ŠPECIÁLNA PEDAGOGIKA
-
špecifické poruchy učenia a ich dôsledky
-
špeciálna pedagogika ako veda, základné pojmy a odvetvia
-
výchova a vzdelávanie telesne postihnutých
druhy telesných postihnutí
-
výchovný prístup vzhľadom na poruchy zraku a sluchu
klasifikácia porúch zraku a sluchu
-
príčiny a formy narušenej schopnosti komunikácie
dôsledky narušenej komunikačnej schopnosti a výchovný prístup
-
druhy typy a stupne mentálneho postihnutia
výchova a vzdelávanie mentálne postihnutých
ŠPECIÁLNA PEDAGOGIKA AKO VEDA
Špeciálna pedagogika je vedný odbor, ktorý sa zaoberá výchovou a vzdelávaním postihnutých, alebo narušených jedincov.
Jej súčasťou je defektológia- skúma zákonitosti vývinu, socializácie, zmeny v telesnej a psychickej oblasti z dôsledku postihnutia.
SYSTÉM ŠPG
podľa druhu postihnutia:
-
surdopédia /sluch
-
tyflopédia/ zrak
-
logopédia/ narušená komunikácia
-
somatopédia/ telesný postihnutia
-
psychopédia/ mentálny
-
psycho-sociálne
-
etopédia/ poruchy správania
-
viacnásobne postihnutých
-
poruchy učenia
-
výnimočne nadaných
ZÁKLADNÉ POJMY
Defekt – ireparebilné postihnutie/ zrakové, sluchové
Porucha – získané reparibilné narušenie, odchýlka
Anomália – vrodená vývojová vada
Deviácia – odchýlka správania
Deformácia – telesné zmeny
Defektivita – ak človek trvalo alebo dlhodobo potrebuje pomoc inej osoby, špeciálne podmienky
Postihnutý – človek s ireparibilným postihom
Narušený – človek s reparibilným postihom
Ohrozený – šlovek dlhodobo vystavený nepriaznivému vplyvu
DRUHY TELESNÝCH POSTIHNUTÍ
1.vrodené alebo získane postihnutie
-
v dôsledku mozgového poškodenia, alebo bez mozgového poškodenia
Vrodené, mozgová porucha
Detská mozgová obrna
neprogresívne, ale menné ochorenie
príčiny nie sú celkom známe, nedonosenosť, rentgenové lúče, lieky a drogy užívané počas tehotenstva, alkoholizmus, nikotinizmus matky, krvný nesúlad matky a plodu, abnormálny pôrod, vrodené poruchy metabolizmu, infekcie
Druhy:
-
spastická, kŕčovitá, forma/diparetická-horné končatiny
hemiparetická/polovica tela
kvadriparetická/všetky končatiny
-
nespastická/ hypotonické-poškodený svalový tonus trupu a končatín, často epilepsia a poruchy intelektu
dyskinetické- mimovoľná pohyblivosti
pridružené poruchy: poruchy telesného vývinu, obmedzený intelekt, epilepsia, poruchy zraku, sluchu, reči, poruchy učenia
Dysmélie
poruchy vo vývine končatín
príčiny: žiarenie, lieky, nedostatok kyslíka
amélia- chýba končatina
ektromélia- chýbajú dlhé kosti
fokomélia- tulenia ruka
Rázštep chrbtice
chýba stavec a medzistavcová platnička
pri ťažších formách neudržia moč ani stolicu, necitlivá koža, ochrnutie pod postihnutým miestom, nedostatočné prekrvenie, ortopedické problémy-skoliózy
získané s mozgovou poruchou
vznik: najčastejšie úrazy alebo trauma
zníženie kvality poznávacích procesov, mentálna retardácia, poruchy pamäte, pozornosti, myslenia, učenia, senzorické, motorické,narušené komunikačné schopnosti, psychosociálneho správania
úrazy miechy
ochrnutie, alebo znížená mobilita
úrazy mozgu
otras mozgu-zvratné následky
stlačenie mozgu, pomliždenie mozgu, priame poškodenie, krvácanie do mozgu- väčšinou trvalé následky
získané, bez mozgového poškodenia
amputácie
pri úrazoch, alebo chorobných zmenách končatín, včasná- pri alebo hneť po úraze, volená- po uvážení, neskorá-kvôli protéze
svalové ochorenia
progresívna svalová dystrofia-rozpad svalstva, skôr u chlapcov, máva pomalý priebeh
VÝCHOVA A VZDELÁVANIE TELESNE POSTIHNUTÝCH
Treba rešpektovať vekové, somatické, psychické osobitosti, vytvárať správny vzťah k sebe, postihnutiu a problémom ktoré s tým súvisia, cieľom je odstránenie defektivity, alebo čo možno najväčšia miera samostatnosti, socializácia.
