Basketbal patrí medzi najrozšírenejšie športové hry na svete a jeho pravidlá sa radí medzi najzložitejšie a najrozsiahlejšie. Pravidlá basketbalu sú najčastejšie sa meniace, čo súvisí s jeho vývojom a so snahou zatraktívniť ho pre širokú verejnosť. 1. pravidlo - hra Basketbal hrajú dve družstvá, každé s piatimi hráčmi. Úlohou každého družstva je vhodiť loptu do súperovho koša a súperovi zabrániť, aby získal loptu alebo dosiahol koša. Lopta sa smie přihrávat, hádzať, odrážať, kutálet alebo sa s ním môže driblovat v ľubovoľnom smere. Víťazom hry je to družstvo, ktoré dosiahlo väčšieho počtu bodov na konci hracieho času po štvrtej štvrtine alebo, ak je to potrebné po akomkoľvek predĺžení. 2. pravidlo - rozmery a zariadenia Ihrisko - Má obdĺžnikový tvar s rovným tvrdým povrchom bez prekážok, - 28 x 15 metrov, (26 x 14 úprava národnej federácie) - Výška stropu - najmenej 7 metrov. Čiary a rozmery - Šírka čiary - 0,05 m, (5cm) - Sú vyznačené rovnakou farbou, - Musia byť dobre viditeľné. Hraničnej čiary - Koncové - minimálne 2 metre od iného objektu - Postranné - minimálne 2 metre od divákov alebo akéhokoľvek iného objektu Stredová čiara - Je rovnobežná s koncovými čiarami, je predĺžená 15 cm za každú postranné čiaru - Rozdeľuje ihrisko na prednú a zadnú časť. Stredový kruh - Polomer 1,80 m, - Začína sa v ňom zápasu a druhý polčas rozskokem. Čiary trestného hodu - Jej vzdialenosť od koncovej čiary je 5,80 ma jej dĺžka je 3,60 m, - Hráč realizuje trestný hod z miesta za čiarou trestného hodu. Vymedzené územie - Územie ohraničené koncovou čiarou, čiarou trestného hodu a čiarami vychádzajúcimi z koncovej čiary a končiacom na vonkajšom okraji čiary trestného hodu. Trojbodové územie - Územie družstvá, z ktorého je možné dosiahnuť kôš z hry za tri body, 6,25 mz bodu, ktorý je priamo pod stredom dosky - Celá plocha ihrisko za Trojbodový čiara (mimo územia v blízkosti súperovho koša). Územie lavičky - Územie, kde sa nachádzajú hráči, tréner alebo osoby sprevádzajúce družstvo. Zariadenie - doska - Zhotovená z priehľadného materiálu, z jedného kusa alebo z tvrdého dreva silného 0,03 m (3cm), - Výška dosky 1,05 m a šírka dosky 1,80 m, - Výška spodného okraja od zeme 2,90 m, - Ohraničená čiarami šírky 0,05 m (5cm). - Farby čiar: biela ak je doska priehľadná, čierna v ostatných prípadoch Koše - Skladajú sa z obrúb a sieťok, - Horný okraj obruby 3,05 m nad povrchom ihrisko, - Priemer obruče 0,45 m (45cm), farba oranžová, hrúbka obruče min. 1,6 cm a max 2 cm - Dĺžka sieťky 0,40 - 0,45 m (40-45cm), farba biela, 12 uchytenie na obruč - Ak je doska sklenená alebo z iného transparentného materiálu, nesmie sa konštrukcie obruče dotýkať dosky (sila pôsobiaca na obruč sa nesmie prenášať na dosku). Lopta - Guľatý, odtieň oranžovej farby, - Povrch kožený, gumený alebo syntetický, - Obvod 0,749 m (749cm) - 0,780 m (780cm), - Hmotnosť 567 - 650 g. - Lopta, spustený z výšky 1,8 m, by sa mal odraziť do výšky 1,2 m až 1,4 m (posudzuje rozhodca) - Ak lopty domáceho tímu nespĺňajú