Kritická situácia nastala v prvej polovici 30-tych rokov v súvislosti s hospodárskou krízou. Spoločnosť mala finančné problémy spôsobené nedostatočnými príjmami, ktoré znemožňovali pokračovať v ďalšej prevádzke. Nepomáhalo ani znižovanie počtu pracovníkov a výšky ich mzdy. V roku 1936 bola prevádzka spoločnosti zastavená a celý majetok bol ponúknutý mestu Košice, a po schválení aj mestom prevzatý. Po pripojení južných častí Slovenska, kam spadali aj Košice k Maďarsku po roku 1938 sa kompetentnými orgánmi v roku 1939 prehodontila aj správa a fungovanie košickej mestskej dopravy. Prevádzka zostala v majetku mesta ako verejnoprospešný podnik s novým názvom "Kassai városi közúti vasút" (Košické mestské pouličné železnice). Technické a prevádzkové pomery sa prispôsobili vtedajším maďarským normám. Veľké zmeny v okupačnom období v mestskej doprave nenastali, okrem asi 2 km nových tratí sa len zdvojkoľajnili niektoré traťové úseky. Okupanti odvliekli so sebou do Nemecka 10 električiek, zničili technické vybavenie dielní a meniarní a poškodili koľajové trate. V povojnovom období zostal podnik vo vlastníctve mesta až do 1. 5. 1949 s názvom "Mestské verejné podniky - doprava". Aby bolo možné obnoviť premávku električiek bolo najprv nutné odstrániť následky spôsobené okupáciou - obnoviť poškodené trate, infraštruktúru a vozidlový park. Obnovená električková doprava bola spustená na dvoch linkách dňa 28. 8. 1945. V nasledujúcich rokoch sa postupne obnovila premávka aj na ostatných električkových linkách. Vozidlový park bol doplnený staršími električkami zakúpenými od pražského dopravného podniku. Okrem toho sa začalo s výrobou nových električiek aj v dielňach podniku z dielov a súčastí dodaných z podniku ČKD. Výraznejšie sa však vozidlový park zmodernizoval až v 50-tych rokoch rozbehnutím dodávok nových štvornápravových električiek ČKD Tatra radu T. Dňa 1. 5. 1949 bol podnik zaradený do komunálnych služieb s názvom "Dopravné závody mesta Košíc, komunálny podnik". Ďalšie zmeny v štruktúre ponikov riadených národným výborom nastali v roku 1953. Od 1. 7. 1953 je závod nahradený podnikom s názvom "Dopravné podniky v Košiciach", od roku 1959 "Dopravný podnik mesta Košíc". Rozvoj pracovných príležitostí, ale aj sídelných celkov v meste si vyžadoval neustále zlepšovať a rozširovať aj služby mestskej hromadnej dopravy. Sieť mestských električkových liniek bola preto postupne doplnená prímestskou autobusovou dopravou. Táto bola dopravným podnikom prevádzkovaná do 1. 4. 1955, kedy na linkách začali premávať autobusy ČSAD. Autobusy dopravného podniku boli následne využité na nových mestských autobusových linkách. Okrem osobnej dopravy sa v povojnovom období naďalej prevádzkovala aj doprava nákladná. Najväčšieho rozmachu sa dočkala v roku 1952, keď na 17 vlečkách prepravila spolu asi 15000 vagónov. Postupom času sa však začínala obmedzovať len do nočných hodín, aby neprekážala preprave osôb. Jej definitívne zrušenie nastalo 31. 12. 1964. Nekoľajová forma nákladnej dopravy (automobilová doprava a povozníctvo) sa udržala v prevádzke v rámci dopravného podniku do 1. 7. 1960, kedy ju delimitovali do ČSAD.