1.
LONGINT à -214 748 364ð 214 748 363 – 4byte v registri – MOD (zvyšok po celočíselnom delení, napr. x MOD y)
INTEGER à -32 768ð 32 767 –2byte – * (súčin)
WORD à 0ð 65 535 –2byte – DIV (celočíselné delenie)
SHORTINT à -128ð 127 –1byte – - (rozdiel)
BYTE à 0ð 255 –1byte – + (súčet)
BOOLEAN à logický, dvojhodnotový (true- false)
CHAR à znakový typ s textovými znakmi
-patria medzi jednoduché údajové typy, BP ich má 7 preddefinovaných
-real sem nepatrí, lebo nám umožňuje pracovať s pohyblivou radovou čiarkou FLOAT, teda
mať čísla typu 4,5; 2, 67…
2.
Obrazové formáty
Obrazové formáty sa typicky používajú na reprezentáciu digitálnych obrazov textových strán, fotografií, ilustrácií, umeleckých diel a iných grafických materiálov.
BMP(bit maped picture) - najjednoduchší bitmapový formát
- je vhodný na prenášanie obrázkov medzi schránkou a aplikáciami
-nedá sa komprimovať
-vysoká kvalita
JPEG(joint photographic expert group) -univerzálny formát, ktorý sa používa pre grafiku na www a využíva stratovú kompresiu
-tento formát je najrozšírenejší formát
-jeho prednosťou je najmä malá kapacita.
-ide o štandard pre kódovanie obrázkov napr. fotografie
-podporuje 16 miliónov farieb (24 bit na pixel - 16,7 mil. farieb)
-vďaka vysokým kompresným pomerom je formátom s malou veľkosťou súborov vhodným pre publikovanie v prostredí Internetu
-platí zásada, čím väčšia kompresia, tým menšia kvalita výsledného obrázku
-podporujú takmer všetky softvérové aplikácie určené na prácu s obrázkami a podporujú ho aj webovské prehliadače.
-nie je však vhodným pracovným formátom pretože k strate grafickej informácie dochádza pri každom uložení obrázka.
-nevhodný je aj pre kompresiu grafiky ktorá obsahuje ostré hrany a na rozdiel od GIF neumožňuje používanie priehľadnosti.
!(vysoká kompresia, slabšia kvalita, veľmi malý, vhodný pre foto, internet, veľké obrázky, prenos cez internet je vhodný)
GIF(graphics interchange format)- využíva farebnú hĺbku 8 bit(256 farieb)
-používaný formát na webe
-maximálnu veľkosť obrázku 16384x16384 pixlov.
-ako jediný formát podporuje zobrazovanie série po sebou idúcich obrázkov (vytvára tak ilúziu pohybu)
-predstavuje bezstratovú kompresiu a zaberá menšiu veľkosť ako TIFF, ale na druhej strane väčšiu ako komprimovaný JPEG.
-vie nastaviť transparentnosť (priehľadnosť) pre ľubovoľnú farbu (aj viac farieb) obrázku
-tento formát je vďaka menšiemu množstvu farieb ideálny na uchovanie obrázkov ako sú nadpisy, logá a pod.
- podporuje väčšina softvéru na prácu s obrázkami
!(menej rozšírený, len 256 farieb, zle sa komprimuje, nízka kvalita)
Zvukové formáty
Zápis zvuku v digitálnej podobe prebieha relatívne zložitým spôsobom a vo viacerých etapách. Zvuk je vlnenie.
WAV (Wave format)
-bol vytvorený firmou Microsoft pre platformu PC/Windows
-dáta sú neskomprimované navzorkované zvuky podobne ako na Audio CD
-ukladá jednotlivé vzorky bez ďalších zvláštnych úprav
-zvuk môže byť mono či stereo, s rôznou frekvenciou vzorkovania a bitovou hĺbkou (veľkosťou vzorky) 8, 16 alebo 32 bitov
-nehodí sa pre prenos po Internete, pretože je príliš veľký- približne 10 MB za minútu nahrávky
-výhody: je to formát s ktorým sa dobre manipuluje, je vhodný napr. pokiaľ potrebujete digitalizovanú nahrávku nejakým spôsobom editovať (hlasitosť, redukcia šumu ...),kvalitný
MIDI (Musical Instrument Digital Interface)
-obsahuje návod, čiže inštrukcie, ako sa má hudba zahrať pomocou rôznych hudobných nástrojov
-dokáže uchovávať hudbu, ale nie je vhodné pre ľudský hlas
-pri zápise hudby má trojminútová skladba uložená v tvare MIDI iba 10 KB, kým pri zápise tej istej skladby v tvare WAV má viac než 10 MB, čiže asi 1 000-krát viac
- je jazyk, ktorým sa rozpráva PC so zvukovými syntetizátormi
-digitalizovaný obraz je súbor základných bodov a údajov o farbe každého z nich. Digitalizovaný zvuk je súbor základných „rezov“ zvukovej vlny a hodnoty v každom bode. Na druhej strane, vektorový obrázok aj MIDI zápis sú návody, ako obrázok alebo hudbu znovu vytvoriť, teda nakresliť alebo zahrať
-hardwarovo ho podporuje aj veľa zvukových kariet
-pri malej veľkosti možno dosiahnuť aj dosť dobré nahrávky
MP3(MPEG-1 Audio Layer-3)
-čoraz častejšie sa stretávame s hudobnými súbormi vo formáte MP3 najmä kvôli prenosu zvukov po internete
-zhusťuje súbory typu WAV približne na jednu jedenástinu!
(robí to tak, že niektoré zložky hudby jednoducho vynechá- bežné ľudské ucho takúto stratu ani nepostrehne.)
-výrazne šetrí priestor (1 MB za minútu záznamu)
-okrem MP3 existujú aj MP1 a
program UHADNI_CISLO;
uses crt;
var cislo,vymyslene,pokusy:byte;
begin
clrscr;
writeln('Myslim si cislo z intervalu 1..100');
randomize;
vymyslene:=random(100)+1;
pokusy:=0;
repeat
write('Zadaj cislo: ');
readln(cislo);
if cislo=vymyslene then writeln('UHADOL SI');
if cislo<vymyslene then writeln('MOJE JE VACSIE');
if cislo>vymyslene then writeln('MOJE JE MENSIE');
pokusy:=pokusy+1;
until vymyslene=cislo;
write('Potreboval si: ',pokusy);
case pokusy of
1:writeln(' pokus');
2,3,4:writeln(' pokusy');
else writeln(' pokusov');
end;
readkey
end.