požiadavky, rozhodca môže použiť lopty prizvaného tímu - Domáci tím by mal poskytnú aspoň dva lopty, ktoré spĺňajú vyššie uvedené požiadavky Technické zariadenia - hodiny hry - Hodiny a zariadení na meranie času. Signály - Dva rôzne signály, jeden pre merače času, jeden pre meranie 24 s Ukazovatel stavu - Ukazuje stav zápasu viditeľný pre hráčov a divákov, ukazuje hrací čas, skóre, počet time-outu a aktuálne štvrtinu Ukazovatele faul - Hráči: tabuľky biele, 20 cm x 10 cm, čísla 1-4 čierna, 5 červená tím: 20 cm x 35 cm, červené, môže byť použité elektrické zariadenia Zariadenia 24 sekúnd - Automatické, digitálne, s odpočítavanie času späť, - Signalizuje porušenie pravidla 24 sekúnd. Zápis o utkání - Schválený FIBA (Medzinárodná basketbalová federácia), - Vypĺňa ho zapisovateľ ako určujú pravidlá. 3. pravidlo - rozhodca a ich povinnosti zariadenia Dvaja rozhodcovia - Prvý schvaľuje a kontroluje všetky zariadenia, ktoré sa majú v utkání použiť, - Obidva rozhodujú v súlade s pravidlami a ich rozhodnutia sú rovnocenné. Asistenti rozhodcov - Času, zapisovateľ, pomocník zapisovateľa a merač 24 sekúnd. 4. pravidlo - hráči, náhradníci, tréneri Družstvá - Skladajú sa z 10-12 hráčov (u nás na súpiske max 12), - V priebehu hracieho času je na ihrisku 5 hráčov z každého družstva. Hráči - Hráč je člen tímu na ihrisku, náhradník je člen tímu na lavičke - Hráči nesmú mať pri hre: predmety, ktoré môžu spôsobiť zranenie napr. retiazky, náušnice, ostré pracky vo vlasoch, prstene, dlhé nechty - Hráč môže mať: bandáže, ortéza (mäkké bez ostrých hrán), chránič nosa, okuliare, čelenky (nesmie byť z hrubého, abrazívneho materiálu) Kapitán - Zastupuje na ihrisku družstvo, môže požiadať rozhodcu o informáciu, keď je lopta mŕtva a hodiny hry stoja. Tréner - 20 minút pred začiatkom zápasu dá registru zoznam mien a čísel hráčov, - 10 minút pred začiatkom zápasu svojím podpisom potvrdí súhlas s menami a číslami hráčov as menami trénerov, súčasne označí 5 hráčov, ktorí nastúpia na začiatok zápasu, - Vedie družstvo v priebehu zápasu, môže zostať štát v priebehu zápasu a vyžaduje oddychovej časy. Dresy - Rovnakej farby, musia byť vždy zastrčené do trenek počas zápasu, povolené sú aj kombinézy - Akýkoľvek nátelník pod drese len s lekárskym povolením, bez lekárskeho povolenie len nátelník rovnakej farby ako dres - Čísla na tričkách: na chrbte min. 20 cm, vpredu 10 cm, oboje 2 cm široké, čísla od 4 do 15 - Tím musí mať aspoň dve sady dresov, domáci tím svetlé, hosťujúci tmavej. Tímy sa môžu dohovoriť. 5. pravidlo - meranie času Hrací čas - 2 polčasy, 4 štvrtiny po 10 minútach (4x10 min.), - Prestávka medzi štvrtinami (1. a 2., 3. a 4.) a pred každým predĺžením je 2 minúty, prestávka medzi polčasy je 15 minút. Meranie času hodinami hry 1) hodiny hry sa spustia, keď sa lopty dotkne hráč na ihrisku: - Po vhazování za koncovú alebo postranné čiara, - Po rozskoku, - Po neúspešnom trestnom hode. 2) hodiny hry sa zastavia, keď: - Rozhodca zapíská, - Na konci polčasu alebo obdobia hry, akonáhle