Tvorba podložky Daiza.
Tvorba a výroba vhodnej podložky pod kameň je podmienená určitou zručnosťou a predstavivosťou autora. Nieje to nič zložité, ale ani jednoduché. Potrebné sú k tomu rezbárske dláta a rôzne nástroje k opracovaniu dreva. Sú bežne dostupné v obchodoch. Stolársku dielňu vlastniť nemusíte. Moja prvá podložka bola veľmi jednoduchá čo sa týka tvaru a hlavne bola robená bez akýchkoľvek skúseností.
Takže ako sa to robí ? Tu je bežný postup akým vyrábam podložky pod svoje kamene. Nie je to z mojej hlavy, ale od kamarátov skúsených v tomto obore.
OSADENIE KAMEŇA DO PODLOŽKY.
Kameň, ktorý chcem osadiť si najprv otlačím do vhodnej hmoty (plastelína, tehla na aranžovanie kvetov a pod.) aby som získal predstavu o polohe kameňa v podložke. Toto je surový neočistený kameň. Je potrebné ho zbaviť nánosov a špiny. To je ale iná téma. Otláčať budem do aranžérskej tehly, dá sa kúpiť v kvetinárstve. Na kameň jemne zatlačíme tak aby sa zaboril do hmoty len toľko, koľko potrebujeme. Táto hmota má výhodu v tom , že sa nelepí na kameň a pri vyberaní sa nedeformuje ako napr.plastelína. Otlačok je presný podľa tvaru kameňa a vidíme ako hlboko treba kameň do dreva zapustiť. Obrys otlačku si prekreslíme fixkou na priesvitnú fóliu, aby sme ju mohli preniesť na drevenú doštičku . Prekreslíme ju pomocou kopírovacieho papiera ktorý položíme na dosku a naň dáme fóliu, obrys sa otlačí na drevo.
Potom pomocou kopírovacieho papiera otláčame kameň na doštičku a otlačené stopy uberáme dlátom tak, aby sme kameň zapustili do dreva v požadovanej hĺbke.
(je to iný kameň ako ilustrácia postupu)
Keď už máme kameň zapustený, je potrebné orezať obvod kameňa pílou ( ručnou, elektrickou alebo špeciálnou lupienkovou) tak aby sme dostali predbežný tvar podložky.
Je dobré nechať si rezervu po obvode-ľahšie sa hmota uberá ako pridáva.
Podložka - DAIZA , má kameň vhodne dopĺňať a pri krajinných kameňoch by mala byť jednoduchá. Podložka musí na kameni sedieť tesne a nemali by byť medzery medzi drevom a kameňom.
Táto podložka je veľmi jednoduchá, bez nožičiek a iných prvkov. Povrchová úprava je prevedená morením a následne napustením zmesou vosku a oleja. Kameň nie je upravený ani leštený. Celkový vzhľad kameňa, jeho farba a patina sa dosiahne až po dlhom procese YOSEKI, ale to je už ná kapitola.