PEDAGOGICKÁ PSYCHOLÓGIA
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLÓGIA
- zložky výchovy
-
pojem výchova
-
analýza výchovného pôsobenia
-
príčiny neprospechu žiakov
- činitele ovplyvňujúce priebeh a výsledky učenia
- poruchy správania súvisiace so školou
-
výchovné chyby v rodine
-
kritériá školskej zrelosti
-
následky nevhodného zaškolenia
poruchy správania súvisiace so školou
VÝCHOVA
zámerný cieľavedomý proces, ktorý formuje osobnosť , zasahuje do medziľudských vzťahov, výsledok sa, oproti vzdelaniu nedajú zmerať, zisťujú sa len nepriamo
Reakcie:
pozitívne-s vnútorným presvedčením, bez neho
negatívne-aktívne, alebo pasívne
VÝCHOVNÉ pôsobenie
osobitosti VP:
-
cieľavedomosť : nie je náhodné, má svoj cieľ a zámer
-
formatívnosť: formuje celú psychiku, vplyv návykov, spôsobov správania
-
bipolárnosť: interakcia učiteľ-žiak
zásady VP:
-
premena vonkajších vplyvov na vnútorné motívy
-
aktívneho spolupôsobenia, dôležitý je vzťah učiteľ, žiak
-
stupňovania účinku vp spoločenským prostredím
-
stupňovania účinku osobnosťou pedagóga
-
používania odmeny atrestu- má informatívnu a motivačnú funkciu
ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ
-veľká zmena pre dieťa, mení a spersňuje sa režim dňa, v škole má pevnú štruktúru, povinnosti, vyššie nároky na disciplínu a výkon
dieťa musí byť na tieto zmeny zrelé po stránke:
1. telesnej: posudzuje pediater, úroveň osifikácie, vývinu svalstva, hrubej a jemnej motoriky
2. psychickej: úroveň inteligencie, myslenia, slovnej zásoby, či sa vie dieťa vyjadrovať, rozumie reči učiteľky, vie dlhší čas udržať pozornosť, vývin vôle, orientácie v čase a priestore
3. citovej: malo by byť citovo stabilnejšie, schopné city ovládať, bez porblémov sa odpútať od domáceho prostredia, malo by sa tešiť do školy
4. sociálnej: prijať apochopiť rolu žiaka, zaradiť sa do spoločnosti rovesníkov
školská nezrelosť: spomalený, alebo dočasne zastavený proces zrenia, dieťa normu dobehne-odklad
školská nespôsobilosť: spomalený vývin, nedosiahne úroveň primeranú veku
testy školskej zrelosti- ak ich dieťa nezvládne, nemusí byť defiinitívne nezrelé pre školu, zameraný na pozornosť, vôľu, rozvoj motoriky...
ČINITELE OVPLYVŇUJÚCE PRIEBEH A VÝSLEDKY UČENIA
súvisiace s osobnosťou žiaka
-
Motivácia:spontánna, alebo vyvolaná, poznanie cieľa je základ motivácie, pozitívna-zvedavosť, túžba po poznaní, negatívne-strach z učiteľa, rodiča, trest...
-
Stres: nadmerná záťaž organizmu, pôsobí pozitívne aj negatívne
-
Talent: súhrn schopností umožňujúci vytvárať originálny, dokonalý produkt
-
Výkonnosť: schopnosť vynaložiť nejaký výkon
-
Intelekt-súhrn rozumových schopností
-
Únava: stav ktorý zabraňuje preťaženiu organizmu, na druhej strane zabraňuje aj vydať nejaký výkon, prejavuje sa nekoncentrovanosťou-mierna, ospalosťou, apatiou-vyššia, rozdeľujeme fyzickú a psychickú únavu
-
Zdravotný stav:telesné a duševné blaho, možné poruchy učenia
-
Psychický stav: pripravenosť na učenie, vnútorná ochota učiť sa...
súvisiace s učebným materiálom
-
Štruktúra učiva: učivo má mať zmysel, zorganizovaný text, materiál
-
Stupeň konkrétnosti, abstraktnosti: čím abstraktnejšie, tým náročnejšie, používame konkrétne pomôcky, obrázky, ukážky
-
Významovosť: žiak si má uvedomiť význam učenia
-
Zaujímavosť: zaujímavé učivo sa učí ľahšie
-
Rozsah: priveľký rozsah treba rozdeliť na menšie časti
súvisiace s organizáciou učenia
-
dobrá organizácia šetrí čas a energiu a je prevenciou proti únave
-
rešpektovanie biorytmu, mení sa v priebehu školského roka, týždňa, dňa- 2.-4.hodina
striedanie predmetov z hľadiska variability a obtiažnosti
-
prestávky: ich primeraná dĺžka a forma
-
celková atmosféra a hodnotenie
PRÍČINY NEPROSPECHU ŽIAKA
žiak, ktorý nespĺňa požiadavky stanovené osnovami, učiteľom, zo psychologického hľdiska žiak, ktorý nedosahuje výsledky primerané svojim schopnostiam. Súvisia s:
-
osobnosťou žiaka:
- inteligencia,
- zdravotný stav,
- veľa, alebo málo záujmov,
- ambície,
- citové vzťahy-prílišná emocionálnosť, strach z učiteľa, neúspechu...