Formy edukácie:
-
integrácia:
individuálna,úplná v bežnej triede s určitou pomocou
sociálna čiastočne, špeciálna trieda bežnej školy, smeruje k úplnej integrácií
-
segregácia:
v špeciálnych školách, samostatne alebo vrámci DSS, Mokrohájska-BA, Opatovská cesta- KE, v triedach alebo v lôžkovej časti
vzdelávanie podľa toho či je pridružená aj porucha intelektu
sústava špeciálnych materských, základných a stredných škôl
DSS
od 3 do 25 rokov
ambulantné, týždenné, alebo celoročné pobyty
sociálno-právne služby a poradenstvo, výchovné, psychologické, logopedické, liečebnorehabilitačné, logopedické a ďalšie služby
školy pri nemocniciach, detských ozdravovniach, liečebniach
ZRAKOVÉ POSTIHNUTIE
tyflopédia alebo tyflopedagogika
jedinci ktorí sa ani pomocou korekčných alebo kompenzačných prostriedkov nedokážu vyrovnať zdravým jedincom v činnostiach vyžadujúcich zrakovú kontrolu.
Delí sa podľa stupňa postihnutia:pre
tupozrakých a škuľavých
slabozrakých
čiastočne nevidiacich
nevidiacich
poruchy: vrodené/slepota
získané/oslepnutie
dlhodobé/chronický zápal sietnice
krátkodobé/ zápal zrakového nervu
opakované/ striedavé škúlenie
orgánové/ krátkozrakosť
funkčné/ lenivé oko
reparibilné/ tupozrakosť
ireparibilné/ slabozrakosť
ustálené / farboslepota
neustálené/ odumieranie sietnice
miera socializácie závisí od kompenzačných faktorov-nižšie, sluch, hmat, pohyb, čuch
vyššie, predstavy, vôľa, myslenie a reč
edukácia závisí od druhu a stupňa postihnutia.
Integrácia v bežnej škole, tupozrakosť, škuľavosť, zúženie zorného poľa, dôležitá úloha pedagóga pri integrácí v triede, práca zrakom 10-15 minút vrámci hodiny
reedukácia zraku-6-8 týždňov škola pri zdravotníckom zariadení
špeciálna škola, pri ťažších postihoch
špeciálne texty, osvetlenie, ak sú šetrenie a rozvoj zvyškov zraku, obsah vyučovania v špec. Školách zhodný s klasickými
kompenzačné pomôcky: klasické-biela palica plastické mapy
moderné- optacon-čítací prístroj, diktafón
socializácia- dieťa musí byť v kontakte s vidiacimi
podporné centrum pre zrakovo postihnutých pri univerzite Komenského v BA
Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska
SLUCHOVÉ POSTIHNUTIE
surdopédia
Druhy:
Hluchota- úplná, nevníma žiadne podnety
neúplná, nepatrné podnety, nevyužiteľné
zdedená-objavuje sa v rodine častejšie, genetické zmeny
získaná-úrazy, ochorenia
-
Hluchonemota vzniká pri ohluchnutí ktoré nastalo pred vývinom reči, alebo pri jej nedokončenom vývine.