uplynie čas, - Zaznie signál 24 sekúnd, - Je dosiahnutý kôš proti družstvu, ktoré požiadalo o započítavanie oddechový čas, - Je úspešný hod na kôš z hry v posledných dvoch minútach štvrtej štvrtiny alebo v posledných dvoch minútach ktoréhokoľvek predĺženia. * Poznámka: Hodiny hry sa zastaví v momente, keď sa lopta stane mŕtvym, tj v momente, keď prepadne košom, alebo v ňom zostane. Pravidlo 24 sekúnd Hráči útočiaceho družstva, ktorí majú loptu pod kontrolou, musí ho do 24 sekúnd hodiť na kôš, ak sa tak nestane, ide o priestupok a družstvo stráca loptu. Merač 24 sekúnd zastaví zariadenie na meranie 24 sekúnd až vtedy, keď po hodu lopty na kôš sa lopta dotkne obruby, alebo prepadne košom. Akonáhle je lopta vo vzduchu pri hodu na kôš a zaznie signál 24 sekúnd, kôš platí iba v prípade, že lopta padne do koša - či už priamo, alebo po odrazom od obruby. Je potrebné si uvedomiť, že nových 24 sekúnd sa nastavuje len vtedy, keď sa lopta dotkne obruby. Keď hráč hodí na kôš a mine obroučky, nových 24 sekúnd sa nenastaví. Oddychový čas - Je to čas na taktickú poradu družstva a trvá 1 minútu, - Družstvo má nárok na jeden oddechový čas v každej z prvých troch štvrtín, dva oddychové časy v štvrtej štvrtine a po jednom oddychovej čase v každom predĺžení. Zranenia hráčov alebo arbitrážnych Rozhodca môže zastaviť hru vtedy, keď družstvo zraneného hráča má loptu v držaní, inak musia počkať, kým sa akcia nedokončí, tj doku družstvo, ktoré má loptu pod kontrolou, ju nehodí na kôš, nestratí kontrolu nad loptou, kým sa lopta nestane mŕtvym. Arbitrážny môžu hru prerušiť okamžite, ak je to potrebné vzhľadom na ochranu zraneného hráča. Zranený hráč, ktorý nemôže hrať, musí byť vystriedaný do 1 minúty, ak je to nemožné, tak čo najrýchlejšie. Nerozhodný stav a predĺženia Keď je stav zápasu po uplynutí druhého polčasu nerozhodný, v stretnutí sa pokračuje 5-minútovým predĺžením alebo 5-minútovým predĺženiami, kým nepadne rozhodnutie. 6. pravidlo - pravidlá hry Rozhodnutie utkání - Zápasov sa rozhodne dosiahnutím väčšieho počtu bodov v hracom čase. Začiatok zápasu - Obe dve družstvá musia mať na ihrisku po 5 hráčov, - Rozskokem v stredovom kruhu. Lopta sa stáva živým: - Po dosiahnutí najvyššieho bodu pri rozskoku sa ho povolených dotkne skákající hráč, - Rozhodca ho odovzdá hráči na vykonanie trestného hodu, - Po vhazování zo zázemie sa dotkne hráča na ihrisku. Lopta sa stáva mŕtvym keď: - Povolenie sa dosiahne koša, - Rozhodca zapíská, pričom lopta bola v tom momente živý alebo v hre, - Skončí polčas alebo obdobia hry, - Zaznie signál merača 24 sekúnd, pričom lopta bola v tom momente živý. Rozskok - Situácie, keď rozhodca vyhodí loptu medzi dva protihráča, - Vykoná sa, akonáhle sa odpíská držený loptu, tj keď jeden alebo viac hráčov súperiacim družstiev majú jednu alebo obe ruky pevne na lopte tak, že žiadny z nich ho nemôže získať bez použitia neprimeranej sily. Ako sa hrá s loptou: - V basketbale sa hrá s loptou rukami, - Plynúť drží loptu, kopať do neho, alebo ho udrieť