cca PRVÝ ROČNÍK
PEDAGOGIKA
-
význam, funkcie, typológia
-
zákon o rodine
-
podstata názorov na výchovu
-
MŠ a ŠKD ako zariadenie
-
druhy školských zariadení, delenie
-
pedagogika ako veda, základné pojmy a odvetvia
-
požiadavky a kompetencie pedagóga
-
príčiny nutnosti náhradnej starostlivosti
-
druhy náhradnej starostlivosti
-
školská sústava na Slovensku
PEDAGOGIKA AKO VEDA
Pedagogika je humanitná veda o výchove, zaoberá sa zámerným formovaním človeka,zisťovaním optimálnych podmienok pre jeho ovplyvňovanie výchovou.
Ako predmet sa pedagogika zaoberá zisťovaním podmienok a prostriedkov, pomocou ktorých dosahujeme cieľ výchovy.
Výchova- zámerný cieľavedomý proces zameraný na formovanie človeka po celý jeho život v súlade s požiadavkami spoločnosti, pojem výchova je nadradený pojmu vzdelanie
Vzdelanie- zámerné a cieľavedomé nadobúdanie systému poznatkov potrebných pre život v danej spoločnosti
Výchovno-vzdelávací proces- činnosť prebiehajúca vo vopred určenom priestore a čase ktorá navodzuje zmeny vo výchove a vzdelaní
Edukačný proces- činnosť zameraná na získavanie nových poznatkov, zručností, návykov....
Školovanie- proces ktorý sa odohráva po zaradení dieťaťa do školy, interakcia škola-žiak
Socializácia- proces prispôsobovania sa jedinca pravidlám spoločnosti
Personalizácia- proces skvalitňovania osobnosti žiaka školou a v škole
Výučba-interakcia medzi učiteľom a žiakom, ktorý sa rozvíja v súvislosti s obsahom edukácie
Vyučovanie- súbor aktivít ktorými učiteľ zámerne pôsobí a zabezpečuje učenie sa žiaka s cieľom naučiť
Kurikulum- integrovaný rámec v ktorom sa uplatňujú rôzne teórie a koncepcie vyučovania a učenia
Systém pedagogických vied
Vnútorné členenie:
- metodológia
-
didaktika: pedagogická-metodika,
diagnostika,
prognostika
história pedagogiky
-pedagogická technológia
Vonkajšie členenie
- podľa miesta: školská, osvetová, záujmových organizácií
-
profesie:učiteľ, vychovávateľ, inšpektor
-
podľa sociokultúrnej oblasti: umenia, vedy, techniky, hospodárstva, náboženstva
VÝZNAM RODINY
Rodina je základnou bunkou spoločnosti, spoločenstvo založené na základe príbuzenského vzťahu, tvoria ju rodič, rodičia a deti/dieťa, rodičia môžu byť vo vzťahu k dieťaťu biologickými alebo len sociálnymi rodičmi. Rodina dáva dieťaťu základné mravné a kultúrne hodnoty, rozvíja sa emocionálny vzťah, rodina má zásadný vplyv v socializácií jedinca a pri vytváraní a rozvíjaní jeho osobnosti.
FUNKCIE RODINY
Biologicko-sexuálna : láska, ľúbostné spolužitie, generačná náveznosť, zachovanie rodu
Ekonomicko- hospodárska : materiálne zabezpečenia, životný štandard, sociálny spôsob života
Výchovná- starostlivosť o deti, školská dochádzka, rozvoj ich záujmov
Emocionálna ochrana: opora, pomoc, istota
Druhotné funkcie: zábavná a rekreačná, záujmová, morálna a prosociálna …
TYPY RODÍN:
PODĽA FUNKCIE:
Harmonická-úspešne plní všetky funkcie
Problémová- dieťa nieje ohrozené, tieto problémy rodičia riešia
Dysfunkčná- pproblémy v rodine nie sú schopní rodičia riešiť samostatne a potrebujú pomoc, dieťa je ohrozené
Afunkčná- rodina stratila svoju funkciu, náhradná výchova dieťaťa, jeho bezprostredné ohrozenie
PODĽA ŠTRUKTÚRY:
Úplná
Neúplná
Druhotné vytvorená- po rozvode, úmrtí jedného rodiča
Viacgeneračná- niekoľko generácií v jednej domácnosti
PRÍČINY NUTNOSTI NÁHRADNEJ STAROSTLIVOSTI
-
rodina nevznikla
-
rodina sa rozpadla
-
rodina existuje, ale je nefunkčná
k náhradnej starostlivosti dochádza na základe rozhodnutia súdu
Adopcia-nutný súhlas pôvodného rodiča, medzi osvojovateľom a dieťaťom vzniká vzťah rodič-dieťa
Náhradná osobná starostlivosť- zverenie dieťaťa do starostlivosti inej fyzickej osoby ako je rodič, s trvalým pobytom v SR, s osobnými predpokladmi pre výchovu dieťaťa, s plnou spôsobilosťou na právne úkony
Pestúnska starostlivosť- pestún musí podať žiadosť o zverenie dieťaťa do pestúnskej starostlivosti, uprednostňuje sa náhradná osobná starostlivosť, súd stanoví rozsah práv a povinností k dieťaťu, vyživovacia povinnosť nezaniká.
Ústavná starostlivosť- nariadená súdom ak dieťa nieje možné zveriť do starostlivosti inej osoby, alebo ak je narušená výchova dieťaťa a iné výchovné opatrenia neviedli k náprave.