-
Ohluchnutosť, strata sluchu počas vývinu reči, reč sa deformuje
Nedoslýchavosť- čiastočná strata sluchu s trvalým charakterom, jedinec má problém pri dorozumievaní sa s okolím
-
ľahká: reč počuje cca z 3 metrov, nevie sledovať reč v hlučnom prostredí
-
stredná: z 1-3 metrov dokážu sledovať reč pri vhodných akustických podmienkach, reč môže byť skreslená
-
ťažká: reč počuje z menej ako 1 metra
Zvyšky sluchu-vrodená alebo získaná strata sluchu ktorá neumožňuje vnímanie hovorenej reči, ale dá sa použiť na výchovu reči
Kombinované poruchy- kombinácia s mentálnou retardáciou, telesnými a zrakovými poruchami
typy porúch:
prevodové-zle počujú hlboké zvuky, lepšie počuje menšiu intenzitu
napr. Zväčšená nosná mandľa, nepriechodnosť eustachovej trubice
percepčné-zle počuje vysoké tóny, reč je deformovaná
kombinované-zle počuje aj rozumie
príčíny:poškodenie orgánu, chorobné zmeny-nádory, zápaly
VÝCHOVA A VZDELÁVANIE
s tvorbou reči priamo súvisí fantázia-zaostáva, statické pojmy
myslenie-dlho dominantné myslenie v obrazoch, tj. Konkrétne
kompenzácia-hlavne zrakové vnímanie-odzeranie-možnosť komunikovať s bežnou populáciou
MŠ pre sluchovo postihnuté deti-nezastupiteľná úloha, rozvoj reči a komunikácie, rozumových schopností
povinná školská dochádzka je predĺžená prípravným ročníkom o jeden rok, inak normálne osnovy Zš s možnosťou redukcie
učilištia pre nadaných s dobrou komunikáciou gymnáziá a možnosť študovať na vysokej škole
- zaradená individuálna logopedická starostlivosť
MENTÁLNE POSTIHNUTIE
podmienené:
-
Organicky: poškodenie mozgu, CNS
/oligofrénia-porucha mozgu v prenatálnom, perinatálnom, alebo postnatálnom období do druhého roku života, dedičná alebo vrodená, prejavuje sa na vonkajšom vzhľade, postihnutá je psychická, rozumová, citová, vôľová, osobnostná, sociálna zložka
/Demencia:postupné zastavovanie vývinu zapríčinené poruchou mozgu po druhom roku života
-
Sociálne: vzniká v extrémne nevhodnom sociálnom prostredí, napr. Divé deti, dlhodobá hospitalizácia, ústavná starostlivosť, nezáujem rodičov
/erektický typ- nestabilný, impulzívny, vzruch prevláda nad útlmom, neobsedia, často sú agresívne, neschopní autoregulácie, citová nestálosť a slabá vôľa
/apatický typ- pomalé striedanie vzruchu a útlmu s jasne dominantným útlmom, malátnosť, nečinnosť, citová tuposť, neochota sa učiť, len pasívne pozorujú
/nevyhranený typ- vzruch, alebo útlm výraznejšie neprevláda
Hlboká mentálna retardácia:hlboká idiocia
IQ pod 20, ležia alebo sa pohybujú plazením, bez sexuálneho pudu, nevšímavosť k hladu, nevedia sať, kúsať, nevytvára sa reč, sú nevzdelávateľní, prakticky nevychovávateľní
Ťažká mentálna retardácia: ťažká idiocia
IQ do 35, výrazné oneskorenie vývinu, nekoordinovanosť hrubej a jemnej motoriky, často prehnane reagujú na chlad, teplo, hlad, vnímajú, ale majú minimálnu pamäť, myslenie prakticky chýba, ak hovoria, tak bez chápania významu. Obmedzene vychovávateľný- základy sebaobsluhy, jednoduché manuálne práce, trvalo odkázaní na pomoc iných
Stredná mentálna retardácia:imbecilita
IQ do 50, zaostáva v motorike, vývine psychických funkcií, -pozornosť, pamäť, myslenie, citová labilita, často afektívne výbuchy, sú vychovávateľní- základné spoločenské a pracovné náviky a čiastočne vzdelávateľný-písanie, čítanie, počítanie, sú schopní aj pracovať, ale potrebujú neustále usmerňovanie
Ľahká mentálna retardácia:debilita
IQ do 70 oneskorený a obmedzený vývin, hlavne v myslení, nie sú schopní dedukcie, úsudku, abstrakcia len čiastočne, narušená, ale rozvinutá a zrozumiteľná reč, vychovávateľní a vzdelávateľní vrámci špeciálneho školstva, väčšina je schopná zapojiť sa do pracovného procesu v manuálnych činnostiach
Hraničné pásmo:
v dôsledku chorôb, nedostatočnej socializácie, DMO, so zmyslovým postihnutím
mentálne postihnutie- jedinci s IQ pod 85
mentálna retardácia-spôsobená sociálnymi vplyvmi
VÝCHOVA A VZDELÁVANIE MENTÁLNE POSTIHNUTÝCH
Väčšinou sú vychovávateľní, často vzdelávateľní, smeruje k čo možno najväčšej miere socializácie, pracovné a spoločenské uplatnenie.
Každé edukačné úsilie ktoré aspon čiastočne pozitívne ovplyvní jedinca je opodstatnené adôležité pre ich rozvoj, alebo udržanie stavu. Nezavrhuje sa ani možnosť nápravy, postihnutie sa berie ako zaostávanie duševného vývinu. Vysoká miera individuálneho prístupu.