päsťou je priestupok, - Hráč sa dopustí priestupku, akonáhle úmyselne kopne alebo sa dotkne lopty ktoroukoľvek časťou nohy. Kontrola lopty - Hráč má loptu pod kontrolou, keď drží živý loptu, alebo s ním dribluje. - Družstvo má loptu pod kontrolou, keď ho má pod kontrolou hráč tohto družstva, a aj keď si spoluhráči loptu přihrávají. - Hádzať loptu na kôš znamená držať loptu v jednej alebo v oboch rukách, a potom ho hodiť vzduchom smerom na kôš. Dosiahnutie koša a jeho hodnota - Koša sa dosiahne, keď lopta spadne zhora do koša a zostane v ňom, alebo ním prepadne. - Kôš z trestného hodu sa počíta za jeden bod, - Kôš z poľa sa počíta za dva body, - Kôš z trojbodového územia sa počíta za tri body. Striedanie - Výmeny hráčov alebo hráčov, ktoré je potrebné hlásiť registru, - Striedajúci hráči musia byť pripravení na hru. Koniec obdobia hry a utkání - Zápas končí signálom času, oznamujúceho koniec hracieho času, - Akonáhle sa niekto dopustí chyby súčasne so signálom času skončí polčas alebo akéhokoľvek obdobia hry, musí sa ešte vykonať trestný hod alebo hody, ak sú súčasťou trestu. Zrušenie utkání Družstvo prehráva zrušením zápasu, keď: - Odmietne hrať aj po vyzvaní rozhodcom, - Svojim konaním bráni v hre, - Nie je schopné do 15 minút po čase určenom na začiatok zápasu postaviť päť hráčov. Trest: zápas vyhráva súper 20:0. Navyše, družstvo, ktoré prehrala dostane 0 bodov do klasifikácie. Nedohrání utkání - Akonáhle sa v priebehu zápasu zníži počet hráčov niektorého družstva na menej ako dva, toto družstvo prehráva nedohráním utkání. 7. pravidlo - priestupky Definícia - Priestupok je porušenie Kódexu, - Družstvo, ktoré sa dopustilo prestupe, sa trestá stratou lopty, - Lopta sa prizná súperovi, ktorý vhazuje zo zázemia z miesta, čo najbližšie k miestu porušenia pravidiel. Hráč v zázemí - Je vtedy, akonáhle sa akákoľvek časť jeho tela dotýka podlahy alebo objektu na, nad alebo za hraničnými čiarami. Lopta v zázemí - Je vtedy, keď sa dotýka hráča, ktorý je v zázemí, alebo ktorejkoľvek osoby, podlahy, alebo niektorého predmetu na hraničnej čiare alebo za ňou, alebo konštrukcie, alebo zadnej plochy, alebo sa dotkne stropu. Dribling - Hráč má loptu pod kontrolou, hází ho, odráža alebo guľou po podlahe a opäť sa ho dotkne prv, ako iný hráč. Udalosti 1) obrátka vznikne vtedy, keď hráč drží loptu Vykročte raz alebo viackrát v ľubovoľnom smere rovnakú nôh, zatiaľ čo druhá noha, zvaná obrátková, zostáva v jednom mieste v styku s podlahou. 2) kroky alebo pohyb s loptou (na ihrisku) je pohyb jednou alebo dvoma nohami ľubovoľným smerom drží loptu, pričom dôjde k porušeniu obmedzení uvedených v tomto článku. Výber obrátkové nohy 1. Hráč, ktorý zachytí loptu s obidvoma nohami na podlahe môže použiť ľubovoľnú nohu ako obrátkovou. 