Nastavenie bielej
Vyváženie bielej je o správnom farebnom podaní snímku. Vieme, že inak sa nám javí biely list papiera ak je na priamom slnečnom slnku, v tieni, alebo osvetlený žiarovkou. A nám ide o to aby mal stále svoju prirodzenú bielu farbu. A nejde len o tú bielu farbu, samozrejme. Akosi sa predpokladá, že ak biela bude zobrazená reálne, i ostatné farby nebudú posunuté niekde mimo a budú v poriadku tiež.
Čiže, automatika, kým nastaví tie správne farby, potrebuje vedieť "čo sa tam vonku deje". Svieti slnko, je zamračené, fotíme pod sodíkovou výbojkou? Ak jej to dáme vedieť, zaloví v pamäti a nastaví režim ktorý by mal zabezpečiť verné podanie farieb. Ak nedáme, predpokladá, že je priemerný deň ani veľmi jasno ani zamračené a zariadi sa podľa toho.
Klasické prístroje používajú na nastavenie bielej farebné filtre, ktoré menia farebný nádych fotografie.
Každý digitálny fotoaparát má však v menu prednastavené hodnoty na vyváženie bielej. Väčšinou sú zobrazované ako symboly: slnko, pod mrakom, noc, výbojka, žiarovka atď. A naša jediná úloha je nastaviť ten správny symbol. Ako inak, občas to nepomôže.
Automatika je stále len automatika a s niektorými situáciami si nevie poradiť. Podľa mojich skúseností je to väčšinou fotografovaná scéna na ktorej prevláda jedna farba. Napríklad, skúste si nafotiť pole s rozkvitnutou repkou olejnou.
Žiarivo žltá na obrovskej ploche tak zmätie automat, že nielen repka, ale aj oblaky na výslednej fotografii budú ladené do žlta. Takisto, modrá obloha, ktorá zaberá dominantnú časť scény môže posunúť všetky farby do modra. Nehovoriac o snímkach v zime na snehu, ktoré budú skoro určite ladené do chladnej modrej. Zaujímavé je, že napríklad zelená lúka a lesy s automatikou nevybabrú. Je samozrejmé, že každý fotoaparát si s týmto problémom poradí po svojom, lepšie, alebo horšie. V druhom prípade mu budeme musieť pomôcť sami.
Riešenie :
Ak nepostačuje použitie prednastaveného režimu a fotoaparát má tú možnosť, použijeme korekciu nastavenia bielej. Posúvame jednotlivé farebné kanály RGB tak, aby sa farebné podanie ktoré vidíme na LCD obrazovke čo najviac blížilo originálu.
Nie že by som bol farboslepý, ale toto riešenie je pre mňa veľmi náročné, intuitívne. Skúste, možno ste na tom lepšie
Nastaviť vyváženie bielej manuálne. K tomuto účelu sa vybavíme listom bieleho, alebo šedého papiera formátu cca A4 a vyrazíme do terénu. Na mieste, ktoré nás zaujalo tak veľmi, že sa ho rozhodneme vyfotiť, nastavíme pred fotoaparát pripravený papier, tak aby zaberal celú snímanú plochu natlačíme spúšť a príslušným tlačídlom zaaretujeme nastavenie bielej. Tým máme bielu vyváženú na konkrétnu scénu a ostane tam, až kým aretáciu nezrušíme.
Ak náš digitál takéto finty nepodporuje, nafotíme ako sa dá a poďho domov za počítač. Dobrá správa pre začínajúcu fotografickú obec je tá, že väčšina programov na úpravu fotografií dokáže veľmi dobre nesprávne vyváženie bielej opraviť a aj zo strašidelných záberov nakoniec vznikne dobrá fotografia.