Podstatu obsahu výchovno-vzdelávacieho procesu tvoria zložky:
-
telesná výchova
-
zmyslová výchova
-
rozumová a rečová výchova
-
pracovná výchova
-
estetická výchova
-
etická výchova
majú zabezpečiť všestranný telesný a duševný rozvoj, podľa ožností
-
vzdelávanie v špeciálnej základnej škole, smeruje k všeobecnému vzdelaniu a príprave na život a budúcu prácu, pre postihnutých s viacerými chybami napr. Škola pre zrakovo, sluchovo postihnutých...
špeciálna základná škola, bývalá osobitná, ani s pomocou sa deti nemôžu vzdelávať v bežnej škole, -osvojenie vedomostí, zručností, návykov potrebných
pre ďalšiu profesijnú prípravu
-správny postoj k sebe, postihnutiu a okoliu
-podmienky pre prirodzenú integráciu
dominuje slovenský jazyk, matematika a pracovné vyučovanie
9-ročná prípadne nultý prípravný ročník
-
vzdelanie na bežných učilištiach v špeciálnych triedach prípadne v špeciálnych učilištiach
-
bývalé pomocné školy, dnes špeciálne školy, kladú si za cieľ elementárne vzdelávacie úlohy, hlavne sebaobsluha
-
10 rokov, delí sa na oddelenia, nižšie, stredné, vyššie a pracovného
-
obsah tvorí zmyslová, rozumová, estetická, pracovná a telesná výchova, zároveň individuálna rečová starostlivosť
-
nie sú schopní začleniť sa samostatne do pracovného procesu
-
len bezpečné manuálne práce s individuálnymi podmienkami v chránených pracoviskách
socializácia je zložitejšia, dlhšia,
ntegrácia-úplé splynutie
adaptácia-pri špeciálnych podmienkach
utilita-nutný dohľad
inferiorita- celková neupotrebiťeľnosť, nesamostatnosť
LOGOPÉDIA
= vedný odbor v sústave špg. vied, ktorej predmetom je edukácia, korekcia a rehabilitácia jednotlivcov narušenou komunikačnou schopnosťou.
-
niektorí zaraďujú špg medzi jazykovedné odbory ako aplikovanú jazykovedu
zaoberá sa: nepostihnuté osoby s narušenou schopnosťou komunikácie, napr. Zajakaví žiaci
postihnuté osoby s narušenou komunikáciou, mentálne postihnutí, dyslalici
preventívne pôsobí na intaktné osoby,predchádzanie zajakavosti, stimulácia vývinu reči
nároky na jazykový prejav závisia od prostredia- herec-robotník
rozlišujeme: vrodenú, alebo získanú poruchu
narušenú zvukovú stránku reči, alebo neurotickú poruchu, narušenú obsahovú stránku reči, tempa reči...
trvalé alebo prechodné narušenie
orgánové alebo funkčné, prípadne symptomické, symptóm nejakého ochorenia
úplné, čiastočné
Medzi časté príčiny narušenej komunikačnej schopnosti patria:
a) dysfázia-narušený vývin reči – neschopnosť osvojiť si hovorenú reč z rôznych etiologických príčin – forma oneskoreného, obmedzeného al. prerušeného vývinu reči.
b) dyslália – chybná artikulácia a používanie foném pri hovorenej reči
c) rinolália – fufnavosť, napr pri zväčšenej nosnej mandly
d) brblavosť – narušenie tempa reči, pri ktorej sa reč postupne zrýchľuje až do jej nezrozumiteľnosti
e) afázia – centrálne podmienené narušenie produkcie a porozumenia hovorovej reči, najmä v dôsledku mozgových príhod
f) dyzartria- narušenie artikulácie do takej miery, že reč sa stáva ťažko zrozumiteľnou
g) mutizmus – onemenie , neochota komunikovať hovorenou rečou pri interpersonálnych kontaktoch; spravidla na neurotickom al. psychologickom podklade
h) zajakavosť – balbuties – narušenie plynulosti rečí
i) poruchy hlasu; funkčné poruchy hlasu = dysfónie
V ostatných odvetviach špg sa kladie dôraz na edukačnú činnosť, v pg. detí s narušenou komunikačnou schopnosťou sa kladie dôraz na korekciu, pretože edukácia prichádza do úvahy len v školách pre deti s narušenou kom. schopnosťou a tých je pomerne málo.