2. Hráč, ktorý zachytí loptu v pohybe alebo driblingu, môže zastaviť a obrátková noha bude určená takto: a) keď sa jedna noha dotkne podlahy: - Táto noha sa stáva obrátkovou akonáhle sa druhá noha dotkne podlahy, - Hráč sa môže z tejto nohy odraziť a súčasne dopadnúť na obidve nohy, v tomto prípade sa žiadna noha nemôže stať obrátkovou. b) keď sa obidve nohy nedotýkajú podlahy a hráč: - Dopadne súčasne na obe nohy, potom ktorákoľvek noha môže byť obrátková. V momente, keď pohne jednou nohou, druhá sa stáva obrátkovou. - Dopadne najskôr na jednu nohu, a potom na druhú nohu, potom sa obrátkovou nôh stáva ta noha, ktorá sa prvá dotkla podlahy. - Dopadne na jednu nohu, môže sa z tejto nohy odraziť a súčasne dopadnúť na obidve nohy; v tomto prípade žiadna noha sa nemôže stať obrátkovou. Pravidlo 3 sekúnd Hráč nesmie zostať dlhšie ako tri sekundy v súperovom vymedzenom území, doku má jeho družstvo loptu pod kontrolou. Tesne bránené hráč Držený lopta sa zapíská, keď tesne bránené hráč drží loptu nepřihraje, nevystřelí alebo nedribluje do 5 sekúnd. Pravidlo 8 sekúnd Družstvo, ktoré má loptu pod kontrolou vo svojej zadnej polovici, musí do 8 sekúnd od jej získania dostať loptu do svojej prednej polovice ihriska. Zahrání lopty do zadnej polovice ihriska Hráč družstva, ktoré má loptu pod kontrolou v prednej polovici ihriska, nesmie zahrať loptu späť do svojej zadnej polovice ihriska. 8. pravidlo - osobné chyby Chyba je porušenie Kódexu, pri ktorom dôjde k osobnému dotyku so súperom alebo k nesportovnímu správania. Osobná chyba - Je chyba hráčov, pri ktorej dochádza k dotyku so súperom bez ohľadu na to, či je lopta živý alebo mŕtvy. Blokovanie - Osobné dotyk, ktorý zabraňuje súperovi v pohybe. Obojstranná chyba - Dvaja súperi sa dopustí chyby navzájom v približne rovnakom čase. Nešportové chyba - Osobné chyby na hráča s loptou alebo bez lopty, ktoré sa hráč dopustil úmyselne. Diskvalifikující chyba - Hrubé nešportové porušenie pravidiel. 9. pravidlo - technickej chyby Technická chyba hráča - Nezahrňuje dotyk so súperom, - Zahŕňa nezdvořilé správania alebo dotýkání sa rozhodcu, urážlivé hovoriť alebo gestikulovat, dráždiť súpera alebo mu prekážať v rozhľadu máváním rukami blízko očí, zdržiavať hru, vymeniť si hráčske číslo bez ohlásenia registru a prvému rozhodcovskému, pevne uchopiť obroučky, vstúpiť na ihrisko ako náhradník bez ohláseniu registru, alebo okamžitého hlásenia rozhodcovskému. - Nový je trest za technickú chybu hráčov - 1 trestný hod a lopta na vhazování zo zázemia na stredu za postranné čiarou. Technická chyba trénerov, náhradníkov alebo osôb sprevádzajúcich družstvo - Zahŕňa nezdvořilý spôsob obracanie sa na arbitrážne, technického komisára, zapisovateľa, času, a merača 24 sekúnd alebo na súpera. 10. pravidlo - všeobecné ustanovenia Päť chýb hráča Hráč, ktorý sa dopustil piatich chýb, musia byť s touto skutočnosťou oboznámený a musí automaticky opustiť hru. Chyby družstva Ako sa družstvo dopustí 4 chýb (osobných alebo technických) hráča v jednej štvrtine, každá nasledujúca chyba, ktorá by normálne mala byť potrestaná vhazováním zo zázemia, bude potrestaná dvomi trestnými hody. Trestné hody Trestný hod umožňuje hráčovi nerušene dosiahnuť jeden bod z miesta za čiarou trestného hodu.