Reklama vseobecne
25. 9. 2009
Reklama je publikovanie, podpora a komunikácia informácií alebo názorov o výrobku alebo službe, prípadne organizácii, so zameraním na potenciálny trh. Použité prostriedky môžu mať viacero foriem, napr. formu reklamy v médiách alebo priamej reklamy
Teaser [tízer] (z angl. "dráždič") môže byť:
prvý krátky reklamný film o (budúcom) filme, pozri teaser (film)
časť (niektorých) filmov alebo seriálov pred úvodnými titulkami, pozri teaser (prológ)
hudobná skupina:
je skratka označujúca kompaktný disk s možnosťou zápisu dát.
Ide o štandardný disk v tvare kotúča s priemerom 12 cm, niekedy aj 8 cm. Médium môže mať ľubovoľný tvar, musí mať však štandardizovaný stredový otvor a musí mať ťažisko v strede tohto otvoru z dôvodu stabilnej rotácie. Najčastejším nediskovým tvarom je obdĺžnik, ktorý má zbrúsené rohy, aby sa dal ľahko použiť v mechanikách ako 8 cm disk. V tomto tvare sa používa hlavne ako reklamný materiál, napríklad ako vizitka. Kapacita 12 cm disku je rovnaká ako pri bežnom disku CD-ROM, teda 74 minút audia vo formáte CD-DA alebo 650 MB dát. V súčasnosti je vďaka tolerancii častejšie možné sa stretnúť s diskami s kapacitou 700 MB alebo 80 minút, čo je maximum, čo norma umožňuje. Väčšie médiá už nemusia byť čitateľné vo všetkých prehrávačoch.
Dáta sú uložené v špirálovitej stope začínajúcej v strede disku. Disk je vyrobený z polykarbonátového pružného výlisku, na ktorý je nanesená svetlocitlivá vrstva s obsahom zlata alebo striebra a ochranný lak.
Princíp záznamu spočíva v zmenách odrazivosti reflexného média. Záznam sa vykonáva v mechanikách umožňujúcich zápis, tzv. napaľovačkách, čo je štandardná súčasť počítača. Pri zápise sa pomocou laserového lúča zahreje miesto na teplotu vyše 300 ˚C. Dôjde k nevratnej zmene farby a toto miesto už neodráža laserový lúč. Rozdiel medzi tmavým a svetlým miestom je však nižší ako pri lisovaných médií, kde sa rozdiel v odrazivosti dosahuje pomocou priehlbiniek. Z tohto dôvodu nemusia niektoré zastaralé CD mechaniky čítať napaľované médiá, ide hlavne o hudobné veže alebo zastaralé mechaniky v osobných počítačoch.
19. novembra 2003 rozhodlo DVD fórum v pomere osem hlasov proti šiestim, že HD DVD bude následníkom formátu DVD. Počas stretnutia v ten deň zároveň účastníci rozhodli o pomenovaní tejto technológie, ktorá bola dovtedy známa pod menom „Advanced Optical Disc“ (teda zdokonalený optický disk).
Súčasná špecifikácia štandardu HD DVD-ROM (disky určené len na prehrávanie, primárne najmä filmy a softvér) and HD DVD-Rewritable (prepisovateľné nosiče) dosiahla verziu 1.0, špecifikácia pre zapisovateľné nosiče HD DVD-R existuje v súčasnosti vo verzii 0.9.
Do konca roku 2007 nebolo jednoznačne rozhodnuté, ktorý z konkurenčných formátov (Blu Ray a HD DVD) používajúcich podobnú technológiu prerazí. Zdalo sa, že sa bude opakovať situácia s DVD, kde sa po veľkých tlakoch na formát DVD+ a DVD- problém vyriešil tak, že výrobcovia mechaník vyrábajú všetky mechaniky pre oba formáty. Zásadným rozdielom oproti DVD je, že DVD má ako základ DVD ROM, a technológie DVD+ a DVD- sú len technológiami zápisu na zapisovateľné média. Blu Ray a HD DVD sú však aj pri "ROM" (lisovaných) médiách rozdielne. O víťazstve tej ktorej technológie preto v konečnom rade začala rozhodovať podpora spoločností vydávajúcich na týchto nosičoch filmy. Do konca roku 2007 bola podpora oboch táborov vyrovnaná. Na jar 2008 sa však miska váh otočila a HD DVD stratilo podporu Warner Bros. Home Entertainment (čím sa tábor producentov filmov podporujúcich Blu-Ray rozšíril na 75% trhu), následne oznámilo prechod len na Blu Ray spoločnosť Netflix, jeden z najväčších videopožičovní USA (má veľký vplyv na formát médií, ktoré nakupuje od filmových spoločností). HD DVD má podporu u spoločností Paramount a Universal, ktoré však takticky podporujú oba formáty. Hlavným podporovateľom formátu ostáva firma Microsoft, ktorá mechaniku HD DVD implementovala do hracej konzoly Xbox. Vo februári 2008 prešli na stranu Blu-Ray ďalšie spoločnosti napr. WallMart Stores, jeden z najväčších obchodných reťazcov. V tomto období sa zdá, že aliancia Blu-Ray (Sony (implementácia v konzole PlaysStation 3), Panasonic, Hitachi) pravdepodobne zvíťazí.
Začiatkom februára začali presakovať správy o ukončení podpory pre HD DVD zo strany jej tvorcu a hlavného výrobcu HD DVD mechaník firmy Toshiba. 16 februára 2008 v japonskej televízii NHK publikovali správu o ukončení podpory HD DVD zo strany firmy Toshiba. Bola to správa neoficiálna.
19. februára 2008 spoločnosť Toshiba oficiálne ukončila podporu tohto formátu v podobe ukončenia výroby HD DVD mechaník, prehrávačov a rekordérov z dôvodu klesajúceho podielu na trhu v porovnaní s konkurenčným formátom Blu-ray. Pretože je Toshiba tvorca a hlavný predstaviteľ HD DVD, znamená tento krok koniec formátu. [1]
"Poctivo sme zvážili dlhodobý dopad pri pokračovaní v bitke formátov a záverom bolo, že rýchle rozhodnutie najviac pomôže rozvoju trhu" povedal šéf spoločnosti Toshiba Atsutoshi Nishida. Ďalej naznačil, že Toshiba bude naďalej podporovať rozvoj videa vo vysokom rozlíšení, čo znamená, že i Toshiba začne vyrábať Blu-Ray. Do konca marca Toshiba zastaví všetky dodávky HD DVD prehrávačov a napaľovačiek, ukončená bude aj výroba mechaník pre iné zariadenia (aj pre Microsoft Xbox 360).
Výhody zdieľania rozmerov [upraviť]Skutočnosť, že HD DVD, DVD a CD majú fyzicky rovnaké rozmery prináša niekoľko výhod. Najdôležitejšou výhodou je spätná kompatibilita HD DVD s DVD, čo značí, že prehrávač HD DVD je schopný prehrať aj staršie disky DVD. Ďalšia výhoda spočíva v tom, že spoločnosti lisujúce DVD budú z veľkej miery schopné využívať súčasné výrobné vybavenie a na zmenu budú potrebé len malé úpravy. Vďaka štruktúre modernej snímacej hlavy s jedným objektívom pre oba typy laseru, červený (pre DVD) i modrý (resp. modro-fialový, pre HD DVD), bude možné vyrábať kompaktnejšie prehrávače. Výhodou pre filmové štúdia je i fakt, že na jednom disku bude môcť byť film vo formáte DVD i HD DVD, čo zabezpečí plynulejší prechod od staršieho formátu k novému.