EDUKÁCIA DETÍ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNOU SCHOPNOSŤOU
-špec. ZŠ pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou
-špec. Triedy v beťných ZŠ
-špec. Školy pre deti so symptomatickými poruchami reči ako individuálna logopedická starostlivosť
-v poradenských zariadeniach, špeciálnopedagogické poradne, detské integračné centrá, pedagogicko-psychologické poradne...
-pre deti predškolského veku špeciálne MŠ pre chybne hovoriace deti
prelína sa celým vyučovacím procesom
ako predmet individuálna logopedická starostlivosť
alebo ambulantnou formou
individuálne aj skupinovo
vplyv správnej alebo chybnej reči sa prejavuje v každodennom kontakte s ľuďmi
pri nks je jedinec nútený umelo obmedziť svoje rečové kontakty
často je utiahnutý, nevrlý, preceňuje svoju poruchu a je na ňu príliš citlivý, bojí sa kontaktu s inými ľuďmi
je dôležité odpútať dieťa od handicapu, často sa napr. Zajakavosť zmierni, prípadne odoznie ak sa dieťa nesústredí na formu, ale len na obsah výpovede, motivovať deti k reči...
ŠPECIFICKÉ PORUCHY UČENIA
ADHD- Attention Deficit and Hyperactivity Disortder
porucha pozornostosti s dominantnou hyperaktivitou a impulzivitou
ADD-Attention Deficit Disortder, porucha pozornosti bez hyperaktivity, alebo kombinovaný typ
znaky:
-hyperaktivita, impulzivita, nadbytočnosť telesných pohybov,
poruchy vnímania, nedostatočná kontrola telesných pohybov,
niekedy neohrabanosť,
rečové dysfunkcie
časté ,,prepočutia,,
zmiešaná lateralita
agresivita,
konanie bez domyslenia a zábran
intelekt v norme alebo nadpriemerný
skllon k chaosu, neschopnosť organizácie
mimoriadne dôležitý individuálny prístup, dieťa musí byť vedené k rešpektovaniu pravidiel, ale nesmie sa báť rodiča, alebo učiteľa, treba ich brať do úvahy, ale neospravedlňovať dieťa zo všetkého, porucha sa dá ovplyvniť liekmi...
PORUCHY PRAKTICKÝCH SCHOPNOSTÍ:
hudobných- dysmúzia, deti bez ,,hudobného sluchu,, oveľa zriedkavejšie ako sa všeobecne hovorí
výtvarných- nemá veku pri meranú kresbu napriek normálnemu vývinu, zabúda dokresľovať
manuálnych- dyspraxia- problém s koordináciou hrubej a jemnej motoriky, určovania vpravo-vľavo, ťažko si osvojuje nové pohyby, nikedy chaos vo veciach
PORUCHY SYMBOLICKÝCH FUNKCIÍ:
čítania-dyslexia, nerozoznáva slabiky, začiatky a konce slov, textu nerozumie, zamieňa písmená v slovách, slová vo vetách, písmená alebo slová číta zrkadlovo,nedokáže sa orientovať na stránke, nevie rozložiť slovo na hlásky, príčinou je zlá kooperácia hemisfér, p-typ trhane, pomaly, presne, ale nerozumie l-typ, rýchlo, veľa chýb, ale rozumie
písania-dysgrafia, ťažko si pamätá tvary písmen, často nečitateľné písmo, problém písania zľava do prava, zamieňanie písmen, rozoznať tlačené a písané, malé a veľké a správne ich použiť, problém pri koordinácií oko ruka pri písaní
pravopisu- dysortografia, neschopnosť naučiť sa písať text gramaticky správne
počítania- dyskalkúlia, dieťa nepochopí pojem číslo, nedokáže porovnať počet, použiť znamienka a symboly, nedokáže písať číslice pod seba v stĺpcoch, orientovať sa na číselnej osy, ráta len s pomôckou-prsty, nerozlišuje geometrické tvary, nedokáže stavať puzzle
reči- dysfázia -porucha vývinu hovorenej reči
Dôsledky:
-negatívne skúsenosti z dôsledku nevhodného prístupu
-neúspech v škole, napriek často nadpiemernému intelektuálnej
-strata motivácie k učeniu
-neporozumenie, nesystematické poznatky
-neurotické prejavy
-problém začleniť sa do spoločnosti detí
-pocit menejcennosti
-agresivita
-preťaženie organizmu