Druhy ústavnej starostlivosti:
-
dojčenské ústavy: ministerstvo zdravotníctva, o deti sa starajú detské sestry, deti tu strádajú malým množstvom podnetov napriek starostlivosti
-
detské domovy
pod ministerstvom sociálnych vecí a rodiny
internátneho typu-krátkodobý pobyt, návrat do rodín alebo iný typ starostlivosti
rodinného typu- pri dlhodobom pobyte, snažia sa nahrádzať rodinné vzťahy, netrhať súrodenecké vazby, odstraňovanie prípadných deprivácií, rodinné hospodárenie
ŠKOLSKÁ SÚSTAVA
predškolské zariadenia-počiatočná edukácia-2,5-6 rokov
základná škola- prvý stupeň 6-10 rokov, základy ďalšieho vzdelávania, zameranie na získanie gramotnosti, základy poznatkov o prírode a spoločnosti
druhý stupeň-10-15 rokov- všeobecné poznatky vedy a techniky
stredná škola:gymnázium- od 15 rokov,
8-ročné gymnázium-príprava na ďalšie štúdium na vysokej škole
odborné učilište-príprava na budúce povolanie
stredná odborná škola – príprava na povolanie alebo ďalšie štúdium na VŠ
vysoká škola-akademické vzdelanie, sú zároveň vedeckými inštitúciami
poamturitné štúdiá
ďalšie štúdiá-systém celoživotného vzdelávania
univerzita tretieho veku(:
povinná školská dochádzka 10 rokov, okrem klasických aj špeciálne školy, okrem VŠ
VÝCHOVA
Človek prostredníctvom výchovy získava poznatky a skúsenosti, rozvíja svoje vlastnosti, je to celoživotný proces zameraný na utváranie a formovanie osobnosti.
Výchova sa v širšom slova zmysle uskutočňuje neustále, vplyvom rôznych sociálnych prostredí, v užšom slova zmysle hovoríme o výchove ako o činnosti výchovno-vzdelávacích zariadení.
Výchova je vzťahovo-postojový proces, je to pojem nadradený pojmu vzdelanie, ktoré je výkonovým procesom a dá sa teda hodnotiť-známky
Význam výchovy: utvára postoje, názory, návyky, rozvíja a formuje myslenie, vlastnosti
Funkcie výchovy: prenos kultúry
príprava človeka na život
je historicky a spoločensky podmienená
NÁZORY NA VÝCHOVU
preceňovanie, al. Pedagogický optimizmus -výchova je najdôležitejšia v živote človeka, celá osobnosť závisí od výchovného pôsobenia
podceňovanie al. Pedagogický pesimizmus- výchovou sa nedajú zmeniť vopred dané vlastnosti,nepripisuje jej význam
ŠKOLSKÉ ZARIADENIA
špecifické zariadenia ktoré priamo alebo nepriamo ovplyvňujú edukačný proces
Výchovno-vzdelávacie zariadenia-oddychovo záujmová činnosť
školské kluby, strediská záujmovej činnosti, školy v prírode
Zariadenia pedagogicko-psychologického poradenstva
pre deti s poruchami edukácie, poradenská činnosť
Detské integračné centrá, pedagogicko psychologické poradne, špeciálnopedagogické poradne
Záujmovo-vzdelávacie zariadenia – napr. Jazykové školy
Školské účelové zariadenia- materiálno-technické zabezpečenie škôl a školských zariadení
školské jedálne, školské hospodárstvo, výpočtové stredisko školy, strediská odbornej praxe
Zariadenia špeciálnej edukácie a výchovnej prevencie-
liečebno-výchovné sanatóriá, centrá výchovnej a psychologickej prevencie
Zariadenia náhradnej výchovy-
detské domovy a reedukačné detské domovy, profesionálna rodina
MATERSKÁ ŠKOLA
počiatočná edukácia, ak je ako nultý ročník, začiatočná, funkcie: edukačná, socializačno-adaptačná, kompenzačná-vyrovnáva rozdiely medzi deťmi pred nástupom do ZŠ, preventívna- odhaľovanie možných vývinových alebo iných porúch
ŠKOLSKÝ KLUB
- školské zariadenie
- môže by´t založený pri ZŠ, špeciálnej ZŠ, 8-ročných gymnáziách
- zriadený ako súčasť školy, alebo samostatne
- riadiacu činnosť vykonáva riaditeľ alebo vedúca školského klubu
- v oddelení 15-30 detí zaradených podľa veku
- prihlásenie na jeden školský rok na základe prihlášky do 30:júna, 1:ročník 15.septembra
-
pri škd môžu vznikať záujmové útvary, deti sa zaraďujú podľa záujmmu, počtom podľa charakteru daného útvaru
OSOBNOSŤ UČITEĽKY
Jeden zo základných činiteľov edukačného procesu, je zodpovedná za organizáciu a realizáciu edukačného procesu na základe systému pedagogických poznatkov, všeobecného prehľadu, vlastného pedagogického myslenia.
KOMPETENCIE
Subjektívno-objektívne: sebahodnotenie
komunikácia-rozumieť jazykovému kódu deti, prispôsobiť sa dynamike ich reči, byť jazykovým vzorom
Kooperatívne- spolupráca s rodičmi detí, kolegami, odborníkmi...
Kompetencia uskutočňovať pedagogický výskum
POŽIADAVKY
Všeobecné aj odborné vzdelanie- SOŠ, VŠ a schopnosť ďalej sa vzdelávať-školenia, literatúra
TYPOLÓGIA UČITEĽA
Liberálny- benevolentný, prílišná voľnosť pre žiakov-slabé výsledky, nedisciplína
Autoritatívny- prísny, strohý, strach a nepríjemná atmosféra v triede, taktiež často slabé výsledky
Demokratický- humánny prístup, buduje vzťah a záujem žiakov o predmet
Filantrop- správa sa precitlivelo voči deťom, ktoré to časom zneužívajú
Logotrop- príliš zameraný na predmet