Výstavba hutníckeho závodu VSŽ a s tým súvisiaci vznik pracovných príležitostí spôsobil v Košiciach prudký nárast výstavby nových sídlisk. Preprava pracujúcich do zamestnania si vyžadovala rýchly a kapacitný dopravný systém. Z navrhovaných variantov sa ako najvhodnejšie ukázalo vybudovať električkovú trať (rýchlodráhu) z mesta do areálu VSŽ, ktorá začala slúžiť 7. 11. 1964. Autobusová doprava, ktorú do areálu VSŽ prevádzkovala ČSAD, bola delimitovaná 1. 3. 1961 do dopravného podniku. Prevádzka na rýchlodráhe si tiež vyžadovala ešte počas jej výstavby vybudovať novú vozovňu električiek na Bardejovskej ulici, ale neskôr tiež výstavbu nového objektu pre autobusy na Hornádskej ulici. Počas výstavby rýchlodráhy sa tiež výrazne zmodernizoval vozidlový park električiek dodávkami nových vozňov typu T3. Posledné staré dvojnápravové električky s vlečnými vozňami v Košiciach dojazdili už v roku 1968. Pomalý rozvoj električkových tratí v meste nestíhal uspokojovať potreby rýchlo rastúceho mesta, preto sa postupom času dostala do popredia autobusová doprava. Veľkým prínosom v obnove vozidlového parku autobusov boli nové, moderné autobusy Karosa ŠM 11, ktoré postupne s ulíc vytlačili staršie typy. Tieto sa v 70-tych rokoch pre nedostačujúcu prepravnú kapacitu dopĺňali veľkokapacitnými kĺbovými vozidlami značky Ikarus. Počet autobusových liniek postupne vzrastal a podľa potreby sa upravovali aj ich trasy. Od 1. 7. 1976 sa v košickej mestskej doprave prešlo na bezhotovostný styk s cesujúcimi a zrušila sa funkcia sprievodcu. Koncom 70-tych rokov sa opäť začína presadzovať električková doprava. Od 1. 7. 1979 sa pre zvýšenie prepravnej kapacity na rýchlodrážnych linkách zaviedlo používanie trojčlenných súprav električiek typu T3. V roku 1989 bol vozidlový park električiek doplnený o nové trojčlánkové vozidlá typu KT8D5. Začiatkom deväťdesiatych rokov sa električková doprava obnovila niekoľkými vozidlami T6A5, čo umožnilo vyradiť niektoré prestarlé vozne T3. V roku 1993 sa pridala nová trakcia - trolejbusy. Do dnešnej doby sa prevádzkujú 3 linky, plány na jej ďalšie rozšírenie sa zatiaľ nerealizovali. V druhej polovici deväťdesiatych rokov sa prejavila stagnácia v dôsledku nedostatku finančných prostriedkov. Dochádzalo k odpredaju električiek KT8D5 do Miškolca, mnohé električky boli dlhodobo odstavené, zaostávala údržba. Nevhodné linkové vedenie spôsobovalo a spôsobuje úbytok pasažierov električkovej dopravy, ktorá sa z roka na rok redukuje. Najprv vymizli trojsúpravy T3, typické pre košickú rýchlodráhu, neskôr sa rozpriahali aj dvojičky. V autobusovej doprave sa postupne darí zvyšovať štandard cestovania a obnovovať vozový park, ale škrty v rozpočte možno ovplyvnia aj tieto snahy.