-
s osobnosťou učiteľa:
- žiak nemá rád učiteľa, nebude mať rád ani predmet,
- prílišná autoritatívnosť alebo benevolentnosť učiteľa
- netaktné a nepedagogické správanie učiteľa, nesprávna forma skúšania
-
s rodinou žiaka
- vzťah rodiny ku vzdelávaniu, ako doma hovoria o škole
- bytová situácia rodiny
-narušená štruktúra rodiny
-počet súrodencov
-nesprávna výchova
-
so školou
- prostredie školy: osvetlenie, akustika, priestor, vybavenie
- množstvo žiakov v triede, skladba v triede
- sociálne vzťahy v triede: či má dieťa kamarátov, prípadná šikana
NÁSLEDKY NEVHODNÉHO ZAŠKOLENIA
predčasné
- dieťa nie je zrelé, hrá sa, nedokáže dávať pozor
-
neprospieva, alebo prospieva s neprimeranou snahou a námahou
-
tieto následky môžu byť dočasné, časom dozreje a adaptuje sa, alebo trvalé- ovplyvnia celú školskú dochádzku
oneskorené
dosiahlo školskú zrelosť a nebolo zaškolené
-
dieťa sa nudí a vyrušuje
-
neskôr má problémy s prospechom, nenaučí sa učiť
VÝCHOVNÉ CHYBY V RODINE
výchova:
-
pedocentrická-diťa si robí čo chce a kedy chce, je panovačné a nesamostatné
laxná-ľahostajnosť
hypersenzitívna-dieťa je nesamostatné, rozmaznané, absolútne bez sebadôvery
repulzívna-zavrhovanie dieťaťa, dieťa je citovo chladné
deklasujúca- ponižovanie dieťaťa, to sa bojí stále neúspechu
preferujúca-uprednostňovanie niektorého dieťaťa
protekčná-rodičia sa snažia všetko dieťaťu uľahčiť, vybaviť
brutálna- fyzické a bezdôvodné tresty
ambiciózna-preťažovanie dieťaťa snami rodičov
kverulantská-ukrivdená, všetko je chyba iných, my sme chudobní, neberú nás rovnocenne
patologická-vplzv patologického správania rodičov-narkomani, psychopati
A: Poruchy správania súvisiace s hyperaktivitou, neschopnosťou sústrediť sa a s asociálnym správaním
1. ADHD – Porucha pozornosti s hyperaktivitou
-
- nesústredenosť
- hyperaktivita
- impulzivita
2. Asociálne správanie a neposlušnosť
- agresivita voči ľuďom a zvieratám
- ničenie majetku
- podvádzanie a krádeže
3. Porucha opozičného vzdoru
- strata trpezlivosti a rozčuľovanie sa
- hádky s dospelými
- aktívne odporovanie dospelým
- dieťa úmyselne robí veci, ktoré niekoho rozčuľujú
- obviňuje zo svojho správania iných
- je vzťahovačné
- je zlostné, urážlivé
- je zlomyseľné
B: Problémy súvisiace s užívaním návykových látok
Dieťa trpiace touto poruchou bude brať návykové látky aj keď mu vysvetlíte, že škodia jeho zdraviu. Príznaky sa týkajú rôznych oblastí:
Povahové zmeny – samotárstvo, agresivita, náhle zmeny nálad, tajnostkárstvo, podráždenosť, depresia, precitlivenosť, skľúčenosť, stavy úzkosti, nízke sebavedomie, psychotické stavy
Narušené rodinné vzťahy – nerešpektovanie rodinných pravidiel, uzavretosť, narastanie konfliktov v rodine, izolovanosť od rodiny, dieťa nechce svojich kamarátov predstaviť rodine
Problémy vo vzťahoch s kamarátmi – má kamarátov s kladným vzťahom k návykovým látkam
Ťažkosti v oblasti motivácie – väčšinou má dieťa pasívny postoj k učeniu, ťažšie si osvojuje vedomosti, stráca záujem o šport, učenie, svoje záujmy a záľuby
Problémy v škole – zanedbávanie školských povinností, zhoršený prospech, neskoré príchody do školy, záškoláctvo, agresivita voči iným
Zmeny zovňajška a zdravia – nápadný je náhly úbytok hmotnosti, časté ochorenia dýchacích ciest, žalúdočné ťažkosti, nezdravá farba kože, červené oči, deti postupne zanedbávajú osobnú hygienu
C: Poruchy správania súvisiace so sociálnymi vzťahmi, komunikáciou, učením a koordináciou
V nasledujúcich prípadoch ide o ťažkosti v správaní, ktoré nie sú typickými poruchami správania v zmysle asociálneho správania.
