pravidiel kompozície už nie je dnes taký veľký problém. Fotoaparáty sa neustále zlepšujú, kompozičné pravidlá je možné sa naučiť z kníh a internetu. Fotografia, pokiaľ nie je vyslovene umelecká, je do veľkej miery remeslom, ktoré sa dá naučiť. Niekto sa ho naučí rýchlo, inému to trvá dlhšie. Tí najlepší prerastú priestor bežnej fotografie a povýšia ju na umenie. Tí, ktorí sa k takému stupňu nedostanú, nemusia zúfať. Fotografia je kreatívna aj v tej bežnej amatérskej podobe.
Ale poďme konečne k tomu fotografickému videniu. Ako sa k nemu dopracovať? Kto ho nemá tzv. od boha, musí sa k nemu postupne prepracovať.
Banálny objekt sa vďaka dažďu a tým zvýraznenému farebnému kontrastu stal zaujímavým. |
Ešte raz vďaka za dážď. Vyprázdnil inak rušné mesto a mohol som sa sústrediť len na fotografické využitie objektov. |
V prvom rade treba fotiť, nájsť si čas a príležitosť. Stačí ísť na prechádzku do mesta a len tak si cvakať. Sledovať architektonické detaily, ľudí, vodu vo fontáne... (tu si doplňte vaše obľúbené miesto, či činnosť). Nemusíte ani fotografovať, len sledujte. Pozerať sa na svet očami fotografa môžete stále. Cestou autobusom sledujte svetlo dopadajúce na babičku idúcu z tržnice, v kaviarni sledujte krásnu štruktúru peny na vašom Latte. Prší, kvapky na navoskovanej karosérii auta. Na kryte uzáveru plynu sa lúpe žltá farba.
Začnite si viac všímať veci okolo seba, vnímajte náladu a atmosféru. Garantujem vám, že na známych na prvý pohľad nezaujímavých miestach objavíte desiatky atraktívnych motívov.
Sme zvyknutí kráčať, pozerajúc priamo pred seba. Skúste zdvihnúť hlavu či pozrieť sa z výšky očí psa. Buďte ako malé dieťa, robiac nám nepochopiteľné veci, ono tak objavuje svet. Nezaujato, bez pravidiel. Objavte to zas. Vyžadujte to od seba.
Objavíte svet veľkých maličkostí, podstatu geometrie, materiálu, vzájomných vzťahov medzi neživými predmetmi, ale aj medzi ľuďmi a aj ich vzťahu k prírode, okoliu, predmetom.
Detail zábradlia bratislavského mosta Apollo. |
Táto fotka pre mňa viac symbolizuje Kamenné námestie v Bratislave, ako fotografia radnice, či Maximiliánovej fontány. |
Ak fotografujete dlhšie, možno máte zaužívané určité zvyklosti. Obľúbený štýl fotenia, obľúbený objektív. Vyskúšajte všetko zmeniť, na šport si zoberte širokáč, farebné kvety nasnímajte čiernobielo a vtedy keď sú už suché, vybehnite do dažďa... zbavte sa stereotypu.Objavujte skryté možnosti objektívov, experimentujte s časom a clonou, farebnosťou, perspektívou.
Aj výstupy z klimatizácie môžu byť fotogenické. |
Fotografickému videniu sa nenaučíte zo dňa na deň, práve preto, že vyžaduje aj niečo viac, ako sa len pozerať na svet. Chce to úsilie a trpezlivosť. Ak sa budete snažiť a vytrváte, potom tam, kde iní nič nevidia, vy uvidíte nekonečné množstvo námetov.
Nad frekventovanou uličkou v centre Bratislavy sa nachádza táto stará reklama. Málokto však zdvihne hlavu, aby ju objavil. |