Vo fotoalbume najdete zopar ukázok z PC ART
Počítačová grafika je z technického hľadiska obor informatiky, ktorý využíva počítače na syntetické vytváranie umelých obrazov (tzv. rendering), na úpravu zobraziteľných a priestorových informácií nasnímaných z reálneho sveta - napríklad digitálna fotografia, skenovanie 2D, 3D. Z hľadiska umenia ide o samostatnú kategóriu grafiky.
Ilustrácie a sprievodné obrázky k textovej informácii grafy, schémy, nákresy, jednoduché ilustrácie ...
Reklamné a informačné materiály a predlohy letáky, pozvánky, informačné tabuľky, reklamné tabule, fotorealistické obrazy
Počítačové spracovanie fotografických predlôh spracovanie zosnímaných motívov - z fotoaparátu, alebo cez skener
Prezentácie - ucelené sekvencie, určené spravidla pre premietanie ako grafický sprievod k prednáške
Desk Top Publishing definitívne grafické spracovanie publikácie - knihy alebo časopisu, do podoby pre tlačiareň - text vrátane ilustrácií, grafov, obrázkov a fotografií
Animovaná grafika (pohyblivá, často aj ozvučená) tvorba jednoduchých animovaných sekvencií až po zložité počítačom realizované filmové sekvencie
Grafické užívateľské rozhranie (GUI) vonkajší vzhľad - „prostredie“ - užívateľských programov, ovládanie pomocou ikon - napr. Windows, prostredie hier
Technické výkresy' stavbárske, strojárske - umožňujú z výkresov zobrazovať trojrozmerný pohľad na súčiastku aj analýzu najviac namáhaných oblastí, u stavby je možné "prejsť sa" zvonku aj zvnútra navrhnutej stavby
Grafika pre WEB a multimediálne diela WWW stránky, encyklopédie na CD, rôzne výukové programy
Mapy, plány sídiel spracovanie máp, plánov miest, urbanistických štúdií, analýzy dopravnej situácie, vyhodnotenie a spracovanie výsledkov geologických a hydrologických prieskumov, znečistenia životného prostredia a pod.
Existujú dva základné prístupy k 2D grafike: vektorová a rastrová grafika. Vektorová grafika ukladá presné geometrické dáta, napríklad súradnice bodov, prepojenia medzi bodmi (úsečky, krivky) a výplne tvarov. Väčšina vektorových grafických systémov umožňuje použiť štandardné tvary ako kruhu, štvorec a pod.
Naopak základom rastrovej grafiky je pravidelná sieť pixelov, organizovaná ako dvojrozmerná matica bodov. Každý pixel nesie špecifické informácie, napríklad o jase, farbe, transparentnosti bodu, alebo kombináciu týchto hodnôt. Obrázok v rastrovej grafike má obmedzené rozlíšenie, ktoré sa udáva počtom riadkov a stĺpcov. Dnes sa často kombinuje rastrová a vektorová grafika v súborových formátoch ako PDF alebo SWF.
3D grafika je príbuzná vektorovej 2D grafike. Tiež pracuje so súradnicami bodov a informáciami o úsečkách, krivkách a plochách, ale dáta sú uložené v trojrozmernom koordinačnom systéme. Z týchto trojrozmerných dát reprezentujúcich teleso je potom renderovaný 2D obrázok.
Rôznymi technikami sa dajú v 3D grafike vytvoriť veľmi realisticky vyzerajúce obrázky vďaka verné simuláciu svetelných a optických javov ako sú tieň, odraz svetla, lom svetla alebo kaustika. Pokročilé vývojové nástroje umožňujú aj realistické animácie vrátane pohybov odevu, vlasov, vodnej hladiny a simulácia fyzikálnych javov ako je gravitácia a odrazy.
Rastrové (bitmapové)
Paintbrush (resp. „Skicár“) príslušenstvo OS Windows. Umožňuje tvorbu a spracovanie jednoduchších obrázkov, pracuje max. s 16 farbami, dokáže pracovať s formátmi .bmp a .pcx
Microsoft Photo Editor - je príslušenstvom MS Office, vyspelejší oako PaintBrush, umožňuje kreslenie obrázkov a jednoduchšiu úpravu bitmapových obrázkov (fotografií), pre náročnejšie úlohy je nevhodný
Corel Photo Paint - pre náročnú prácu, práca v True Color, rôzne farebné modely (RGB, CMYK...), rozlíšenie do 9800 DPI, možnosť úpravy farebnej škály (jas, kontrast, farebné podanie), efekty, pracuje s množstvom rôznych formátov...
Adobe Photoshop - vhodný pre profesionálnu prácu, práca v True Color, rôzne farebné modely (RGB, CMYK...) , rozlíšenie do 9600 DPI, veľa možností úpravy farebnej škály, veľké množstvo formátov, množstvo funkcií a efektov.
GIMP voľný multiplatformový softvér, zhruba na úrovni PhotoPaint
Moderné textové procesory (MS WORD, AmiPro a iné) majú jednoduchý grafický editor zabudovaný už ako príslušenstvo, tabuľkové procesory (MS Excel, Quattro Pro) zase obsahujú moduly pre jednoduché vytváranie grafov priamo z tabuliek. Špeciálnu skupinu programov pre tvorbu prezentácií reprezentuje napr. Power Point z balíka MS Office.
Vektorové:
Corel Draw ! - najpoužívanejší, vhodný pre tvorbu aj náročných predlôh, veľmi silný nástroj, typický pre vektorovú grafiku predstavuje tvorba a úprava čiar prostredníctvom Bézierových kriviek, ďalej zoskupovanie, prekrývanie a kombinovanie objektov, editácia výplní - tvorba farebných prechodov, rastrových výplní, editácia obrysových čiar, tvorba efektných textov, množstvo efektov vrátane 3D efektov. Corel Draw sa používa najmä pre umeleckú tvorbu; nie je určený pre technické účely. Obrázky ukladá vo formáte .cdr. Súčasťou balíka programov Corel je množstvo ďalších programov, umožňujúcich napr. pohodlné prezeranie galérií obrázkov v najrôznejších formátoch, animáciu a vytváranie videosekvencií, ich ozvučenie a množstvo ďalších funkcií. Unikátom je možnosť konverzie pixelového obrázku do vektorového tvaru pomocou programu CorelTrace.
Inkscape - najpoužívanejší "slobodný softvér" pre kreslenie vektorovej grafiky
Obdobný systém práce používajú aj Adobe Ilustrator, Zoner Callisto či nástroj „kreslenie obrázkov“ v MS Worde.
AutoCAD firmy Autodesk - asi najpoužívanejší predstaviteľ CAD systémov - určený pre tvorbu výkresov strojárskych aj stavbárskych, umožňuje z 2D výkresov vytvárať priestorové objekty buď v tzv. „drôtenom režime“, alebo pomocou tzv. renderingu modelovať povrch objektov - modelované objekty potom majú vzhľad ako fotografie skutočných prelôh. Veľmi silným nástrojom sú rozsiahle knižnice tisícok hotových súčiastok, ktoré stačí do výkresov vkladať. Knižnice sa predávajú ako samostatné moduly. Pre menej náročných užívateľov vzniklo množstvo jednoduchších variant - Auto Sketch, 3D Štúdio apod. Tvorba elektrotechnických schém a návrh plošných spojov je doménou programu ORCAD.
Už značne špeciálna oblasť tvorby máp je pokrytá programami Bentley GIS, ArcView, AutoCAD Map...
Pre animácie sa používajú napr. Flash, Corel Movie, 3D Studio MAX, True Space 3D