Do tejto skupiny zaraďujeme:
1. Šikanovanie
Je to osobitný prípad problémov v spoločenských vzťahoch a agresivity. O šikanovanie ide vtedy ak dieťa úmyselne týra, manipuluje a zotročuje spolužiaka, alebo spolužiakov a používa pritom agresiu a manipuláciu. Patrí sem: fyzická agresia, slovná agresia, ničenie vecí, násilné a manipulatívne príkazy a krádeže, zosmiešňovanie kresbami a hanlivými príbehmi resp. básničkami. Tomuto problému venujeme osobitnú kapitolu. odkaz na šikanovanie
2. Problémy v spoločenských vzťahoch, v komunikácii, nezvyčajné záľuby a správanie
Do tejto skupiny patria deti, u ktorých sú ťažkosti a zvláštnosti v správaní podmienené stanovenou diagnózou, sú to deti, ku ktorým je ťažké nájsť si cestu a veľmi problematické je s nimi spolupracovať.
Patria sem:
- Detský autizmus
- Aspergerov syndróm
- Poruchy reči
- Elektívny mutizmus
3. Problémy súvisiace s učením a koordináciou
- Špecifické poruchy učenia odkaz na poruchy učenia
- Dyspraxia
D: Poruchy správania vyvolané úzkosťou a stresom, depresia, schizofrénia
Do tejto skupiny patria deti, ktorých dráždivé a problematické správanie je primárne spôsobené úzkosťou, vtieravými myšlienkami a nutkavými činnosťami.
Patria sem:
1. Problémy vyvolané úzkosťou a stresom
- Generalizovaná úzkostná porucha
- Separačná úzkostná porucha
- Fóbie – sociálna, situačná
- Posttraumatická stresová porucha
- Obsedantno – kompulzívna porucha
2. Psychické poruchy s telesnými prejavmi
- Tikové poruchy
- Poruchy príjmu potravy – mentálna anorexia, bulímia
- Seba poškodzovanie
- Enuréza
- Enkompréza
- Poruchy spánku – somnabulizmus, nočné desy, nočné mory
3. Poruchy nálad
4. Schizofrénia
Všeobecné postupy pri riešení porúch správania
1. DOMA
- ak dieťa ešte nenavštevuje školské zariadenie, poraďte sa s detským lekárom
- vyhľadajte pomoc školského psychológa, pedagogicko – psychologickú poradňu, prípadne klinického psychológa
Odborníci využívajú rôzne psychologické testy na zhodnotenie inteligencie, schopnosti učiť sa, zistia, čo si dieťa o sebe myslí, ako sa cíti, či trpí nejakou konkrétnou poruchou. Ďalej v domácom prostredí je potrebné uspokojiť základné psychologické potreby dieťaťa, podporiť dieťa, komunikovať s ním, aktívne počúvať, čo nám chce dieťa povedať, dodržiavať dôslednosť pri stanovení jasných pravidiel, odmeňovať vhodné správanie a vedieť potrestať vhodným spôsobom neželané správanie.
2. V ŠKOLE
- zmeniť prístup
- premýšľať o tom, že dieťa by mohlo mať ťažkosti s učením aj citové problémy
- spolupracovať s rodičmi
- podpora kolektívu – správne usporiadanie skupinového prostredia
- vedieť riešiť konflikty a zvládať hnev
- práca s problémovým dieťaťom
- práca s ostatnými spolužiakmi
- spolupráca s kolegami
- vypracovať strategický plán
- schopnosť jednať v krízovej situácii
- využívať preventívne techniky
3. TERAPEUTICKÉ TECHNIKY
Náprava je pomerne zložitá, tak isto ako diagnostika porúch správania. Stanovenie kombinácie techník trvá určitý čas. Problémy, ktoré deti majú sú jedinečné a aj keď má odborník dobrý nápad ako dosiahnuť úspech – nič nemôže zaručiť. Netreba očakávať, že po prvej návšteve u odborníka problémy zmiznú akoby šibnutím čarovného prútika. Tým, že vyhľadáte odborníka, začnete len objavovať aké máte možnosti, ale nemôžete očakávať okamžitú nápravu. U detí, ktoré majú poruchy správania sa zistilo, že stratégie a techniky na ich zvládanie sa dobre osvedčili. Mnoho ťažkostí sa dá ovplyvniť jednoduchými stratégiami, ktoré sú najefektívnejšie, keď sa zavedú čím skôr po odhalení poruchového správania a dodržiavajú ich všetky zúčastnené strany.
Spracovala:
Mgr. Zuzana Piovarčiová, psychológ CPPPaP v Poprade
Použitá literatúra:
Kol. autorov.: Rozumieť deťom je niekedy zložité. Spišská Nová Ves 2003
Train, A.: Nejčastejší poruchy chování dětí. Praha,Portál 2001